Flåter

Vi har nu inden for et par uger fundet 3 flåter på kattene :blegne: Det er vel den ‘bonus’ der er ved at være flyttet tæt på skoven.

Vi har to spørgsmål:

Hvor farlige er flåter for katte?

Hvad er det bedste middel mod flåter?

Om katte kan blive lige så syge som mennesker af flåter (hvis uheldet er ude), kan jeg ikke svare på, men en hurtig tur på Google viser, at flåter kan overføre sygdom(me) til både mennesker og dyr.
Jeg bruger Effipro fra Virbac til vores katte, og synes det virker effektivt. Jeg fandt 2 flåter, en på hver sin kat, for små 2 uger siden. Hele banden fik en kur, og siden har jeg ikke set en eneste flåt :thumbup:

Synes bare ikke at noget middel mod flåter lover mere end 14 dages beskyttelse - det er dælme ikke længe det holder og man så skal behandle igen :S

Virbac skriver: Behandling gentages én gang om måneden (hver 4. uge)

Hold da op, hvor er det dyrt :uha:

Vi er ikke vant til at give kattene noget, og kan se det løber op i 175 kr om månede :uha:

Jeg kan ikke påberåbe mig videnskabelig evidens, men efter ca. 25 år med fritløbskatte, heraf de sidste 14 i rådyroverloadet område, er min erfaring at:

  • ja, de får flåter
  • flåter er lette at hive af katte, i forhold til f. eks. hunde
  • mine katte har til dato ikke fået nogen form for komplikationer efter flåtbid

PS. Jeg giver ingen form for profylaktisk behandling, ikke ud fra en økonomisk betragtning, udelukkende baseret på at jeg dybest set ikke tror på, at hvad der slår noget ihjel er 100 % uskadeligt for andre… :slight_smile:

De loppemidler der bruger her i huset daekker kun flaater fjorten dage af gangen. Jeg fjerner dem paa Honey og Frederik med en pincet naar jeg finder nogen paa dem.

Honey og Frederik er saa vidt jeg ved ikke blevet syge af flaatbid

Jeg bruger aldrig flåtmidler på Bertil og på 3 år er han måske kommet ind med 5 på sig. Så her kan det ikke svare sig at bruge noget.

Er det Virbacs produkt Effipro?

for så skriver de rent faktisk i produktoplysningen:
Behandling af loppeangreb (Ctenocephalides spp.) og flåtangreb (Dermacentor reticulatus). [TABLE=“width: 623”]

Præparatet har en persistent insekticid virkning på lopper i op til 5 uger

(Ctenocephalides felis).

Præparatet har en persistent ascaricid virkning over for flåter i op til 2 uger (Rhipicephalus sanguineus, Ixodes ricinus, Dermacentor reticulatus). Nogle flåtarter (Rhipicephalus sanguineus og Ixodes ricinus) dræbes ikke indenfor de første 48 timer, hvis de er til stede når produktet påføres, men derimod inden for den første uge.

[/TABLE]
Kilde: http://www.produktresume.dk/docushare/dsweb/GetRendition/Document-28261/html#bmk6

Det er nemlig ikke lykkedes mig endnu at finde et middel, som faktisk har flåtbeskyttelse i mere end de 2 uger :S
De forskellige firmaer kan godt lave flåt-middel til hund i 4-5 ugers varighed, men det kan de af en eller anden årsag ikke til kat :frowning:

Her er problemet faktisk ikke så meget flåter på kattene til dagligt, for så meget udetid har mine katte heller ikke steder med flåt-risiko, men når jeg feks er ved mine forældre, så er de lige midt i flåtland, når de er ude - og også fordi hundene jo altså i stor stil kan hive flåter med ind… og jeg HADER flåter - de er maks klamme, og de bider altid MIG også :S
findes der flåtmiddel til mennesker mon? :tihi:

Du hoppede en tak længere ind på Virbacs hjemmeside, og du har fuldstændig ret. Dér stå, at det kun virker i 2 uger :uha:
Det er IMO vildledende, at der så også står det andet.
TAK for oplysningen :thumbup:

[QUOTE=DK Lindvig;1311588]Du hoppede en tak længere ind på Virbacs hjemmeside, og du har fuldstændig ret. Dér stå, at det kun virker i 2 uger :uha:
Det er IMO vildledende, at der så også står det andet.
TAK for oplysningen :thumbup:[/QUOTE]

Ja der er ikke mange af producenterne, som er vilde med at reklamere for den korte flåt-beskyttelse :frowning:
De er meget gode til at fortælle om den 4-5 ugers lange loppebeskyttelse, men det vildleder rigtigt meget, når de så lige så stille udelader at fortælle om den korte flåtbeskyttelse i samme åndedrag.
man fristes jo til at tro det hele så holder i 4-5 uger.

men er der nogle, som opdager et flåtmiddel med beskyttelse af 2 uger, så ville jeg meget gerne vide det også :slight_smile: har endda været omkring dyrlægen, men det blev jeg ikke klogere af desværre.

Det er faktisk interessant at læse… For da mine gik frit da jeg havde mit lille hus var det også i et område med vildt mange krondyr, ræve, harer osv… De havde stort set aldrig flåter på sig… Måske kan det være lidt som med mennesker nogle bliver bombardetet af myg mens andre aldrig får et stik :gruble:

Jeg har lige snakket lidt med en kammerat, der har fritløber i flåtland.

De bruger Frontline og giver cirka hver 5. uge. Det er først, når de finder en flåt på ham, at de giver et nyt dryp i nakken.

[QUOTE=Lykke;1311626]Jeg har lige snakket lidt med en kammerat, der har fritløber i flåtland.

De bruger Frontline og giver cirka hver 5. uge. Det er først, når de finder en flåt på ham, at de giver et nyt dryp i nakken.[/QUOTE]

Men frontline vil nu heller ikke love mere end 2 ugers holdbarhed på flåtdelen :S
og det holder den desværre ikke en gang altid erfarede jeg, da jeg boede hos mine forældre… Der var 10 dage maks på den, før flåterne fandt vej til kattene, trods de ikke var fritløbere.

Helt let må det vist bare ikke være med de flåter og katte.

Vi bor også i et område med ekstrem mange flåter og i de år hvor alle vores katte var friløbere, syntes jeg ikke vi pillede så mange flåter af kattene, som på hunden.
Vi har aldrig oplevet sygdom, hverken ved hund eller kattene pga flåter, men de får en træls lille kop, hvor de har sat.

Vores Finn er friløbere, både ham og hunden behandles med Bravecto, han fik behandlingen d 8/3 og vi pillede årets første flå af ham i sidste uge
Medicin til dyr

Mine er fritløbere - lidt endnu - og selvom her er mange flåter, så er det sjældent mine katte får dem på sig. Det sker højst 2-3 gange hver sommer. Jeg har endnu til gode at finde en i år, så problemet er heldigvis til at overse her.

Selv om mine har haft udeadgang før, har flåter og lopper ikke været et problem på altanen :slight_smile: Så det er en helt ny udfordring for os. Jeg har ikke behandlet dem - det tænkte jeg slet ikke over i begejstringen over at få dem ud i indhegningen. Jeg ved heller ikke, hvordan flåtsituationen er her i området. Men jeg mærker med jævne mellemrum efter, om der skulle være noget. Indtil videre har jeg ikke fundet noget.

Har flåter forkærlighed for bestemte steder på en kattekrop? Er der områder, der er særligt udsatte, og hvor man skal mærke efter ekstra ofte og grundigt?

På vores katte sidder flåterne i nakken, på halsen, i hovedet og på ørerne, men de kan også sidde andre steder.
De bider sig selvfølgelig fast, der hvor de kan komme til huden for at suge blod :cool2:

Jeg spurgte for nogle år siden dyrehospitalet om de nogensinde havde oplevet at katte blev syge i forbindelse med flåter. Never, ever… - og det er jo meget praktisk :slight_smile: De er da heldigvis ret modstandsdygtige overfor nogle ting i livet :slight_smile:
VH
Susanne

Især Chopin bliver tit angrebet af flåter, og desværre for ham, er han åbenbart en smule overfølsom for et eller andet, de efterlader. Han får i hvert fald store åbne sår der hvor vi piller dem af, og sjovt nok så sætter nye flåter sig i de sår, så det er slemt for ham. Vi har netop forsøgt os med et nyt middel der skulle være det bedste på markedet iflg. både egne dyrlæger og dem, der tjekkede katte ind hos Hittekats udstilling i Galten. Det hedder Bravecto. Det er lidt dyrt, men gælder så i 3 måneder, så i det lange løb er det ikke dyrere end andet. Vi har givet for ca 2 uger siden, og har so far ikke pillet mere end en enkelt flåt af siden - og DEN GAV IKKE SÅR…
så måske det er vejen frem for dig? det virker også mod lopper tror jeg nok men der er vores dækket ind med deres Program Vet injektion. og ja, vi har tjekket at de kan tåle at få begge dele :slight_smile: