Farvegenetik - sølv og hvid

Som jeg læser Alices indlæg, så blev det til to med sølv (sort sølv) og to uden sølv (blåtabby) :wink:

Og held og lykke med eksamen. Det skal nok blive godt :ok:

[quote=Eva K;321214]Alice - Ah, ja så er der jo 50 % for uden sølv hvis Gaia er heterozygot. Og 0 % hvis hun er homozygot for sølv :slight_smile: Altid så godt for ens forståelse af en samtale at kende parameterne -tihi

Men så var det da lækkert at de alle blev med sølv. :slight_smile: Jeg er spændt på hvad dine to tøser laver næste år. De er jo med sikkerhed heterozygote.[/quote]

De blev jo ikke alle med sølv Eva :slight_smile: …Birdie og Heartbreaker er sort/sølv, men de andre tre, incl Lucky er Blå tabbyer uden sølv …Så min bestand er ikke rent sølv mere :slight_smile:

Måske er det min genetiske kendskab som er for ringe, for jeg havde faktisk forventet at der i kuldet ville dukke en sort tabby op. Det skete ikke, så Gaias gener for farver ( blå og sølv ) var åbenbart dominerende ?

Når de bliver gamle nok, så plankægger jeg parringer med sort/sølv hankatte. Og da Birdie er sort/sølv og den valgte parringshan er sort/sølv, så dukker der nok ikke de vildeste overraskelser op i dette kuld - Mere spændende bliver det med Lucky som er blå tabby ( uden sølv ) hun bliver osse parret med en sort/sølv hankat …Og ved denne parring har jeg ikke forsøgt at regne mig frem til, hvor stor en % -del som vil blive med eller uden sølv :slight_smile:

[quote=Christina B;321217]Som jeg læser Alices indlæg, så blev det til to med sølv (sort sølv) og to uden sølv (blåtabby) :wink:

Og held og lykke med eksamen. Det skal nok blive godt :ok:[/quote]

Rigtig Christina …Lige bortset fra at der var tre blå tabbyer og to sort/sølv :slight_smile:

[quote=Christina B;321217]Som jeg læser Alices indlæg, så blev det til to med sølv (sort sølv) og to uden sølv (blåtabby) :wink:

Og held og lykke med eksamen. Det skal nok blive godt :ok:[/quote]

Doh, det gjordede da heller ikke. Og det ved jeg jo også godt. Fulgte dem jo da dengang de blev født og frem… :tihi:
Det er det jeg siger - min hjerne fungerer ikke mere, jeg er bare et stort nervevrag :uha:

[quote=Alice;321221]De blev jo ikke alle med sølv Eva :slight_smile: …Birdie og Heartbreaker er sort/sølv, men de andre tre, incl Lucky er Blå tabbyer uden sølv …Så min bestand er ikke rent sølv mere :slight_smile:

Måske er det min genetiske kendskab som er for ringe, for jeg havde faktisk forventet at der i kuldet ville dukke en sort tabby op. Det skete ikke, så Gaias gener for farver ( blå og sølv ) var åbenbart dominerende ?

Når de bliver gamle nok, så plankægger jeg parringer med sort/sølv hankatte. Og da Birdie er sort/sølv og den valgte parringshan er sort/sølv, så dukker der nok ikke de vildeste overraskelser op i dette kuld - Mere spændende bliver det med Lucky som er blå tabby ( uden sølv ) hun bliver osse parret med en sort/sølv hankat …Og ved denne parring har jeg ikke forsøgt at regne mig frem til, hvor stor en % -del som vil blive med eller uden sølv :-)[/quote]

Hmm, altså siden der kom blå tabby, så har Birdie og Luckys far båret fortynding, selvom han selv er ufortyndet.
Og Gaia var så åbenbart heterozygot for sølv :slight_smile:
Det er ren held/uheld at der ikke dukkede en sort tabby op :slight_smile: men at det netop blev sort sølv tabby og blå tabby.

Altså Birdie bærer jo både fortynding og ikke-sølv, så alt efter hvad hankatten bærer kan der jo både komme blå tabby, sort tabby, blå sølv tabby og sort sølv tabby :slight_smile:

Lucky vil alt efter hankatten lave præcis det samme, der er bare ikke helt samme sandsynligheder… Har hankatten kun ét gen for sølv (heterozygot) så er der 50% for sølv. Har hankatten 2 gener for sølv er der 100 % for sølv. (Er en af hankattens forældre uden sølv, så ved du allerede nu at han er heterozygot)

[quote=Eva K;321223]

Altså Birdie bærer jo både fortynding og ikke-sølv, så alt efter hvad hankatten bærer kan der jo både komme blå tabby, sort tabby, blå sølv tabby og sort sølv tabby :slight_smile:

Lucky vil alt efter hankatten lave præcis det samme, der er bare ikke helt samme sandsynligheder… Har hankatten kun ét gen for sølv (heterozygot) så er der 50% for sølv. Har hankatten 2 gener for sølv er der 100 % for sølv. (Er en af hankattens forældre uden sølv, så ved du allerede nu at han er heterozygot)[/quote]

Begge de planlagte hankatte har to gener for sølv …Dvs. ingen af disse hankatte har forældre eller nært beslægtede uden sølv.

Okay, tak for linket Eva… Skal du med?

Er de testet homozygote eller er det formodninger?

Laina - Ville gerne med, men har desværre ikke lige 150 kr. at bruge på det :slight_smile:

Alice - Men de kan jo godt bære for ikke-sølv i mange generationer uden at det nødvendigvis kan ses? :slight_smile:

Nej de er ikke testet fri …Så mine påstande er bygget på formodninger. Og ved at se på, hvad der ligger i linjerne bag, og hvad disse linjer har givet af killinger. Jeg er jo så heldig at min mentor har arbejdet og bygget disse linjer op, igennem masser af år …Men derfor nægter jeg sandelig ikke, at der kan dukke overraskelser op :slight_smile:

Hvis forældrene begge er heterozygote for sølv (altså er sølv men bærer genet for ikke-sølv), så vil 75% af afkommet være sølv, men kun 25% af afkommet vil være homozygote (altså have to gener for sølv). Dette er selvfølgelig statistisk set - i praksis kan det variere både til den ene og den anden side :wink:
Og… ressicive varer evigt :wink:

[quote=Christina B;321197]Jeg har fint styr på farvegenetikken, men nu bliver jeg vist nødt til at have lidt hjælp til noget begrebsafklaring, for jeg er forvirret. Og så forestiller jeg mig, at andre måske også kan blive forvirret - især hvis man ikke selv har helt styr på genetikken. Ud fra nedenstående citat antager jeg, at vi er enige om, at når du siger “fuldfarvet”, så betyder det nonagouti, ikke?

Større end hvad? [SIZE=4]Er det en skelnen mellem sølv og smoke eller?
[/SIZE]
[SIZE=4]Er der ikke altid blandet farve ind? Jeg betragter sort som en farve, når vi taler om farver på katte, men hvad mener du med “ren sølv” - som en modsætning til indblanding af farve? Og i forhold til den større chance for smoke killinger?
[/SIZE]
Andre farver end hvad?

Der findes ikke en sådan kat. Altså en hvid kat, som ikke har en anden farve under det hvide. Hvad skulle det i så fald være? Gennemsigtig? :wink:
Egentlig har jeg flere spørgsmål til dit indlæg, for flere af dine udsagn virker forkerte på mig, men måske hænge det sammen med forvirring omkring nogle af ovenstående begreber, hvorfor jeg lige afventer afklaringen af disse ;)[/quote]

Jeg forstår bestemt din forvirring, det er også til at blive forvirret over :slight_smile:

Der er ikke forskel på smoke og på sølv. Det er et og samme gen. Men når man taler om non-agouti kalder man det ofte smoke og når det er agouti, ja så kalder man dem sølv. Det er i grunden forkert, for det er med til at gøre forvirringen større.

En blåsmoke kat kunne hedde blåsølv
og en blåsølvrtabby ja, det giver jo sig selv :slight_smile:

Uanset om katten er sølv eller ej, har striber eller ej, er bicolour eller ej, ja så har den da en grundfarve, som så kan være fortyndet eller ej. Sådan har jeg ihvertfald lært det. Jeg tror ikke, der er den store forskel på, hvor “nemt” eller “svært” det er at få sølv frem. En ting er statistik, en anden ting, hvad der så kommer. Jeg har en hunkat som er blåsmoke med hvidt, hun er parret med hankatte uden sølv hver gang og har fået 3 med sølv og 9 uden sølv.

Jeg tror der menes, at den hvide kat, i virkeligheden maskerer en farve. Genet for det hvide gør, at kattens nedarvede grundfarve ikke kommer frem, men derfor vil katten alligevel genetisk kunne give den farve videre. Det har jeg hørt kaldes “at katten har en hvid frakke over sin farve”. Hvidt er dominant, men hvis katten parres til en kat, der er non-white, ja så er det dens genetiske grundfarve, som er bestemmende for afkommets farve, hvis de ikke arver genet for white.

Men den hvide, der her tales om, er en helt anden form for hvidt end den man ser hos bicolouren. Det er svært at opdrætte bicolour mht bestemmelse af mængden af hvidt, fordi det er ret tilfældigt til en hvis grad. Der er dog et par grundregler, som er gode at huske. Genet er dominant, så to fuldfarvede kan ikke få bicolour katte. Herudover ser det ud til at det er mængden af arvet egenskab, som er betydende for mængden af hvidt, ment på den måde, at hvis en bicolour parres med en fuldfarvet, kan der komme fuldfarvet og bicolour. To bicolour (som bærer et gen hver for “hvid-pletning” og et for “fuldfarvet”, kan få fuldfarvet (hvis killingen arver begge forældrenes gen for fuldfarvet), bicolour (hvis killingen arver fuldfarvet fra den ene forældre og “hvid-pletning” fra den anden) og så killinger med mere hvidt, enten som harlekin eller van (hvis nu killingen arver begge forældrenes gener for “hvid-pletning”). Deraf kommer så også, at hvis man parre to van (og her taler jeg om genotypisk), så kan der ikke komme fuldfarvede, da killingerne kun arver gen for “hvid-pletning” fra forældrene. I CFA har man slet ikke kategorien harlekin, her er katten enten bicolour, hvis den har et gen for fuldfarve eller van, hvis den kun har gen for “hvid-pletning”

Jeg har valgt at kalde det “hvid-pletning” for at skelne det fra genet for hvid :slight_smile:

[quote=Camilla;303051]Jeg kunne rigtig godt tænke mig at opdrætte exotic og er faldet for farverne sort sølv tabby og sort tabby - med hvid!

Kan nogle fortælle mig om arvegangen ved sølv og hvid (altså bicolour)?

Hvis jeg ikke har udtrykt mig klart nok, så er det sådan nogle små skønheder som denne jeg godt kunne tænke mig at lave :D[/quote]

Jeg kan bestemt ikke fortænke dig i, at du godt kan tænke dig at opdrætte exotic og er faldet for sort sølv tabby med hvid. Jeg eeeeeeelsker sølv tabby, så det glæder mig, at møde andre, med samme smag :slight_smile:

Det er ikke let at arbejde med disse farver og slet ikke, når der så kommer bicolour oveni. Dels så kan det være svært at bestemme tabby mønstre, hvis mængden er hvid bliver høj, dels kan det være svært at vurdere graden af rufisme, når man ikke kan se større områder med farve. Og kommer man til at arbejde med sølv-bicolour på fortyndingsfarverne, ja så kan det blive endnu sværere. Men når det er sagt, så er det også spændende og en kæmpe udfordring :smiley:

Held og lykke med projektet. Det er min erfaring, at det er en god ting, at finde nogle gode opdrættere, som kan hjælpe en på vej og som man kan søge råd og vejledning hos, hvis der opstår tvivl.

Hun er godt nok ikke exotic, men en sort sølv tabby harlekin perser, men smuk, det synes jeg hun er :wehuu:

[quote=Marsini;321366]Jeg forstår bestemt din forvirring, det er også til at blive forvirret over :slight_smile:

Der er ikke forskel på smoke og på sølv. Det er et og samme gen. Men når man taler om non-agouti kalder man det ofte smoke og når det er agouti, ja så kalder man dem sølv. Det er i grunden forkert, for det er med til at gøre forvirringen større.

En blåsmoke kat kunne hedde blåsølv
og en blåsølvrtabby ja, det giver jo sig selv :slight_smile:

Uanset om katten er sølv eller ej, har striber eller ej, er bicolour eller ej, ja så har den da en grundfarve, som så kan være fortyndet eller ej. Sådan har jeg ihvertfald lært det. Jeg tror ikke, der er den store forskel på, hvor “nemt” eller “svært” det er at få sølv frem. En ting er statistik, en anden ting, hvad der så kommer. Jeg har en hunkat som er blåsmoke med hvidt, hun er parret med hankatte uden sølv hver gang og har fået 3 med sølv og 9 uden sølv.

