Fjernelse af galdeblæren?

Hej Allesammen… som nogen nok ved lå jeg syg for et par måneder siden med galdeblærebetændelse og galdesten :slight_smile:

Den 14 december skal jeg så opereres, hvor jeg har fået at vide at de vil gå ind og fjerne stenene.

Men! nu har jeg snakket med en del der har haft det samme og de siger at jeg muligvis får fjernet galdeblæren :?:S

Er der nogen herinde, der har fået fjernet deres, og er der nogen der ved, hvad der så sker når man har fået fjernet den?

Her snakker jeg om kost, vægt, og livsstil? Jeg er utroligt bange for at jeg går hen og bliver mega tyk, hvis jeg ikke længere har galdeblæren til at nedbryde fedtet.

Tak på forhånd.
Mange hilsner Sabrina

Jeg fik for nogle år siden fjernet galdeblæren (kikkertoperation), og der har hverken været vægtøgning eller andet. Alt har fungeret som det altid har gjort - bare uden galdestensanfald:D

  • jeg blev opereret om morgenen og var hjemme om aftenen:thumbup:

[quote=Helene;505863]Jeg fik for nogle år siden fjernet galdeblæren (kikkertoperation), og der har hverken været vægtøgning eller andet. Alt har fungeret som det altid har gjort - bare uden galdestensanfald:D

  • jeg blev opereret om morgenen og var hjemme om aftenen:thumbup:[/quote]

Jeg har også fået at vide at jeg kan få lov til at komme hjem samme aften… skal møde på sygehuset kl 7.30…

Var du lokalbedøvet eller kom du i fuld narkose? :slight_smile:

Jeg kom i fuld narkose - skal du lokalbedøves??

Nej jeg regner med, at jeg skal i fuld narkose. har jeg ihvertfald fået fortalt.
Desuden ville jeg finde det utroligt klamt at være ved bevidsthed under sådan noget :høhø:

Sådan et indgreb foregår altid i fuld narkose, da de ikke kan lokalbedøve alle de berørte områder.

Rigtig god bedring med dig :ok:

Sad også og tænkte, at DET tilbud fik jeg heller ikke, narkose/lokalbedøvende…men det ku’ jo være det var lavet om i mellemtiden.

HVIS, der havde været mulighed, så ville jeg have valgt lokalbedøvelse - jeg er rædselsslagende for narkoser.

Det er ikke selve galdeblæren, der nedbryder lipider, men galden i sig selv. Galde dannes kontinuerligt fra leveren, og føres ad galdevejene til galdeblæren. Normalt opbevares galden i galdeblæren indtil der er brug for det, men galden udskilles stadig kontinuerligt, selvom du ikke har en galdeblære.

Så når man får fjernet galdeblæren, så udledes galden bare direkte, i stedet for først at blive opbevaret i galdblæren.

Håber det gav mening :slight_smile:

Jeg har fået fjernet galdeblæren efter nogle meget smertefulde anfald. Den var så fyldt af sten, at den praktisk taget allerede var ude af funktion. Det var en kikkertoperation under fuld bedøvelse. Det var ved sidste folketingsvalg, hvor Villy Søvndahl klarede sig så strålende - jeg husker det, fordi vi fik serveret valgflæsk til aften, og jeg i mine ketogantåger (det eneste der kunne tage smerterne) stenede til valgudsendelser…
Der har ikke været den store forskel været i min kost - jo, rå løg og meget krydret mad reagerer jeg på. De første dage - indtil sårene var lægt - gjorde det ondt i sårene lige efter et måltid (en kvart ketogan + en panodil gjorde underværker - heldigvis var min mand meget hjemme at klare mange ting, da man totalt stener på ketogan).

[quote=Rimmen;505886]Det er ikke selve galdeblæren, der nedbryder lipider, men galden i sig selv. Galde dannes kontinuerligt fra leveren, og føres ad galdevejene til galdeblæren. Normalt opbevares galden i galdeblæren indtil der er brug for det, men galden udskilles stadig kontinuerligt, selvom du ikke har en galdeblære.

Så når man får fjernet galdeblæren, så udledes galden bare direkte, i stedet for først at blive opbevaret i galdblæren.

Håber det gav mening :)[/quote]

Jow det gav skam mening.
Nu var jeg så dum at google tingene før jeg postede den her debat, hvor der var “skrækhistorier” om mad der kom ufordøjet ud igen, og at man ikke kunne holde tingene i sig

http://www.laegehaandbogen.dk/default.aspx?menu=2173&submenu=2176&document=4809

Her kan du se et billede af lever + galdeveje. som du kan se, har de grønne galdeveje også en direkte vej væk fra leveren, og går ikke igennem galdeblæren. Ved fjernelse, lukker man simpelthen af for den vej der fører ud til galdeblæren.

Jeg fik fjernet den i 2007 …

Jeg blev opereret om morgen og kom hjem dagen efter om eftermiddagen, da der var opstået kompinationer …

Jeg har ingen anfald mere, men kan dog ikke tåle fed mad, og heller ikke alkohol … :slight_smile:

:tak: Hvor er det dejligt at i vil svare og dele jeres erfaringer og viden… Jeg har simpelthen gået og stresset over hele den her operation siden jeg fik brevet om dagen, det skal udføres.

Jeg er lidt urolig over fuld narkose. jeg har aldrig prøvet det, og frygter virkelig at der går et eller andet galt :S

Nu må det godt snart blive den 14. så jeg kan få det overstået

Det skal nok gå rigtig fint :).
Har overværet sådan en operation et par gange, lægerne er utrolig dygtige - og det er hurtigt overstået :slight_smile:

Og narkosen, tja…det føles som at falde i søvn og før du ved af det er du vågen, men sikkert temmelig groggy i lidt tid herefter. :slight_smile:

  • og der er flere der passer godt på dig hele vejen igennem!

Jeg frygter det også, jeg var kun 16 år gammel :slight_smile: - Trods der gik noget galt, er jeg ikke nervøs for det Jeg kan godt li’ narkosen, synes det er en dejlig ros at komme i :wink:

Selv da jeg blev opereret akut for blindtarm 5 måneder efter, var jeg ikke nervøs :slight_smile:

Du må meget gerne skrive til mig, jeg vil meget gerne hjælpe, lytte hvis du har brug for det :slight_smile:

[quote=Rimmen;505899]Det skal nok gå rigtig fint :).
Har overværet sådan en operation et par gange, lægerne er utrolig dygtige - og det er hurtigt overstået :slight_smile:

Og narkosen, tja…det føles som at falde i søvn og før du ved af det er du vågen, men sikkert temmelig groggy i lidt tid herefter. :slight_smile:

  • og der er flere der passer godt på dig hele vejen igennem![/quote]

Lyder da bare godt :thumbup:

Min mor har taget fri fra arbejde, den dag så hun kan tage med også :inlove:

[quote=Lotte;505902]Jeg frygter det også, jeg var kun 16 år gammel :slight_smile: - Trods der gik noget galt, er jeg ikke nervøs for det Jeg kan godt li’ narkosen, synes det er en dejlig ros at komme i :wink:

Selv da jeg blev opereret akut for blindtarm 5 måneder efter, var jeg ikke nervøs :slight_smile:

Du må meget gerne skrive til mig, jeg vil meget gerne hjælpe, lytte hvis du har brug for det :)[/quote]

Ja min storesøster sagde også det var en god rus, da hun blev opereret i knæet :høhø:

Mange tak :slight_smile:

[quote=SabSab;505906]Lyder da bare godt :thumbup:

Min mor har taget fri fra arbejde, den dag så hun kan tage med også :inlove:[/quote]

Dejligt hun kan tage med dig :slight_smile:

[quote=SabSab;505910]Ja min storesøster sagde også det var en god rus, da hun blev opereret i knæet :høhø:

Mange tak :)[/quote]

:tihi: - Gir’ hende ret - Den er skøn :thumbup:

Og godt mor er med :slight_smile:

Det eneste jeg kan have lidt problemer med er røgvarer, altså røget ål, røget laks, varmrøget laks osv…så får jeg altså halsbrand! Dog ikke være end at et par Link kan klare det, men jeg har lært at spise det med måde. De der baconchips kan jeg heller ikke så godt tåle. Men det er jo noget man hurtigt finder ud af, og for mig er det de fede madvarer der KAN volde problemer og det hænger måske meget godt sammen med, at jeg ikke tog på…det kom mere efter graviditeterne:D

Og uha nej, endelig ikke google på operationer og sygdomme, for det kan man næsten blive mere syg af. Det halve af det er vist også tågesnak og ammestue historier:dokdok: