FIFes generalforsamling

hrm blev shaded/shell forslag fra mundikat vedtaget :?

der står:

MUNDIKAT (NL) Proposal 3:
(ændring til BRI standarden – fremadrettet registres 11 og 12 kun som 11, og der laves tilretning i BRI standarden.)
Vedtaget

men forslaget var jo for ændringer i alle racer…

Hmm… forslaget om ændringen af aldersgrænser for udstilling af killinger og ungdyr er vedtaget :frowning:

ØV :frowning:

Så er det nok slut for udstilling af kuld :frowning:

Åh mon ikke der bliver en måned der så hedder 4-5 for kuld, men det bliver nok svært at samle eller beholde sine killinger, men jeg hilser nu forslaget velkommen set ud fra velfærd og vaccine. Tror det kan forhindre en del smitte af de små, at de er lidt ældre.

Vi har nok alle hørt om historier hvor småtlinger er blevet syge efter en udstilling.

MH
Linda

[QUOTE=mea culpa;1075868]Åh mon ikke der bliver en måned der så hedder 4-5 for kuld, men det bliver nok svært at samle eller beholde sine killinger, men jeg hilser nu forslaget velkommen set ud fra velfærd og vaccine. Tror det kan forhindre en del smitte af de små, at de er lidt ældre.

Vi har nok alle hørt om historier hvor småtlinger er blevet syge efter en udstilling.

MH
Linda[/QUOTE]

Jeg har hørt langt flere historier om ældre katte, der bliver smittede - nok fordi deres vaccine ikke altid er “helt frisk”, ligesom killingernes er.

Personligt gider jeg ikke samle kuld fra køberne for at gå på udstilling - og mon ikke mange andre har det på samme måde.

Jeg synes forslaget er rigtig ØV.

Men hvad, hvis markedet er surt, og man kommer til at stå med tre usolgte 4-måneders killinger, så bliver der nu en billig mulighed for at vise dem frem. :playkitty1::playkitty1::playkitty1:

vh

Andreas

Og hvis det kan fungere i TICA og CFA, så er det vel også muligt, at det kan i FIFe… Tingene finder jo som regel et leje hen ad vejen, og med den relativt hurtige udskiftning der er i katteverdenen så vil halvdelen af opdrætterne om 4-5 år slet ikke kunne huske, at det nogensinde har været anderledes.
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1075880]Og hvis det kan fungere i TICA og CFA, så er det vel også muligt, at det kan i FIFe… Tingene finder jo som regel et leje hen ad vejen, og med den relativt hurtige udskiftning der er i katteverdenen så vil halvdelen af opdrætterne om 4-5 år slet ikke kunne huske, at det nogensinde har været anderledes.
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg tror hverken TICA eller CFA har kuldklasser - og jeg vil også tro det vil dø ud i FIFe.

Hmm havde hellere set at de have lavet klasserne fra 4-8 mdr og 8-12 mdr…

I Sverige har de da kuldklasser der hedder 3-6 mdr

[QUOTE=Susanne W;1075880]Og hvis det kan fungere i TICA og CFA, så er det vel også muligt, at det kan i FIFe… Tingene finder jo som regel et leje hen ad vejen, og med den relativt hurtige udskiftning der er i katteverdenen så vil halvdelen af opdrætterne om 4-5 år slet ikke kunne huske, at det nogensinde har været anderledes.
VH
Susanne[/QUOTE]

TICA har ingen kuldklasser, der er kun 4 - 8 måneder som er killingeklassen hvor de bliver bedømt individuelt dvs. mod deres søskende og andre killinger. Fra 8 måneder er de gået i Cats (voksen) eller Alter(kastrat) klassen.

Det ved jeg godt - det har CFA heller ikke. Og det er ikke så meget selve kuldklassen jeg tænker på - det er trods alt begrænset hvor mange kuld der stiller op pr. udstilling. Men jeg er sikker på, at man stadig ønsker at have en kuldklasse, så finder man sikkert en løsning på det. Ting ændrer sig hele tiden. Make the best of it…
VH
Susanne

Jeg synes ændringen af killingeklassen er en af de få positive beslutninger ved årets GF. Sådan er vi forskellige. :slight_smile:

Jeg syntes det er ok. I forvejen er det jo lidt af en opgave at få det hele til at gå op når de små må flytte 12 uger gamle. Ny ejer må involdveres hvis opdrætter ønsker at udstille sine killinger. Det kunne måske gi nye udstillere på sigt. At udstille et kuld bliver nogen ting svært. De små kan i hvert fald ikke bo i en ny familie en måned eller så for derefter at blive samlet på en udstilling.

Udover det åbenlyse, er jeg nysgerrig efter hvad du mere er ked af er blevet vedtaget.
Jeg synes der har været mange gode tiltag, og jeg glæder mig specielt over:

  • killingealder til udstilling
  • de nye kategorier
  • de tre “nye” brite cp farver
  • british hedder british shorthair
  • radius og krav for afholdelse af flercerts. udstillinger
  • bibeholdelse af titler ved farveflytning
    …og en del flere

Det går nu helt fint for vores norske broderfolk at samle killingerne igen til en udstilling, jeg har flere bekendte som endda tager killingen hjem til fransk vask og strygning, og som bare kaster sig ud i leg med sine søskende med det samme :slight_smile:

Og kigger jeg på hvor mange kuld der faktisk udstilles - set i sammenhæng med hvor mange killinger der i alt registreres - så er det fåtallet der udstiller deres kuld. Så det er da ganske få den nye regel vil ramme IMO.

[QUOTE=En forhenværende bruger;1076452]Det går nu helt fint for vores norske broderfolk at samle killingerne igen til en udstilling, jeg har flere bekendte som endda tager killingen hjem til fransk vask og strygning, og som bare kaster sig ud i leg med sine søskende med det samme :slight_smile:
[/QUOTE]

Vi har så mere end en gang måtte skaffe ekstra bure på en udstilling, fordi kuldet automatisk får tildelt ét bur, men når killingerne har været ude hos ny ejer, kan de ikke bare sættes sammen igen.

Mon ikke det bare er noget der skal indarbejdes som en helt almindelig praksis når det gælder udstilling af kuld? Det er da “kun” logistik" som min mand ville sige :wink: Jeg har lige forhørt mig, og det er ikke usædvanligt at et kulds nye ejere vælger at udstille deres killing selv når nu kuldet alligevel skal udstilles og så er der jo bur til dem.

Hvor har du forhørt dig? Hos en opdrætter? i en samlet udstillingsstatisik fra de 4 hovedklubber under FD hvor alle udstillede killinger og kulds ejere har oplyst hvor hvor samtlig udstillede killinger boede på udstillingstidspunktet

Praksis med at en killing flytter hjemmefra som 12 ugers og udstilles sammen med sine søskende over en måned efter den er flyttet hjemmefra hvor killingerne skal/bliver anbragt i samme bur er da ikke trådt i kraft endnu.

Jeg har da også haft udstillet en killing som blev udstillet med sine søskende som kuld på samme udstilling men så har lille mis ikke forladt opdrætteren før efter udstillingen. Den har altså opholdt sig hos opdrætteren efter den er blevet 12 uger (3 måneder) og reelt kunne flytte til ny ejer for at blive udstillet derfra.

[QUOTE=Babette;1076509]Hvor har du forhørt dig? Hos en opdrætter? i en samlet udstillingsstatisik fra de 4 hovedklubber under FD hvor alle udstillede killinger og kulds ejere har oplyst hvor hvor samtlig udstillede killinger boede på udstillingstidspunktet

Praksis med at en killing flytter hjemmefra som 12 ugers og udstilles sammen med sine søskende over en måned efter den er flyttet hjemmefra hvor killingerne skal/bliver anbragt i samme bur er da ikke trådt i kraft endnu.

Jeg har da også haft udstillet en killing som blev udstillet med sine søskende som kuld på samme udstilling men så har lille mis ikke forladt opdrætteren før efter udstillingen. Den har altså opholdt sig hos opdrætteren efter den er blevet 12 uger (3 måneder) og reelt kunne flytte til ny ejer for at blive udstillet derfra.[/QUOTE]

Mit svar var til Vivi i fbm det jeg skrev om at de i Norge faktisk godt kan løse problemet, og nej, jeg fik ikke pointeret at det var deres erfaringer jeg refererede til, beklager. De har jo haft en hel anden alder på kuldklasserne end i DK, hvor kuld kan udstilles helt op til 6 mdr.

Statistik har jeg ikke, kun fornemmelsen af hvor mange kuld der er på udstillingerne og det er IMO ikke mange set i fht antallet af registreringer, og deraf udleder jeg at det vil være få det vil ramme. Håber det er svar nok :slight_smile: