Festligheder at komme hjem til (afføring)

prøv at søge herinde efter tråde omhandlende foder til sarte maver… dem er der vist nogle stykker af.

Når hans mave først er normal skulle det (ifølge lægen) ikke være nødvendigt med et foder specielt til sarte maver, så længe vi laver en meget langsom overgang :slight_smile: Det væsentlige er så, at vi lader ham spise den ene ting og ikke skifter i tide og utide eller giver ham alt muligt forskelligt :slight_smile:

Men vil da lige prøve at søge! :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;987698]Det væsentlige er så, at vi lader ham spise den ene ting og ikke skifter i tide og utide eller giver ham alt muligt forskelligt :slight_smile:
[/QUOTE]

Jeg vil give jeres dyrlæge helt ret i det der med at skifte i tide og utide… det kan bare slå hans mave i stykker konstant.

MEN - jeg ville finde frem til en foderblanding, der består af tre eller fire forskellige slags foder - enten fra samme producent eller flere forskellige.
Vi har altid brugt disse foderblandinger… og jeg har nu oplevet et par gange at det faktisk virker “hærdende” på en lidt sart mave…
Min ene perser havde tendens til blød mave ved for hurtigt foderskift, da vi fik ham. Han blev forsigtigt skiftet over på vores foderblanding - idag har han ingen problemer overhovedet med nyt foder… andet end en svag tendens til kræsenhed :wink:

Vores foderblanding består af vidt forskellige ting - som også skifter ind i mellem… Jeg har en tro på at katte også trænger til variation nemlig :slight_smile:
Pt er der derfor Taste of the Wild m hhv venison og trout, samt Feline Finest Holistic grainfree til killinger og sarte maver (ikke for de sarte mavers skyld, men fordi mine katte så vældig godt kan lide den variant :smiley: )
Får jeg lidt foderprøver eller lignende hældes det som regel også op i blandingen…

Og ingen har dårlig mave… heller ikke ved meget bratte foderskift :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;988255]Jeg vil give jeres dyrlæge helt ret i det der med at skifte i tide og utide… det kan bare slå hans mave i stykker konstant.

MEN - jeg ville finde frem til en foderblanding, der består af tre eller fire forskellige slags foder - enten fra samme producent eller flere forskellige.
Vi har altid brugt disse foderblandinger… og jeg har nu oplevet et par gange at det faktisk virker “hærdende” på en lidt sart mave…
Min ene perser havde tendens til blød mave ved for hurtigt foderskift, da vi fik ham. Han blev forsigtigt skiftet over på vores foderblanding - idag har han ingen problemer overhovedet med nyt foder… andet end en svag tendens til kræsenhed :wink:

Vores foderblanding består af vidt forskellige ting - som også skifter ind i mellem… Jeg har en tro på at katte også trænger til variation nemlig :slight_smile:
Pt er der derfor Taste of the Wild m hhv venison og trout, samt Feline Finest Holistic grainfree til killinger og sarte maver (ikke for de sarte mavers skyld, men fordi mine katte så vældig godt kan lide den variant :smiley: )
Får jeg lidt foderprøver eller lignende hældes det som regel også op i blandingen…

Og ingen har dårlig mave… heller ikke ved meget bratte foderskift :)[/QUOTE]

Og så er der det i det, at hvis du pludselig ikke kan få det sædvanlige foder, er du ikke helt lost, hvis du har en blanding af f.ex. 3 forskellige.

Er der i det hele taget foretaget en gennemgående afføringsprøve på katten? For så ville jeg starte der.

[QUOTE=Ann K;988255]Jeg vil give jeres dyrlæge helt ret i det der med at skifte i tide og utide… det kan bare slå hans mave i stykker konstant.

Og ingen har dårlig mave… heller ikke ved meget bratte foderskift :)[/QUOTE]

Med tiden kunne jeg godt tænke mig at få ham over på en blanding af foder - for jeg tror også at mange af dem kan give forskellige ting. Men til at starte med går vi over på et enkelt foder som hans mave skal være helt venner med før vi begynder at smide andet sjov på ham :slight_smile:
Men nøj hvor bliver det ikke festligt at kigge på foder - syns det er mere forvirrende end noget andet…

Nej, det er der ikke. Vi var jo som sagt ved dyrlægen i går, og hun kunne ikke se nogen grund til at tage lave en afføringsanalyse på ham med den baggrund vi kunne fortælle om ham fra anden ejer, da sandsynligheden for vira eller parasitter er nærmest lig nul. Hun vurderede at han simpelthen har en sart mave, som er blevet slået i stykker.

[QUOTE=Lykke;988382]Med tiden kunne jeg godt tænke mig at få ham over på en blanding af foder - for jeg tror også at mange af dem kan give forskellige ting. Men til at starte med går vi over på et enkelt foder som hans mave skal være helt venner med før vi begynder at smide andet sjov på ham :slight_smile:
Men nøj hvor bliver det ikke festligt at kigge på foder - syns det er mere forvirrende end noget andet…
[/QUOTE]

Der findes masser af godt foder derude… og blot fordi der anbefales det ene frem for det andet, så betyder det ikek nødvendigvis at det er det bedste for lige din kat…
Mine har i årevis levet ganske fint og godt af fx Royal Canins forskellige tørfoderprodukter - med whiskas, brugsens Catty og Kitekat som vådfoder…
Jeg har så fundet ud af at især to af mine katte har det bedst på produkter uden alt for mange kulhydrater… og har dårlige erfaringer med diverse slankeprodukter, som alligevel aldrig har virket… Så derfor skiftede jeg til grainfreefoder som basisfoder…
Jeg er stadig ikke fanatisk - får jeg fingre i RCs produkter (præmier, sponsorgaver), så kommer de skam i foderblandingen…

Det er længe siden at jeg har set en dårlig mave på mine voksne katte… killingen havde lige en omgang i forbindelse med at han fik adgang til løbegården, men er nu noget nær lige så hærdet, som de voksne :slight_smile: