FIFes GA

Hm- indtil videre en blandet landhandel fra GF .

Og eftertanke rigtigt ærgerligt at FD´s MCO forslag ikke gik igennem, for når jeg ser hvad der går igennem af kaninørede MCO´s derude, så kan man ikke sige andet endt at standarden trænger til en tydelig præcisering. Eller nogle af dommerne trænger til at få rettet bygningsfejl på øjnene!
VH
Susanne (der sikkert “rambles on” længe endnu! Måske skulle jeg bare fortsætte med at rydde op i garagen!)

[QUOTE=Susanne W;1284803]Og eftertanke rigtigt ærgerligt at FD´s MCO forslag ikke gik igennem, for når jeg ser hvad der går igennem af kaninørede MCO´s derude, så kan man ikke sige andet endt at standarden trænger til en tydelig præcisering. Eller nogle af dommerne trænger til at få rettet bygningsfejl på øjnene!
VH
Susanne (der sikkert “rambles on” længe endnu! Måske skulle jeg bare fortsætte med at rydde op i garagen!)[/QUOTE]

Tag nu bare siatalerne hvor rigtig mange efterhånden synes at det er så fedt hvis ørnene sidder helt nede på siden af hovedet (forestil dig en trekant hvor bunden er i top og spidsen peger ned). Jeg forstår det simpelthen ikke, jeg synes det er så grimt og langt fra standarden om en veldefineret trekant. Beklager hvis jeg træder nogle af jer andre siataler folk over fødderne, men jeg synes bare ikke det er pænt. Det må også have en eller anden form for kraniets udvikling at ørerne placeres dernede (ved bare ikke helt nok om det til at kunne sige om det er godt, skidt eller ikke har nogen betydning).

Men der er vel ikke andet at gøre end at avle mod det man selv kan holde ud… (apropo så har Zilla Kaninører :wink: :høhø: )

Det bliver ikke bedre af, at den ørestilling og størrelse øjensynlig er blevet det nye sort i mange racer :frowning: Jeg ser flere og flere abyer, russere og burmesere med store, lavtsiddende ører og det er bare ikke pænt til nogen af dem :frowning:

Ja - det med at ødelægge racers udseende er jo ikke noget nyt, desværre. :frowning:

Jeg så det første gang i midtfirserne, hvor man nedlagde Colorpoints som en selvstændig race og lagde dem ind under Persere.

Jeg havde mange Colorpoints, dejlige livlige katte med en pels der var til at holde for kattene selv. Colorpoints havde næse og de havde ingen sygdomme…

Men - det skulle selvfølgelig ødelægges af de fladsnudede persere der blev importeret fra USA, og så fik man PKD og HCM med i købet. Disse sygdomme gjorde et stort indhug i mange racer, fordi der var perser i mange racer…

Jeg kan huske, første gang jeg så en fladsnudet perser - jeg glemmer det aldrig. :uha:
Opdrætteren havde sagt til mig, “de er nok lidt mere fladnæsede end du er vant til” - det var i 1990 og jeg var på besøg for at se på killinger/katte.
Jeg så èn, der bare lå på opdrætterens sofa og hev efter vejret - den mindede mig om en kat med nedsat nyrefunktion og bevæge sig kunne den næsten ikke, for så mistede den pusten.
Jeg tudede hele vejen hjem, både pga kattens situation og fordi “min” race nu var endegyldigt væk.

Det tog mange år, før der ikke længere var så meget salg i de fladsnuder…

Så gik jeg over til MCO - det skulle efter sigende være en dejlig natur-kat, uden dikkedarer.
Tja - det var så meget sagt…nu mister jeg ved ikke hvor mange af racerne deres tænder pga TR - dét så man ikke før i tiden.

MCO’ernes ører sidder nu helt oppe på hovedet og er laaaaaange - jeg synes, ørerne skal sidde “10 og 2” og have den størrelse, de hele tiden har haft, men jeg er jo håbløst gammeldags. :surrender1:

Nogle NFO’er har en så enorm pels, at de ikke selv kan holde den…De NFO’er jeg har haft, har selv holdt deres pels, dog med en ugentlig frisering med en stålkam.

Ikke engang en Burmilla ligner en Burmilla mere - jeg har set killinger til salg, der har “dråbeøjne” som fladsnudede persere.

Jeg vil have de gode gamle dage tilbage. :venter: Sunde, raske katte, der ikke er extreme på hverken den ene eller den anden måde.
MEN - heldigvis har jeg fundet en race, hvor jeg nu venter på killinger fra. Jeg har været på besøg hos opdrætteren for at opleve kattene og nu venter jeg…-felixsylvester

Jeg vil lige pointere, at mit indlæg ikke er ment som en fornærmelse mod nogen opdrættere eller deres katte - det er blot sådan, jeg har oplevet katteverden.

For min skyld måtte det nye med den lange vej til IP gerne gælde fra i morgen - så slap vi for en udlandstur til sommer :tihi:

Er det den herm du tænker på?
• UFU (UA):
Annex 4 Prolongation 5x CACIB/CAPIB in 1 country
Vedtaget
Den gælder kun Ukraine - vi andre kører stadig efter samme regler som altid :slight_smile:
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1284815]Er det den herm du tænker på?
• UFU (UA):
Annex 4 Prolongation 5x CACIB/CAPIB in 1 country
Vedtaget
Den gælder kun Ukraine - vi andre kører stadig efter samme regler som altid :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Syns der stod noget med det flere steder :slight_smile:

Men hvis det kun gælder der, så behøver jeg jo ikke ærgre mig :wink:

[QUOTE=Lykke;1284819]Syns der stod noget med det flere steder :slight_smile:

Men hvis det kun gælder der, så behøver jeg jo ikke ærgre mig ;)[/QUOTE]
Ja, der er et par andre lande, der også har en undtagelsesregel :slight_smile:
VH
Susanne

Nå, så havde jeg også lige tid til at læse lidt op på hvad der er gået igennem og hvad der ikke er.
Bettes blog
Dagsorden

Forslaget fra Anfi mht ny ems-kode brød jeg mig ikke om som formuleringen er, men de har sådan set ret i at der lidt er et problem i forhold til at vi har nogle hvide småpletter, der dukker op og tydeligvis ikke har sammenhæng til allelen for hvidplettethed, der giver de hvide områder vi typisk kender.

Og så er jeg også en af dem der mener det er dumt og upræcist at man ved masket og 01-02 ikke kan få lov at registere mønstret når man kender det. Så kunne godt tænke mig at høre hvorfor det ikke gik igennem. Så jeg ser frem til et mere komplet referat i GF, selvom jeg nyder den luksus at vores formand tager sig tiden til at lave en blog for os :slight_smile:

Samme gælder med at jeg ville gerne ville vide hvorfor det med white lockets og disq vs no ex ikke gik igennem.

Det med re-reg. og target breed synes jeg var ugennemtænkt, og at det (RR) som bør tilføjes er nok indikation til at det kan det som de påstår at ville med forslaget, så fint med mig at det er trukket.

Jeg ved ikke helt med den der med “at least” ifht GIP/GIC og SP/SC, men det gør det da nemmere ikke at lave fejl.

Og så er jeg på bimsernes vegne ked af at de nu har fået sølv ind. Jeg forstår simpelthen ikke pointen i at ville have sølv ind over maskede katte. Det kommer ikke til at være særligt synligt, og det kommer til at være pokkers svært at se om en kat er det eller ej - vi ved i forvejen at der kan være problemet på katte der ikke er maskede, så selvom det er dominant kommer det til at være svært at gå udenom for de opdrættere der ikke ønsker at have sølv inde over. Jeg tror det i længden kan komme til at dele racen noget op.

Og også på MCO folkets vegne for deres forslag, jeg var måske ikke personligt helt enig i alle bitte små detaljer omkring det, men jeg synes klart det ville have været godt for racen at få uddybet og omformuleret mange af de ting der var med - jeg er ikke fan af kaninører (form og placering) på MCO, sammen med andre småting også.

Andre der har nogle kommentarer eller tanker omkring det?

[QUOTE=Eva K;1284853]…

Og så er jeg også en af dem der mener det er dumt og upræcist at man ved masket og 01-02 ikke kan få lov at registere mønstret når man kender det. …

[/QUOTE]

Til gengæld er vi ved 01-02 i praksis tvunget til at registrere øjenfarven på et tidspunkt, hvor vi ikke kender den. :rolleyes:

vh

Andreas

hvad skete med de der opendoor regler ?

[QUOTE=Andreas;1284855]Til gengæld er vi ved 01-02 i praksis tvunget til at registrere øjenfarven på et tidspunkt, hvor vi ikke kender den. :rolleyes:

vh

Andreas[/QUOTE]

Vel lige så meget eller lidt som man har skullet ved de hvide? :wink: Eller i mange andre racer hvor man fast reg. øjenfarve. Og om reg. er jo nemt at lave indtil 10 mdr.
Men det er jo ret ligemeget ifht det med at man ikke må reg. kendt tabby mønster :slight_smile:

Husker ikke om det blev trukket eller nedstemt, men en af de to :slight_smile:

Jeg kender ikke så meget til Bimser, men forstår heller ikke hvorfor der skal godkendes nye farver varianter :frowning:

[QUOTE=Susanne W;1284803]Og eftertanke rigtigt ærgerligt at FD´s MCO forslag ikke gik igennem, for når jeg ser hvad der går igennem af kaninørede MCO´s derude, så kan man ikke sige andet endt at standarden trænger til en tydelig præcisering. Eller nogle af dommerne trænger til at få rettet bygningsfejl på øjnene!
VH
Susanne (der sikkert “rambles on” længe endnu! Måske skulle jeg bare fortsætte med at rydde op i garagen!)[/QUOTE]

[QUOTE=Vipstøsen;1284806]Tag nu bare siatalerne hvor rigtig mange efterhånden synes at det er så fedt hvis ørnene sidder helt nede på siden af hovedet (forestil dig en trekant hvor bunden er i top og spidsen peger ned). Jeg forstår det simpelthen ikke, jeg synes det er så grimt og langt fra standarden om en veldefineret trekant. Beklager hvis jeg træder nogle af jer andre siataler folk over fødderne, men jeg synes bare ikke det er pænt. Det må også have en eller anden form for kraniets udvikling at ørerne placeres dernede (ved bare ikke helt nok om det til at kunne sige om det er godt, skidt eller ikke har nogen betydning).

Men der er vel ikke andet at gøre end at avle mod det man selv kan holde ud… (apropo så har Zilla Kaninører :wink: :høhø: )[/QUOTE]

Jeg tror desværre det er en tendens der smitter i alle racer, jeg har godt kun haft KB i 5½ år, men kan allerede nu, se at dommerne vil have store øre. på KB skal de dog stadig sidde højt, men syntes det er synd at ørene skal være så dominerende :frowning:

Det ville Kirsten også gerne var gældende for DK :høhø:

Der er allerede opdrætter i Rusland der er begyndt at arbejde på at få KB godkendt i masket, hvilket jo kræver de parre med andre racer og jeg gruder for den dag det lykkedes dem at få dem godkendt. :S

Det blev nedstemt.

[QUOTE=Susanne W;1284798]Jaja, det er jo gode pointer :slight_smile: Men lige nu er jeg bare sur og orker hverken handle eller køre mere. Jeg synes det er at ødelægge min race, at det møg bliver tilladt :frowning:
VH
Susanne[/QUOTE]
Velkommen i klubben. HUSK du opdrætter ikke for at alle killinger skal på dommerbordet og gøre en fremragende figur. Du opdrætter for at dit opdræt bliver bedre typemæssigt og for at dine killinger bliver gode kærlige soulmates i deres nye hjem. Skulle en og anden killingekøber så få den vanvittige ide at udstille lille mis, tja så må vedkommende jo selv tage konsekvenserne. Du har som minimum fortalt om killingens kvaliteter. Her skrives det altid ind i kontrakten.( At jeg ikke garanterer et bestemt resultat på udstillingsbordet og hvorfor bl.a.). Skulle du finde gener for amber og andre nymodens gener i mine norske så skal du ikke fortælle min det, jeg gider ikke høre det og da slet ikke avle på dem/med dem.

[QUOTE=Susanne W;1284803]Og eftertanke rigtigt ærgerligt at FD´s MCO forslag ikke gik igennem, for når jeg ser hvad der går igennem af kaninørede MCO´s derude, så kan man ikke sige andet endt at standarden trænger til en tydelig præcisering. Eller nogle af dommerne trænger til at få rettet bygningsfejl på øjnene!
VH
Susanne (der sikkert “rambles on” længe endnu! Måske skulle jeg bare fortsætte med at rydde op i garagen!)[/QUOTE]

På seneste udstilling hos Racekatten pointerede Lene Glem på 2 killinger, at deres ører var alt for smalle i basen og sad for højt, og dette trak dem ned i forhold til de 2 andre killinger i farvegruppen. Jeg blev meget glad for dette, da netop ørerne er en af mine kæpheste :slight_smile: Vi har katte og ikke kaniner.

Fnis og som siataler ejer er jeg faktisk selv mere til kaniner en vindende katte… Jeg vil hellere havde en bred ørebase end at de konsekvent skal sænkes… Selv på andre racer kan jeg bedre lide lettere højtsatte ører med dejlige brede ørebaser (skal selv have hentet en ny mis fordi jeg gerne vil havde en breder ørebase men jeg kommer ikke til at havde en voksen sia hvis øre knækker… (Selvom en svensker og dommer bestemt ikke forstod det for hun viste lige hvordan jeg når det mål… Ja ja det gør jeg nok også men jeg kan også fravælge noget andre synes er fantastisk)