Jeg tror der menes, at den hvide kat, i virkeligheden maskerer en farve. Genet for det hvide gør, at kattens nedarvede grundfarve ikke kommer frem, men derfor vil katten alligevel genetisk kunne give den farve videre. Det har jeg hørt kaldes “at katten har en hvid frakke over sin farve”. Hvidt er dominant, men hvis katten parres til en kat, der er non-white, ja så er det dens genetiske grundfarve, som er bestemmende for afkommets farve, hvis de ikke arver genet for white.

Men den hvide, der her tales om, er en helt anden form for hvidt end den man ser hos bicolouren. Det er svært at opdrætte bicolour mht bestemmelse af mængden af hvidt, fordi det er ret tilfældigt til en hvis grad. Der er dog et par grundregler, som er gode at huske. Genet er dominant, så to fuldfarvede kan ikke få bicolour katte. Herudover ser det ud til at det er mængden af arvet egenskab, som er betydende for mængden af hvidt, ment på den måde, at hvis en bicolour parres med en fuldfarvet, kan der komme fuldfarvet og bicolour. To bicolour (som bærer et gen hver for “hvid-pletning” og et for “fuldfarvet”, kan få fuldfarvet (hvis killingen arver begge forældrenes gen for fuldfarvet), bicolour (hvis killingen arver fuldfarvet fra den ene forældre og “hvid-pletning” fra den anden) og så killinger med mere hvidt, enten som harlekin eller van (hvis nu killingen arver begge forældrenes gener for “hvid-pletning”). Deraf kommer så også, at hvis man parre to van (og her taler jeg om genotypisk), så kan der ikke komme fuldfarvede, da killingerne kun arver gen for “hvid-pletning” fra forældrene. I CFA har man slet ikke kategorien harlekin, her er katten enten bicolour, hvis den har et gen for fuldfarve eller van, hvis den kun har gen for “hvid-pletning”

Jeg har valgt at kalde det “hvid-pletning” for at skelne det fra genet for hvid :-)[/quote]
Bortset fra at man nok skal passe på med at bruge begrebet “hvid-plettet” om “med hvid” (fordi hvidplettethed dækker over noget andet ;)), så er jeg helt enig med dig. Mine spørgsmål i det indlæg, som du citerede var alene fordi, at hvis kaddyys brug af de forskellige begreber svarer til det, jeg lægger i dem, så stemmer tingene ikke. Men jeg ved jo ikke, hvad hun mener med eks. “ren sølv” og “andre farver”, så det var jeg interesseret i at få afklaret :wink:
Når du skriver, at to van-katte kun kan give afkom med hvid, er det så fordi, en kat skal være homozygot “med hvid” for at være van? Genet for at være med hvid er jo dominant.

[quote=Christina B;321373]Bortset fra at man nok skal passe på med at bruge begrebet “hvid-plettet” om “med hvid” (fordi hvidplettethed dækker over noget andet ;)), så er jeg helt enig med dig. Mine spørgsmål i det indlæg, som du citerede var alene fordi, at hvis kaddyys brug af de forskellige begreber svarer til det, jeg lægger i dem, så stemmer tingene ikke. Men jeg ved jo ikke, hvad hun mener med eks. “ren sølv” og “andre farver”, så det var jeg interesseret i at få afklaret :wink:
Når du skriver, at to van-katte kun kan give afkom med hvid, er det så fordi, en kat skal være homozygot “med hvid” for at være van? Genet for at være med hvid er jo dominant.[/quote]

Principielt opdeles de jo efter andelen af hvidt, så det er fænotypen, som styrer hvilken farve de har. Men rent genetisk er en van homozygot for “med hvid” og kan derfor kun give “med hvid” også hvis den parres med en fuldfarvet. Men da man ikke kan teste for det endnu, kan man kun antage om en kat både er fænotypisk og genotypisk van

[quote=Marsini;321372]Jeg kan bestemt ikke fortænke dig i, at du godt kan tænke dig at opdrætte exotic og er faldet for sort sølv tabby med hvid. Jeg eeeeeeelsker sølv tabby, så det glæder mig, at møde andre, med samme smag :slight_smile:

Det er ikke let at arbejde med disse farver og slet ikke, når der så kommer bicolour oveni. Dels så kan det være svært at bestemme tabby mønstre, hvis mængden er hvid bliver høj, dels kan det være svært at vurdere graden af rufisme, når man ikke kan se større områder med farve. Og kommer man til at arbejde med sølv-bicolour på fortyndingsfarverne, ja så kan det blive endnu sværere. Men når det er sagt, så er det også spændende og en kæmpe udfordring :smiley:

Held og lykke med projektet. Det er min erfaring, at det er en god ting, at finde nogle gode opdrættere, som kan hjælpe en på vej og som man kan søge råd og vejledning hos, hvis der opstår tvivl.

Hun er godt nok ikke exotic, men en sort sølv tabby harlekin perser, men smuk, det synes jeg hun er :wehuu:

[/quote]

Jeg mindes at jeg så hende på kattegalleriet som killing. Hun er bare så smuk så det næsten gør ondt :wehuu:

Hvor er hun da nuser! -love Hvorfor er hun creme i hovedet? Det ligner næsten at hun er tortie (bortset fra at hun så skulle være blå) -tihi

[quote=Marsini;321372]Jeg kan bestemt ikke fortænke dig i, at du godt kan tænke dig at opdrætte exotic og er faldet for sort sølv tabby med hvid. Jeg eeeeeeelsker sølv tabby, så det glæder mig, at møde andre, med samme smag :slight_smile:

Det er ikke let at arbejde med disse farver og slet ikke, når der så kommer bicolour oveni. Dels så kan det være svært at bestemme tabby mønstre, hvis mængden er hvid bliver høj, dels kan det være svært at vurdere graden af rufisme, når man ikke kan se større områder med farve. Og kommer man til at arbejde med sølv-bicolour på fortyndingsfarverne, ja så kan det blive endnu sværere. Men når det er sagt, så er det også spændende og en kæmpe udfordring :smiley:

Held og lykke med projektet. Det er min erfaring, at det er en god ting, at finde nogle gode opdrættere, som kan hjælpe en på vej og som man kan søge råd og vejledning hos, hvis der opstår tvivl.

Hun er godt nok ikke exotic, men en sort sølv tabby harlekin perser, men smuk, det synes jeg hun er :wehuu:

[/quote]

Hun er da også bare super smuk :slight_smile:

Tak for dit svar, jeg kan godt se at det kræver man har en mentor i ryggen som er ekspert i netop sølv og bicolour. Jeg mener vist også at have læst et sted, at silver tabby er det aller sværeste at lave :høhø: Synes bare det er sådan en smuk farve.

Hvad er egentlig det “nemmeste” at lave? Solid?

[quote=Camilla;321453]
Hvad er egentlig det “nemmeste” at lave? Solid?[/quote]
Hvad mener du men nemt? Farverne der kommer afhænger jo af forældrenes gener (selvfølgelig killingens gener, men hvad de får fra forældrene ;)) I teorien kan man måske sige, at det er lettest at lave tabbyer og ikke-fortyndede, da de gener er dominante, og der derfor kun skal et enkelt gen for dette til at lave sådan en kat, men igen afhænger det af, hvad forældrene ligger inde med af gener. Hvis du har to solid forældre, så er det umuligt at lave tabby-mislinger, fordi begge forældre kun har to ressicive gener for solid, så hvad der er nemmest at lave afhænger meget af omstændighederne. For at lave en rød hunkat kræves eks en rød hankat og en tortie (eller rød) hunkat. Men har man materialet, så er resten op til fordelingen af generne :wink:
Når du skriver at sort sølv er sværest at lave, handler det så om, at det er svært at lave en sort sølv, som er pæn i farven? Altså uden rufisme m.m.? For det er selvfølgelig et andet aspekt i, hvor let det ene er frem for det andet, men også det afhænger af gener.

Jeg er helt sikker på, at rigtig mange ting vil falde lynhurtigt på plads for dig i alle disse indledende overvejelser, hvis du meldte dig til et genetikkursus. Genetik er helt nede på jorden og lige til, man skal bare ligge gennemskue det :wink:

Jeg ved godt at to fuldfarvede ikke kan lave tabby…

Jeg mener naturligvis hvad der er “nemmest” og “sværest” i forhold til at lave en rigtig vellykket kat.

Hvis man kun fokuserer på farven, må det vel være solid :?