FIP fordelt på racer

Jo, jo - men det kan blive frygtelig misvisende - det er frustrerende nok i forvejen

Jo, men eftersom op mod 80% af kattene har været udsat for smitte, synes jeg det er ganske korrekt at kigge efter årsagen andre steder end den umiddelbart smitsomme.

Jeg tror UC Davis har helt styr på det Lis:-)

[quote=Eva K;250987]Ja, birma ligger højest.Og mco og nfo ligger ret lavt. Jeg ville dog også gerne se de skriftelige artikler for det.

Helle - Det kan være du kan maile Susanne? Hun burde vel have dem liggende? :)[/quote]

altså ligger skovkatte meget lavt??

er meget interesseret i det her da min første kat, en blanding mellem nfo og hellig birma blev aflivet pga fip, hendes søskende og mor døde også af det, da kun killingerne kun var 6mdr gammel :brist::ked:

så jeg vil meget gerne læse mere om det hvis det er

Jeg ved ikke om en af grundende til at birmaen ligger SÅ højt, kan være at der netop indenfor denne race er mest fokus og MINDST tabu om FIP ??? Susanne Wehnert har jo gjort et helt enormt stykke arbejde for at fremme FIP viden, og her har især opdrættere af birma bakket enormt op. Hvordan ser det ud med tabu om emnet i de andre racer ? Jeg læser ganske ofte om nfo som dør af sygdommen.

Der er da også masser af MCO’er og andre racer der aflives med FIP.

Måske racerne fordeler sig anderledes der hvor reusltatet kommer fra?

Jeg mener ikke der idag er tabu og FIP - kender ikke til det indenfor egen race og hvad jeg ellers læser rundt omkring.

Jeg har nu altid hørt at Birmaen er hårdt ramt - og det har intet med Susanne Wehnert at gøre. Og da slet ikke det resultat der offentliggøres her. Er der ikke nogt med Birmaens genpulje ikke er særlig stor - kunne være medvirkende

[quote=marion;251655]altså ligger skovkatte meget lavt??

er meget interesseret i det her da min første kat, en blanding mellem nfo og hellig birma blev aflivet pga fip, hendes søskende og mor døde også af det, da kun killingerne kun var 6mdr gammel :brist::ked:

så jeg vil meget gerne læse mere om det hvis det er[/quote]

At skovkatten ikke figurerer kan være fordi der hvor de har lavet testen er der måske stort set ingen skovkatte. Som jeg oplever det rammes de også - og nogen opdrættere rammes hårdt - næsten hele kuld der aflives pga FIP

Det tror jeg desværre ikke.
At birmaen ligger højt er vist alment kendt blandt de førende dyrlæger og også en af årsagerne til, at forskerne netop er fokuseret på denne race.

Men jeg synes det er positivt, at man forsøger at finde frem til, hvilke årsager der ligger til grund - og jeg vil gerne selv bidrage i det omfang jeg kan.

[quote=marion;251655]altså ligger skovkatte meget lavt??

er meget interesseret i det her da min første kat, en blanding mellem nfo og hellig birma blev aflivet pga fip, hendes søskende og mor døde også af det, da kun killingerne kun var 6mdr gammel :brist::ked:

så jeg vil meget gerne læse mere om det hvis det er[/quote]

Hvis du kan klare det på engelsk, så prøv at gå ind winn feline foundation :slight_smile: De forsker meget i det og har gode og relevante hjemmesider.

Ja, skovkattene skulle ligge ret lavt. Men derfor er de jo stadig eksempler. F.eks. på en et skovkatte kuld der alle døde af fip mellem ½-1 år og moderen der døde her fornyelig også.

[quote=marion;251655]altså ligger skovkatte meget lavt??

er meget interesseret i det her da min første kat, en blanding mellem nfo og hellig birma blev aflivet pga fip, hendes søskende og mor døde også af det, da kun killingerne kun var 6mdr gammel :brist::ked:

så jeg vil meget gerne læse mere om det hvis det er[/quote]

dito ogsaa her…

Talte i anden anledning i telefon med en birmaopdrætter som også er dyrlæge. Mærkeligt nok ser hun aldrig birmaer med FIP i sin konsultation, men en del NFO og MCO.

Det er lige det jeg tænker… Da der er flere Birma som er teste og kikket på…
End andre racer…

Men jeg kan da se om jeg ikke kan får Diane Addie til at sende den nyeste statistik over FIP ramte katte og hvilken racer

indtil der ligger nogle klarere/bedre undersøgelser tror jeg ikke man skal lægge “for meget” i tallene.

Jeg fik jo en internatskilling der blev aflivet på grund af våd FIP, min dyrlæge havde kun set den våde form een gang tidligere og det var osse en huskat, så der kan være mange grunde til at tallene er som de er, hvor mange katte ser dyrlægen i praksissen, kommer der opdrættere, hvilke katte har klinikkens brugere o.s.v. o.s.v. blot skal man ikke være i tvivl om at ALLE katte kan rammes uanset race

[quote=Eva K;252211]Hvis du kan klare det på engelsk, så prøv at gå ind winn feline foundation :slight_smile: De forsker meget i det og har gode og relevante hjemmesider.

Ja, skovkattene skulle ligge ret lavt. Men derfor er de jo stadig eksempler. F.eks. på en et skovkatte kuld der alle døde af fip mellem ½-1 år og moderen der døde her fornyelig også.[/quote]

Diane Addie har en side på svensk
jeg har linket inde på min hjemmeside under projekt
min side er bare ikke opdateret
men hendes link er der

[quote=Marianne H;253838]indtil der ligger nogle klarere/bedre undersøgelser tror jeg ikke man skal lægge “for meget” i tallene.

Jeg fik jo en internatskilling der blev aflivet på grund af våd FIP, min dyrlæge havde kun set den våde form een gang tidligere og det var osse en huskat, så der kan være mange grunde til at tallene er som de er, hvor mange katte ser dyrlægen i praksissen, kommer der opdrættere, hvilke katte har klinikkens brugere o.s.v. o.s.v. blot skal man ikke være i tvivl om at ALLE katte kan rammes uanset race[/quote]

Enig…man skal også huske at der desværre er mange dyrlæger der siger det er FIP…uden at det er det

her er linket til Diane’s side…
http://www.dr-addie.com/Swedish/WhatIsFIPswedish.htm

Ja desværre :frowning: uvidenheden om FIP er horribel, jeg har to gange haft “truslen” inde på livet, hvor dyrlæger stemplede katte til at have FIP, den første var en avlshan jeg havde bestilt i Sverige, gudskelov gik ejer ikke i panik, men fik katten checket og titertestet hos en anden dyrlæge, heldigvis var drengen rask og flyttede hjem til mig.

Den anden gang var en huskattekilling jeg formidlede, hun skulle neutraliseres og havde lidt væske i bughulen, kattedyrlægen proklamerede omgående FIP, det var det ikke, så nej man skal ikke bare tage en dyrlæges ord for gode vare, når det handler om FIP.

Derfor er det så utroligt vigtigt at vi som katteejere selv holder os opdaterede om FIP, så ikke flere katte skal aflives bare fordi en synes at det er det nok.

det har du mere end ret i…

desvärre er der stadig alt for mange dyrläger der er for hurtige i deres udtalelse.

Men i mit (og Eigils) tilfald var det desvärre FIP.
jeg havde haab lige indtil sidst… Men det var med 100% FIP

Men ser hun birmaer i det hele taget? :wink:
Og hvor mange/få i forhold til NFO og MCO.

Skal man bruge en statistik til noget som helst, skal det helt sikkert involvere mere end én klinik.

Jeg er ret sikker på, at min dyrlæge fx ser mange syge abyssiniere - men jeg ved så også, at der kommer rigtig mange opdrættere og deres købere i klinikken.
Omvendt er der sikkert andre racer, som de sjældent ser :slight_smile:

[quote=Vivi_Fletcher;253894]Men ser hun birmaer i det hele taget? :wink:
Og hvor mange/få i forhold til NFO og MCO.

Skal man bruge en statistik til noget som helst, skal det helt sikkert involvere mere end én klinik.

Jeg er ret sikker på, at min dyrlæge fx ser mange syge abyssiniere - men jeg ved så også, at der kommer rigtig mange opdrættere og deres købere i klinikken.
Omvendt er der sikkert andre racer, som de sjældent ser :-)[/quote]
Nu er hun jo selv BIRMAopdrætter, og har en del birma i konsultationen…men har endnu tilgode at se en birma med FIP.

Da jeg i foråret fik aflivet et ungdyr af mulig FIP, havde dyrlægen ugen forinden aflivet 4 store mco killinger af FIP…jeg er dog den eneste der nogensinde i deres klinik har bedt om at få taget en dna prøve til forskningen.