Festmad - Dessert

Plejer vi ikke have sådan en tråd, men hvad vi skal have til feks nytårsaften??

Nå, men vi skal holde Nytår her og forret og hovedret har jeg styr på, men mangler en god dessert.
Den må jo i dagens anledning godt være lidt fest, eller anderledes…elller i hvert tilfælde god!!

Hvad skal I have…nogle ideer??

En dessert jeg altid har succes med, og som er nem at lave:

Vanille is med hindbærcoulis og varm chokoladesauce drysset med hakkede karameliserede mandler og toppet med en klat flødeskum

den kan anrettes superflot i nogle store vinglas eller lignende, og så kan prikken over i’et være en stjernekaster :slight_smile:

Det kommer meget an på, hvad der bliver serveret til forret og hovedret…
Som regel slipper man dog rimeligt afsted med at lave en eller anden form for chokoladedessert… fx Blødende Hjerte eller chokolademousse… eller måske en bærtrifli…

Jeg må slå et slag for en af mine yndlings desserter Charlotte Royal (charlotte Russe) Jeg bruger så en anden opskrift end den jeg linker til, for jeg synes fromagen bliver så lækker når der lige kommer lidt hvidvin i.

http://www.foodnetwork.ca/recipes/Dessert/Eggs/Dairy/recipe.html?dishid=12597

Elsker panna cotta.
Alt med chokolade er ikke en rigtig lækker desert ifølge mig :wink:

Elsker panna cotta.
Alt med chokolade er ikke en rigtig lækker desert ifølge mig :wink:

Pernod flamberede figner m. en god vanille is…
VH
Susanne

Jeg elsker hjemmelavet is, og det er nok det jeg oftest laver når jeg skal have gæster. Især fordi det skal laves dagen før, og så er det bare at tage det ud af fryseren i god tid.

Årh ja, hjemmelavet is tror jeg også vi kunne prøve til nytårsaften igår…

[QUOTE=Gucci;996914]En dessert jeg altid har succes med, og som er nem at lave:

Vanille is med hindbærcoulis og varm chokoladesauce drysset med hakkede karameliserede mandler og toppet med en klat flødeskum

den kan anrettes superflot i nogle store vinglas eller lignende, og så kan prikken over i’et være en stjernekaster :)[/QUOTE]

Lyder også lækkert…og jeg kan lige forestille mig, at det kan serveres rigtig flot.

[QUOTE=Ann K;996917]Det kommer meget an på, hvad der bliver serveret til forret og hovedret…
Som regel slipper man dog rimeligt afsted med at lave en eller anden form for chokoladedessert… fx Blødende Hjerte eller chokolademousse… eller måske en bærtrifli…[/QUOTE]

Forret bliver vist Florentinsk rejeroulade
Hovedretten ved jeg ikke helt, da jeg ikke skal stå for den, men hørt Steak blive nævnt.

[QUOTE=KKH;997072]Jeg må slå et slag for en af mine yndlings desserter Charlotte Royal (charlotte Russe) Jeg bruger så en anden opskrift end den jeg linker til, for jeg synes fromagen bliver så lækker når der lige kommer lidt hvidvin i.

http://www.foodnetwork.ca/recipes/Dessert/Eggs/Dairy/recipe.html?dishid=12597[/QUOTE]

Nøj, det fangede mine øjne med det samme!!
Det ser godt ud…men hvilken opskrift bruger du så??
Det virker jo sådan lidt roulade-agtigt det der er uden på…er det så et hit, at dessert og forret følges lidt ad…hvad det angår
Eller er det lidt kikset??

[QUOTE=ThildeL;997079]Elsker panna cotta.
Alt med chokolade er ikke en rigtig lækker desert ifølge mig ;-)[/QUOTE]

Jeg kender det ikke, så skulle lige checke. Men forstod ikke , at du skrev, det havde noget med chokolade at gøre
Lige indtil jeg læste ordenligt efter
Også her vil forret og dessert hænge sammen…her i det italienske

[QUOTE=Susanne W;997096]Pernod flamberede figner m. en god vanille is…
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg siger bare MUUUMS…men jeg er så den mindst kræsne i vores flok
Og kunne det ikke være en dessert som kunne være lidt farlig blandt kræsne folk??

uhmmm, jeg elsker også is!! Kan spise det morgen, middag og aften…og midt om natten!! :rock:

Vi skal havde bayli is og valnød brownies til dessert

[QUOTE=Sannela;997496]
Nøj, det fangede mine øjne med det samme!!
Det ser godt ud…men hvilken opskrift bruger du så??
Det virker jo sådan lidt roulade-agtigt det der er uden på…er det så et hit, at dessert og forret følges lidt ad…hvad det angår
Eller er det lidt kikset??[/QUOTE]

Det der er udenpå er en roulade… og ja, det er en utroligt lækker dessert! Som ikke er helt så hvinende sød, som den ser ud til :wink:
Personligt synes jeg det er en sjov ide, at der er roulade både til forret og dessert, men nogle vil måske synes det er for meget…

Hvis du vælger Charlotte Royal fra, så kunne du måske lave Charlotte Russe i stedet… det er også en italiensk dessert :slight_smile: KLIK for opskrift

Is - is - is - der er altid plads til en portion is :slight_smile:

Vi skal have en islagkage herfra:

De laver bare SÅ god is :ok:

[QUOTE=Sannela;996911]Plejer vi ikke have sådan en tråd, men hvad vi skal have til feks nytårsaften??

[/QUOTE]

Jo, det er der også i år: http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=44359&highlight=oksem�rbrad

[QUOTE=Vivi_Fletcher;997600]Is - is - is - der er altid plads til en portion is :slight_smile:

Vi skal have en islagkage herfra:

De laver bare SÅ god is :ok:[/QUOTE]

Åh det er bare SÅ lækkert! Jeg boede tidligere på Amagerkollegiet i den del der ligger lige op af ismageriet… det var min last!

[QUOTE=Sannela;997496]Jeg siger bare MUUUMS…men jeg er så den mindst kræsne i vores flok
Og kunne det ikke være en dessert som kunne være lidt farlig blandt kræsne folk??[/QUOTE]
Jo, hvis ikke man bryder sig om konsistensen af figner, så er den ikke så god. Men hvis ellers folk kan lide selve fignerne, så tror jeg også de ville kunne lide resten af konceptet - pernodflamberet bliver til en mild og venlig lakridsagtig smag, sød fordi der er honning i - jeg er VILD med det :slight_smile: Men har man forbehold overfor “prikkerne” i figner, så er det ikke så god en idé :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Ann K;997598]Det der er udenpå er en roulade… og ja, det er en utroligt lækker dessert! Som ikke er helt så hvinende sød, som den ser ud til :wink:
Personligt synes jeg det er en sjov ide, at der er roulade både til forret og dessert, men nogle vil måske synes det er for meget…

Hvis du vælger Charlotte Royal fra, så kunne du måske lave Charlotte Russe i stedet… det er også en italiensk dessert :slight_smile: KLIK for opskrift[/QUOTE]

Charlotte Royal…hvilken opskrift er det du bruger der istedet for den i linket??

[QUOTE=Vivi_Fletcher;997600]Is - is - is - der er altid plads til en portion is :slight_smile:

Vi skal have en islagkage herfra:

De laver bare SÅ god is :ok:[/QUOTE]

Det ser godt nok også godt ud!!
Men de leverer nok til til Jydeland?? :smiley:

Tak for det…

[QUOTE=Sannela;997760]Charlotte Royal…hvilken opskrift er det du bruger der istedet for den i linket??
[/QUOTE]

Det var KKH, der postede et link, og så sagde, at hun lavede sin lidt anderledes…
Der er utallige måder at lave Charlotte Royal på - dog har de alle rouladen og moussen tilfælles… Jeg har fx lige fundet en med mango, hvor det normale jo faktisk er hindbær :slight_smile: Mange opskrifter viser desuden at desserten laves i en skål, men man kan sagtens lave den i en stor bred bageform - at bruge skålen ser bare flottere ud :wink:
Så jeg ville såmænd bare google og så se hvilken opskrift, der umiddelbart passede mig bedst… eller simpelthen bare brude den, som KKH har linket til - der er udmærket, hvis jeg skal dømme efter det :slight_smile:

Jeg skal se om jeg kan finde den i morgen, men det er bare en almindelig fromage med hvidvin i. Jeg har ikke brugt opskriften siden min 30 års fødselsdag, men kom i tanke om den fordi jeg påtænker at skal lave den igen til min 40 års fødselsdag.

Men som AnnK skriver, så ser den opskrift som jeg linkede til rigtig fin ud, jeg er bare så meget vanemenneske at jeg VIL have den som jeg plejer. :tihi:

Nogen herinde, der kan anbefale en god opskrift til hjemmelavet is? :slight_smile:
Gerne en med lidt nødder osv. i (jeg kan ikke lide mørk chokolade, skal det dog nok lige siges) :slight_smile: