Felin Calicivirus?

Hej med jer…
Fald lige over den her…
Lille Indiana blev vacc og kasterert den 30 og dermed mener dyrelægen at den er kommet i udbrud af strees efter opperationen…
Den fik igår biobaknyl hvis den skulle ha noget i kroppen…
Vil også sige at han har det godt og leger ned de andre som han plejer…
Og ja det er åbenbart meget normalt at denne virus kommer når der sker noget nyt i flokken…
Håber at høre fra dig om du stadi er interessert i indiana…
Mvh Anja

[QUOTE=Vivi_Fletcher;628308]Killingen fra Hanne til opdrætter er ikke kastreret.
Det er opdrætters anden killing, der skal sælges til trådstarter.

Anyway synes jeg da ikke det er heldigt, hvis dyrlægen konstaterer calici og så vaccinerer killingen.[/QUOTE]

nemlig

Og mon ikke dyrlægen har konstateret calici nu her hvor det er gået i udbrud, fremfor da katten blev kastreret/vaccineret? :slight_smile:

Jeg har selv et par katte med calici (eller mere haft, de har formodentligt renset sig for længst) - og haft en hittekilling med det. Ingen mén, de er sunde og raske katte med godt immunforsvar :slight_smile:

Hvor det kommer fra… Tjaeh, rigtig mange katte på udstillinger f.eks. har calici :slight_smile: Så nej, så længe katten er sund og rask, så er det ifht. udstilling ligegyldigt hvad den har fejlet. Katten er rask på udstillingen…
Jeg tror at en del af dem der mener at deres kat bliver “smittet” på udstilling faktisk har nogle katte, der bare har båret sygdommen latent, og derfor er det gået i udbrud :slight_smile:
Selv har jeg været en hyppig udstiller de sidste 5 år, og har så vidt jeg ved aldrig fået noget med hjem :slight_smile:

Så ja, når killingen er sund og rask igen, så ville jeg gerne have den hjem, hvis det var mig :slight_smile: Min coon Diego kom også fra en opdrætter, hvor killingerne som regel havde et mildt udbrud af calici når de var 8 uger :slight_smile:

Har du spurgt vores fælles dyrlæge om hvor lang tid sygdomsforløbet på et calici udbrud det er?? Fordi fra i torsdags d.30 der er han ikke syg, og fredag er det i udbrud og i dag lørdag er han rask… Det lyder underligt, så er det en form for calici jeg ikke kender…:frowning:

Ja det er han de var ved den 30…

Inkubationstid 2- 10 dage.

Men har den nykøbte killing været sammen med de andre killinger så er riskoen der jo …

Han kan vel sagtens ‘have det godt og lege’ i dag uden decideret at være rask? Jeg tolker det ikke som, at den kun har været syg i 24 timer, men at situationen blot er under kontrol :slight_smile:

[QUOTE=anjaabbie;628312]Hej med jer…
Fald lige over den her…
Lille Indiana blev vacc og kasterert den 30 og dermed mener dyrelægen at den er kommet i udbrud af strees efter opperationen…
Den fik igår biobaknyl hvis den skulle ha noget i kroppen…
Vil også sige at han har det godt og leger ned de andre som han plejer…
Og ja det er åbenbart meget normalt at denne virus kommer når der sker noget nyt i flokken…
Håber at høre fra dig om du stadi er interessert i indiana…
Mvh Anja[/QUOTE]

Man får ikke calici af stress, medmindre katten i forvejen er smittet. Sygdommen kommer jo ikke af ingenting.
Hvad er det for noget “biobaknyl” han har fået?

Han blev altså kastreret og vaccineret d. 30.? Og hvornår fik han symptomer på calici?

[QUOTE=Vivi_Fletcher;628352]Hvad er det for noget “biobaknyl” han har fået?
[/QUOTE]

Forhåbentlig ikke prednisolon (binyrebarkhormon) - så virker vaccinen ikke …

[QUOTE=Miss Toxica;628144]Jeg har resevation på en Maine Coon han, som efter planen skulle hentes d 11 juli når han er 12 uger. I går eftermiddag ringede avleren så til mig fordi katten har været henne ved dyrlægen og få vacciner, kasteration osv.
Her er det så blevet opdaget at han har en virus, …[/QUOTE]

Jeg ville gøre to ting:

  1. Vente.

Killingen skal have overstået sit calici udbrud. Det går der mindst en uge med. Så skal den vaccineres. Og vaccinen skal virke. Det går der mindst en uge mere med. Og hvis killingen så stadig er sund og rask, kan den flytte. Men 11. juli er udelukket.

  1. Checke katteriets generelle helbredstilstand.

De fleste opdrættere har engang imellem et virusangreb. Og så er der nogle, der har det hele tiden. De sidste ville jeg ikke købe killing hos. Uanset om det skyldes dårlig hygiejne, for mange katte eller indavl, så er tilbagevendende sygdom en indikator for en forøget risiko for, at killingen har et eller andet med. Det behøver ikke være calici, det kunne også være herpes eller FIP.

Det kræver en del viden og erfaring at vurdere et katteris sundhedstilstand. Men jeg ville bede om at se den sundhedsjournal, som alle katterier i Felis Danica skal føre. Evt. kunne du få en erfaren opdrætter eller din egen dyrlæge til at vurdere denne.

vh

Andreas

Binyrebarkhormon bør ikke anvendes til killinger ifølge min dyrlæge.

[QUOTE=Andreas;628630] Men jeg ville bede om at se den sundhedsjournal, som alle katterier i Felis Danica skal føre. Evt. kunne du få en erfaren opdrætter eller din egen dyrlæge til at vurdere denne.
[/QUOTE]

Jeg har aldrig hørt om, at katterier skal føre en sundhedsjournal på deres katte (jeg går ud fra, at en sådan journal skal indeholde mere end “bare” vaccinationsattester og sundhedsbog på killinger) og kan da heller ikke finde det krav i FD’s love.

Hvorfor ikke:?

Mon ikke det er denne Andreas henviser til:

1 Generelt

Hver enkelt kats og killings sundhed og velfærd skal være det vigtigste hensyn for alle opdrættere og ejere.

Ansvarligt opdræt baseret på genetiske principper, sygdomsforebyggelse samt kærlige og komfortable omgivelser skal tilskyndes

Der skal holdes nøjagtige optegnelser vedrørende sundhed og avl af katte og killinger.

Jo, det lyder meget logisk - det er så bare ikke specielt logisk IMO at skrive den slags under stambogsføringsregler :slight_smile:

Det er faktisk en FIFe regel, §1 i B&R reglerne. I FD dækkes kravet af dyrlægens journalføring på hver kat han ser. Det er altså ikke nødvendigt selv at føre en ekstra journal, som man kan fremvise.
VH
Susanne

[QUOTE=Andreas;628630] Det behøver ikke være calici, det kunne også være herpes eller FIP.
[/QUOTE]
Andreas, jeg synes det er rigtigt uheldigt at du sidestiller FIP med herpes eller calici. Vi burde være kommet bare lidt længere i Danmark…
VH
Susanne

Det er en FIFe regel. Den står i “Breeding and Registration Rules”.
http://fifeweb.org/wp/lib/lib_current.php Man kan desværre ikke lave et dybt link på FIFes website. Men klik på nummer tre fra oven - i jeres foretrukne sprog, fransk er stadig en mulighed :høhø: .

Og på dansk i FDs website i “Avls- & reg. regler på dansk”.
http://www.felisdanica.dk/index.php?SectionID=115&WebsiteID=1&LanguageID=1

Jeg synes, at det er et meget logisk sted at skrive reglen. Og jeg synes, at reglen er meget rimelig.

vh

Andreas

Du får den faktisk frem når du trykker på “Love og vedtægter” og finder “Avls og registreringsregler”… det er rigtig at den så viser sig under stambogsføring, men du kommer altså til den via “Love og vedtægter” som for mig er et indlysende sted at finde den slags. Jeg fandt den i al fald med det samme :slight_smile:

[QUOTE=Susanne W;628675]Andreas, jeg synes det er rigtigt uheldigt at du sidestiller FIP med herpes eller calici. Vi burde være kommet bare lidt længere i Danmark…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg siger bare, at FIP er en virus sygdom, som fremmes af nogle af de samme risikofaktorer som herpes og calici. Hvorfor er det så forkert at sige?

vh

Andreas