Flytning af postkasse

Jeg har en gammel postkasse, som sidder på huset. Den skal nu flyttes 1½ m for at sidde i skellet ud mod vejen - Krav fra P&T. :dokdok:
Det bliver for det første dyrt og vil desuden gå ud over mine roser. :uha:

Løsningsforslag, der også vil se pænt ud, modtages.

Jeg har desværre ikke noget løsningsforslag lige umiddelbart - men sådan et hus vil jeg også have :græde:

Denne kan man få i mange varianter:

Husk lige at tjekke reglerne en ekstra gang, for her i byen flyttede alle også deres postkasser da vi fik besked på det, men det viste sig at det kun gjaldt for huse bygget efter 1970…

Men det oplyste postvæsnet selvfølgelig ikke noget om…

Jeg ville da osse vælge at sætte den helt ud til vejen Hanne - Du har jo ikke mange skridt derud :slight_smile:
Jeg er nu osse lidt misunderlig for din skønne skønne hus, der oser at SÅ meget idyl og sjæl :-). Ikke mindst når man kommer indenfor, og jeg har ikke engang set alle de forbedringer du har fået lavet :slight_smile:

[QUOTE=baremig;587092]Husk lige at tjekke reglerne en ekstra gang, for her i byen flyttede alle også deres postkasser da vi fik besked på det, men det viste sig at det kun gjaldt for huse bygget efter 1970…

Men det oplyste postvæsnet selvfølgelig ikke noget om…[/QUOTE]

Det fremgår af guiden fra www.posteksperten.dk:

[FONT=Frutiger-Light][SIZE=1]
[LEFT]Enkeltbrevkasser skal opstilles ved villaer og rækkehuse
m.v., der er opført i henhold til byggetilladelse
udstedt efter den 1. januar 1973. Brevkassen skal[/LEFT]
forsynes med navneskilt.
[/SIZE][/FONT]

Hva med noget i denne stil? Den skulle bare laves så den matchede huset :slight_smile:

Det er svært at se postkassen rigtigt, men umiddelbart ville jeg pille låget af og plante blomster i den :slight_smile:
Og så købe en ny postkasse og sætte den helt ud til vejen.

Men det er altså ikke det, der står i det brev, man får:

I dag skal alle ejendomme opført efter 1973 allerede have brevkassen placeret ud til vejen. Med den nye lov bliver reglerne ens for alle ejendomme - uanset byggeår.

Nu har jeg prøvet at søge lidt mere og bilag 1 til postloven siger altså det samme som www.posteksperten.dk:

[LEFT]Bilag 1
Regler for opstilling af brevkasseanlæg og enkeltbrevkasser samt etablering af brevindkast
Regler for opstilling af brevkasseanlæg i etageejendomme
Definition
Som brevkasseanlæg betragtes et fælles anlæg indeholdende en brevkasse for hvert postafleveringssted i ejendommen (opgangen).
Anvendelse
Brevkasseanlæg skal opstilles i hver opgang i etageejendomme, der er opført i henhold til byggetilladelse udstedt den l. januar 1974 eller senere, og som har flere afleveringssteder (husstande, kontorer m.v.). Senest den 31. december 2009 skal brevkasseanlæg også etableres i etageejendomme, der er opført i henhold til byggetilladelse udstedt før den 1. januar 1974.
Placering
Brevkasseanlæg skal placeres nærmest muligt ejendommens hovedindgangsdør ( -døre ) på et sted i stueetagen, hvortil omdeleren har let og uhindret adgang, og hvor han uden ulempe kan foretage aflevering af forsendelser i anlægget.
Brevkasseanlæg skal placeres således, at anlæggets nederste indkast er mindst 65 cm fra gulv, fortov eller vej, og anlæggets øverste indkast er højst 175 cm over gulv, fortov eller vej.
Såfremt ejeren etablerer aflåsning af ejendommens hoveddør ( -døre ), hvorfra der er adgang til brevkasseanlægget, skal anlægget normalt indrettes således, at omdeleren kan aflevere forsendelser i brevkasserne udefra uden at skulle åbne indgangsdøren.
Hvis det ikke er muligt at etablere brevkasseanlægget således, at omdeleren kan aflevere forsendelserne udefra, skal ejeren af ejendommen udlevere nøgler til indgangsdøren til postvirksomheden. Postvirksomheden kan overfor ejeren fastsætte betingelser for administration af nøgler til ejendommen.
Opstillingsorden
De enkelte brevkasser i et brevkasseanlæg skal placeres i naturlig rækkefølge i forhold til de enkelte etager og beboelserne på de enkelte etager. Brevkassen til beboelsen på nederste etage til venstre placeres nederst til venstre i anlægget, og brevkassen til beboelsen på øverste etage til højre placeres øverst til højre i anlægget. Den enkelte brevkasse skal forsynes med navneskilt.
Regler for opstilling af enkeltbrevkasser ved villaer og rækkehuse m.v.
Definition
Som enkeltbrevkasse betragtes brevkasser til ophængning på stolpe, mur, plankeværk el.lign.
Anvendelse
Enkeltbrevkasser skal opstilles ved villaer og rækkehuse m.v., der er opført i henhold til byggetilladelse udstedt efter den l. januar 1973. Brevkassen skal forsynes med navneskilt.[/LEFT]

Bor du for øvrigt ikke i etageejendom (lejlighed)? Der gælder nemlig nogle lidt andre regler for dem, så det ville passe med, at du har fået et brev til etageejendomme :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;587106]Nu har jeg prøvet at søge lidt mere og bilag 1 til postloven siger altså det samme som www.posteksperten.dk:

Bor du for øvrigt ikke i etageejendom (lejlighed)? Der gælder nemlig nogle lidt andre regler for dem, så det ville passe med, at du har fået et brev til etageejendomme :)[/QUOTE]

Nej, jeg bor faktisk i en villa - villalejlighed :slight_smile: Og når jeg har fået brevet (og
ikke min udlejer) er det, fordi det bare er adresseret til beboeren.

Der står i brevet, at der blev vedtaget en ny lov før jul, som betyder, at “alle
danske husstande inden udgangen af 2011 skal have brevkasse i skel -
dvs. ud til vejen. Det gælder også din husstand”. Så er du sikker på, at det
er den rigtige lov, du kigger i? Ja, jeg ved altså godt, at du nok er lidt mere
kompetent inden for jura end jeg er - så det er ikke for at fornærme dig :cool2:

Der er i øvrigt en henvisning til dette site i brevet (så jeg først nu), og der står det også - at det er alle.

http://www.nypost.postdanmark.dk/index.html

[QUOTE=galath;587109]Så er du sikker på, at det
er den rigtige lov, du kigger i? Ja, jeg ved altså godt, at du nok er lidt mere
kompetent inden for jura end jeg er - så det er ikke for at fornærme dig :cool2:[/QUOTE]

Nu ligger lovens tekst på en hjemmeside, der direkte hedder www.nypostlov.dk, så det må jeg indrømme, at jeg går ud fra :slight_smile: Jeg er for øvrigt ret sikker på, at reglerne om etageejendomme gælder for alle ejendomme, der indeholder mere end én bolig :slight_smile:

Men det letteste for Hanne er nok at kontakte sit lokale postkontor for at være helt sikker på reglerne :slight_smile:

Men det er så åbenbart den ny postlov fra 2004. Der blev vedtaget en ny mere den 16. december 2010 :slight_smile:

https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=135067

I den er der ingen undtagelser, med mindre man er handikappet :slight_smile: Men du har til gengæld ret i, at vi falder ind under “etageejendomme med flere afleveringssteder”.

§ 8. Ejeren skal opstille brevkasse ved indgangen til den enkelte parcel ved bygninger, villaer og rækkehuse med en eller flere husstande eller erhverv m.v. For ejendomme, hvortil der hører landbrugsjord, skal brevkassen opstilles ved det naturlige skel til ejendommen, dog således at afstanden mellem bolig og brevkasse højst må udgøre 50 m.

Stk. 2. Brevkasseanlæg skal opstilles i eller ved etageejendomme med flere afleveringssteder (husstande, erhverv m.v.) Det påhviler ejeren at opstille brevkasseanlæg og at give postvirksomheder adgang til anlægget.

Men nu er jeg også færdig med at kværulere for i dag - ama’r :stuck_out_tongue:

http://www.mjimport.dk/shopdisplayproducts.asp?id=24&cat=Postkasser

Hvad med postkasse i den stil her, hvis man søger på googel med støbejerns postkasse kommer der en del frem.

Den ville ikke skæmme dine blomster og den passer rigtig godt i stilen til dit hus.

Syntes det ville være synd at sætte en alm post kasse op med det charmerene hus du har

[QUOTE=hmm;587134]Smedejern fra Mjimport - Postkasser

Hvad med postkasse i den stil her, hvis man søger på googel med støbejerns postkasse kommer der en del frem.

Den ville ikke skæmme dine blomster og den passer rigtig godt i stilen til dit hus.

Syntes det ville være synd at sætte en alm post kasse op med det charmerene hus du har[/QUOTE]

Hold da magle, nogle priser :slight_smile:

[QUOTE=hmm;587134]Smedejern fra Mjimport - Postkasser

Syntes det ville være synd at sætte en alm post kasse op med det charmerene hus du har[/QUOTE]
Er du da bims - Den koster 1.000 kr. mere, end jeg har at leve for en hel måned. :yikes:

Næh, jeg sætter en kasse med låg på jorden og skriver Post på den, og så planter jeg blomster i min gamle postkasse :muhaha:

Jeg har et løsningsforslag … hvad hvis Ingrid fik lov til at flytte ind hos dig, mod at hun i dagtimerne står ude ved vejen, indtil postmanden har været forbi :?

Vi har også fået brevet fra Post Danmark. Vi skal nemlig også flytte vores postkasse, hvilket jeg er meget imod. Vores postkasse er monteret på vores hus og det vil blive rigtig grimt, hvis postkassen tages ned, da det nemt vil kunne ses, der har hængt en postkasse på muren :frowning:

Jeg kan ikke se, hvor jeg skal sætte min.
I slutningen af rosenhækken (den til venstre) kan jeg ikke komme i jorden uden at slå den sidste (meget brede) rose ihjel, da rødderne vil blive ødelagt.
Foran hækken (ud mod vejen) vil de brede landbrugsmaskiner vælte den. De rammer nemlig rosenhækken, når de kører forbi.
Og til højre for stien er der et tykt lag asfalt, som rosen har bredt sig hen over.

Og al det bøvl for sølle 1½ m.