FIFes generalforsamling

Jeg kan, med min bedste vilje, ikke se hvordan de nogensinde endte i kat III. Der er næsten ingen KBS, og set fra min stol, giver det mening at flytte dem til kat II - især nu hvis ragdoll og Birma flytter ud, fordi naturracerne så er samlet i 1 kategori (hvorfor de så vil smide LaPerm i II forstår jeg så ikke, men alt skal heller ikke give mening).

[QUOTE=nudivine;1074989]er det så slemt at komme i kat II??? :slight_smile:
mon ikke der kommer nye navne på kategorierne.[/QUOTE]

Hvor ser du at jeg syntes det er negativt?

Men nej det er vel ikke så slemt… Meeen man havde da lige nået at glæde sig over at slippe for abyerne (som jeg bestemt ser som den hårdeste konkurrent for KBL/KBS lige nu), for så at blive rykket over til NFO, som jeg tror er en lige så hård konkurrent som aby :stuck_out_tongue:
Jeg tror at kurileans får det svært i kat. 2, den nye kat. 3 havde set noget nemmere ud… :surrender1:

ville også gerne være fri for abyer. især fordi rygtet siger at DK har nogle af verdens bedste abyer. må indrømme jeg ikke ved hvilken kvalitet NFO og MCO har i DK men tror hård konkurrence er sundt for os som opdrættere.

Hvor kan man amse forslagene?

fifeweb.org, under events, general assembly og agenda, der får man denne pdf :slight_smile: http://www1.fifeweb.org/dnld/ga/agenda_en.pdf

Forstår nu ikke at folk er så kede af at være i Kat. med Abyerne - konkurrence er sundt! :ok:
Se bare hvor Kat. IV. er endt, uden anden konkurrence end sig selv (SIA/OSH osv.) - det fremmer altså ikke ligefrem kvaliteten på kattene, ikke at have nogen konkurenter :thumbdown:

Næh, jég ser personligt frem til at “de gamle” Kat. IV katte, får et los i r**** af Abyerne - og i øvrigt også af Rexerme mv.! :thumbup:

/Mette :slight_smile:

Jeg krydser også fingre for kategori-forslaget.

Jeg er en af dem, der synes abyerne begynder at blive alt for meget orientalere, så at sætte dem i gruppe sammen, tror jeg vil gøre at dommerne begynder at kunne se, der skal være større forskel på dem :kryds:

Jeg har ikke været inde og kigge på linket, men det jeg har hørt sporadisk om den nye opdeling. Men kan man se forslaget til den ny opdeling derinde? For så skal jeg da vist lige ind og kigge.

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1075039]Jeg krydser også fingre for kategori-forslaget.

Jeg er en af dem, der synes abyerne begynder at blive alt for meget orientalere, så at sætte dem i gruppe sammen, tror jeg vil gøre at dommerne begynder at kunne se, der skal være større forskel på dem :kryds:[/QUOTE]
det var der faktisk en tica dommer der sagde i weekenden at abyerne var blevet for oriental.

men ja det blir spændende når det går igennem

Det kan du :slight_smile:

Jeg er en af de MEGET udeforstående som faktisk har læst lidt i forslagene :tihi:

Det kan du på det link jeg lagde til JKJ lidt tidligere :slight_smile:

Må vist hellere ind og kigge… bliver lidt for nysgerrig :wink:

[QUOTE=nudivine;1075047]det var der faktisk en tica dommer der sagde i weekenden at abyerne var blevet for oriental.

men ja det blir spændende når det går igennem[/QUOTE]

Tica har ellers mere moderate abyer, men måske det har været den udstillings abyer der blev talt om :gruble:

Nej, de tilstedeværende abyer blev netop rost for ikke at være blevet orientaleragtige, med kommentar om, at man nu desværre oftere og oftere ser abyer som er for lange, for spinkle, for langsnudede og med for store ører, alt sammen på “den orientaleragtige måde”. Det var tre europæiske dommere, som også dømmer i andre forbund, og som her i Europa jævnligt ser andre forbunds katte i TICA-regi, så jeg tror de har haft rig mulighed for at møde de mere ekstreme abyer til sammenligning.

De tilstedeværende orientalere blev i parentes bemærket også rost for at ørerne fulgte ansigtets linjer og altså ikke var fæstet helt nede ved kæben, og at øjnene var store og åbne og ikke for dybtliggende, med kommentar om, at man hos orierne alt for ofte ser for lavt placerede ører og for dybtliggende øjne.

[QUOTE=holymoly;1075108]Nej, de tilstedeværende abyer blev netop rost for ikke at være blevet orientaleragtige, med kommentar om, at man nu desværre oftere og oftere ser abyer som er for lange, for spinkle, for langsnudede og med for store ører, alt sammen på “den orientaleragtige måde”. Det var tre europæiske dommere, som også dømmer i andre forbund, og som her i Europa jævnligt ser andre forbunds katte i TICA-regi, så jeg tror de har haft rig mulighed for at møde de mere ekstreme abyer til sammenligning.

De tilstedeværende orientalere blev i parentes bemærket også rost for at ørerne fulgte ansigtets linjer og altså ikke var fæstet helt nede ved kæben, og at øjnene var store og åbne og ikke for dybtliggende, med kommentar om, at man hos orierne alt for ofte ser for lavt placerede ører og for dybtliggende øjne.[/QUOTE]

Tak for opklaringen :ok:

Måske CFA dommere? For der synes jeg de er blevet super orientalske.
Og så til en vis grad i FIFe.

Jeg er i øvrigt helt enig i deres betragtninger :slight_smile:

[QUOTE=Vivi_Fletcher;1075138]Tak for opklaringen :ok:

Måske CFA dommere? For der synes jeg de er blevet super orientalske.
Og så til en vis grad i FIFe.

Jeg er i øvrigt helt enig i deres betragtninger :)[/QUOTE]

Nej, jeg tror ikke så ofte, at de dømmer CFA, men ihvertfald to af dem dømmer jævnligt i WCF, og de kan jo sagtens have mødt CFA-katte både dér og i TICA. Og ja, de ting de sagde har jeg også hørt fra dig og andre abyfolk, så jeg syntes, at det lød fornuftigt. Kattene var ihvertfald gudesmukke, set med mine ukyndige øjne. :slight_smile:

Ååh hvor er det fedt at der bliver opdateret så hurtigt dernede fra i år :slight_smile: jeg glæder mig meget til at se resultaterne af de fire brite afstemninger, showkategorierne, den om flere certs. Udstillingerne og et par stykker mere :slight_smile:

yep - selvfølgelig :slight_smile:

her er silver shaded ems 11

og her chinchilla (shell) ems 12

For det utrænede øje er ems 12 /chinchilla/shell jo en hvid kat…her er sølv tiping så forædlet at den bare giver et spil i pelsen - se også på ansigter hvor ems 11/shaded har tydelige sølv (tabby) markeringer - ligeledes ned af ryggen, mens shell skal være ‘hvid’ ned af ryggen og ligeledes i ansigt - bare med et svagt sølvskær.

Vil man opdrætte shell/chinchilla - så skal man vide hvad der ligger i tavlen - om det er shell eller shaded.
to shaded katte - med mange shaded katte bag sig vil sjældent give chinchilla…man skal have chinchilla/shell i tavlen…

her er en af de første sølv persere fra 1889 - Silver Lambkin han er jo sølv tabby - og det er fra dette udgangspunkt man så gennem 120 år har raffineret farveavlen for sølv perser - til man nåede chinchilla/shell hvor tipning er meget lille. (genotype for sølv tabby, shell og shaded er den samme og en chinchilla killing ligner en sølv tabby når de bliver født…)

at slå ems 11 og 12 sammen vil derfor gøre tavler ubrugelige - har man eks. en killing vil man ikke kunne se hvor mange af forfædre som er shaded/shell…man ved jo ikke engang hvad mor og far er med mindre man har fotos…og dermed kan man ikke se om killingen er brugbar i ens chinchilla/shell avlsprogram

nogle sølvkatte udvikler sig også langsomt med farver - nogle chinchilla/shell tager 2-3 år med at få den rigtige farve, men har man tavlen så ved man hvad der ligger bag - og om det overvejende sandsynligt vil udvikle sig til shell eller forblive shaded…

shell har altid været det ‘fineste’ - det er sølvkatten i dens mest raffinerede form - perser opdræt har jo tidligere været meget om farverne. At have de fineste, reneste farver - pels, øjne - og for chinchilla også mascara ved øjne, næse & mund og rigtig potefarve også…rigtig farve på næsespejl også.

Før i tiden var der jo så mange persere - så man havde rene sølv tavler/linjer, rene fortyndings tavler, rene blå tavler etc…

sølv perserens - og specielt chinchilla/shell - afgørende karakteristika er: den korrekte tipning, ensartet blå/tyrkis/grøn (men ikke gul!) øjenfarve, mascara og rette murstensrøde næsespejl. Sølvkatte er farveavles top division.

Det vil man nu lave om på…som jeg læser forslaget fordi man vil prioritere type over farver - men som jeg ser det vil det åbne op for udvanding af farver - så man får sølvkatte som hverken er fugl eller fisk - men bare har en pels der ligner beskidt sne…det fine ved opdeling i shaded og shell er jo netop at man enten har tydelige sølvmarkeringer eller den visuelle hvide kat…ikke alt muligt ‘midt i mellem’ som kan være interessant i avlsøjemed…men ikke har så meget at gøre på en udstilling hvor det jo skal være det bedste…

argumentation fra Mundikat er
Motivation:
It is almost impossible for breeders to meet the required tipping on one third (EMS 11) and one eighth (EMS 12) of the hairs as described in the colour requirements (FIFe standard General Part shaded/shell).

