Et stort roderi

[QUOTE=Diana F;838693]Mon egentligt ikke en ‘rigtig’ kiwi bør stå i drivhus herhjemme? Det synes jeg, jeg engang har læst et sted. Det kan jo sagtens være, at det ikke er varmt nok - og varmt i lang nok tid - til at de kan blive store og modne?

Men den dersens stikkelsbærkiwi bør kunne modne i det fri. :-)[/QUOTE]

Jo, det kan godt være for at få frugt som kan blive til noget :slight_smile:
Men selve planten trives fint og jeg elsker dens store blade som gror rigtig stærkt.
Kender du forresten tobakspibeplanten…den tror jeg var rigtig god op af hegn også…vi har haft den da vi havde fugle i volierer, der var den en rigtig god beplantning og så fik den de flotteste små “piber” som blomster :slight_smile:

Spændende projekt, det bliver sjovt at følge :slight_smile:

Passionsblomst er også rigtig god sådan et sted og i mine øjne noget af det flotteste der findes. Jeg har lige købt en lille bitte én til at plante ud jeg ved bare ikke rigtig hvor den skal stå, har ik rigtig nogle solrige læsteder :slight_smile:

[QUOTE=HeroldDesign;838730]Spændende projekt, det bliver sjovt at følge :slight_smile:

Passionsblomst er også rigtig god sådan et sted og i mine øjne noget af det flottese der findes. Jeg har lige købt en lille bitte én til at plante ud jeg ved bare ikke rigtig hvor den skal stå, har ik rigtig nogle solrige læsteder :-)[/QUOTE]

Ja, den havde jeg helt glemt.
Den er så smuk :slight_smile:
Vi havde engang for år tilbage den inde i vores lukkede/overdækkede gård og den voksede helt vildt, fandt en sprække og kom ud gennem taget…men et år blev vinteren for skrap og den døde :frowning:
Men jeg tror at jeg vil prøve at finde en til den nye gård…den er meget smuk og findes i flere flotte farver…tak fordi du lige fik mig til at huske den smukke plante :slight_smile:

En ældre dame jeg engang kendt havde den netop i en lille lukket gårdhave den var det smukkeste jeg nogen siden har set, helt fantastisk stor og overdådigt blomstrende.
Min lille plante er såmænd bare købt i netto til den enorme formue af 30kr!!! Jeg har ikke de bedste forhold til den så jeg vil ikke give en formue for en rigtig gartner plante og jeg har faktisk været ret heldig med de klematis jeg har købt i netto. Så nu prøver jeg lige med at sætte den et sted jeg har udset mig og hvis den truves der kan det være jeg også skal have en af de andre farver. Jeg har også en drøm om en blåregn men igen ikke lige de ideelle forhold til den og er lidt i tvilv om den ikke er giftig for kattene?

[QUOTE=HeroldDesign;838750]En ældre dame jeg engang kendt havde den netop i en lille lukket gårdhave den var det smukkeste jeg nogen siden har set, helt fantastisk stor og overdådigt blomstrende.
Min lille plante er såmænd bare købt i netto til den enorme formue af 30kr!!! Jeg har ikke de bedste forhold til den så jeg vil ikke give en formue for en rigtig gartner plante og jeg har faktisk været ret heldig med de klematis jeg har købt i netto. Så nu prøver jeg lige med at sætte den et sted jeg har udset mig og hvis den truves der kan det være jeg også skal have en af de andre farver. Jeg har også en drøm om en blåregn men igen ikke lige de ideelle forhold til den og er lidt i tvilv om den ikke er giftig for kattene?[/QUOTE]

Vi har blåregn i kattegården og har haft det i flere år og der er ingen som er blevet syge her.
Den står ude i det hjørne som er med her med beplantningen, men den skyder ikke på fotoet så den kan ses.
Den er utrolig flot, men den gror stærkt :slight_smile:

Ork…vi har købt planter både i netto og dyre steder…de gror såmænd ligeså godt dem fra netto :)…så vær du bare glad for din plante…jeg elsker hvis vi kan få en plante billigt et sted :slight_smile:

Det var da fedt med hensyn til blåregn, så drømmer jeg videre :slight_smile:

Ja, giftig er jeg sikker på at den ikke er og den gror helt vildt og så er den smuk :slight_smile:

Blåregn ER altså giftig - det er vist især frøene, der er farlige.
Men kattene er nok bare ikke interesserede i at æde den? :slight_smile:

Tobakspibeplante kender jeg godt - bladene er VILDT flotte! Har overvejet at anskaffe mig én, men skal lige overveje, hvor den kan stå henne… :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;838779]Blåregn ER altså giftig - det er vist især frøene, der er farlige.
Men kattene er nok bare ikke interesserede i at æde den? :slight_smile:

Tobakspibeplante kender jeg godt - bladene er VILDT flotte! Har overvejet at anskaffe mig én, men skal lige overveje, hvor den kan stå henne… :-)[/QUOTE]

Ja, det er muligt at den er giftig, men vi har haft den i flere år…og der er ingen som er blevet syge her :slight_smile:
Nøjagtig ligesom vi har tulipaner i kattegården og de bliver gnavet helt ned…men bare ikke til løget.
Vi har også Calla’er og har haft dem “altid” og der er også blevet gnavet i dem…men ingen er blevet syge af dem her…og VI er ellers mange her :tihi:

Så længe ingen tager skade, er der jo ingen problemer :slight_smile:

Der er jo også usandsynligt mange planter, der på én eller anden måde er giftige. Det er sgisme svært at ‘møblere’ en have med KUN komplet ugiftige planter…
Men jeg må indrømme, at jeg her i foråret har rykket mine stormhatte ud ved siden af skraldespandende, hvor kattene ikke kommer. De er meget giftige, og da jeg læste, at de også kan give problemer bare ved BERØRING, så flyttede jeg dem altså…misserne drøner jo rundt i staudebedet, og kunne ikke undgå at komme i nærkontakt med dem. Så væk med dem. :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;838793]Så længe ingen tager skade, er der jo ingen problemer :slight_smile:

Der er jo også usandsynligt mange planter, der på én eller anden måde er giftige. Det er sgisme svært at ‘møblere’ en have med KUN komplet ugiftige planter…
Men jeg må indrømme, at jeg her i foråret har rykket mine stormhatte ud ved siden af skraldespandende, hvor kattene ikke kommer. De er meget giftige, og da jeg læste, at de også kan give problemer bare ved BERØRING, så flyttede jeg dem altså…misserne drøner jo rundt i staudebedet, og kunne ikke undgå at komme i nærkontakt med dem. Så væk med dem. :-)[/QUOTE]

Ja, der er bare nogen som man har haft længe og så finder ud af at de er giftige pludselig…vi har bl.a gennem mange år haft engletrpompetplanter…det er gået fint, men jeg tør ikke have dem mere.
Men…noget helt andet…jeg tror at de fleste dyr ved hvad der er giftigt for dem…vi har ihvertfald flere giftige ting stående som der absolut ikke er sket noget ved at have og det er noget som har været her længe :slight_smile:

[QUOTE=Coon Danica;838799]Ja, der er bare nogen som man har haft længe og så finder ud af at de er giftige pludselig…vi har bl.a gennem mange år haft engletrpompetplanter…det er gået fint, men jeg tør ikke have dem mere.
Men…noget helt andet…jeg tror at de fleste dyr ved hvad der er giftigt for dem…vi har ihvertfald flere giftige ting stående som der absolut ikke er sket noget ved at have og det er noget som har været her længe :)[/QUOTE]

Ja, jeg tænker det samme. Hvis ikke (de fleste) katte på et eller andet plan ved - eller kan fornemme/dufte - hvad der er sundt at gnaske i, og hvad der IKKE er, ville der så ikke være mange, mange flere forgiftede katte? Især når man tænker på, hvor mange misser, der render frit.

Sjovt at i går igennem alt det besvær. Vi har lige set at der er blevet anlagt nye fodboldbaner i Pegomas, vores naboby og der gravede de en halv meter ned, lagde masser af sten på, derefter sand og så astfalt. Vi troede så at nu skulle der være parkeringsplads, men næ nej, de fyldte derefter jord på og så kom der ellers rullegræs på over det hele. Ikke at jeg fatter hvad det gik ud på med astfalt under græs, men sikkert så banen ikke bliver ulige når der bliver spillet på den eller nowet…

Ja nemli’ :slight_smile:
Jeg er ikke så nervøs for det ihverfald :slight_smile:

[QUOTE=Diana F;838779]Blåregn ER altså giftig - det er vist især frøene, der er farlige.
Men kattene er nok bare ikke interesserede i at æde den? :slight_smile:

Tobakspibeplante kender jeg godt - bladene er VILDT flotte! Har overvejet at anskaffe mig én, men skal lige overveje, hvor den kan stå henne… :-)[/QUOTE]

Er du sikker på du ikke tænker på guldregn? Jeg synes da ikke blåregn sætter frø? (eller osse tænker jeg på noget andet når jeg tænker blåregn, det kan sagtens være… jeg har brune fingre… jeg kan få en kaktus til at visne…)

Sikke en dejlig stor kattebakke. :tihi:

Må være hårdt slid, men alt værd når i er færdige. :smiley:

Sikke dog et knoklearbejde - men det skal være skidt, før det bliver godt. Og undervejs må det være spændende for kattene at følge med i. :slight_smile:

Hvilken slags fliser skal I så have lagt?

Men det må da give problemer med dræning af banen, hvis der ligger asfalt under den? Er du sikker på, det er rigtigt græs og ikke kunstgræs?

Blåregn (Wisteria) ER altså giftig - og det er meget nemt at google sig frem til. :slight_smile:

http://www.mountlehmanllamas.com/wisteria.html

Jeg har dog læst andetsteds, at den ikke er helt så giftig som guldregn.

[QUOTE=Kimilla;838837]Sikke en dejlig stor kattebakke. :tihi:

Må være hårdt slid, men alt værd når i er færdige. :D[/QUOTE]

Ja, og du kan tro at den kattebakke er brugt flittigt i nat :tihi:
Vi har i dag knoklet siden vi stod op og der er lang vej endnu :slight_smile: