Farvegenetik - sølv og hvid

[quote=Eva K;320791]Dilute er fortynding. Altså det der gør sort til blå og rød til creme.
Og grunden til at du misforstår Kaddyy er sikkert at hun bruger fuldfarve om ikke fortyndet. Fuldfarve bruges normalt om non-agouti (uden tabby) katte og ikke ufortyndet :)[/quote]

Åhhhh nu faldt ti øret :D. Jamen så kan jeg bedre forstå, at vi taler forbi hinanden - Tak for hjælpen Eva :slight_smile:

Apropos at der snakkes om rufisme og sølv osv., så hørte jeg jo netop Ole Amstrup til det fordrag i Randers studiekreds.

Han mener at rufisme kun skal bruges om de varme områder der kan være på sølv (smoke) katte og som er uønskede. Det er fejlagtigt at bruge begrebet rufisme til at fortælle om en sort tabby er varm eller kold i farven :slight_smile: (har jeg foriøvrigt selv gjort indtil da).

Han udtalte iøvrigt også at hans observationer hos hans race (orientaler) var at en varm sort tabby tit gav rigtig flot kold sølv tabby :slight_smile:

Jeg har så i øvrigt slettet den del med fuldfarve igen da jeg kom i tvivl om det overhovedet var det hun mente og nu heller ikke forstår det -tihi Vi må nok spørge Kaddyy selv hvad hun mener med fuldfarvet.
Om det er non-agouti eller ufortyndet :slight_smile:

Det var så lidt,for jeg syntes de er fine dine katte:)
Dilute er fortynding.Det vil sige at blå er en fortynding af sort.Og det vil sige at der på et tidspunkt tilbage i linjerne,har været indparret en ren blå britte med en black silver tabby,som så har givet et blå silver tabby/black silver tabby/smoke kuld.Så fortynding kan gøre at tabby mønstret ikke er så skarpt,hvis der er fortynding indblandet.Så hvis man gerne vil have de skarpe kontraster,så tager man hvis det er blå silver tabby, de killinger med de skarpeste tabby mønstre og avler på dem.Som du også har gjort i Luckys tilfælde:)

[quote=Alice;320783]Tak Anita …Gaia kuldet faldt rigtig heldig ud, og da det var en udparring, var det jo ekstra spændende.

Hvad pokker er dilute ?? …Mener ikke jeg har hørt denne benævnelse ? Lucky som er blå tabby er utrolig klar i hendes mønster, med meget flotte kontraster. Birdie er lige nu ikke så god i kontrasterne, fordi den del af hendes pels, som er sølv, stadig vokser ind over det sorte ( er det det du kalder dilute ? ) …Hvis jeg har ret i min antagelse, så er den manglende skarphed i kontrasterne vist meget almindeligt indenfor sølvbriten - Det helt rigtige kontraster kommer først når de får deres blivende pels :-)[/quote]

[quote=Eva K;320798]Jeg har så i øvrigt slettet den del med fuldfarve igen da jeg kom i tvivl om det overhovedet var det hun mente og nu heller ikke forstår det -tihi Vi må nok spørge Kaddyy selv hvad hun mener med fuldfarvet.
Om det er non-agouti eller ufortyndet :)[/quote]

Når jeg siger fuldfarve,mener jeg katte som er sort, blå,chokolade etc non aguti aa. ikke hvid,mønster og sølv.:)fuldfarvede katte kan dog godt have svage tabby mønstre som anes ,det kalder man bare ghost markings:)

Okay, jeg kender kun til fuldfarvet i brugen af non-agouti. Ikke om det er smoke eller m. hvid :slight_smile:

Uden at føle mig helt sikker på, hvordan kaddyy bruger de forskellige begreber, så virker det som om, at der blandes en del ting og gener sammen her.

Fuldfarvede katte (her forstået som nonagouti) udvasker ikke mønsteret, det gør bare, at den pågældende kat ikke viser sit mønster. Om mønsteret under den fuldfarvede pels er godt eller mindre godt afhænger af andre gener end “a”-genet. Fortyndingsgenet har altså ikke indflydelse på tydeligheden af mønsteret, men naturligvis på kontrasten, da der ikke er så stor kontrast på en blå kat med lyst mønster som på en sort kat med lyst mønster. Men det betyder ikke, at den blå kat nødvendigvis har dårligere mønster end dens sorte søskende.
At der kommer meget hvidt ændrer heller ikke på mønsterets tydelighed. Det hvide kan dække over en del af mønsteret, så man ikke kan se det, men det ændrer ikke ved, hvordan mønsteret ser ud under det hvide. Det er to forskellige gener, som ikke har indflydelse på hinanden.

Jeg ser ikke helt sammenhængen i ovenstående. Om killingerne bliver smoke (nonagouti) eller silver (agouti) afhænger jo ikke af sølv eller fortyndingsgenerne hos forældrene, men derimod om forældrene bærer nonagouti og i hvilket omfang de videregiver dette. Så hvorfor mener du, at “risikoen” for smoke er større efter sådan en kombination? Det forstår jeg ikke helt.

Camilla: Hvis du gerne vil have killinger med hvid, så skal mindst en af forældrene være med hvid. Nogle af killingerne vil så blive med hvid mens de andre ikke vil være med hvid. Mængden af hvid afhænger til dels af mængden på forældrene og hvordan de videregiver mængden af hvid (som Sheer også har skrevet)
Sølvgenet er dominant, dvs at katten kan nøjes med et enkelt gen for sølv for selv at være sølv. Det vil sige, at blot en af forældrene skal være sølv.

Farvegenetikken er den nemmeste genetik, så jeg vil også anbefale at deltage på et genetikkursus. Der bliver tingene gennemgået og opstillet, så de er til at forstå :wink:

[quote=Christina B;320931]Uden at føle mig helt sikker på, hvordan kaddyy bruger de forskellige begreber, så virker det som om, at der blandes en del ting og gener sammen her.

Fuldfarvede katte (her forstået som nonagouti) udvasker ikke mønsteret, det gør bare, at den pågældende kat ikke viser sit mønster. Om mønsteret under den fuldfarvede pels er godt eller mindre godt afhænger af andre gener end “a”-genet. Fortyndingsgenet har altså ikke indflydelse på tydeligheden af mønsteret, men naturligvis på kontrasten, da der ikke er så stor kontrast på en blå kat med lyst mønster som på en sort kat med lyst mønster. Men det betyder ikke, at den blå kat nødvendigvis har dårligere mønster end dens sorte søskende.
At der kommer meget hvidt ændrer heller ikke på mønsterets tydelighed. Det hvide kan dække over en del af mønsteret, så man ikke kan se det, men det ændrer ikke ved, hvordan mønsteret ser ud under det hvide. Det er to forskellige gener, som ikke har indflydelse på hinanden.

Det er det samme jeg siger,bare ikke med samme ord:)

Jeg ser ikke helt sammenhængen i ovenstående. Om killingerne bliver smoke (nonagouti) eller silver (agouti) afhænger jo ikke af sølv eller fortyndingsgenerne hos forældrene, men derimod om forældrene bærer nonagouti og i hvilket omfang de videregiver dette. Så hvorfor mener du, at “risikoen” for smoke er større efter sådan en kombination? Det forstår jeg ikke helt.Hvis du har fuldfarve på dine katte,så er chancen for at få smoke killinger større,og især hvis begge forældre ikke er ren sølv(altså at der er blandet farve ind) Med hensyn til hvide katte,så er den hvide farve en frakke,som kan dække over andre farver,så også der,kan du være usikker på,om du får andre farver blandet ind.Så hvis man skal være sikke på at den hvide kat ikke bærer andre farver under frakken,så skal du dna teste den,for at sikre dig at den er ren hvid.
Camilla: Hvis du gerne vil have killinger med hvid, så skal mindst en af forældrene være med hvid. Nogle af killingerne vil så blive med hvid mens de andre ikke vil være med hvid. Mængden af hvid afhænger til dels af mængden på forældrene og hvordan de videregiver mængden af hvid (som Sheer også har skrevet)
Sølvgenet er dominant, dvs at katten kan nøjes med et enkelt gen for sølv for selv at være sølv. Det vil sige, at blot en af forældrene skal være sølv.

Farvegenetikken er den nemmeste genetik, så jeg vil også anbefale at deltage på et genetikkursus. Der bliver tingene gennemgået og opstillet, så de er til at forstå ;)[/quote]helt enig.

[quote=Christina B;320931]Uden at føle mig helt sikker på, hvordan kaddyy bruger de forskellige begreber, så virker det som om, at der blandes en del ting og gener sammen her.

Fuldfarvede katte (her forstået som nonagouti) udvasker ikke mønsteret, det gør bare, at den pågældende kat ikke viser sit mønster. Om mønsteret under den fuldfarvede pels er godt eller mindre godt afhænger af andre gener end “a”-genet. Fortyndingsgenet har altså ikke indflydelse på tydeligheden af mønsteret, men naturligvis på kontrasten, da der ikke er så stor kontrast på en blå kat med lyst mønster som på en sort kat med lyst mønster. Men det betyder ikke, at den blå kat nødvendigvis har dårligere mønster end dens sorte søskende.
At der kommer meget hvidt ændrer heller ikke på mønsterets tydelighed. Det hvide kan dække over en del af mønsteret, så man ikke kan se det, men det ændrer ikke ved, hvordan mønsteret ser ud under det hvide. Det er to forskellige gener, som ikke har indflydelse på hinanden.

Jeg ser ikke helt sammenhængen i ovenstående. Om killingerne bliver smoke (nonagouti) eller silver (agouti) afhænger jo ikke af sølv eller fortyndingsgenerne hos forældrene, men derimod om forældrene bærer nonagouti og i hvilket omfang de videregiver dette. Så hvorfor mener du, at “risikoen” for smoke er større efter sådan en kombination? Det forstår jeg ikke helt.

Camilla: Hvis du gerne vil have killinger med hvid, så skal mindst en af forældrene være med hvid. Nogle af killingerne vil så blive med hvid mens de andre ikke vil være med hvid. Mængden af hvid afhænger til dels af mængden på forældrene og hvordan de videregiver mængden af hvid (som Sheer også har skrevet)
Sølvgenet er dominant, dvs at katten kan nøjes med et enkelt gen for sølv for selv at være sølv. Det vil sige, at blot en af forældrene skal være sølv.

Farvegenetikken er den nemmeste genetik, så jeg vil også anbefale at deltage på et genetikkursus. Der bliver tingene gennemgået og opstillet, så de er til at forstå ;)[/quote]

Tusind tak Christina …Jeg er helt med på, og aldeles enig i det du skriver :-). Det der forvirrede mig mest, var talen om smoke :).

Klart at når man laver den parring som jeg gjorde, så forsøger man jo at regne sig lidt frem til, hvad resultatet eventuel bliver, ved at tjekke stamtavler og kikke på linjer …Jeg var godt klar over at jeg kunne håbe/forvente lidt sort/sølv i kuldet, da Gaia kommer fra nogle stærke sølvlinjer, men det overraskede mig, at der slet ingen bruntabbyer ( for at blive i mine thermer :-)) kom.

Hvad angår mønstrets tydlighed, er jeg osse ganske enig i din beskrivelse …Jeg VED at Birdie har et godt mønster, med nogle gode kontraster …Lige nu ses det bare ikke, fordi sølvet stadig dækker en del af den sorte del af pelsen …Som nyfødt blotched tabby britekilling, ses mønstret og kontrasterne MEGET tydeligt …Så man må bare væbne sig med tålmodighed, det skal nok bryde frem igen, når de får deres blivende pels :slight_smile:

Den 2 .Februar afholder BB-klubben et genetikforedrag med Ole Amstrup hvor både farvegentik og arvelige sygdomme osv. vil blive berørt.
Så hvis nogen har interesse i det, kan jeg smide invitationen ind. Det er åbent for alle og foregår i Tilst ved Århus fra 10-16.
Der vil både blive serveret Te/kaffe/kage og frokost og hyggesnak om vores fælles passion:høhø:

marina

[quote=Marina;321151]Den 2 .Februar afholder BB-klubben et genetikforedrag med Ole Amstrup hvor både farvegentik og arvelige sygdomme osv. vil blive berørt.
Så hvis nogen har interesse i det, kan jeg smide invitationen ind. Det er åbent for alle og foregår i Tilst ved Århus fra 10-16.
Der vil både blive serveret Te/kaffe/kage og frokost og hyggesnak om vores fælles passion:høhø:

marina[/quote]

Helt klart,man kan aldrig lære for meget:):):slight_smile:

Alice - Hvorfor skulle der kommer sort tabby? Er nogen af forældrene da uden sølv eller heterozygote? :slight_smile:

Fordraget i BB-klubben koster forresten 100 kr for medlemmer og 150 kr uden.

Jeg har fint styr på farvegenetikken, men nu bliver jeg vist nødt til at have lidt hjælp til noget begrebsafklaring, for jeg er forvirret. Og så forestiller jeg mig, at andre måske også kan blive forvirret - især hvis man ikke selv har helt styr på genetikken. Ud fra nedenstående citat antager jeg, at vi er enige om, at når du siger “fuldfarvet”, så betyder det nonagouti, ikke?

Større end hvad? [SIZE=4]Er det en skelnen mellem sølv og smoke eller?
[/SIZE]

[SIZE=4]Er der ikke altid blandet farve ind? Jeg betragter sort som en farve, når vi taler om farver på katte, men hvad mener du med “ren sølv” - som en modsætning til indblanding af farve? Og i forhold til den større chance for smoke killinger?
[/SIZE]

Andre farver end hvad?

Der findes ikke en sådan kat. Altså en hvid kat, som ikke har en anden farve under det hvide. Hvad skulle det i så fald være? Gennemsigtig? :wink:
Egentlig har jeg flere spørgsmål til dit indlæg, for flere af dine udsagn virker forkerte på mig, men måske hænge det sammen med forvirring omkring nogle af ovenstående begreber, hvorfor jeg lige afventer afklaringen af disse :wink:

Der er jo altid en vis sandsynlighed for ikke-sølv afkom efter sølvkatte, med mindre man har testet den ene af forældrene til at være homozygot for sølv :wink: Men det kræver en test.
Efter vores sølvkat har vi haft 13 killinger, hvoraf de 3 har været sølv/smoke :wink:

Christina - Det er derfor jeg spørger til om nogen af dem er (kendt) heterozygote eller homozygote for ikke sølv. Altså for lige at forsøge at regne sandsynligheden ud :slight_smile:

Og tak til alle spørgsmålene til Kaddyy. Jeg blev også selv jævnt forvirret over indlægget og jeg føler endda at jeg absolut har farvegenetikken siddende på rygraden. Jeg orkede bare ikke lige at formulere spørgsmålene igår (skal til en stor mundtlig eksamen i morgen, er liiiidt et nervevrag), men konstaterede bare at det kunne jeg ikke tage stilling til -ups

Marina - Du må gerne lægge invitationen her ind! Det kunne jeg sagtens være intereseret i. Det lyder lidt som det foredrag, som blev aflyst i studiekredsen i Randers, hvis jeg ikke husker helt fejl!

Hov nej forresten Marina, det kan jeg jo ikke, jeg skal jo på seminariet der!! Det var en skam!

Laina - Jo du kan :slight_smile: Det er d. 6.2. og altså weekenden efter det i Tilst. Og i øvrigt samme sted :wink:

http://www.bb-klubben.dk/WebPages/ContentManagment/ViewPage.aspx?pageid=55

[quote=Eva K;321193]Alice - Hvorfor skulle der kommer sort tabby? Er nogen af forældrene da uden sølv eller heterozygote? :slight_smile:

[/quote]

Ja Eva …Faderen til Gaia’s killinger er uden sølv. Han er brun tabby ( sort tabby ) Gaia er blå/sølv tabby og de to lavede i fællesskab 5 dejlige børn, hvoraf der var to sort/sølv og tre blå tabbyer :slight_smile:

Alice - Ah, ja så er der jo 50 % for uden sølv hvis Gaia er heterozygot. Og 0 % hvis hun er homozygot for sølv :slight_smile: Altid så godt for ens forståelse af en samtale at kende parameterne -tihi

Men så var det da lækkert at de alle blev med sølv. :slight_smile: Jeg er spændt på hvad dine to tøser laver næste år. De er jo med sikkerhed heterozygote.