Ja for det meste har vi fået andesteg i weekenden efter Mortensaften, men det er ikke sikkert vi skal i år.
Jeg lever jo vegetarisk (med lidt fisk en gang i mellem) til hverdag. Jeg tror at manden lige så gerne vil have et stykke laks, eller en tunbøf sammen med mig, det er jo også rigtig lækkert.
Fandens til tråd…
Nu har jeg haft and i tankerne lige siden den startede!!
Lovede faktisk manden igår, at jeg ville lave and den dag…hvis vi da ikke blev inviteret på and andetsteds ![]()
Er det så nu jeg skal løfte sløret for, at jeg er en tåbe til at lave mad???
Hoooost host!!
Mon man skulle starte en tråd op ang. folks yndlings andeopskrift?? :?
[QUOTE=Sannela;703837]Fandens til tråd…
Nu har jeg haft and i tankerne lige siden den startede!! [/QUOTE]
![]()
Det er tilgivet!!! :høhø:
Nu får jeg da en chance for at lave and for 1. gang i mit (unge) liv ![]()
[QUOTE=Sannela;703847]Det er tilgivet!!! :høhø:
Nu får jeg da en chance for at lave and for 1. gang i mit (unge) liv
[/QUOTE]
![]()
Det er nemt, i hvert fald hvis man laver den uden fyld som jeg gør ![]()
Du tager en and og tømmer posen (med indvolde, hals) ud af den. Skyller den og tjekker om der sidder rester af fjer dimmere på den. Så lægger den den på risten oven på en dyb bradepande. Så gnider du den med helt vildt meget groft salt og sætter den i ovnen.
Husk at der skal vand i bradepanden og den fond som det vand ender med at blive til bruger du til at lave sovs af til sidst. Du skal nok hælde ekstra vand ved undervejs. Her skal du endelig huske at skimme så meget fedt af fonden som muligt når du skal lave sovsen, ellers bliver den ALT for fed.
Når der er ca en time tilbage af de 4 timers tilberedning så vender du anden om så skindet også bliver sprødt på den anden side.
Vil du have fyld i er det bare at skrælle nogle æbler, skære dem i både, blande dem med svesker og så stoppe dem ind i anden.
Den er ikke svær - men fuck den tager tid…
du tager en frossen cherry valley and og tør den op 3 dage i køleskab
så tager du indmaden ud og kigger ned i anden… lunger og nyrer skal ud…
HELT nede i bunden skal der IKKE se “glat” ud - det skal ligne “ribben” - hvis det ikke gør det så sidde4r lungerne i og så kommer anden til at smage underligt når du steger den…
Det samme med nyrerne - de sidder lige ved indgangen - de skal graves ud så der er 2 “huller”
skyl skyl skyl indtil der ikke kommer mere rød væske ud
så fylder du den ud med æbler eller appelsiner og svedsker
drys den med salt, peber og sød paprika og kom den i en stegepose så du ikke mister så meget som et gram sky til sovs…
steg ved 190 grader i 1 time pr kilo - men “springer” håndleddene så benet på låret bliver HELT synligt - så skal den ud… er den ikke 100% stegt gør det ikke spor… den må godt være mørkerosa indeni
lad den køle af og være helt kold
parter den så du “folder den ud”

arranger med indholdet af svedsker og æbler, smør en masse andefedt udover skindet og grill den ca 15 min ved max så skindet bliver sprødt og lækkert og evt steger færdig hvis den er rød i kødet
server med brunede kartofler waldorfsalat og litervis af sovs
Tak skal I have… ![]()
Det lyder jo slet ikke så svært!!![]()
No fair Gitze… jeg sidder her på studiet og bliver helt lækkersulten! ![]()
hehehe - så må jeg hellere poste billeder af resultatet også
… efter mortens aften altså ![]()
[QUOTE=solveig;702948] Det bliver nok andebryst stegt med med vindruer og balsamico, og med små saltkartofler til.
[/QUOTE]
Kan du ikke skrive opskriften på den ret?
Det lyder lige som noget jeg godt kunne sætte tænderne i ![]()
[QUOTE=PiaR;703887]Kan du ikke skrive opskriften på den ret?
Det lyder lige som noget jeg godt kunne sætte tænderne i
[/QUOTE]
Jo da. Jeg bruger denne opskrift som grundopskrift, men jeg har så lavet den lidt om, så den passer bedre til min smag. Jeg bruger ikke hvidløg, da jeg synes det er en dødssynd overfor anden. Jeg bruger en neutral olie i stedet for olivenolie. Det er synd at sløre andens egen smag for meget, synes jeg. Og så steger jeg anden i en pande med låg, i steder for i ovnen. Jeg servere saltkartofler til, i stedet for mos. Det synes jeg passer meget bedre. Og så en god kraftig salat til. Det smager altså bare SÅ godt ![]()
Jeg tror da vist at hende Regitze bør invitere KG til Mortens aften hos sig. Mums, det ser lækkert ud. ![]()
NAM NAM!!
And bliver altså også rigtig god på grillen…
jamen altså - hvis i har lyst - så inviterer jeg MEGET gerne til andesteg en søndag aften
men som “tilskudsgilde” for selv om jeg gerne ville - så har jeg ikke råd til at have 10-12 mand til andesteg…
men hvis i er friske på 70 kr pr person - så har jeg rigelig plads til 12 personer om spisebordet ![]()
så laver jeg gerne 4 andestege stegt med appelsin og masser af svedsker med både brunede og smørstegte kartofler, waldorfsalat og litervis af sovs ![]()
[QUOTE=Battlestar;704067]jamen altså - hvis i har lyst - så inviterer jeg MEGET gerne til andesteg en søndag aften
men som “tilskudsgilde” for selv om jeg gerne ville - så har jeg ikke råd til at have 10-12 mand til andesteg…
men hvis i er friske på 70 kr pr person - så har jeg rigelig plads til 12 personer om spisebordet ![]()
så laver jeg gerne 4 andestege stegt med appelsin og masser af svedsker med både brunede og smørstegte kartofler, waldorfsalat og litervis af sovs :)[/QUOTE]
Ajj forbandet at jeg ikke bor i KBH - jeg elsker andesteg
Meeen mon ikke jeg kan lokke min mor til at lave det… UMM! Så jo Mortensaften er også et hit hos mig!
Jeg vil også prøve Regitzes andesteg :høhø:
Efter alt den snak om and, måtte jeg altså købe et par andelår i SuperBest - 10 kr stk i denne uge, så lidt and skal vi da have, jeg kan ikke vente en hel måned endnu ![]()
[QUOTE=Battlestar;704067]jamen altså - hvis i har lyst - så inviterer jeg MEGET gerne til andesteg en søndag aften
så laver jeg gerne 4 andestege stegt med appelsin og masser af svedsker med både brunede og smørstegte kartofler, waldorfsalat og litervis af sovs :)[/QUOTE]
Hvilket vidunderligt tilbud…
En skam jeg bor heeeelt her ovre. Du kunne jo ikke bo længere væk i DK
Muum
YUM YUM, MUMS…jeg er helt sulten!!!:skål:![]()
Årh, jeg ville også ønske jeg boede tættere på Gitze! Så var jeg helt med på den!