i Den tid Sparta har haft blærebetændelse har hun jo tisset div. steder og det er alt sammen blevet vasket og smidt ud på altanen, men for 2 uger siden fik hun altså tisset på sofaen og på madrassen i sengen og det lugter stadig meget fælt selvom min mor har prøvet at vaske det af med vand og sæbe.
Hvad kan bruge for at få tislugten væk? Heldigvis er min mors lugtesans ikke særlig god mere, men da jeg satte mig i sofaen igår
Dyrlægen anbefaler roladon (eller hvad det hedder) men jeg ved simpelthen ikke om jeg tør bruge det på sofaer og madasser?
[QUOTE=Mette S;557082]i Den tid Sparta har haft blærebetændelse har hun jo tisset div. steder og det er alt sammen blevet vasket og smidt ud på altanen, men for 2 uger siden fik hun altså tisset på sofaen og på madrassen i sengen og det lugter stadig meget fælt selvom min mor har prøvet at vaske det af med vand og sæbe.
Hvad kan bruge for at få tislugten væk? Heldigvis er min mors lugtesans ikke særlig god mere, men da jeg satte mig i sofaen igår
Dyrlægen anbefaler roladon (eller hvad det hedder) men jeg ved simpelthen ikke om jeg tør bruge det på sofaer og madasser?[/QUOTE]
Rodalon.
Vi har prøvet at rense en gennetisset sofa med Rodalon, men det nyttede ikke noget. Problemet er jo, at man kun kan sjaske på, men ikke skylle det ud bagefter. Sofaen røg til sidst ud…
Desuden mener jeg at have læst, at Rodalon er giftigt for katte, men det er der sikkert andre, der kan be- eller afkræfte.
[QUOTE=FinnFrode;557091]Rodalon.
Vi har prøvet at rense en gennetisset sofa med Rodalon, men det nyttede ikke noget. Problemet er jo, at man kun kan sjaske på, men ikke skylle det ud bagefter. Sofaen røg til sidst ud…
Desuden mener jeg at have læst, at Rodalon er giftigt for katte, men det er der sikkert andre, der kan be- eller afkræfte.[/QUOTE]
Det er giftigt - MEGET giftigt, og det er derfor jeg tænker meget over det med rodalon (tak :p) på sofaen fordi man - som du siger, ikke kan skylle det ud/ordentligt af bagefter.
Altså, af hensyn til møblerne, kan du sagtens bruge Rodalon. Problemet er, at det jo er ret svært at skylle af af hensyn til kattene (omend jeg nu tvivler på, at det efter opdubning og tørring betyder noget). En anden ting er, at du formentlig stadig ikke får det ordenligt lugtfrit. Det er ikke en hynde i sofaen, der er til at tage op?
Som udgangspunkt vil jeg smide alt ud, der ikke kan sættes ordenligt i blød i Rodalon og vaskes rigtigt. Det mistede min FatBoy livet på (da den ikke kan andet end pletvaskes). Og vi har også haft udskiftet en gæste-madras på den konto. Den havde jeg faktisk forsøgt at give Rodalon og dubbe op og Rodalon og dubbe op osv. Men den blev ikke fuldkommen lugtfri. For det er da ikke til at leve med, at tingene lugter af kattetis.
[QUOTE=pivnu;557095]Altså, af hensyn til møblerne, kan du sagtens bruge Rodalon. Problemet er, at det jo er ret svært at skylle af af hensyn til kattene (omend jeg nu tvivler på, at det efter opdubning og tørring betyder noget). Det er ikke en hynde i sofaen, der er til at tage op?
Som udgangspunkt vil jeg smide alt ud, der ikke kan sættes ordenligt i blød i Rodalon og vaskes rigtigt. Det mistede min FatBoy livet på. Og vi har også haft udskiftet en gæste-madras på den konto. For det er da ikke til at leve med, at tingene lugter af kattetis.[/QUOTE]
Jo hynderne kan tages op og betrækkes kan tages af og vaskes, men puden lugter jo også af tis. Og det er en stofsofa så det trænger jo rimelig godt igennem.
Jeg har tilføjet lidt på mit første indlæg.
Men altså, hvis alt det tissede i sofaen kan tages af, så er det jo i princippet ‘bare’ at finde noget, der er stort nok til at det føst kan ligge i blød i Rodalon og dernæst vaskes. Overvej evt. at høre et renseri om vasken. Men hvis tisset har ramt den fysiske sofa, så havde jeg givet op på forhånd og smidt den ud.
Vores næste sofa var så med aftageligt betræk og vaskbare hynder, men igen gik det undertiden galt for Milly. For selv om man har en (for det meste) renlig kat, så vil den være tilbøjelig til at tisse i møbler, der lugter som om de har været brugt til det før. Vi vaskede, til vi selv ikke kunne lugte noget, men det kunne hun åbenbart, for hun tissede på samme hynde igen og igen…
Men miraklernes tid er ikke forbi. I sommers flyttede vi og fik i den forbindelse også en ny sofa. Og siden da har hun været renlig! Spørg mig ikke hvorfor, andet end at kattenes indbyrdes forhold blev meget bedre efter flytningen.
[QUOTE=pivnu;557100]Jeg har tilføjet lidt på mit første indlæg.
Men altså, hvis alt det tissede i sofaen kan tages af, så er det jo i princippet ‘bare’ at finde noget, der er stort nok til at det føst kan ligge i blød i Rodalon og dernæst vaskes. Overvej evt. at høre et renseri om vasken. Men hvis tisset har ramt den fysiske sofa, så havde jeg givet op på forhånd og smidt den ud.[/QUOTE]
Det har ikke ramt det fysiske af sofaen for vi skiftede 2 af puderne ud med dem fra den lille sofa og så var al lugten væk.
Men det var da en mulighed med vaskeriet, det vil jeg da lige sige videre. Det må da i hvert tilfælde være billigere end en ny sofa.
[QUOTE=FinnFrode;557111]Vores næste sofa var så med aftageligt betræk og vaskbare hynder, men igen gik det undertiden galt for Milly. For selv om man har en (for det meste) renlig kat, så vil den være tilbøjelig til at tisse i møbler, der lugter som om de har været brugt til det før. Vi vaskede, til vi selv ikke kunne lugte noget, men det kunne hun åbenbart, for hun tissede på samme hynde igen og igen…
Men miraklernes tid er ikke forbi. I sommers flyttede vi og fik i den forbindelse også en ny sofa. Og siden da har hun været renlig! Spørg mig ikke hvorfor, andet end at kattenes indbyrdes forhold blev meget bedre efter flytningen. :)[/QUOTE]
Har ingen ide om, om det er hele puden eller kun betrækket der er vaskbart, men det ville nok være en ide at finde ud af det
Mht. til at de kan lugte det så har vi faktisk et lammeskindstæppe hun havde tisset på og det blev vasket, og et par dage efter hvor jeg var på besøg synes jeg stadig det lugtede, så spørgsmålet er jo så om det er vaskemidlet der ikke er stærkt nok eller om hun stadig har kunne lugte det og tisset der igen.
Mht. flytning så er min mor faktisk ved at søge kommunen om hjælp til en flytning, men om det bliver til noget ved jeg ikke. Ved i hvert tilfælde hun ikke har råd til nye sofaer og seng lige pt. Men det burde ikke være noget mellem hende og Mitzi for de er søskende med stort S.
Vi prøvede faktisk igår at give dem en ny bakke uden hus, sætte den i et hjørne af stuen og med noget andet kattegrus, og hun har ikke tisset efter den kom frem, og ingen af dem har brugt den gamle. Så jeg er spændt på om hun bliver renlig nu. Det kan jo godt være at de har dårlige minder med den kattebakke de fik med, det har vi på fornemmelsen da hun tissede på alt de havde med fra det gamle hjem - legetøj, senge, kurve, tæpper, transportkassen osv. så det hele er blevet skiftet ud - undtagen transportkassen med top. Der kommer en ny med top fra zooplus her om et par dage og så må vi se om det har været bakken eller om det er fordi de ikke kan lide taget eller fordi den med taget står for åbenlyst.
Max havde tisset en ordentlig sø (fertil hankattetis) i Nickis seng. Jeg kunne ikke finde vores Urine Off, så jeg væltede Rodalon ud over det i rigelige mængder. Det virkede ikke, sengen stank af hankattetis da den var tør. Så væltede jeg Urine Off ud over pletten også i rigelige mængder og et godt stykke ud over plettens kanter. Da det var tørt dagen efter var lugten væk
Det synes jeg altså det gør
Sean havde et uheld i vores sofa, og jeg brugte Urine Off med det samme… Det lugter stadig lidt, selvom det er flere måneder siden
Ingen vaskemidler kan tage lugten. Der skal Rodalon eller et lignende præparet til. Jeg kan i øvrigt anbefale MinusMug fra Kvickly - samme indhold, billigere pris. Tag flaskerne, sprayflaskerne er stærkt fortyndede, så de løber alt for hurtigt tør.
[QUOTE=•~ Rikke ~•;557258]Det synes jeg altså det gør
Sean havde et uheld i vores sofa, og jeg brugte Urine Off med det samme… Det lugter stadig lidt, selvom det er flere måneder siden [/QUOTE]
Enig. De påstår ellers, at det fjerner lugten og ikke overdøver den. Men efter min bedste overbevisning er det netop overdøvning, der er tale om, for lugten bagefter opfatter jeg mest af alt som kattetis med parfume. Hvorfor skal der også overhoved være parfume i, hvis produktet fjerner lugten? Og jeg har endda brugt det på ting, der var i vaskemaskinen efterfølgende, så det er ikke fordi, der var tale om direkte efterladenskaber af Urine Off.
Nu er jeg efterhånden ved at være (ufrivillig) uofficiel verdensmester i urinafvaskning, tror jeg Jeg synes ikke altid, at rodalon tager alt lugten. Men hvid eddike bagefter har virket hver gang. Det tager så lige et par dage, hvor det lugter RIGTIG stramt, før det er duftet af. Men stadig bedre end katteurin, synes jeg.
Jeg har svært ved at forestille mig, at urine off kan gøre det på en sofa. Der står på flasken, at det ikke må fortyndes op, og en liter rækker ikke langt, når en sofapude skal gennemvædes. Jeg ville satse på eddike først - det er også meget billigere
[QUOTE=taina;557346]Nu er jeg efterhånden ved at være (ufrivillig) uofficiel verdensmester i urinafvaskning, tror jeg Jeg synes ikke altid, at rodalon tager alt lugten. Men hvid eddike bagefter har virket hver gang. Det tager så lige et par dage, hvor det lugter RIGTIG stramt, før det er duftet af. Men stadig bedre end katteurin, synes jeg.
Jeg har svært ved at forestille mig, at urine off kan gøre det på en sofa. Der står på flasken, at det ikke må fortyndes op, og en liter rækker ikke langt, når en sofapude skal gennemvædes. Jeg ville satse på eddike først - det er også meget billigere
mvh. tina[/QUOTE]
Nemlig (jeg har også skrevet det tidligere).
Man bruger jo også at stille små skåle med eddike, hvis man har haft storrygende gæster. Det klarer luften og fjerner røglugten.
Selv har jeg en skål med eddike i bryggerset, hvor 6 af kattebakkerne står, og man kan ikke lugte dem.