Fagforening

Jeg har ikke råd til at betale de 1300 kr hver mdr for at være medlem af FOA - Så derfor søger jeg nu en anden men billigere fagforening…

Har I nogen I kan anbefale - og hvad er prisen ??

Jeg er medlem af FOA og betaler under 800 kr om måneden!!

Hvorfor betaler du så meget mere??

Tine

Det er både akasse og rådgivning , mener jeg det hedder .

Selve akassen koster 800 …

Hmm, kan se nu at jeg os kun betale 781.

Så kan det måske ikke gøres billigere…

[QUOTE=Lotte;724502]Hmm, kan se nu at jeg os kun betale 781.

Så kan det måske ikke gøres billigere…[/QUOTE]

De uafhængige fagforeninger/a-kasser er billigere og ligger på 5-600 kroner pr. måned alt inklusive.

Jeg er i ASE… 314 kr om måneden og jeg bliver behandlet som et menneske… jeg har rigtig dårlig erfaring med to andre a-kasser

Jeg kan kun give de varmeste anbefalinger til det faglige hus. De har været ved min side under HELE min sygesag og hjulpet alt hvad de overhoved har kunne. Har en fast kontaktperson og hun er der virkelig for mig.
Og så er de billige:

Undskyld mig, selvfølgelig har du råd til at være medlem af en fagforening. Det er jo fradragsberettiget og selvfølgelig er man forsikret hos det forbund, som forhandler overenskomsten hjem på det område, man er ansat indenfor.

Rigtig mange af de såkaldte “billige” fagforeninger og a-kasser har slet ikke forhandlingsret indenfor de forskellige erhvervsområder/arbejdspladser. Skulle du komme til at stå i en situation, hvor du får brug for faglig hjælp, er du temmelig meget på spanden, hvis den fagforening du har valgt ikke kan forhandle på dine vegne.

Undersøg meget nøje de forskellige forbund, inden du vælger andre græsgange, det kan komme til at koste dig rigtig dyrt :slight_smile:

Og man kan vel kun skifte a-kasse mens man er i job ?

[QUOTE=Marianne K;724562]Undskyld mig, selvfølgelig har du råd til at være medlem af en fagforening. Det er jo fradragsberettiget og selvfølgelig er man forsikret hos det forbund, som forhandler overenskomsten hjem på det område, man er ansat indenfor.

Rigtig mange af de såkaldte “billige” fagforeninger og a-kasser har slet ikke forhandlingsret indenfor de forskellige erhvervsområder/arbejdspladser. Skulle du komme til at stå i en situation, hvor du får brug for faglig hjælp, er du temmelig meget på spanden, hvis den fagforening du har valgt ikke kan forhandle på dine vegne.

Undersøg meget nøje de forskellige forbund, inden du vælger andre græsgange, det kan komme til at koste dig rigtig dyrt :)[/QUOTE]

Dels er det kun begrænset fradragsberettiget nu - og derfor kan man ikke trække de dyre fagforeningskontingenter fra 100% mere - og dels er det altså mange år siden snart, at monopolet blev ophævet ved en Højesteretsdom.

Man har ret til at være medlem af lige nøjagtigt den fagforening og A-kasse, man har lyst til - og lige nøjagtigt den fagforening har ubetinget ret til at forhandle en eventuel tvist med ens arbejdsgiver uanset hvilket forbund, der eventuelt måtte have lavet overenskomsten på ens arbejdsplads. Derudover er mange arbejdspladser slet ikke overenskomstreguleret, så der kan man ikke engang “tvinges” ved kollegialt pres.

[QUOTE=Marianne K;724562]Undskyld mig, selvfølgelig har du råd til at være medlem af en fagforening. Det er jo fradragsberettiget og selvfølgelig er man forsikret hos det forbund, som forhandler overenskomsten hjem på det område, man er ansat indenfor.

Undersøg meget nøje de forskellige forbund, inden du vælger andre græsgange, det kan komme til at koste dig rigtig dyrt :)[/QUOTE]

Enig !
Det kan blive dyrt at skifte over til mange af de billigere.
Desuden er der stadig arbejdspladser hvor arbejderne ikke bryder sig om at arbejde sammen med kollegaer som ikke er overenskomstbeskyttet på lige fod som de andre.

Det er så et problem, ledelsen skal finde ud af at håndtere - for det er ulovligt pres!

Nu kan du godt nok ikke uden videre blive medlem af min fagforening (Journalistforbundet), men der må da være andre fagforeninger, der tager hensyn til medlemmernes sygdom eller ledighed?

Jeg betaler som ledig, nu sygemeldt et symbolsk beløb på 77 kroner om måneden til fagforeningen, som så også indbetaler på en gruppeforsikring mod fx tab af erhvervsevne. Hos A-kassen betaler jeg godt 400 kroner om måneden (men det har vist ikke ændret sig på grund af hverken ledighed eller sygdom).

Er det helt usædvanligt, at en fagforening tager den slags hensyn?

Jeg ved det godt Mette. Min bedre halvdel har et ‘ledende’ arbejde, og de er bevidste om problemet, men det er hulens svært at gøre noget ved det ‘pres’ arbejderne indbyrdes lægger på hinanden i frokoststuen.

[QUOTE=Alice;724573]Enig !
Det kan blive dyrt at skifte over til mange af de billigere.
Desuden er der stadig arbejdspladser hvor arbejderne ikke bryder sig om at arbejde sammen med kollegaer som ikke er overenskomstbeskyttet på lige fod som de andre.[/QUOTE]
Det er så i min verden argument nok til at skifte eller måske endda helt overveje behovet for en fagforening.

Det er ikke kun medarbejderne. Fagforeningerne gjorde det i høj grad også da jeg arbejdede for 4-5 år siden. Har mistet en del vikar job med: " er du i fagforening" ja selvfølgelig…“hvilken” Det faglige hus…“Jamen så MÅ du ikke komme derud det er noget 3f kræver…”
Var ude et sted som vikar hvor en 3f repræsentant var ude for at få os i fagforening vel og mærke KUN deres.
De direkte prøvede at afpresse mig til at skifte fagforening, han var rigtig rigtig ubehagelig og slet ingen tvivl om ALLE jo SKULLE være medlem hos dem. Kort efter blev jeg fyret derfra også.
3f er så ligeglad med det de gør er brandulovligt, men er jo svært at bevise og de ved det. Var advaret om denne fremgangs måde fra netop denne fagforening af andre vikarer, derfor jeg IKKE valgte dem synes simpelhen det er SÅ dårlig stil. Vil squ ikke støtte nogle der bruger den slags rocker metoder. Om det er blevet bedre hos dem ved jeg ikke men sidste jeg for 2 år siden snakkede med en tidligere arbejdskollega fik jeg at vide de stadig havde hårdt tag i vikar branchen og fortsætte deres ufine metoder.

[QUOTE=Temple Bar;724569]Dels er det kun begrænset fradragsberettiget nu - og derfor kan man ikke trække de dyre fagforeningskontingenter fra 100% mere - og dels er det altså mange år siden snart, at monopolet blev ophævet ved en Højesteretsdom.

Man har ret til at være medlem af lige nøjagtigt den fagforening og A-kasse, man har lyst til - og lige nøjagtigt den fagforening har ubetinget ret til at forhandle en eventuel tvist med ens arbejdsgiver uanset hvilket forbund, der eventuelt måtte have lavet overenskomsten på ens arbejdsplads. Derudover er mange arbejdspladser slet ikke overenskomstreguleret, så der kan man ikke engang “tvinges” ved kollegialt pres.[/QUOTE] Ja, jeg ved udemærket godt du ikke kan trække 100% fra, hvorfor i alverden skulle vi også det? Det er en forsikring vi tegner i tilfælde af ledighed eller faglige konflikter på arbejdspladsen. Vi kan jo heller ikke trække bilforsikringen fra i skat!

Jeg skriver ikke nogen steder, at man ikke må være medlem af det fagforbund/a-kasse man vil. Jeg skriver, jeg synes det er forkert, hvis folk vælger et fagforbund, som slet ikke har noget med det område at gøre, man arbejder indenfor. Og jo, jeg kan lige love dig, der er rigtig mange arbejdspladser der er overenskomstreguleret og jo, der er mange af de billige “gule” fagforbund, der ikke kan forhandle på arbejdspladserne. F.eks har Ledernes forbund ingen forhandlingsret indenfor det kommunale HK område. Så er det meget øv bøv, hvis kollegaerne får en lønstigning og du ikke får.

Derudover er der stadig rigtig mange a-kasser/fagforbund, som slet ikke vil have medlemmer, der ikke arbejder indenfor deres område. DS vil f.eks ikke have medlemmer som ikke hører under deres erhvervsområde.

Det giver heller ingen faglig mening, hvis en frisør står som medlem i Dansk Metal.

Jeg mener stadig, det er for “dumt” når folk siger de ikke har råd til at være medlem af a-kassen. I min optik, har de ikke råd til at lade være! Tag et eksempel: ung 23 årig bliver ledig på dagpenge. Hun har haft en løn på 20.500,00 som giver hende ret til max dagpengesats som er 16.597,00 kr før skat.

Hvis hun ikke var medlem af en a-kasse skulle hun søge om kontanthjælp, da ville hun få 6.472,00 før skat. Jeg vil mene 10.000 kr er en forskel der kan mærkes…

UH jeg mangler en ENIG nu!!!

Nu synes jeg først og fremmest at man skal holde pærer for sig og æbler for sig.

A-kasse er a-kasse og fagforening er fagforening. Det er vigtigt og mange blander dem sammen.

A-kasse er der prismæssigt stort set ingen forskel på og i bund og grund er det underordnet, hvor man er medlem, da det hele alligevel er lovreguleret. Personligt har jeg valgt AAK fordi de tilbyder noget ekstra til akademikere, hvor jeg ved at mange/de fleste andre a-kasser halter væsentligt bagefter på det område. Men var jeg ikke akademiker, så ville jeg være ligeglad med hvad min a-kasse hed.

Man kan være medlem af a-kasse et sted og fagforening et andet sted - derfor skal de to ting ikke blandes sammen!

Fagforening er der prismæssigt stor forskel på - og så handler det om ideologi.

Man får IKKE dårligere juridisk rådgivning i KRIFA, Det Faglige Hus, Frie Funktionærer mm. end man gør i LO- og FTF-fagforeningerne, så lad os lige slå det fast med syvtommersøm. Tværtimod er medarbejderne hos de gule fagforeninger ansat på baggrund af kvalifikationer, hvor det hos de røde fagforeninger nogle steder er sådan at de tønder, der buldrer mest, kommer til at arbejde i lokalforeningerne. Efter min mening er det derfor sværere at vurdere kvaliteten af ens medlemsskab hos de røde fagforeninger.

De røde fagforeninger forhandler overenskomster og løn. Men er man ikke medlem af en rød fagforening, så forhandler man da bare selv. I min kærestes tilfælde, så er det sådan at han får langt højere løn end de organiserede, da de tager til takke med det TR’en forhandler og det er han åbenbart ikke god til. Hvis man ikke har behov for en til at forhandle løn eller en TR, så skal det være ideologiske grunde, der afgør om man er med i en rød eller gul fagforening. De gule fagforeninger kender jo også overenskomsterne og rådgiver efter dem, hvor det er relevant. De kan ikke tage sagerne i det fagretslige system, men anvender i stedet de civile domstole. Her kunne det måske for nogle i øvrigt være interessant at læse følgende Nyheder fra Det Faglige Hus

Personligt synes jeg, at man skal vælge det man SELV føler for. Men man skal ikke diktere, hvad andre skal. Det er ikke ringere at være i en gul fagforening MEDMINDRE man af ideologiske årsager mener det er vigtigt at støtte de røde fagforeninger. Ideologi kan man efter min mening ikke diskutere og der er ikke noget rigtigt eller forkert i den sammenhæng. Personligt synes jeg “rigtig røde mennesker”, der ser tingene i rødt og gult, er irriterende. Det betyder ikke, at jeg ikke kan dele nogle af synspunkterne, men vi har ret til selv at vælge og vi skal værne om den ret. Hvis de røde fagforeninger er gode nok, så mister de jo ikke kunder. De må jo promovere sig på det de kan og selv fortælle, hvorfor man skal vælge dem i stedet for at læne sig tilbage og lade historikken tale eller lade pladen gå i hak omkring hvor dårlige de gule fagforeninger er - det minder mig om politikerne i den netop overståede valgkamp…fortæl dog hvad du selv kan - er du god nok, så skal andre nok være enige med dig. DET er jo konkurrence og det kan vi som lønmodtagere kun være glade for.

Herudover så er det efterhånden sådan at rigtig meget arbejdsret udspringer fra EU, så jeg tror ikke på de røde fagforeninger kan bevare værdien i forhandlingsretten i det lange løb…men det vil tiden jo vise.

Personligt er jeg medlem af Djøf, men det er kun fordi jeg pt. har behov for deres karriererådgivningscenter. Husk forresten, at man ikke får en karensperiode når man skifter fra en fagforening til en anden, det er kun hvis man slet ikke er organiseret - eller sådan er det i hvert fald hos de fagforeninger jeg kender til.

Det er nemt at finde prislister over de billige fagforeninger på google, hvis man vil udforske mulighederne i den retning.
Jeg vil dog anbefale, at man vælger en fagforening fremfor nogle af de “jobtryghedsforsikringer” man kan tegne. Dette er ud fra en risikovurdering, da de har særlige retningslinjer for hvilke sager de vil føre - ellers skal man i hvert fald sætte sig grundigt ind i deres kriterier, så der ikke er tale om falsk tryghed.

Næ. Men det kræver en indsats som arbejdsgiver - arbejdskulturer kan ændres og faktisk med ret simple midler :slight_smile:

[QUOTE=galath;724575]
Er det helt usædvanligt, at en fagforening tager den slags hensyn?[/QUOTE]

Djøf gør også, men jeg ved ikke om andre gør.

[QUOTE=Alice;724573]Enig !
Det kan blive dyrt at skifte over til mange af de billigere.[/QUOTE]

Denne vil jeg gerne have uddybet. Hvad er det helt præcist, der bliver dyrt?