Farvereglerne - de 5 point (Hvor meget er nok?)

Hej alle sammen

Jeg har lige pt. 3 gruppe 5 katte - og den ene har mindre rødt på end de andre. Så mit spørgsmål lyder:

Hvor meget rødt skal der være på katten? For man får de 5 point. (Jeg ved godt, at der skal 3 hår til en plet.)

Mange hilsner fra
Louise

uha jeg mener der skal være en del rødt på dem, så man kan se uden problemer at det er en tortie

Hej Hanne

Ja, det er også min holdning - men hvis du kigger min Laxus www.dknaturell.dk har hun så nok?

jeg tro det ikke… hende har jeg været inde og kikke på, hun er bare så smuk…

Men hendes 2 tortie søstre har nok

Jeg håber, at hun har nok -jegkrydser - for hun er bare fin :smiley: Jeg har også sendt billeder til nogle andre for, at høre om de mener, at hun har nok. Men tusind tak for dit svar, Hanne [bigloony]

Hvad mener du med om hun har nok ?? Har katten en rød plet eller en rød tå - så er den tortie. Umiddelbart vil jeg ikke tro at det trækker “ned” hos hende - alt efter hvordan hendes konkurrenter ser ud… Typen må gå frem for farven - og i sidste ende kan det så være farven som kan være afgørende, hvis dommeren står med 2 lige gode katte…

Jeg kender til MCO katte som har de berømte “medaljoner”… og så længe de er registreret korrekt på papiret så må det ikke trække ned… Derimod kan en dommer så “foretrække” mere hvidt på en kat, hvis de skal være en f.eks. 09…

Jeg tror det kommer an på hvilke øjne der ser :slight_smile:

Helt enig

Men hvis dommeren står med 2 lige gode katte… altså alt det tekniske… så skal der desværre for nogen tortier, efter de nye regler være mere rødt…

ellers er jeg fuldstadig enig

DK Naturell : Rødt på alle 4 ben. ?! Den har jeg nu godt nok aldrig hørt… -sorry Det som tæller - af hvad jeg har hørt - er fordelingen og evt. også selve dybden i farven…

Hanne P - hvor læser du det med at “så skal der desværre for nogen tortier, efter de nye regler være mere rødt…” ??

Det har jeg fået fortalt… men efter at have talt med Louise, er jeg kommet på andre tanker…

Det har jeg fået fortalt… men efter at have talt med Louise, er jeg kommet på andre tanker…[/quote]

Ok. For jeg har da ikke set det nogle steder i standarden… Og kunne jo have overset det… Og mener heller ikke at nogle af de dommere som har gået hos - har fortalt det…

Jeg var til en foredrag med norsk skovkattering (da der blev indført ændringen mht. fordeling af pointene) og der blev der sagt (såvidt jeg husker og forstod det), at der skulle være rødt på hvert ben. Dette er der også på vores, men hun har ikke så meget som mange af de andre tortier som jeg har set. Men det kan selvfølgelig også være, at det bare er “ønskeligt”.

Louise

Jeg var til en foredrag med norsk skovkattering (da der blev indført ændringen mht. fordeling af pointene) og der blev der sagt (såvidt jeg husker og forstod det), at der skulle være rødt på hvert ben. Dette er der også på vores, men hun har ikke så meget som mange af de andre tortier som jeg har set. Men det kan selvfølgelig også være, at det bare er “ønskeligt”.

Louise[/quote]

Hej Louise…

Den har jeg godt nok aldrig hørt før - at det skal være rødt på hvert ben… Men det kan du sikkert godt regne ud… og du har sikkert også fanget den og undre dig over at jeg bliver ved med at skrive det samme… - men det er da en lidt “anderledes” måde at tolke standard og farver på… -sorry -engel

Hej Lene

Det kan være, at vi mener det samme - kan du forklare hvad du mener mht. fordelingen? For det kan selvfølgelig være, at det som jeg hørte var en fortolkning.

Louise

Jeg kan godt forklare hvad jeg mener med fordelingen - men husk at det er jo min “fortolkning” og ikke nødvendigvis den rigtige…
Men hvis du står med en pige - som har koden f - og hun har ganske lidt rødt på sig f.eks. 5 % komplet. Og du står mod en konkurrent som har 25 % rødt komplet - så er der jo bedre “fordeling” af farver på den kat med de 25 % end den med de 5 %… Det er det som jeg mener… Men igen - det er ikke sikkert at min fortolkning er den rigtige - men vil da lige snakke med Jørgen om det næste gang jeg ser ham… Eller anden dommer - når jeg går elev… Det bliver da spændende at høre de forskellige dommere hvad de mener… :slight_smile:

Jeg kan godt forklare hvad jeg mener med fordelingen - men husk at det er jo min “fortolkning” og ikke nødvendigvis den rigtige…
Men hvis du står med en pige - som har koden f - og hun har ganske lidt rødt på sig f.eks. 5 % komplet. Og du står mod en konkurrent som har 25 % rødt komplet - så er der jo bedre “fordeling” af farver på den kat med de 25 % end den med de 5 %… Det er det som jeg mener… Men igen - det er ikke sikkert at min fortolkning er den rigtige - men vil da lige snakke med Jørgen om det næste gang jeg ser ham… Eller anden dommer - når jeg går elev… Det bliver da spændende at høre de forskellige dommere hvad de mener… :)[/quote]
Mht. procenterne er det så ikke dette som Hanne mente? At jo mere rød jo bedre? Hanne du må lige irrettesætte mig, hvis jeg misforstår dig.

Det er et meget spændende emne, så jeg håber, at du vil videreformidle den information som du får fra Jørgen m.fl.

Jeg kan godt forklare hvad jeg mener med fordelingen - men husk at det er jo min “fortolkning” og ikke nødvendigvis den rigtige…
Men hvis du står med en pige - som har koden f - og hun har ganske lidt rødt på sig f.eks. 5 % komplet. Og du står mod en konkurrent som har 25 % rødt komplet - så er der jo bedre “fordeling” af farver på den kat med de 25 % end den med de 5 %… Det er det som jeg mener… Men igen - det er ikke sikkert at min fortolkning er den rigtige - men vil da lige snakke med Jørgen om det næste gang jeg ser ham… Eller anden dommer - når jeg går elev… Det bliver da spændende at høre de forskellige dommere hvad de mener… :)[/quote]
Mht. procenterne er det så ikke dette som Hanne mente? At jo mere rød jo bedre? Hanne du må lige irrettesætte mig, hvis jeg misforstår dig.

Det er et meget spændende emne, så jeg håber, at du vil videreformidle den information som du får fra Jørgen m.fl.[/quote]

Det var lige det jeg mente… -thumbs

Jeg kan godt forklare hvad jeg mener med fordelingen - men husk at det er jo min “fortolkning” og ikke nødvendigvis den rigtige…
Men hvis du står med en pige - som har koden f - og hun har ganske lidt rødt på sig f.eks. 5 % komplet. Og du står mod en konkurrent som har 25 % rødt komplet - så er der jo bedre “fordeling” af farver på den kat med de 25 % end den med de 5 %… Det er det som jeg mener… Men igen - det er ikke sikkert at min fortolkning er den rigtige - men vil da lige snakke med Jørgen om det næste gang jeg ser ham… Eller anden dommer - når jeg går elev… Det bliver da spændende at høre de forskellige dommere hvad de mener… :)[/quote]

Det var jo også det jeg prøvet at forklare…

Jeg har lige slået op i den generelle standard - her står der:

“Both colour varieties evenly distributed over the whole body, including the extremities”
(side 20 øverst) - Skal dette tolkes sådan, at begge farver (er dette sort og creme/rød) skal fordeles ligeligt 50/50.