… nej det er ikke umuligt for opdrættere - det har været muligt siden 50’erne at lave fine shaded og shell…

Often fine examples with exceptional qualities of the variety end up not getting rewarded.

…hvis farverne på en sølvkat ikke er i orden - så er det ikke et fint eksemplar og så skal det ikke belønnes på udstilling.

The required tipping is purely theoretical. Our proposal is to unite shaded (EMS 11) and shell (EMS 12) as tipped (EMS 11).

…og nej, der er forskel på tipning - det er ikke bare en teoretisk forskel…

Hvis forslag går igennem vil seriøse sølvopdrættere jo være nød til at registrere deres katte andre steder også - hvor man har den nødvendige opdeling - så tavlerne kan bruges til deres formål - nemlig som arbejdsredskab i avlsarbejde. Jeg kan simpelt hen ikke forstå at man på den måde vil undergrave avlsarbejde/registreringsregler bare fordi man vil åbne op for at premiere katte som er ringe farve mæssigt…

vi spurgte Ole Amstrup om hvad passagen omkring arvelige defekter ville betyde for rex og sphynx kattene i årene frem bla. fordi der ikke er mange katte af disse racer der har knurhår:

A cat suffering from a congenital abnormality must not be used for breeding nor sold as a breeding cat.
A breeder selling such a kitten must send a request to their FIFe Member for a “breeding restriction” to be put on the registration document.
Cats of all breeds, which are used for breeding purposes, must have whiskers

“Efter at have læst ovenstående forslag flere gange, kunne jeg godt tænke
mig en præcisering af især “katte uden knurhår” som CRX opdrætter ser
jeg flere gange at mine katte fra tid til anden ingen knurhår har da de
brækker grundet krølningen. Skal mine CRX derfor tages ud af avl?? Hvor
finder jeg i bekræftende fald CRX hvor dette ikke sker???”
(min far opdrætter crx og har gjort det i 41 år)

og hans svar er.

.
“Dette slettes med forslaget og den sidste linie overføres til artikel 3.6 - godt nopk med en lille ændret formulering, men stadig med samme betydning.
Det der i dette forslag er det vigtiget er at der tydeligt præciceres at katte med “congenital abnormalities” ikke er tillladte at bruge i avlen, og præciceringen i den nye underartikel 3.6.3.
Men det ændrer iukke noget i forhol til i dag - så sådan som du har fortolket artikel 3.1 og sikkert fortsat vil indtil 1. januar 2014 fortsætter du med også hvis forslaget bliver vedtaget!!”

så her kunne vi ikke engang få et endegyldigt svar på, om vi kan få lov at opdrætte i fremtiden.

[QUOTE=nudivine;1075557]vi spurgte Ole Amstrup om hvad passagen omkring arvelige defekter ville betyde for rex og sphynx kattene i årene frem bla. fordi der ikke er mange katte af disse racer der har knurhår:

A cat suffering from a congenital abnormality must not be used for breeding nor sold as a breeding cat.
A breeder selling such a kitten must send a request to their FIFe Member for a “breeding restriction” to be put on the registration document.
Cats of all breeds, which are used for breeding purposes, must have whiskers

“Efter at have læst ovenstående forslag flere gange, kunne jeg godt tænke
mig en præcisering af især “katte uden knurhår” som CRX opdrætter ser
jeg flere gange at mine katte fra tid til anden ingen knurhår har da de
brækker grundet krølningen. Skal mine CRX derfor tages ud af avl?? Hvor
finder jeg i bekræftende fald CRX hvor dette ikke sker???”
(min far opdrætter crx og har gjort det i 41 år)

og hans svar er.

.
“Dette slettes med forslaget og den sidste linie overføres til artikel 3.6 - godt nopk med en lille ændret formulering, men stadig med samme betydning.
Det der i dette forslag er det vigtiget er at der tydeligt præciceres at katte med “congenital abnormalities” ikke er tillladte at bruge i avlen, og præciceringen i den nye underartikel 3.6.3.
Men det ændrer iukke noget i forhol til i dag - så sådan som du har fortolket artikel 3.1 og sikkert fortsat vil indtil 1. januar 2014 fortsætter du med også hvis forslaget bliver vedtaget!!”

så her kunne vi ikke engang få et endegyldigt svar på, om vi kan få lov at opdrætte i fremtiden.[/QUOTE]

Jeg er intet mindre end målløs :uha: