Et maveonde hos killingerne

Der florerer helt sikkert noget “i øjeblikket”.
Dette øjeblik har dog varet længe hos mange.
Og desværre er det sådan, at der er mange, der simpelthen ikke kan komme det til livs, fordi testen ikke viser noget unormalt.

Ovenstående har jeg fra min dyrlæge, som jeg jo talte med om det mange gange, da jeg havde Queenie :slight_smile:

håber det bare er en forbigående.
jeg havde også mave turen hos mine små sidste år mine var heldigvis nogle uger ældre end mettes europeer og klarede skærene. der var lidt mere at tære på.
ALLE har nærest haft det efterhånden, og havde håbet at det nu havde været raden rundt, men nej, for nu har mette det igen, og flere andre, bla en opdrætter på fyn( som ikke er på forum, så ingen navn) som jeg kender godt. det er også 2. gang for hende.
anne p fortalte mig at det i nordjylland havde været så slemt at hendes dyrlæge sagde åh nej da hun kom med en syg killing - den kom så for noget helt andet, men når en dr dyr siger sådan er det fordi de har set mange små syge pus.

jeg frygter/regner ½ om ½ med at få det igen når cleos engang kommer til en 8-12 ugers alderen.

hvis det bliver ved, så gad jeg nok vide om man kan få ex. kvl til atstarte en undersøgelse, med prøver etc, og obduktioner af evt. døde killinger.
for det er noget seiøst møg når de bliver så syge.

eva - bliver pludselig i tvivl - var athea ikke også syg ?

mine voksne blev også syge, men ikke kritisk.
hos mig hed den : bræk 1 gang bræk 2nd gang 3 gang : bræk og tynd mave i samme bevægelse . de var så flove ! derefter havde man bare extremt dårlig mave og 0 apetit. her fik de antibiotika, kvalmestillende og prednisolon.

Mine killinger fik dårlig mave, opkast og spiseværgring, EFTER at de havde været under behandling for Giardia og testet negative. Men de kom heldigvis hurtigt ovenpå igen.

Kira - Hun havde “noget”, men ikke helt med de symptomer, og jeg er i tvivl om det mere var fordi fraflytningen var for stor en mundfuld, end at det var det samme som jeres…

Jamen så er der åbenbart noget om snakken :S
“Noget” florerer og rammer hist og pist - de voksne katte klarer det med et par dage med opkast og tynd mave, men killinger rammer det naturligvis hårdt.

Min dyrlæge er medlem af bestyrelsen for SvHKS – Den Danske Dyrlægeforenings sektion vedrørende hund, kat og smådyr.
Jeg vil informere hende om, hvad vi katteejere oplever/hører/ser omkring opkast og tynd mave hos vores katte.
Forhåbentlig vil hun gå videre med den info.

Tak for at lave denne tråd Hanne! :thumbup:

Det er super oplysende med sådan én tråd når man selv står med det problem en anden gang.

Håber du bliver ved med at fortælle hvordan det går, hvad testene fortæller o.s.v. Jeg har et par gange søgt efter oplysninger om andre sygdomme hos katte herinde, fundet en tråd omkring lige det emne jeg ledte efter, for så bare at konstantere at den er løbet ud i sandet uden nogen egentlig reslutater.

Og så vil jeg da tilslutte mig at du er da, virkelig sådan en ansvarlig opdrætter som jeg ku have lyst til at købe kat fra! :smiley:

Ventetid, ventetid, ventetid :felix:
… bare dyrlægen snart ville ringe. Jeg brugte tiden på at støvsuge, damprense og vaske trægulvet hos killingerne med Rodalon. Samtlige flader blev også tørret grundigt af med Rodalon. Killingerne var lige parkeret på toilette imens.

Så kom opringningen og her er svaret på afføringsprøven:
Ikke positiv for Giardia
Ikke positiv for Toksider (tror jeg hun sagde)
Ikke positiv for Orm

Så langt så godt, og jeg er bestemt lykkelig for at det ikke er Giardia.
Afføringsprøven er nu sat til dyrkning for e-coli, og svaret får jeg i morgen.

Jeg holder stadig killingerne isoleret på værelset bag pleksiglasset. Jeg ønsker ikke, at de skal benytte de andre kattebakker, foder- og vandskåle her i huset, og via dem sprede “what ever” til de andre katte. Ej heller at de render rundt med “what ever” under poterne og sprede det den vej. Jeg er godt klar over, at jeg selv kan sprede “what ever” da jeg bevæger mig mellem killingerne og huset andre rum, men jeg forsøger at begrænse skaden ved at lade killingerne være isoleret.
OG lad mig lige slå fast (igen) de har det fantastisk :slight_smile:

Jeg nævnte det med de mange opkast og diarré for min dyrlæge.
Hun havde ikke hørt om det, men noterede det. Samtidig sagde hun at der typisk i september og oktober var mange katte der havde sådanne problemer.

I øvrigt har jeg fået fat i 5 ud af mine 6 killingekøbere. “Fanger” forhåbentlig den sidste i dag.
Alle viser stor forståelse, og jeg har aftalt med dem, at jeg sender en daglig gruppemail med opdateringer.

I hører nærmere i morgen, når jeg får svaret på, om der er tale om e-colibakterier.

ved du hvordan der er testet for Giardia? Mikroskop - forget it - der smides cyster i cyklus - så det er russisk roulette

Skønt at det ikke var Giardia Hanne :ok:

Jeg vil også gerne tilslutte mig, at jeg synes det er super kanon at du deler endnu engang :wink:
Jeg ville bestemt heller ikke tøve en eneste gang ved at købe killing af dig, da jeg ved at du er en super god person, som gør alt for dine dyr og som ikke er bange for at åbne op om evtuelle problemer - :ok: til dig for det Hanne

Tak for updates Hanne. Jeg krydser fingre for, at det “bare” er et eller andet harmløst maveonde, der går i sig selv i løbet af kort tid :kryds:

Lis - den må du lige uddybe!

Jeg er ret sikker på, dyrlægen har brugt en snap-test
Jeg troede nemlig dyrlægen sagde “splat-test” i går, da hun bad om en afføringsprøve, men jeg har nok hørt forkert - splattest / snaptest :tihi:

Hun sagde også, at denne test er rimelig sikker, MEN hvis man vil være 110% sikker, så skal der sendes en afføringsprøve til et lab.
Da killingernes mave ser ud til at være i bedring - og da snaptesten ikke viser noget, sender vi ikke prøven til lab. i første omgang.
Får jeg et negativt svar på e-coli, og stopper dette maveonde ikke, så må vi arbejde videre derfra af, og så er det muligt at det betyder en afføringsprøve til lab.

Snaptesten er meget pålidelig - og som jeg skrev det er mikroskopkiggeri ikke:-)

Iøvrigt også snaptesten der køres for Giardia på det tyske lab …

Men der er jo en masse andre ting - så spændende om der kommer et svar …

Tak for info. Lis :slight_smile:

cocsidier ( staves?) er nok det hun har sagt s

jeg krydser alt hvad krydses kan for at dine små er ovre det værste nu

Tak Kira … Coccidier er nok det hun har sagt. Det passer meget godt med den beskrivelse jeg kan finde vha. Google.

Sidste nyt.
Jeg har fået svaret på den dyrkede afføringsprøve, og den slår ud på e-coli og jeg har fået Clavubactin til killingerne. 1 tbl. 2 gange dagligt i 5 dage.

Der er stadig få tynde (ikke vandige) afføringer, men flest normale afføringer at finde i kattebakken.
Jeg har drysset lidt HUSK, som er loppefrøskaller over killingernes vådfoder, og det har virkelig hjulpet på de tynde maver.
1 strøgen tsk. til 1 dåse vådfoder a 100 g. til 6 killinger, én gang daglig.
Dette er jeg begyndt at trappe ned - i dag var det f.eks. kun 3/4 tsk.

Killingerne er stadig MEGET friske. De render rundt som killinger nu engang gør, leger, “slåsser”, spiser og sover.
Har I lyst til at se nogle hverdagsbilleder af killingerne, så tryk her http://www.hc-lindvig.dk/Kuld-e.html
Hvis der fortsat er bedring i deres afføringer, bliver killingerne kastreret på tirsdag.

Jeg er glad for, at årsagen er fundet, og at killingerne er så friske som de er, men bander mig selv langt væk, fordi jeg lod killingerne komme ud i haven :doh: hvor de temmelig sikkert har fået e-colibakterierne.

PS. jeg skal hilse og sige, at nu er der hermetisk lukket for adgang til haven for killingerne, og aldrig mere vil vores kuld få adgang dertil.

Godt, at årsagen er fundet og behandlingen er iværksat :slight_smile: Og så synes jeg altså ikke, at du har nogen grund til at bebrejde dig selv, det er jo bare en af de ting, der kan ske.

Hvor er det godt at høre at I har fundet årsagen! :slight_smile:

100 % enig Jane :wink:
Hvem kunne lige have tænkt på, at killingerne ville opsnappe sådan noget ved at komme en tur i haven…

Jeg er bare glad på dine vegne, at det ikke var “værre”, end det var

Hanne - Det er jo ikke sikkert at det er der, det kommer fra :slight_smile: Det kan jo være et tilfælde, og at det er noget nogle af de voksne har, men uden at være påvirkede :slight_smile:

Det kan du have ret i Eva :slight_smile:
Det er bare så nærliggende at tro, at det skyldes deres graveri i jorden (eller vand fra fiskebassinet) fordi diarré’en kom kort efter killingerne havde været i haven.
Hvor om alting er, så finder jeg jo aldrig kilden med 100% sikkerhed. Jeg kan gætte, tro og tænke herfra og til juleaften uden af finde svaret. Fandt jeg det, så ville det jo heller ikke ændre situationen alligevel.

Hankillingerne har alle fast mave igen, hunkillingerne er sådan mere båb-båb. Nogle gange fastere og nogle gange løsere. Jeg vejer killingerne hver dag, og de har alle haft taget på.
Her for få min. vejede jeg dem igen, og pigerne har tabt sig siden i går :S De er friske nok … faktisk lidt “for” friske, for de har ikke ro på sig til at spise, måske er de også forkvalmede af den penicillin de nu får :?
Ja tankerne er mange … Jeg adskilte drengene og pigerne mens de spiste (vådkost) og det gav pigerne lidt mere ro. Efterfølgende gav jeg pigerne vådkost med en engangssprøjte. Et “fast” tag i nakken og sprøjten direkte i gabet :høhø: og de gjorde overhovedet ikke modstand. Tværtimod sad de stille og guffede løs. Hmmmm … vi ser hvad morgendagen bringer.

Nu må jeg hellere kravle op på min “pind” for vækkeuret ringer kl. 06, og jeg skal være frisk til vores arrangement i Kattekreds-Fyn i morgen - eller rettere i dag :slight_smile: