Et maveonde hos killingerne

Ja som overskriften lyder, så er mine killinger på 12 uger blevet ramt af et maveonde.

Pt. ved jeg ikke med sikkerhed, hvad der er galt med killingerne, men jeg har mine anelser og vælger at oprette denne tråd, for at give jer lejlighed til at følge med helt fra starten.
Hvem ved, måske kommer der også et godt råd eller to - og det skal være så hjerteligt velkomment.

Lad mig starte med at fortælle at killingerne 12 uger og sprængt-fyldte med energi. De drøner rundt, leger og slås som de plejer og deres appetit fejler bestemt ikke noget.

Søndag eftermiddag/aften observerer jeg den første tynde afføring i kattebakkerne hos killingerne (de har 2 bakker som de primært benytter)

Mandag morgen er der flere tynde afføringer i bakkerne.
Jeg kontakter min dyrlæge mandag formiddag, og vi får en god snak om hvordan killingerne har det.
Vi aftaler at jeg fjerner deres tørfoder og giver killingerne Zoolac og kogt kylling m/ris.
Ind forbi dyrlægen og købe Zoolac på vej hjem fra skole (er ved at uddanne mig til Social- og Sundhedshjælper)
Jeg skal have møde her hos mig om aftenen, og vælger at isolere killingerne på killingeværelset.
Så går den store rengøring i gang. Der tømmes bakker, de sprøjtes med Rodalon og skoldes med kogende vand. Mad og vandskåle får en lige så grundig afrensning. Der støvsuges og vaskes gulv med vand/Rodalon.

Jeg ringer Susanne fra Jyrak op, men får ikke fat i hende, så ringer jeg til Vivi Fletcher for lige at forhøre mig om, om der er noget jeg skal huske, om der er noget jeg kan gøre - ud over hvad jeg har gjort … tak Vivi for gode råd og vejledning.
Min mand kører ud for at købe kyllingfiletter, som jeg koger og blander med kogt ris. Dette får killingerne serveret.
Uuhhh ikke alle er tilfredse med denne nye menu :thumbdown:

Tirsdag kommer og går og der er stadig fuld fart på killingerne, men stadig tynd mave på trods af renlighed, kogt kylling m/ris og Zoolac.

I dag ringede jeg til dyrlægen kl. 08. Hun var ikke til stede, men ringede mig op kl. 09.30.
Vi blev enige om, at når killingerne stadig havde dårlig mave, så skulle kastrationerne på fredag selvfølgelig aflyses. Vi aftalte at jeg skulle samle en afføringsprøve, og komme til dyrlægen med den.
Okay, så venter jeg på at killingerne går på bakken (der er tømt for grus af samme grund)
Nu har killingerne skidt i flere dage, men lige præcis i dag hvor jeg skal samle en afføringsprøve, så ligger der ikke så meget som skyggen af en kattelort :doh:
Kl. 15 ringer jeg til dyrlægen og siger, at vi bliver nødt til at udskyde projekt “splat-test” til i morgen.

Det er så her jeg står nu. Killingerne er stadig friske, men ikke glade for den “alternative” kost. Jeg har derfor valgt at give dem, deres RC-kitten 24 foder tilbage idet jeg ikke ønsker et vægttab hos dem pga. foderet. De har også fået noget Specific Kitten vådkost blandet op med kogt vand.

Jeg har fået fat i nogle af killingekøberne (alle 6 killinger er solgt), informeret dem om situationen og om, at ingen killing forlader mit opdræt før dyrlægen har givet grønt lys herfor. Heldigvis møder jeg STOR forståelse.

At holde killingerne bag en lukket dør, skærer i mit hjerte :brist: De iiiiwww’ede så hjertensskærende :brist: og vil ud til os. Jeg suste derfor i Jem & Fix, hvor jeg købte en pleksiglasplade på 1x1,5 m. Den er nu sat op i døråbningen og killingerne kan nu se os - og omvendt. Det har givet meget mere ro. Billede indsat nederst.

Rengøringen fortsætter, og killingerne er fortsat isolerede. I morgen får jeg forhåbentlig vished for, hvad det er jeg/vi kæmper med/imod.

Killingerne er utrolig altive og har været det fra de var 3 uger. I sidste uge var de ved at “splitte huset ad”, og jeg valgte at lade dem komme ud i haven og krudte lidt af.
I haven havde de travlt med at grave et hul i græsplænen og måske har killingerne også drukket af vandet i vores fiskebassin.Måske stammer maveproblemerne fra haveturen.

Hvem er den uindbudte gæst?
Mit umiddelbare bud er Giardia, men jeg hører andre bud som e-coli.

Dumme, dumme mig :doh::doh::doh:
Set i bagklogskabens klare lys, skulle de aldrig have været lukket ud i haven.
Af skade bliver man klog, men sjældent rig …

Tak fordi I læste med. Jeg regner med at holde jer opdateret :slight_smile:

Uh jeg krydser fingre for deres maver meget snart er helt i orden igen :kryds::kryds::kryds:

Åh, hvor jeg føler med jer :frowning:
Krydser fingre for at det ikke er noget slemt, og hurtigt går over igen :kryds:

Og så tager jeg hatten af for at du er så åben omkring det og fortæller det lige ud :ok:

Jeg ville koge vandet

Brita - mener du koge drikkevandet ?

ØV :frowning:

Først; Susanne Wehnert er i USA, derfor kan du ikke træffe hende…

Ja det lyder som Giardia, men jeg vil samtidigt også sige at det kán være noget andet.

Jeg har pt selv killinger der er syge - det startede som du skriver, udviklede sig til opkast og spiseværing.
3 af mine killinger har det fint igen - de kom sig rimelig hurtigt og spiser fint igen og har ikke dårlig mave.
De to sidste (Whiskey & Coffee) er desværre stadig meget meget dårlige, de ligger lige på vippen til en aflivning men vi kløer på med prednisolon og antibiotika (alle killinger og missemor hár også været i behandling med Metronidazol & Panacur i 8 dage).
Jég var igennem samme tur sidste år og mistede to killinger til det.
Ingen dyrlæger har endnu kunnet finde ud af hvad det er der gør killingerne syge - Giardia tests af flere gange er negative og der er kørt div. diarre tests.

Jeg håber I slipper af med hvad det end er I er rendt ind i, IMO har du handlet helt rigtigt og dine killingekøbere kan være glade for at de har valgt at købe kat hos en god opdrætter som sætter sine dyrs helbred først :slight_smile:

/Mette

Jeg håber, at i finder ud af, hvad der er galt.

Her fandt de ikke ud af det, men antibiotika fik dem på rette kurs igen.

Tak for de søde tilkendegivelser.
Jeg har ikke noget at skjule, og håber at mit skriv kan være en hjælp til andre, der står i samme situation.
Præcis på samme måde som jeg har trukket på jeres oplysninger og erfaringer fra andre indlæg omkring sygdomme.

Oplysning og vidensdeling er vejen frem.
Hvis nogen ser ned på mig og mit opdræt pga. ovenstående, tjaaaaa så er det bare sådan :tihi:

Generelt er jeg lidt af en problemknuser - dvs. dette slår mig ikke ud.
Jeg tager det som en udfordring og arbejder seriøst på at få problemet løst.

Jeg har lige vejet killingerne og ingen af dem har tabt sig :wehu:
OG så har jeg lige observeret 2 faste kattelorte :heya::danser::high5:
Tænk at blive så glad for at se en kattelort :tihi:

Til morgen dryssede jeg lidt HUSK over vådfoderet, måske er det dét der har hjulpet ???

[QUOTE=Mette Mejdahl;693455]ØV :frowning:

Først; Susanne Wehnert er i USA, derfor kan du ikke træffe hende…
Tak for info. Mette. En venlig sjæl fortalte mig det, men jeg ville ikke lige skrive det herinde.

Ja det lyder som Giardia, men jeg vil samtidigt også sige at det kán være noget andet.
Symptomerne ligner Giardia: Flydende, boblende, syrligt-lugtende afføring i en mat karrygul farve.
Hvad jeg ikke vidst, men som jeg nu har fået fortalt, er, at Giardia kan komme fra drikkevandet i ens vandhaner.
Det samme kan e-colibakterier. OMG - det er da en smule skræmmende.

Jeg har pt selv killinger der er syge - det startede som du skriver, udviklede sig til opkast og spiseværing.
3 af mine killinger har det fint igen - de kom sig rimelig hurtigt og spiser fint igen og har ikke dårlig mave.
De to sidste (Whiskey & Coffee) er desværre stadig meget meget dårlige, de ligger lige på vippen til en aflivning men vi kløer på med prednisolon og antibiotika (alle killinger og missemor hár også været i behandling med Metronidazol & Panacur i 8 dage).
Jég var igennem samme tur sidste år og mistede to killinger til det.
Åh for pokker da Mette. Det er jeg ked af at høre.
Hvor må det være frustrerende ikke at vide hvad der er galt - du ved jo ikke, hvor du skal sætte ind henne.
Det er da i den grad en ulige kamp, som kan få fatale følger.
Jeg håber virkelig at dine killinger klarer den.

Ingen dyrlæger har endnu kunnet finde ud af hvad det er der gør killingerne syge - Giardia tests af flere gange er negative og der er kørt div. diarre tests.
Og det er jo dét der er med disse tests. De kan vise negativt selvom der er Giardia i killingerne.

Jeg håber I slipper af med hvad det end er I er rendt ind i, IMO har du handlet helt rigtigt og dine killingekøbere kan være glade for at de har valgt at købe kat hos en god opdrætter som sætter sine dyrs helbred først :slight_smile:
/Mette[/QUOTE]

1000 tak - der blev jeg dælme lige rørt (og det er ellers sjældent at jeg bliver dét)

Hvor er det bare skønt, at du vil dele med os Hanne :ok:
:kryds: for at det ikke er noget slemt, og at misserne snart er ovenpå igen :wink:

Først hatten af for du er åben om det, for det kan vi andre helt sikkert drage nytte af, det er jeg slet ikke itvivl om.

jeg ville også prøve at koge drikkevandet en uges tid og se om det har en effekt. Jeg håber det "bare2 er vandet fra fiskebassinet der er synderen og glæder mig så på dine vejne over der er faste pøller i bakken nu. Det ville der efter min overbevisning ikke være, hvis der var tale om giadia, da de jo som sådan ikke er behandlet for dette endnu.

MVH
Gitte

Når man sætter kattene på skånekost, går der som regel 1-2 døgn før der er fast afføring. Faktisk er det et godt tegn, at der er lang tid mellem, for så er det ved at “samle sig” i tarmene :slight_smile:

Mht giardiatest er den ret god. Så vidt jeg har forstået er risikoen, at den viser falsk positiv - og ikke omvendt.
Afføring, når det er giardia, plejer at være lysegul.

Mit umiddelbare gæt er e-coli eller lign., men det kan jo være alt muligt.
Håber de allerede er ovre det :kryds:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;693486] Mht giardiatest er den ret god. Så vidt jeg har forstået er risikoen, at den viser falsk positiv - og ikke omvendt.
Afføring, når det er giardia, plejer at være lysegul.

[/QUOTE]

Ja, hvis katten efter behandling er kommet sig over Giardia kan testen vise falsk positiv indtil tarm “betrækket” er skiftet.

Giardia har en cyklus - der er perioder der kan se tilfredsstillende ud.

Det lyder ikke rart - håber de snart kommer sig! :kryds:

Hej med dig
Jeg vil så sige at min også.havde et par dage tynd splat hvor jeg simpelhen tog alt vådfoder fra ham også blev det langsomt bedre igen og vi er nu begyndt med vådfoder igen uden problemer

EN af vores, jeg fandt aldrig ud af hvem, selvom jeg mistænker Phumba, fordi hendes mave nemt bli’r slået ud af kurs, havde også et par dage med splat. JEg fik aldrig gjort noget ved det, netop fordi jeg ikke fandt ud af hvem der var “synderen” - ingen af dem virkede spor syge - men det gik heldigvis i sig selv igen :slight_smile:

Håber dine også er på ret kurs igen!

Jeg har masser af tid på at vente på Evita :slight_smile:
(eller rettere, jeg er drønhamrendevanvittig utålmodig :D)

Jeg har jo fuld forståelse for at Hanne kun sender 110% raske mislinger ud af huset.
Bare alle var sådan :slight_smile:

Sikke noget øv :frowning:

Men på den positive side er IMO, at de er så friske og aktive, for så kan det ikke stå helt galt til og så er det “bare” om at finde problemet og få det løst.

:thumbup: for at være åben. Det er der desværre stadig alt for mange opdrættere, der ikke er.

Dejligt med jeres respons
Jeg læse ALLE indlæg, men har her lige valgt et par ud, som jeg vil kommentere på.

[QUOTE=GitteS;693485]Først hatten af for du er åben om det, for det kan vi andre helt sikkert drage nytte af, det er jeg slet ikke itvivl om.
Tak Gitte. Jeg håber selvfølgelig, at I ikke kommer i samme situation, men hvis uheldet er ude, så kan I “måske” bruge denne tråd til at få nogle oplysninger.
jeg ville også prøve at koge drikkevandet en uges tid og se om det har en effekt. Jeg håber det "bare2 er vandet fra fiskebassinet der er synderen og glæder mig så på dine vejne over der er faste pøller i bakken nu. Det ville der efter min overbevisning ikke være, hvis der var tale om giadia, da de jo som sådan ikke er behandlet for dette endnu.
Drikkevandet har aldrig før givet problemer her hos mig. Dermed ikke sagt, at det ikke kan være årsagen, men jeg tror risikoen er minimal.
Jeg tror nærmere at killingernes graveri i jorden og evt. drikkeri fra fiskebassinet er synderen. Disse 2 ting kan nemlig også give Giardia og/eller e-coli.
MVH
Gitte[/QUOTE]

[QUOTE=Vivi_Fletcher;693486]Når man sætter kattene på skånekost, går der som regel 1-2 døgn før der er fast afføring. Faktisk er det et godt tegn, at der er lang tid mellem, for så er det ved at “samle sig” i tarmene :slight_smile:
Det har du ret i (generelt).
Hvis det er Giardia, er den fastere afføring et tegn på at værten har fået infestationen under kontrol.

Mht giardiatest er den ret god. Så vidt jeg har forstået er risikoen, at den viser falsk positiv - og ikke omvendt.
Helt korrekt Vivi - og meget logisk, hvis man liiiiige tænker sig om :S
Det var mig der “vrøvlede”
Afføring, når det er giardia, plejer at være lysegul.
Jeg har læst mange beskrivelser af afføringsfarven, svingende fra lysegul, karrygul til mat karrygul. Det afhænger nok af øjnene der ser :slight_smile:
Mit umiddelbare gæt er e-coli eller lign., men det kan jo være alt muligt.
Et godt bud.
Håber de allerede er ovre det :kryds:[/QUOTE]

[QUOTE=Lis Dahlstrøm;693576]Ja, hvis katten efter behandling er kommet sig over Giardia kan testen vise falsk positiv indtil tarm “betrækket” er skiftet.
Det er SÅDAN det er, tak for korrektionen.
Giardia har en cyklus - der er perioder der kan se tilfredsstillende ud.[/QUOTE]
Du har lavet en rigtig god artikel om Giardia, som jeg tillader mig at linke til nederst.

[QUOTE=annejunge04;693615]Hej med dig
Jeg vil så sige at min også.havde et par dage tynd splat hvor jeg simpelhen tog alt vådfoder fra ham også blev det langsomt bedre igen og vi er nu begyndt med vådfoder igen uden problemer[/QUOTE]

Du er ikke alene kan jeg fortælle dig.
Jeg fortæller “gerne” om den situation, jeg og killingerne er havnet i, og hold da op, hvor hører jeg mange sige, at min kat har også lige haft en periode med tynd mave.
Nuvel det er nok ikke så underligt, for det kan katte jo få, uden at der er noget “galt”, men jeg hæfter mig bare ved, at rigtig mange oplever få dage med tynd mave og opkast hos deres katte.
Måske er det bare fordi jeg har så stort fokus på emnet, at jeg høre så meget om det. Eller måske florerer der også et eller andet :S - I don’t know.

[QUOTE=Temple Bar;693764]Sikke noget øv :frowning:

Men på den positive side er IMO, at de er så friske og aktive, for så kan det ikke stå helt galt til og så er det “bare” om at finde problemet og få det løst.
Præcis, det er noget ØV, men hurrrrraaa killingerne er friske udadtil :ok:
:thumbup: for at være åben. Det er der desværre stadig alt for mange opdrættere, der ikke er.[/QUOTE]
Tak - og igen, forhåbentlig kan vi alle lære af denne oplevelse.

Her er den artikel af Lis Dahlstrøm jeg nævnte ovenfor.
http://www.felisdanica.dk/upl/files/7/237.pdf

Sidste nyt fra vestfronten.
Her til morgen var det første jeg gjorde at tjekke kattebakkerne.(er du ikke i skole Hanne? Nej jeg er “syg”) Der lå indtil flere kattelorte i forskellige konsistenser … svingende fra fast - til fast med noget mere vandigt omkring - og en enkelt grødet én af slagsen.

Jeg fangede den grødede :høhø: og har netop været hos dyrlægen med den. De vil nu teste afføringen, og så får jeg en opringning senere på dagen.
Sådan lige for at kunne huske, hvordan killingernes afføring ser ud, tog jeg et billede.
Jeg stod altså og smågrinede mens jeg tog billedet … og tænkte:
“gad vide hvor mange der har billeder af en kattelort i en kop liggende på deres PC” :tihi:

I hører nærmere, når jeg har hørt fra dyrlægen.

Hanne - Jeg har i løbet af det sidste år eller to hørt en del om maveproblmer, mere end jeg ellers synes der plejer at være, så det med at der florerer noget, det tror jeg du kan have helt ret i :slight_smile: Det er i hvert fald også den opfattelse jeg har gået med…