Festligheder at komme hjem til (afføring)

[QUOTE=Sim-Sim;986756]Helt enig!

Det er i morgen 14 dage siden du gav ham de godbider, du mener, han fik dårlig mave af…

Hvorfor får du ikke bare lavet en afføringsprofil…:gruble:fremfor (måske bare) at symptombehandle ved at give ZooLac.:)[/QUOTE]

Det er ud fra at have talt med dyrlægen… Hun sagde vi skulle bruge Zoolac, og hvis det så ikke hjælper over weekenden, så skal vi have ham ind og have lavet en afføringsprofil.

Det kan selvfølgelig sagtens være noget helt andet end foderrelateret som flere er inde på. Men jeg tænker - hvorfor er han forderskiftet hos tidligere ejer?

Har det eventuelt noget at gøre med, at han har sart mave, og det nye foder er bedre for ham?

Hvad fik han før, og hvad blev han skiftet over på?

Ved ikke med katte, men tyer man til Zoolac til hunde i forbindelse med pludselig opstået dårlig mave (og ikke af varige andre medicinske/medicinkrævende årsager), så kan man først konstatere om det blot er noget forbigående, når der er gået nogle dage efter man er holdt op med, at give det. Det er jo en symptom behandling der skal hjælpe her og nu for, at der kommer ro på maven, og oftest hjælper det fint, lige indtil man stopper, hvis det altså viser sig, at der er noget andet galt. Det mener jeg man først kan vurdere når der er gået en til to dage på normalt foder uden, at der kommer tilbagefald.

Dejlig at I tager det alvorligt, og er i kontakt med dyrlægen. Håber det blot er noget forbigående, og hans mave bare skal have lidt kort forbigående hjælp til, at få ro på og komme i orden igen.

Mvh
Yvonne

[QUOTE=Kiwa;986785]Det kan selvfølgelig sagtens være noget helt andet end foderrelateret som flere er inde på. Men jeg tænker - hvorfor er han forderskiftet hos tidligere ejer?

Har det eventuelt noget at gøre med, at han har sart mave, og det nye foder er bedre for ham?

Hvad fik han før, og hvad blev han skiftet over på?

Ved ikke med katte, men tyer man til Zoolac til hunde i forbindelse med pludselig opstået dårlig mave (og ikke af varige andre medicinske/medicinkrævende årsager), så kan man først konstatere om det blot er noget forbigående, når der er gået nogle dage efter man er holdt op med, at give det. Det er jo en symptom behandling der skal hjælpe her og nu for, at der kommer ro på maven, og oftest hjælper det fint, lige indtil man stopper, hvis det altså viser sig, at der er noget andet galt. Det mener jeg man først kan vurdere når der er gået en til to dage på normalt foder uden, at der kommer tilbagefald.

Dejlig at I tager det alvorligt, og er i kontakt med dyrlægen. Håber det blot er noget forbigående, og hans mave bare skal have lidt kort forbigående hjælp til, at få ro på og komme i orden igen.

Mvh
Yvonne[/QUOTE]

Han skiftede foder fordi han ikke gad æde det han først var blevet skiftet over til hos hende, så det havde intet med maven at gøre. Jeg ved ikke hvad han fik før, men gætter på noget Arion, da vi fik et målebæger med fra det mærke. Det han får nu er Genesis med kyllingesmag.

Det er skam heller ikke fordi vi vil erklære ham rask endnu :slight_smile: Men hans mave er blevet lidt bedre, så vi håber på den bare har været slået ud af balance. Og så giver vi behandlingen færdig som dyrlægen sagde, og så må vi se. Hvis den tynde mave kommer tilbage når vi slutter på Zoolac, så bliver han smidt til dyrlæge med det samme!

Tak :slight_smile:

Nu ved jeg så ikke noget om hunde og kan selvfølgelig heller ikke sige noget generelt om katte: Men min egen erfaring med at bruge Canicur og Probiocin (samme idé som Zoolac) er, at det ikke gør spor forskel, hvis der er noget mere i vejen med maven, end at tarmfloraen bare trænger til genopretning.

