Farver til en blå stribet kat

[QUOTE=Gizzemissen;1146060]Ligner det er fra Stofkiosken? I så fald kan du komme og gramse på Juniors lilla gardiner på søndag, det er lavet af deres billige polyestersatin :wink:

Og hvis det er derfra så jo, man kan godt bestille stofprøver :)[/QUOTE]

Det er det :slight_smile: Og super ifht prøver :slight_smile: Jamen det må jeg lige prøve at huske at gøre på søndag så, mind mig gerne om det, hvis du kan huske det :smiley:

Åh, det er meget at bede om - må se om jeg er levende nok til at hjernen rent faktisk fungerer søndag :smiley:

Det er fra stofkiosken - der kan man bestille gratis stofprøver a 10 x 10 cm.
Alle mine tidl. burgardiner har været lavet i polyestersatin fra stofkiosken :wink:
Bortset fra det isblå, det er bare decideret polyester (ikke skinnende, men flot fald).

Uanset hvad I bliver enige om, må vi håbe at det ikke er en farve, jeg hader, da det er mig der skal sy det :smiley: + udstille drengen. :hjerte:

Blå kat = kolde farver.
Så, blågrønne farver - fra aqua til petrol, lavendel-lilla, vinrød, (der er meget anderledes end “rigtig” rød og genial til blå Tullen). Vel også blå, men det er lidt “kedeligt” :wink:

Synes faktisk den farve som han ligger med på første billede er rigtig fin til ham :slight_smile: Måske sammen med beige…

[QUOTE=fugl;1146118]Synes faktisk den farve som han ligger med på første billede er rigtig fin til ham :slight_smile: Måske sammen med beige…
[/QUOTE]
Næsten enig!
Hvis jeg må skifte beige ud med noget hvidt eller gråt (forudsat at det ikke er for meget, for så “forsvinder” katten)

Tænker egentlig også at han kunne være fin i sådan nogle farver, som Lykke har til Jack - det er sådan set jo den "håndklæde"farve og så hvid…

Beige skal ikke være op imod en kold-farvet kat.

[QUOTE=Ann R;1146116]Blå kat = kolde farver.
Så, blågrønne farver - fra aqua til petrol, lavendel-lilla, vinrød, (der er meget anderledes end “rigtig” rød og genial til blå Tullen). Vel også blå, men det er lidt “kedeligt” ;)[/QUOTE]

Delvist enig, men en blå kat kan være overraskende varm i farven :slight_smile:

[QUOTE=fugl;1146118]Synes faktisk den farve som han ligger med på første billede er rigtig fin til ham :slight_smile: Måske sammen med beige…
[/QUOTE]

[QUOTE=Ann R;1146122]Næsten enig!
Hvis jeg må skifte beige ud med noget hvidt eller gråt (forudsat at det ikke er for meget, for så “forsvinder” katten)[/QUOTE]

Men det må I bare ikke! Eller jo. Den hvid jeg skrev om i første indlæg, den må komme med :tihi:

Dette ville jeg vælge :slight_smile:
Synes godt den grønne kunne gå med dine andre farver…

synes også det turkise tæppe han ligger på er helt vildt fint i farven til ham

(også vil jeg godt klage over overskriften i tråden, bliver ved med at læse det som “farvel til en blå stribet kat”, bliver heldigvis så glad når så finder ud af at jeg har læst forkert…endnu engang ;))

[QUOTE=Eife;1146043]UUh, faldt lige over en anden hjemmeside (dog ikke lige en med en faktisk butik, desværre)
Og denne er da fin

Hmm, og næsten farve findes så bare i polyester satin. Så nu ville det være rart at kunne få det i hænder. Gad vide om man kan bestille stofprøver sådan et sted fra :?

Hmm, det er da samme billede de har brugt til de to, er det ikke?[/QUOTE]

De er rigtig flotte, den øverste ser lidt mørkere ud synes jeg, den kan jeg bedst li’.

[QUOTE=Vipstøsen;1146150]synes også det turkise tæppe han ligger på er helt vildt fint i farven til ham

(også vil jeg godt klage over overskriften i tråden, bliver ved med at læse det som “farvel til en blå stribet kat”, bliver heldigvis så glad når så finder ud af at jeg har læst forkert…endnu engang ;))[/QUOTE]

Du må pudse brillerne så :tihi: Og det trænger jeg også til igen igen efter McCoy lige har “kysset” på mig :høhø:

Ja, jeg synes også de er fine, så de skal i hvert fald bestilles i prøver. Jeg tror dog helt bestemt det er samme billede, da folderne er helt de samme :slight_smile: Det kan være din skærm har det som min på “arbejde” dog :slight_smile: Mht mørk/lys

[QUOTE=Eife;1146125]Delvist enig, men en blå kat kan være overraskende varm i farven :slight_smile:

[/QUOTE]

Det er nok øjnene der ser… for jeg synes ikke den kat er spor varm (dømt efter billedet) - slet ikke imod den beige baggrund… den duer ikke - for mig at se, altså… Men de farver der er i omgivelserne har det med at påvirke hinanden. (Lidt som hvis jeg tager orange tøj på, bliver jeg let abrikosfarvet i ansigtet. Det ser sært ud! Forkert… )

Et tåbeligt spørgsmål fra en katte-rookie: Hvorfor hedder den blåstribet? Jeg havde glædet mig til at se en kat med blå(lige) striber, så selvom den er HELT VILDT sød og flot, blev jeg lidt skuffet :slight_smile:

Fordi den er makrel tabby aka. Stribet mønster

det du oplever er helt sikkert, at du forventede en “blå” kat også ville være “blå” og ikke “grå” :slight_smile:
Det hører jeg tit - jeg har en Russian Blue, som af racenavnet jo forventeligt er “blå” :slight_smile: Mange ser ham som grå:

Og det skal man liiige have vendt i hovedet, at den slags grå, kaldes for blå :slight_smile:

Og den kat som er blåstribet er en blå kat, som så “oveni” er tabby, altså stribet :slight_smile: og de har i mellem de blå(grå) striber også en mere “varm” grålig farve… og så ser katten mindre blå ud endda :slight_smile:

Blå farve hos mange dyrearter er genetisk en sort farve som er “fortyndet”. Det fortyndingsgen er kendt hos RIGTIG MANGE dyrearter og hedder på tværs af arter faktisk “blå” :slight_smile:
Denne hamster er måske nemmere at se kan være blålig :slight_smile: Men selvom denne hamster er mere blålig end mange katte - så er det genetisk det samme som “sker” med farverne :slight_smile:

Og jeg har en lilla kat. Som er en lysere version af den blå.

Men hvor den blå er fortynding af sort, så er lilla fortynding af chokolade (brun)

I katte/udstillingsverdenen hedder farven faktisk blå makrel tabby, men på alm. dansk sprog kalder vi tit en tabby (mønstret) kat for rundstrikket eller bare stribet :slight_smile: Og blå har Pia så fint svaret på… :slight_smile:

[QUOTE=Vipstøsen;1146150]synes også det turkise tæppe han ligger på er helt vildt fint i farven til ham

(også vil jeg godt klage over overskriften i tråden, bliver ved med at læse det som “farvel til en blå stribet kat”, bliver heldigvis så glad når så finder ud af at jeg har læst forkert…endnu engang ;))[/QUOTE]

:høhø::høhø:

Ditto !

He, det forstår jeg godt. Da en bekendt for mange år siden fortalte mig ar hans katte var blå og lilla troede jeg manden var tosset - eller farveblind :slight_smile: jeg var helt lettet da jeg opdagede de “bare” var grå :smiley: Men idag kan jeg godt se det. De blå er stålgrå, med en kold blålig tone. De lilla er varmt-lysgrå, med en lavendelrosa undertone. Så der er alligevel mening i galskaben :slight_smile: