Foder til Orientalsk korthår

Hej allesammen,
Jeg er ny ejer af Sir - en orientalsk korthår. Det er første gang at jeg har med en racekat at gøre, og ville godt have nogle råd mht kost. Jeg har indtil videre givet hende tørkost, som hun har fri adgang til hele dagen, og så får hun vådkost ca. 2 gange om dagen. Jeg har egt. bare fodret hende med Aldis dyreste, men er godt klar over at det måske ikke er det bedste for min lille prinsesse. Er der nogle gode forslag til både våd- og tørkost? Siri bliver 4 år til April, så hun er i sin bedste alder :slight_smile: Det skal så også lige tilføjes, at det helst skal være nogenlunde billige forslag, da jeg pt er arbejdsløs/på job i løntilskud, så jeg har ikke så mange penge at gøre godt med.
Håber i kan hjælpe mig,
Lene og Siri

Lux (som jeg går ud fra er det dyreste) plejer nu altid at blive anbefalet herinde, så det kan du godt fortsætte med. Men variation er jo altid godt :slight_smile:

Ok - det var da heldigt :slight_smile:
Tusind tak. Nogle ideer om tørkost?
Og så lige en ting til - Siri er ekstremt glad for tun på dåse, men så vidt jeg kan forstå på andre poster herinde, er det ikke så sundt pga tungmetaller etc. Bør jeg helt holde op med at give hende tun, eller er det ok at give hende det engang imellem?

Et godt og billigt tørkostmærke er Feline Porta Sensible, hvor man på www.zooplus.de pt. kan få 10 kg for 29 euro. Nogle katte får lidt tynd mave ved skifte til dette foder, men mine trives glimrende på det :slight_smile:

Mht. vådfoder anbefaler jeg selv altid Lux. Glimrende foder til en glimrende pris :slight_smile:

Jeg ville ikke fodre med tun særlig tit, hellere med hvidfisk, kylling, hakket oksekød med høj fedtprocent, dansk svinekød eller andet, Siri vil anse for lækkert :slight_smile:

[QUOTE=Temple Bar;757255]Et godt og billigt tørkostmærke er Feline Porta Sensible, hvor man på www.zooplus.de pt. kan få 10 kg for 29 euro. Nogle katte får lidt tynd mave ved skifte til dette foder, men mine trives glimrende på det :slight_smile:

Mht. vådfoder anbefaler jeg selv altid Lux. Glimrende foder til en glimrende pris :slight_smile:

Jeg ville ikke fodre med tun særlig tit, hellere med hvidfisk, kylling, hakket oksekød med høj fedtprocent, dansk svinekød eller andet, Siri vil anse for lækkert :)[/QUOTE]

Ok. Tusind tak for rådene :slight_smile:

Jeg er enig med Mette: Porta 21-produkterne (Sensible og Grain Free) og er ganske udmærket - også for pengepungen. Herhjemme bruger vi også primært LUX fra ALDI, men varierer med Smilla (deres fiskeudgaver indeholdende tun), Bozita (Gele-versionen), Cosma og Porta 21 vådfoderet. Alt kan købes på Zooplus.com/Zooplus.de. Ellers kan du jo prøve at se om du også kan lokke lidt råt kød i hende engang i mellem. Herhjemme duer BARF som primær foder ikke, men de får da tilbudt råt engang i mellem. Nogle gange bliver det spist, andre gange ikke.

Zooplus.de zooplus.co.uk og zooplus.com og mange flere med forskellige landekoder er alle gode steder at købe godt og billigt foder. De har et lidt forskelligt udvalg, så jeg plejer at lave ordren på .de og .co.uk og så tjekke hvad der er billigst… Da .de er med fri fragt når man køber for mere end 70 euro, så vinder den typisk pt - også fordi pundet ikke står så favorabelt som det tidligere gjorde :slight_smile:

Porta 21 grain free er også en variant som vi bruger i blandingen herhjemme. LUX vådfoder fra Aldi er mine også glade for… Det gode ved det er da der ingen sukker eller andre kulhydrat er i den. Det er der nemlig i rigtig mange mærker (og også i Kokra, det andet mærke i Aldi). Derudover bruger vi også Bozita og lidt af hver andet…

Mine Orientalere trivedes rigtigt godt på Iams tørfoder + Lux/Bozita vådfoder.