Jeg håber det er sådan det er med Nobel - at det ‘bare’ er hans tarmflora der er ude af balance :slight_smile:

Okay på den måde mht. foderet :slight_smile: Ja de kan jo godt være nogle kræsenpinde de misser, og så må der andet på menuen. Vores vendte også poten nedad mht. Arion, og hun er endda “tørfoderjunkie”, og indtager næsten alt i den genre. Meen der er selvfølgelig favoritterne som nydes allerførst. Derefter er der dem der spises fordi de irriterrende nok bliver liggende i skålen, og der ikke kommer andet i, før alt er spist. :klapper:

Selvfølgelig styrer jeg så vidt muligt udenom de mindre populære mærker, hvis hun da indtager noget tilsvarende mht. højt kødindhold og kvalitet, af et andet mærke. Ingen grund til at tvinge dem til et mærke, hvis de er gladere for et andet tilsvarende.

Men vores mis har også en mave lavet af stål, vi er heldige at kunne tilbyde flere forskellige typer dagligt, og hun elsker variationen. Men vigtigst af alt er jo, at maven kan tåle det man tilbyder, og hvis han er sart, så kan vores model sikkert ikke anbefales.

Mht. Arion og f.eks. Applaws som vores heller ikke ser som guds gave til hende, så har jeg erfaret, at hun generelt ikke synes, at meget små foderpiller er et hit. Det skal helst være af en vis størrelse som hun kan gnaske/tygge grundigt, og ikke bare være noget man sluger.

Håber han hurtigt er på ret kurs igen den smukke dreng.
Mvh
Yvonne

[QUOTE=Lykke;986787]Han skiftede foder fordi han ikke gad æde det han først var blevet skiftet over til hos hende, så det havde intet med maven at gøre. Jeg ved ikke hvad han fik før, men gætter på noget Arion, da vi fik et målebæger med fra det mærke. Det han får nu er Genesis med kyllingesmag.

Det er skam heller ikke fordi vi vil erklære ham rask endnu :slight_smile: Men hans mave er blevet lidt bedre, så vi håber på den bare har været slået ud af balance. Og så giver vi behandlingen færdig som dyrlægen sagde, og så må vi se. Hvis den tynde mave kommer tilbage når vi slutter på Zoolac, så bliver han smidt til dyrlæge med det samme!

Tak :)[/QUOTE]

Jeg har aldrig hørt om det foder du nævnte…så jeg googlede…

sakset fra deres side…

INGREDIENSER:
kyllingekødmel, bryggerris, kyllingefedt(stabiliseret med naturlige tocoferoler), majsmel, hele tørrede æg, roetrævler, sildemel, ølgær, havremel, kyllingelevermel, fiskeolie(stabiliseret med naturlige tocoferoler), lecitin, vegetabilsk olie, natriumfosfat, kaliumklorid, natriumklorid, L-lysin, DL-methionin, taurin, ascorbinsyre(C vitamin), 12 mineraler & 14 vitaminer

Det foder er der ikke meget gods i…der er jo ikke réelt kylling eller andet i, alt det mel er så lavet til tørfoder…[SIZE=2]…

For sammenligningens skyld gik jeg på dk siden på zooplus…se hvad fx Appla[SIZE=2]ws tørfoder er lavet af:
Sakset fra deres side:

[/SIZE][/SIZE]Ingredienser:
Tørret hønsekød (min. 59%), tørrede kartofler (min. 4%), hakket hønsekød (min. 9%), fjerkræsolie (min. 9%; omega-6-kilde), fjerkræssovs (min. 3%), roepulp (min. 3%), tørrede hele æg (min. 3%), tørret ølgær, lakseolie (omega-3-kilde), mineralstoffer, cellulose fra plantefibre (min. 0,4%), salt, kalciumkarbonat, tang, tranebær, DL-methionin, kaliumklorid, yucca-ekstrakt, citrus-ekstrakt, rosmarin-ekstrakt.

[QUOTE=Sim-Sim;986899]Jeg har aldrig hørt om det foder du nævnte…så jeg googlede…

sakset fra deres side…

INGREDIENSER:
kyllingekødmel, bryggerris, kyllingefedt(stabiliseret med naturlige tocoferoler), majsmel, hele tørrede æg, roetrævler, sildemel, ølgær, havremel, kyllingelevermel, fiskeolie(stabiliseret med naturlige tocoferoler), lecitin, vegetabilsk olie, natriumfosfat, kaliumklorid, natriumklorid, L-lysin, DL-methionin, taurin, ascorbinsyre(C vitamin), 12 mineraler & 14 vitaminer

Det foder er der ikke meget gods i…der er jo ikke réelt kylling eller andet i, alt det mel er så lavet til tørfoder…[SIZE=2]…

For sammenligningens skyld gik jeg på dk siden på zooplus…se hvad fx Appla[SIZE=2]ws tørfoder er lavet af:
Sakset fra deres side:

Tørret hønsekød (min. 59%), tørrede kartofler (min. 4%), hakket hønsekød (min. 9%), fjerkræsolie (min. 9%; omega-6-kilde), fjerkræssovs (min. 3%), roepulp (min. 3%), tørrede hele æg (min. 3%), tørret ølgær, lakseolie (omega-3-kilde), mineralstoffer, cellulose fra plantefibre (min. 0,4%), salt, kalciumkarbonat, tang, tranebær, DL-methionin, kaliumklorid, yucca-ekstrakt, citrus-ekstrakt, rosmarin-ekstrakt.[/QUOTE]

Altså, nu er det jo ikke mig der har valgt det han får at spise! Det er tidl.ejer sammen med en eller anden i en dyrebutik.

Min plan var/er at han engang ska skifte foder igen, men syntes altså det var synd at gøre lige med det samme når nu hans mave reagerer på foderskift og han lige var gået igennem et foderændringsforløb lige før han flyttede herhen. Syntes måske lige han sku have lov at falde til inden vi begynder at ændre alt for ham, så der ikke bliver stress over nye mennesker og ny mad… Og jeg er blevet frarådt at ændre hans foder lige nu, når nu hans mave er gal.

EDIT: Det betyder ikke, at jeg ikke kan se at Genesis ikke ligefrem er det mest geniale foder til katte - men synes stadig det er tidligt at slæbe ham gennem endnu et foderskift.

[QUOTE=Sim-Sim;986899]Jeg har aldrig hørt om det foder du nævnte…så jeg googlede…

sakset fra deres side…

INGREDIENSER:

Sakset fra deres side:

Tørret hønsekød (min. 59%), tørrede kartofler (min. 4%), hakket hønsekød (min. 9%), fjerkræsolie (min. 9%; omega-6-kilde), fjerkræssovs (min. 3%), roepulp (min. 3%), tørrede hele æg (min. 3%), tørret ølgær, lakseolie (omega-3-kilde), mineralstoffer, cellulose fra plantefibre (min. 0,4%), salt, kalciumkarbonat, tang, tranebær, DL-methionin, kaliumklorid, yucca-ekstrakt, citrus-ekstrakt, rosmarin-ekstrakt.[/QUOTE]

Ikke fordi jeg vil forsvare foderet, jeg er dårlig til at gennemskue sådan nogle ingredienslister - men kyllingekødmel er vel kyllingekød, der er malet til en melet konsistens? Det er vel stadig kød, selv om det forefindes i en forarbejdet udgave? Og det er vel ikke ofte, at der er hele stykker kød i tørfoder?

Ja, jeg spørger. Jeg ved ikke, hvad kyllingekødmel står for. Jeg har bare svært ved at forestille mig, hvordan man ellers skulle få kødet til at indgå i små tørfoderpiller?

[QUOTE=Lykke;986910]Altså, nu er det jo ikke mig der har valgt det han får at spise! Det er tidl.ejer sammen med en eller anden i en dyrebutik.

Min plan var/er at han engang ska skifte foder igen, men syntes altså det var synd at gøre lige med det samme når nu hans mave reagerer på foderskift og han lige var gået igennem et foderændringsforløb lige før han flyttede herhen. Syntes måske lige han sku have lov at falde til inden vi begynder at ændre alt for ham, så der ikke bliver stress over nye mennesker og ny mad… Og jeg er blevet frarådt at ændre hans foder lige nu, når nu hans mave er gal.[/QUOTE]

Altså…nu har jeg jo ikke beskyldt dig for noget som helst…ej heller at have bestemt hvilket foder han skal have! :tihi:(du fik lige et udråbstegn tilbage.):smiley:

Jeg kopierede såmænd bare ingredienserne…

[QUOTE=Sim-Sim;986918]Altså…nu har jeg jo ikke beskyldt dig for noget som helst…ej heller at have bestemt hvilket foder han skal have! :tihi:(du fik lige et udråbstegn tilbage.):smiley:

Jeg kopierede såmænd bare ingredienserne…[/QUOTE]

Nu er det ikke fordi mine udtråbstegn skal tages SÅ seriøst :slight_smile:
Men det er sån en lille årh, for det lyder som en ‘du har valgt dårlig foder’-kommentar :slight_smile: Og tro mig, hvis jeg havde stået for fodervalget, så var der blevet læst meget grundigt på diverse pakker for at finde det med mest kød i :slight_smile:

[QUOTE=galath;986915]Ikke fordi jeg vil forsvare foderet, jeg er dårlig til at gennemskue sådan nogle ingredienslister - men kyllingekødmel er vel kyllingekød, der er malet til en melet konsistens? Det er vel stadig kød, selv om det forefindes i en forarbejdet udgave? Og det er vel ikke ofte, at der er hele stykker kød i tørfoder?

Ja, jeg spørger. Jeg ved ikke, hvad kyllingekødmel står for. Jeg har bare svært ved at forestille mig, hvordan man ellers skulle få kødet til at indgå i små tørfoderpiller?[/QUOTE]

Selvfølgelig er der ikke hele stykker kylling i…det var heller ikke det jeg mente :slight_smile: Det er jo flået i stykker på en eller anden måde…

Men ingredienserne står bare på listen i det første foder…men ikke hvor meget der er i af hver…jeg ved godt, at det der er mest i, skal stå først.
men réelt kan der være 5 % i af det hele…DER er forskellen bl.a.

[QUOTE=Lykke;986922]Nu er det ikke fordi mine udtråbstegn skal tages SÅ seriøst :slight_smile:
Men det er sån en lille årh, for det lyder som en ‘du har valgt dårlig foder’-kommentar :slight_smile: Og tro mig, hvis jeg havde stået for fodervalget, så var der blevet læst meget grundigt på diverse pakker for at finde det med mest kød i :)[/QUOTE]

Jeg tager skam dit indlæg alvorligt…med eller uden udråbstegn…din tolkning af mit indlæg lader jeg dig om, men du skal ikke læse noget jeg ikke har skrevet.:slight_smile:
Hvis jeg ville sige sådan…så gjorde jeg det.

Og det gør jeg så nu :D…jeg ville ikke bruge det foder du bruger. Man skal bruge det som kattene trives på…og måske er det foderet han reagerer på…

[QUOTE=Sim-Sim;986928]Jeg tager skam dit indlæg alvorligt…med eller uden udråbstegn…din tolkning af mit indlæg lader jeg dig om, men du skal ikke læse noget jeg ikke har skrevet.:slight_smile:
Hvis jeg ville sige sådan…så gjorde jeg det.

Og det gør jeg så nu :D…jeg ville ikke bruge det foder du bruger. Man skal bruge det som kattene trives på…og måske er det foderet han reagerer på…[/QUOTE]

Normalt når folk kommer med sammenligninger på den måde du gjorde, så er det for at sige ‘det første er ikke godt nok’ - selvom det ikke er skrevet explicit :slight_smile:

Som sagt, så er det heller ikke det foder jeg ville have valgt. Men, jeg syns bare stadig det er tidligt for ham at skulle igennem endnu et foderskift, for jeg kunne høre at hans mave ikke har taget det godt nogen af de to gange tidl.ejer skiftede foder hos ham.

Vi har overvejet at sætte ham på noget foder til sarte maver i en periode, og så bagefter køre ham over i applaws eller lign. (der er flere ting folk foreslår som godt :slight_smile: )…

Det er jo ikke sikkert, at det er selve det at skifte foder han reagerer på, måske har han det bare ikke så godt med de fodertyper han har fået.
Så jeg synes egentlig du selv har givet svaret, nemlig skifte til foder for sart mave, og så på evt. Applaus, men måske ikke vente :slight_smile:

Lykke jeg har lige læst hele din tråd igennem og sakset nogle af dine svar ud. Det kan så godt være at de ikke sidder i den rigtige rækkefølge, men jeg håber det giver mening i forhold til mine kommentarer, som du kan se som tanker i forhold til problemløsning. Så kan du du "take it or leave it :slight_smile:

1. Først her lidt af hvad du har fået at vide af forrige ejer:

[QUOTE=Lykke;983830]…
Egentligt, så sagde tidl.ejer at han fik tynd mave nogle dage hver gang der var omfordeling af hvor meget nyt og gammelt han fik. Så det kan være det er ‘de sidste krampetrækninger’ over skiftet.

Men hun har så også fortalt at hans mave i det hele taget bare er voldsomt letpåvirkelig.… [/QUOTE]

[QUOTE=Lykke;986574]…
Har lige fået svar fra tidl.ejer, som fortalte, at hun helt havde glemte at fortælle, at godbidder som man kan få i forskellige smagsvarianter giver instant dårlig mave på ham.…[/QUOTE]

Jamen så har han jo en sart mave, og det kan du så handle på i fremtiden. Både i forhold til fremtidigt dagligt foder, evt. foderskift i fremtiden og hvad han skal have af godbidder.

2. Hans behandling her og nu

[QUOTE=Lykke;985755]…talt med dyrlæge og fået ZooLac til ham, for hans tynde mave + klingons er bare fortsat…

Hvis ikke det virker indenfor en uge, så skal vi ind og have ham undersøgt.

Åh, hvor føler jeg mig OND siden jeg har stoppet den tube ind i munden på ham :frowning:
Men han tog det nu pænt… Han lå i baby-stilling i Runes arme, og han forsøgte ikke at kradse mig eller noget selvom hans forben var fri. Han lavede kun nogle ansigter og flyttede på hovedet, men havde faktisk munden pænt åben da jeg sprøjtede. Bagefter slikkede han det af jeg havde fået på hans krave, og nu er han en kælebasse igen (10 min efter overfaldet).[/QUOTE]

Jamen her har du hans behandling. Som du selv skriver Zoolac til over weekend og ellers afsted til Dr. Dyr og få lavet afføringsprofil. Lige her og nu antager vi at hans tarmflora er fuldstændig messed up og at Zoolac’en som netop består af tarmbakterier kan genoprette hans bakteriebalance i tarmen. MEN hvis han er meget nem at stresspåvirke, så duer Zoolac måske ikke når den gives under tvang. Stress i sig selv kan være nok til at vælte maven, så hvis han skal holdes fast 3X om dagen for at få Zoolac… og han er nemt stresspåvirkelig… så risikerer du at fastholdningen modvirker den gode virkning af Zoolac. Så hvis ikke du allerede har fundet en måde at give det på, hvor han tager det frivilligt (på noget mad/godbid som han kan tåle), så prøv det - forså undgår du stresspåvirkning via fastholdelsen. Du stresser sikkert også selv over at fastholde ham? Det kan han også mærke og det kan yderlige stresspåvirke ham.

3. Forslag til at give Zoolac uden fastholdelse

[QUOTE=Lykke;986587]…Men underligt han så kan tåle sine Whiskas godbidder…

Men jeg vil ikke tro der er noget galt med fx Thrive eller Cosma, for det er jo hele stykker frysetørret kød - så der er der jo ikke blandet andet i. Og tidl.ejer har fortalt at han er vant til lige at få et bette stykke kylling/oksekød/fisk af hendes aftensmad…[/QUOTE]

Whiskas godbidder smurt ind i Zoolac? Måske knuste Whiskas godbidder blandet sammen med Zoolac? En 3. mulighed kunne også være kogt kylling skåret ud i bittesmå bidder blandet med Zoolac, det er faktisk både skånekost og behandling i et :wink:

Så er det jo bare at fortsætte… og helst i samme åndedrag undgå at give Zoolac’en uden fastholdelse tvang

[QUOTE=Lykke;986910]…

Min plan var/er at han engang ska skifte foder igen, men syntes altså det var synd at gøre lige med det samme når nu hans mave reagerer på foderskift og han lige var gået igennem et foderændringsforløb lige før han flyttede herhen. Syntes måske lige han sku have lov at falde til inden vi begynder at ændre alt for ham, så der ikke bliver stress over nye mennesker og ny mad… Og jeg er blevet frarådt at ændre hans foder lige nu, når nu hans mave er gal.

EDIT: Det betyder ikke, at jeg ikke kan se at Genesis ikke ligefrem er det mest geniale foder til katte - men synes stadig det er tidligt at slæbe ham gennem endnu et foderskift.[/QUOTE]

Det vil også være noget gigarod at skifte hans mad ud nu, og det får du sandsynligvis ikke noget godt ud af. Hvis du vil skifte hans foder så vent til hans mave er fuldstændig iorden, og har været det i et stykke tid.

Nu ved jeg ikke hvor meget du har fuldt med i mine tråde om maveinfektion hos mine 2 kuld plejekillinger? De havde så en bakterieinfektion af en eller anden art - så derfor skulle de på skånekost indtil deres maver var iorden. Skånekosten her er RC intestinal. Det fik de så indtil pøllerne så normale ud/næsten normale og de skulle også lugte normalt og ikke totalt fælt som de ellers gjorde :S. Så begyndte jeg at blande deres killingerfoder op med Intestinal - 1/3 killingefoder + 2/3 Intestinal, 2 af dem væltede, 2 gjorde ikke. Den blanding fik de indtil maverne igen var normale. Så ændrede jeg lidt på blandingsforholdet igen ½ killingefoder ½ intestinal… og sådan fortsætter du så indtil hans mave er iorden. Håber det er skrevet så det er til at forstå :slight_smile:

Mht typen af skånefoder, så har folk herinde vidt forsk. præferencer for hvad der virker. Mine gider ikke spise kogt fisk, kogt kylling og ris - forget it siger jeg bare. Ude på internatet bruger de også RC Intestinal når der er dårlige maver, og de har endnu ikke måttet give op overfor ret mange katte med dårlige maver, og som sagt fik jeg også mine killinger på køl igen med RC Intestinal. Jeg ser ikke nogen grund til at prøve en af de andre når RC virker.

Jeg kan huske at der også er blevet nævnt nogle andre typer af tørkost til dårlige maver. Hvilken en du ender med at vælge, er sådan set fuldstændig lige meget - den skal “bare” stabilisere hans mave og tarmsystem, og dernæst skal han langsomt sluses over i sin alm. mad. Derudover er det godt at sørge for altid at have noget af den fodertype til dårlige maver du vælger i huset. Disse fodertyper kan være megadyre herhjemme hos dyrlægerne, men mange af dem kan også købes på Medicanimal.com, og der er de billigere.

Og husk… det er kun et forslag alt ovenstående :wink:

Åh, hvor er det en dejlig gennemgang af det hele :slight_smile: Tusind tak for dine tanker.

[QUOTE=Vipstøsen;986947]1. Først her lidt af hvad du har fået at vide af forrige ejer:

Jamen så har han jo en sart mave, og det kan du så handle på i fremtiden. Både i forhold til fremtidigt dagligt foder, evt. foderskift i fremtiden og hvad han skal have af godbidder.[/QUOTE]

Nu ved jeg selvfølgeligt ikke om du ved noget om det, men findes der fuldfoder man kan give fast til katte med sarte maver?
Har indtil nu kun hørt om ting man giver i en periode - fx RC Intestinal.

[QUOTE=Vipstøsen;986947]2. Hans behandling her og nu

Jamen her har du hans behandling. Som du selv skriver Zoolac til over weekend og ellers afsted til Dr. Dyr og få lavet afføringsprofil. Lige her og nu antager vi at hans tarmflora er fuldstændig messed up og at Zoolac’en som netop består af tarmbakterier kan genoprette hans bakteriebalance i tarmen. MEN hvis han er meget nem at stresspåvirke, så duer Zoolac måske ikke når den gives under tvang. Stress i sig selv kan være nok til at vælte maven, så hvis han skal holdes fast 3X om dagen for at få Zoolac… og han er nemt stresspåvirkelig… så risikerer du at fastholdningen modvirker den gode virkning af Zoolac. Så hvis ikke du allerede har fundet en måde at give det på, hvor han tager det frivilligt (på noget mad/godbid som han kan tåle), så prøv det - forså undgår du stresspåvirkning via fastholdelsen. Du stresser sikkert også selv over at fastholde ham? Det kan han også mærke og det kan yderlige stresspåvirke ham.

3. Forslag til at give Zoolac uden fastholdelse

Whiskas godbidder smurt ind i Zoolac? Måske knuste Whiskas godbidder blandet sammen med Zoolac? En 3. mulighed kunne også være kogt kylling skåret ud i bittesmå bidder blandet med Zoolac, det er faktisk både skånekost og behandling i et :wink:
[/QUOTE]

Vi har heldigvis løst det med at give det til ham - det bliver simpelthen smurt på hans pote nu, så han selv slikker det i sig.
Rune fastholdt ham ikke decideret, havde ham bare i favnen - og den eneste ‘kamp’ der var var at han lige drejede hovedet… Så tror ikke han blev decideret stresset af det, men jeg synes det er rarere bare at smøre det på hans pote, for så brokker han sig lidt når man giver ham det på, men han bliver da stående af sig selv.

Vi forsøgte først det med godbidder - men selv de Whiskas han ellers springer for blev bare totalt ignoreret hvis de har rørt Zoolac’en.

[QUOTE=Vipstøsen;986947]Det vil også være noget gigarod at skifte hans mad ud nu, og det får du sandsynligvis ikke noget godt ud af. Hvis du vil skifte hans foder så vent til hans mave er fuldstændig iorden, og har været det i et stykke tid.
[/QUOTE]

Tak, det er også det jeg har fået at vide af andre.

Må indrømme jeg slet ikke har set det med dine plejekillinger. Jeg har kun været herinde i under en måned, så måske er det derfor.

Skifter man bare til skånefoderet fra det ene øjeblik til det andet?

I dag var hans afføring blevet meget pænere (er nu bløde pøller) så vi håber på at zoolac’en tager det sidste de næste par dage - og at det så er det.
Men ellers ved jeg at skånefoder er det dyrlægen bl.a. vil have os i gang med hvis vi skal ind med ham. Men siden det virker til Zoolac’en allerede har en god virkning, så håber jeg ikke det bliver nødvendigt :kryds:

Tak for det, Carina :slight_smile:

Jeg synes det er flot du har gidet at lave et så gennemarbejdet svar!

Har skrevet til inde i dit svar :slight_smile:

[QUOTE=Lykke;986961]Åh, hvor er det en dejlig gennemgang af det hele :slight_smile: Tusind tak for dine tanker.

Nu ved jeg selvfølgeligt ikke om du ved noget om det, men findes der fuldfoder man kan give fast til katte med sarte maver?
Har indtil nu kun hørt om ting man giver i en periode - fx RC Intestinal.
Jeg ved det ikke, idet mine ikke er sarte mht. deres foder, så det er ikke noget jeg har interesseret mig vildt for indtil videre :). Men jeg er næsten 100 % sikker på at det må der være. Du kan sikkert også finde nogle tråde herinde ved at søge på emnet… eller søge på google “kattegale” og “sart mave” fx el. noget der lign. Alternativt oprette en tråd hvis det bliver for uoverskueligt.

Vi har heldigvis løst det med at give det til ham - det bliver simpelthen smurt på hans pote nu, så han selv slikker det i sig.
Rune fastholdt ham ikke decideret, havde ham bare i favnen - og den eneste ‘kamp’ der var var at han lige drejede hovedet… Så tror ikke han blev decideret stresset af det, men jeg synes det er rarere bare at smøre det på hans pote, for så brokker han sig lidt når man giver ham det på, men han bliver da stående af sig selv.

Vi forsøgte først det med godbidder - men selv de Whiskas han ellers springer for blev bare totalt ignoreret hvis de har rørt Zoolac’en.
Det er jo super, så bliver han i hvert fald ikke stresset af at få sin medicin :wink:

Tak, det er også det jeg har fået at vide af andre.

Må indrømme jeg slet ikke har set det med dine plejekillinger. Jeg har kun været herinde i under en måned, så måske er det derfor.

Skifter man bare til skånefoderet fra det ene øjeblik til det andet?
Ja, det er det jeg har gjort og også det de gør ude på internatet. Når der så er orden på maven så genindfører vi normalt foder som beskrevet i mit forrige indlæg.

I dag var hans afføring blevet meget pænere (er nu bløde pøller) så vi håber på at zoolac’en tager det sidste de næste par dage - og at det så er det.
Men ellers ved jeg at skånefoder er det dyrlægen bl.a. vil have os i gang med hvis vi skal ind med ham. Men siden det virker til Zoolac’en allerede har en god virkning, så håber jeg ikke det bliver nødvendigt :kryds:
Så er I jo på rette vej :ok: Så er det jo sådan set bare at vente og se hvad din dyrlæge siger på mandag el. hvornår i næste uge du skal snakke med hende

Tak for det, Carina :slight_smile:

Jeg synes det er flot du har gidet at lave et så gennemarbejdet svar![/QUOTE]

:ok:

[QUOTE=Sim-Sim;986924]Selvfølgelig er der ikke hele stykker kylling i…det var heller ikke det jeg mente :slight_smile: Det er jo flået i stykker på en eller anden måde…

Men ingredienserne står bare på listen i det første foder…men ikke hvor meget der er i af hver…jeg ved godt, at det der er mest i, skal stå først.
men réelt kan der være 5 % i af det hele…DER er forskellen bl.a.[/QUOTE]

Jeg kunne have citeret dig bedre. Det var denne sætning, jeg refererede til - da jeg antager, at der ER både kyllingekød og kyllingelever (står senere i remsen) i maden, når der står kyllingekødmel og kyllingelevermel.

Det foder er der ikke meget gods i…der er jo ikke réelt kylling eller andet i, alt det mel er så lavet til tørfoder…

At der så ikke står procenter på, nævner du vist ikke i dit første indlæg. Men det har du selvfølgelig helt ret i - og det ville være ønskeligt, at man kunne se, hvor mange procent animalske proteiner, der er i.

@Lykke: Jeg synes, du gør det helt rigtige og i øvrigt har haft den helt rigtige idé lige fra begyndelsen. Nemlig ikke at begynde at lave om på en hel masse, før han er faldet godt til. Om det foder, han får nu, er godt eller skidt, ved jeg ikke. Men selv om det skulle være noget juks, så tager han næppe skade af at få det et stykke tid længere, indtil hans mave er helt i orden og har fungeret et stykke tid. Samtidig er der jo faktisk nogle katte, der ikke kan tåle meget proteinholdige fodertyper - som netop får dårlige maver af dem.

Lige nu, hvor der oven i købet er lidt fremgang at spore, er det bedste, du kan gøre, at fortsætte med Zoolac og lade være med at ændre på andet. Det vil din dyrlæge garanteret også sige i et tilfælde som dette: at du skal prøve én ting ad gangen og give den tid til at virke. Prøver du en hel masse på en gang, ved du ikke, hvad der virker, og hvad der ikke gør, og har katten en sart mave, er det jo noget, du kan få brug for at vide på et senere tidspunkt også.

Hvis I får maven stabiliseret nu på det foder, han er vant til, vil jeg mene, I bør give den ro et stykke tid, før I eventuelt begynder at skifte over til noget andet. En måned eller to. Og så skifte rigtig, rigtig langsomt over.

Opdatering:

Maven er ikke blevet bedre i løbet af weekenden, så vi var ved dyrlægen i dag.

Han er helt fin, udover hans mave er noget blød. Hun gav ham et skud antibiotica og så skal han have piller de næste tre dage - det blir SÅ festligt at gi ham :S Han har også fået Royal Canin Gastro Intestinal som vi skal blive ved med til hans mave er i orden, og vi skal fortsætte med Zoolac.

Når hans mave er i orden skal vi over på et andet foder end han får nu - for hun mente også det kunne være det der er for hårdt ved hans mave når nu han er sart i maven (hun syntes alt indikerer at han er meget sart).

Så kan jeg hilse og sige: At kigge efter foder er jo et rent helvede!!!