Finn taber sig - og nu er jeg bekymret

Jeg har tidligere skrevet om hvordan Fatboy Finn virkelig var begyndt at leve op til sit navn, og hvordan jeg - da herren nåede en kampvægt på 5.7 kg. - satte ham på vådkostkur.
Det gik så godt, og over foråret og sommeren var han den flotteste og aktive kat, som igen var kommet ned på sin idealvægt på ca. 5 kg.

Men så, i efteråret, kunne vi konstatere at Finn forsat tabte sig trods fin appetit. I november tog vi ham til dyrlægen for at få en forklaring, men hverken undersøgelse eller blodprøver gjorde os klogere. En kat med god appetit, godt aktivitetsniveau, ingen opkastninger og normal afføring, men som blev ved med at tabe sig…?! 4.3 kilo vejede han nu.
Vi trappede Finn endnu mere op i kost; han fik igen fuld adgang til tørkosten og fik ekstra lækker vådkost, killingevarianter, kaffefløde, creme fraise og smørklatter. Alt for at få Finn op i vægt. Han spiste fortsat godt og virkede på ingen måde mat eller syg. Dog vi bemærkede at han var begyndt at drikke mere.
Trods alle vores indsatser sagde dyrlægens vægt alligevel kun 3.9 kilo i tirsdags. :cry:
Nye blodprøver blev taget, men igen uden svar. Ingen af værdierne kan forklare vægttabet og de indlysende sygdomme er han clearet for. Finn har ikke forhøjet stofskifte, han har ikke diabetes og hans nyetal er fine.

På dyrehospitalet var de lige så undrende som os. Der kan være noget som ‘æder’ af Finn, men en grundig undersøgelse kræver en helkropsscanning, og det kræver bedøvelse. Som status er nu, er dyrlægen ikke meget for den løsning. Dels fordi vi ikke har noget at gå efter - vi aner ikke hvor i kroppen, vi skal lede - og dels fordi vi ikke ved om Finn kan tåle bedøvelsen.
Så pt. er Finn sat i behandling med binyrebarkhormon, i håb om at det kan hjælpe. Vi aner jo ikke hvad vi skal gribe og gøre i, så det er et forsøg værd.

Jeg er selvfølgelig meget bekymret for min lille, langbenede Finn, og I må meget gerne krydse fingre… :crossed_fingers: :crossed_fingers:

20 Synes om

:kryds:

:kram: :kryds:

Hvor gammel er det nu han er?

Forstår din bekymring, for så stort et vægttab kommer ikke bare naturligt :cry:.

:crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers: for Finn :kram:

Tak.
Finn fyldte 6 i november.

2 Synes om

:kryds: :pray: for Finn

Krydser alt hvad krydses kan for min navnebror. :kryds:

1 Synes om

Ja, det er jo INGEN alder.
Håber det er noget reversibelt og ikke-alvorligt :crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers:

1 Synes om

Vi krydser for Finn :crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2::crossed_fingers:t2: og vender hver en hjernecelle for mulige eller umulige diagnoser :heart:

Hvor jeg kan forstå din bekymring :kram:

:kryds: :kryds: :crossed_fingers: for Finn

:crossed_fingers::crossed_fingers::crossed_fingers: for Finn :heart:

Et decemberfoto af mine katte. Det er Finn der smiler i midten.

15 Synes om

:kryds: :kryds: :kryds:

Jeg forstår 100% jeres bekymring, for det er et ret voldsomt vægttab på ikke særligt lang tid. Jeg :kryds: :kryds: :kryds: for, at det retter sig snart.

:kryds:

Masser af krydsede fingre og tanker herfra! :crossed_fingers::two_hearts:

Har I prøvet at fodre ham alene?

Så han har fred og ro til at spise.

Jeg har en som jeg fandt ud af skal spise alene - han begyndte også at tabe sig - selv om han spiste. Men han trak sig hurtigere fra mad, og spiste bare mindre.

Nu får han rigelig med tid alene med sin mad.

Man skal ikke undervurdere stress faktor - også når det ellers ser ud til at alle kommer fint ud af det sammen. Der er nogle som har brug for ro og alene tid til maden :slight_smile:

5 Synes om

Ja. Jeg sørger for at give ham både alene-madtid og særlig fed kost (den fede kost har bussen Fritzz og sværvægteren Nuts alligevel ikke brug for :smiling_face: ), men sjovt nok spiser Finn faktisk mest, når de andre katte er til stede. Og han er altid den der først går til maden, og sidst går fra den.
Som skrevet er det virkelig mærkeligt, at han taber sig så meget. :pensive:

5 Synes om