Får 3 nye killinger, har een ældre kat: Skillevæg, rumdeler...?

Det er også et rigtig pænt træ med mange forskellige hvilepladser :smiley: :ok:

1 Synes om

Det er som om Andrea både er livet lidt op, men også blevet ældre bare inden for de sidste par uger.

Hun spiser fint, leger lidt, er ude mange gange om dagen. Og virker ikke til at have ondt, selvom det er tydeligt at hun ikke gider spring som da hun var 15. Men hun sover for sig selv om natten og kommer ikke længere automatisk når jeg kommer hjem fra arbejdet. Der skal lige som være en ekstra anledning til at hun gider flytte sig :slight_smile:

Men nu samlede farmand hende op fra værelset - hun spandt hele vejen ned i havegangen hvor hun lige har nyt lidt helse-kyllinge-suppe for ældre katte.

Hun har det med at spille lidt dum, men hun er ret snu. Jeg har hende mistænkt for ligge og vente indtil jeg henter hende - så ved hun at hun får både nus og lidt guf :smiley:

Hun har altid været udekat (det bliver killingerne ikke som udgangspunkt), I kan se lidt af haven (+2000 m2) samt marken og lidt af Rebild skov bag ved.

15 Synes om

Jeg kan ikke huske om du har skrevet om det tidligere, men har du overvejet om hun kunne have gigt? Det bevægelsesmønster du beskriver kan godt være indikation på gigt

4 Synes om

Det har hun sikkert, hun er jo 17½! Hun var til tjek for et par måneder siden, vi drøftede det bl.a.

Men nu virker ikke til at have ondt. Hun er bare mere stiv i det end tidligere. Jeg holder øje med hende jo, men hun går uden videre op/ned af trapper og går mange gange ud i haven i løbet af dagen.

Hun har kattebakke inde (i stueetagen) og masser af hvile/sovepladser over hele huset (mindst 5 steder hernede og 5 ovenpå). Alligevel går hun gerne ovenpå flere gange om dagen.

Hvis det bliver værre eller jeg får mistanke om hun har vedvarende ondt så tager jeg affære. Min (snart) ex-hustru har også fulgt Andrea tæt i årevis og er meget obs på om katte (hendes eller andres) har det godt.

3 Synes om

Har lige nusset min lille brunkage :slight_smile:

11 Synes om

:star_struck:

Vi havde heller ikke opfattelsen af, at vores dengang 14-årige kat havde ondt, før hun pludselig var halt - diagnosen var gigt og vi satte hende på Hills J/D.

Efter et par uger var hun ikke alene holdt op med at halte, hun blev markant mere aktiv på alle fronter, herunder gad hun pludselig lege med den unge - så med altovervejende sandsynlighed har hun været påvirket af gigten længe, inden det gik op for os at hun ikke “bare” var ved at være gammel… :see_no_evil:

Det kan være uhyggelig svært at vurdere, når symptomer og dermed adfærdsændringer kommer snigende.

6 Synes om

Ja - jeg checker og vurderer hende også på dagligt basis nu. Faktisk mange gange dagligt da jeg jo kun har hende tilbage (endnu).

Hun får ALT muligt imod gigt (min soon-to-be ex var voldsomt meget inde i alt det) så al hendes mad er gearet imod at hun er en gammel kat. Vi har haft 2 indtægter og nul børn så vores katte har altid fået det bedste ift alder m.v., ikke skodfoder.

Når killingerne er ankommet og tingene er faldet lidt til ro så tager jeg hende med til dyrlægetjek for en frisk vurdering.

De 4 killinger har jeg nu fundet endelige navne til, i hvert fald til stamtavlerne :slight_smile:

• Leia (tortie med krudt i rumpen og lyst til alt)
  • Luna (mørk smokie, så nuttet det burde være forbudt!)
  • Luca (grå reserveret dejlighed)
  • Leo (gylden kælepot)
3 Synes om

Tjek - det kunne jeg bare ikke læse ud af det øvrige, eller også overså jeg det… :wink: :+1:

1 Synes om

Haha! Det er også svært at følge med - og jeg har vist heller ikke nævnt noget direkte. Tænker at vi vel også har det lidt sådan at vi bekymrer os om ALLE misser, ikke kun vores egne - og det kunne jo være at man havde overset noget.

Og det har man (jeg har i hvert fald) engang imellem. Det er også derfor jeg er herinde - det jeg ikke ser det ser en anden nok. Det er win-win for kattene, så keep it coming!

4 Synes om

Det vil jeg anbefale at gøre før - så evt. medicinsk behandling kan køres ind inden killinger kommer. :slight_smile:

Har selv gammel gigt kat og han får smertestillende hver dag (onsior) og cathrophen hver 1/2 år. Det har stor betydning for hans daglige velvære.

Jeg havde ingen ide om at han havde slem gigt i ryggen før der i anden anledning blev taget røntgen. Har også haft katte med tænder der må have gjort meget ondt - som jeg ikke har opdaget før routine tandlæge check. Katte gemmer smerter :pensive:

Hvis smertestillende er noget Andrea vil have glæde af vil det hjælpe hende med at håndtere nye killinger bedre.
Ligesom med mennesker tager smerter overskud.

6 Synes om

Jeg tjekker lige om Andrea allerede får noget i den retning, det er ikke en ny ting og vi har været forbi dyrlægen et par gange. Det med medicin er noget min snart-ex havde primært styr på og hun får et eller andet i maden allerede periodisk (nu hun flytter er der planlagt gennemgang af al foder, medicin etc og så klarer jeg det selv fremover).

Hvis det viser sig at hun ikke pt er “på noget” så får jeg hende forbi dyrlægen inden killingerne kommer, får hun allerede noget kan det nok godt vente (hun har ikke ændret adfærd i måneder).

Det med tænder (og “usynlige” smerter) har vi også været igennem - med 5 katte (2 coons, 3 halve) så har vi været omkring et par tandoperationer i tidens løb. Og at det gør en forskel kan jeg også godt skrive under på, vi opdagede at Chili havde ondt i tænderne da vi ikke kunne komme til at tjekke hende af. Der gik kun 3 dage efter operationen så havde vi en helt ny kat (og som havde +5 gode år efter det).

5 Synes om

Jeg ville helt klart starte hende op på smertestillende, hvis ikke hun får det allerede nu … nej, det er ikke sundt til langvarende brug, men i den alder, hvor man er klar over at det lakker mod enden, ville jeg ikke tøve, for tænk hvis det kunne gi’ hende lidt bedre sidste tid … hvor lang den nu bliver :klappekat:

4 Synes om

Jeg får hende tjekket ud snarest - lige nu tror jeg hun hygger ude i haven et eller andet sted :slight_smile:

Hun er faktisk ganske aktiv for tiden og sådan lidt gråt vejr er lige sagen for hende (regn er hun lidt ligeglad med). Er der varmt foretrækker hun enten direkte Solen og nyder ‘saunaen’ eller sover under sin ynglingsbusk.

Update: Nu kom hun ind igen og det første hun gør er at “klage” (særlig miaven som betyder “gør noget nu eller du dør!”). Mon ikke trunten lod som om hun var doven, men da jeg så rejste mig fra arbejdet (sidder hjemme i dag) forvandt hun - ret hurtigt fes hun op af trappe (vist ingen gigt i dag G) og det eneste jeg så var spidsen af halen forenden af trappen. Hun ved udmærket godt at jeg lige kan se den nedefra :wink: - så lå hun der og spandt lidt.

Nå, op og “fange” hende - bære/nussetur ned i havegangen - og så vil hun straks ud igen. Det er ikke første gang, jeg tror hun vil have mig med ud i haven (lige som dengang vi havde de 4 andre og gik daglig havetur).

Rigtig hyggearbejdsdag i hjemmet :slight_smile:

6 Synes om

Jeg tror ikke længere at oldfrue Andrea går rundt og har decideret ondt.

De sidste dage i hvert fald været gode, hun er aktiv, spiser, drikker, går ud mange gange - også om natten, vil gerne lege (men bestemmer selv hvornår!).

Hun virker til at være rigtig glad (spinder næsten hele tiden!) og der ingen reaktion hvis jeg checker tænder eller “går hende efter i sømmene”.

Men jeg tager hende til lyntjek for en sikkerheds skyld inden for de næste uger.

7 Synes om

Ang. de gamle madammer :wink: så har jeg Sugieh på 14. Hun har gigt og får Canosan. Det virker ok på hende, og på de virkelig dårlige dage får hun smertestillende.
Sugieh hader af hele sit hjerte at køre bil, og endnu mere dyrlægen. Hun har stort set aldrig haft en sygedag og hendes tænder er blevet renset en enkelt gang. De står knivskarpe og hun har hele gebisset på nær en enkelt af de små fortænder.
Så… for mig handler det også om, hvad jeg vil udsætte hende for :slightly_smiling_face: Så længe, der er flere gode dage end dårlige, så nyder vi hun stadig er her. Når, og det kommer jo på et tidspunkt, der bliver flere dårlige dage end de gode, så ringer vi efter vet og siger pænt tak for nu :heart:
Jeg ved der findes alverdens midler mod gigt, men det kræver regelmæssig transport, og det skal hun ikke.
I sidste ende handler det om, de skal have det godt og repareres på, så længe det er rimeligt overfor dem :heart:

Min gamle havgasse :smiling_face_with_three_hearts:

17 Synes om

Solensia injektioner (smertestillende rettet mod gigt) kombineret med cartrophen har været guld værd ved vores aldrende gigt kat. Der var ikke det store, udover at han samlede begge forben på samme trappetrin inden han gik videre, men bøj en forskel!
Mit tydeligste symptom på mine ryg og hofte smerter er i øvrigr at jeg er stiv i det, især når jeg skal igang igen. Så er hun stiv i det ville jeg helt sikkert tænke i smertestillende for at øge livskvaliteten

4 Synes om

Man kan bruge smertestillende som diagnostisk redskab, netop når noget er svært helt at få klarhed over. Smertestillende i 10 dage - gør det en forskel? Det er selvfølgelig ikke noget, man skal gøre i tide og utide, og det er heller ikke, fordi jeg anbefaler, at du gør det med Andrea. Eller det modsatte. Og det skal selvfølgelig ske i samråd med dyrlægen. Jeg nævner det bare som en mulighed - som man i øvrigt også bruger på mennesker ind imellem. Det har jeg selv prøvet.

7 Synes om