/Mette

Tak for jeres gode raad allesammen - jeg vil helt sikkert kigge paa zooplus - og siden Lux er godt mht vaadkost, kan jeg jo blive ved med det :slight_smile:

Jeg synes faktisk mine trives rigtig godt på dette her:
Josera Sensi Cat, sammen med Bozita og Felina Porta 21 vådfoder :slight_smile:

min sa / ori trives pt på et mix af iams og sanabelle- begge lødigt foder i den knap så dyre ende, og så bozita og lux i det våde.

køber du en 10 kg’s så kan prinsessen godt nå at spise det, men tag ex. et kg eller 2 af gangen over i en stor madkasse / dåse, og luk posen tæt. på den måde holder det bedre og iltes mindst muligt.

hvor har du hende fra ?
og trives hun som alene mis uden at splitte hytten ad og snakke fanden et øre af ? hun er jo heldigvis en voksen dame og de er kanp så slemme.

kan forøvrigt anbefale sådan en cat it fætter til deres små slanke pilfingre og kvikke hoveder- kuglebanen i serien gider mine dog ikke- der sker for lidt .

[QUOTE=kira v;757849]min sa / ori trives pt på et mix af iams og sanabelle- begge lødigt foder i den knap så dyre ende, og så bozita og lux i det våde.

køber du en 10 kg’s så kan prinsessen godt nå at spise det, men tag ex. et kg eller 2 af gangen over i en stor madkasse / dåse, og luk posen tæt. på den måde holder det bedre og iltes mindst muligt.

hvor har du hende fra ?
og trives hun som alene mis uden at splitte hytten ad og snakke fanden et øre af ? hun er jo heldigvis en voksen dame og de er kanp så slemme.

kan forøvrigt anbefale sådan en cat it fætter til deres små slanke pilfingre og kvikke hoveder- kuglebanen i serien gider mine dog ikke- der sker for lidt .
[/QUOTE]

Tusind tak - her er et link, der forklarer, hvordan Siri valgte mig som sin ejer :slight_smile:
http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?36055-Introduktion&p=743290#post743290
Lige nu har jeg hende som alene-kat, og jo hun snakker fanden et oere af - det eneste tidspunkt hun ikke snakker, er naar hun ligger i mit skoed eller sover :slight_smile:
Er faktisk ved at finde en kammerat til hende - Siri og jeg skal kigge paa en anden orientaler her i julen, for at se om de kan enes.
Lene og Siri

[QUOTE=ljkjaer;757855]Siri og jeg skal kigge paa en anden orientaler her i julen, for at se om de kan enes.
Lene og Siri[/QUOTE]

Ih hvor spændende! Det glæder jeg mig til at høre mere om :slight_smile:

Ja, I skal selvfoelgelig nok faa hele historien :slight_smile:

Jeg bruger felins porta tørkost og jeg er ikke så kræsen med vådfoder så de får meget forskellig…

Det er helt vildt så meget jeg glæder mig til at høre om Siri og dig forelsket jer… Men jeg krydser fingre

hvor er hun fin - og velkommen til !
godt hun fandt en som dig der har hjertet på rette sted og søger viden !

glæder mig til at høre mere om dit nye liv som ori ejer- du kommer ikke til at kede dig s

Tusind tak allesammen - jeg haaber saadan, at Siri vil acceptere en lillesoester - det kunne da vaere enormt hyggeligt med en lidt stoerre familie, og saa ville hun ogsaa have selskab, mens jeg er paa arbejde. Men man ved aldrig med hende, hun kan godt vaere lidt strid.
Men saa snart jeg har nogle nyheder, skal jeg nok fortaelle det herinde.
Glaedelig jul allesammen.
Lene og Siri

[QUOTE=kira v;758170]hvor er hun fin - og velkommen til !
godt hun fandt en som dig der har hjertet på rette sted og søger viden !

glæder mig til at høre mere om dit nye liv som ori ejer- du kommer ikke til at kede dig s[/QUOTE]

Nej, det er jeg ganske klar over :slight_smile: Keder mig slet ikke i Siris selskab.

[QUOTE=ljkjaer;758205] Men man ved aldrig med hende, hun kan godt vaere lidt strid.
[/QUOTE]

Nu kan jeg ikke huske det helt, men er hun steriliseret? Hvis ikke hun er, så husk på, at det kan gøre en forskel i hendes opførsel over for andre katte :slight_smile:

:kryds: for, at det bliver en succes med en lillesøster/legekammerat til Siri

[QUOTE=Temple Bar;758322]Nu kan jeg ikke huske det helt, men er hun steriliseret? Hvis ikke hun er, så husk på, at det kan gøre en forskel i hendes opførsel over for andre katte :slight_smile:

:kryds: for, at det bliver en succes med en lillesøster/legekammerat til Siri[/QUOTE]

Det er hun :slight_smile: