Foder uden kylling

Er der mon nogen der ved hvor man kan købe et af disse mærker i Europa? Havde forestillet mig at Tyskland, Sverige eller UK nok ville være det nemmeste :slight_smile:

http://www.vetinfo.com/chicken-free-cat-food.html

Jeg søger tørkost.

Har du kigget på James Wellbeloved med lam, som kan købes på zooplus.co.uk?

Orijin kan købes hos zooplus, og zooplus.co.uk (skal være UK) har noget der hedder James Wellbeloved som også kan fåes uden kylling… De andre mærker kender jeg ikke

Tak! Synes at James Wellbeloved lyder bedst. Så vidt jeg kan se er der heller intet kylling i udgaven med fisk.

Hvis det er pgr allergi, så prøv at tage kontakt med brugeren Ann R herinde… hvis der er nogen som ved noget om kyllingefrit foder, så er det hende! :slight_smile:

Der er:

• Orijen 6fish kender du jo allerede.

• James Wellbeloved, alle varianter. Kalkun må du jo lige vurdere, burde ikke dele allergener med kylling. Jeg køber det hellere fra MedicAnimal, da Zooplus UK er blevet så dyr i porto, desuden har MedicAnimal også JW vådfoderet.

• Ziwipeak, alle varianter: Baseret på lam eller vildt, desværre bøvlet at få fat i - trendddog.dk kan levere - og koster 100 kr. for 400 g., men også mere drøjt i brug end alm. tørfoder.

• Hill’s D/D: En god gnaskestørrelse ift. alle de andre, baseret på vildt/ærter, med lidt hydroliseret kylling ligesom Z/D (D/D vådfoderet er vist nok uden).

• Wildcat Cheetah, indeholder dog kalkun, jeg har ikke prøvet den.

• Fish4Cats.

• Der er andre mærker med kun fjerkræfedt i. Husker ikke navnene, jeg tror nok Ann R gør.

Men det nemmeste er altså helt klart at skifte mest muligt over til vådt og/eller råt. Det giver dig mange flere muligheder for at kunne dække din kat ind med et renest muligt foder. Jeg kan anbefale Felini Complete (vit/min-tilskud) til at supplere råt kød (eller vådfoder uden disse tilskud) med.
Min egen allergikat er helt sikkert allergisk overfor kylling og hest (så jeg håber ikke, der sniger sig alt for meget hest med i kattefoder også ;)), men jeg har generelt svært ved at holde hende rigtig pæn, hvis jeg giver tørfoder i længere tid af gangen. Hun har klaret været pænest, når hun har levet primært af svinekød med Felini Complete!
Nu har jeg netop bestilt JW Lam hjem igen, for at se, hvad hun siger til det, for sidst jeg prøvede, fik hun også andre ting, der kan have influeret. Men JW er bare så irriterende små kibbles, og jeg synes altså der oftere ses acne hos katte, der får JW, måske fordi det er lidt klistret af noget overflade-olie :gruble:

Ikke så meget mere :slight_smile: De sidste mange år har kylling netop været det eneste vi har kunnet bruge til alle - så jeg har ikke fulgt så godt med. Jeg vil lige pippe en enkelt ting. Kattemad har ofte en blanding af kylling og kalkun i det de kalder kylling. Og af og til er det faktisk kalkunen, der i virkeligheden er problemet. Sådan en kat har jeg nu. Det kan være godt at huske når man læser deklarationer.

• Updated - - -

Er der hydrolyseret kylling i nu? Det er da øv :frowning: Jeg er helt sikkert på at det var der ikke oprindelig, for Ditte kunne tåle det, selv om hun ikke kunne tåle f.eks. Z/D . (Ditte var min hyper-kyllingallergiker)

Zooplus UK er blevet så dyr i porto

Zooplus.ie (Irland) har også JW og deres forsendelse er på 4,90 € med fri forsendelse over 49 € til DK. Det er billigere end zooplus.de
Dry Cat Food | Buy the Best Dry Cat Food at zooplus

Jw fungerede godt her hos mig da det var relevant - dog er der meget ris i - de skal jo holde prisen nede på en eller anden måde. og det havde jg to som blev noget trinde af.

EVO er det endnu ikke lykkedes mig at finde i europa.

min kyllingeallergiker kunne godt tåle det fra hills med hydrolyseret protein- men prisen er hysterisk og da jeg havde en hel flok der skulle fodres i fri fodring, incl små killinger- så valgte jeg JW.

som vådt supplement valgte jeg at bruge nogle af de lidt bedre hundemads dåser til allergikere, med et kødinhold på 80 % og uden korn så følte jeg mig helt tryg ved det- for allegrgi vådt på dåse til kat koster spidsen af en jetjager og er i meget små portioner.
Ex kunne jeg ikke læse mig til integra med lam’s forskel på hund og kat -andet en dåse størrelsen. rinti ville mine også gerne have. Og man behøver jo ikke fortælle dem at der er en hund på dåsen s
Jeg snakkede med dyrlægen om det, og som han sagde- så længe det ikke er hovedfoderet, så kunne han sagtens bakke op om det.

.com-siden skriver ikke noget om det (de har så noget “Chicken Liver Flavor”), men i UK:
Hill's Cat Foods for High Quality Nutrition | Hill's Pet : hydrolysed chicken (low molecular weight) helt nede sammen med mineral-tilsætningerne.
På selve posen er det dog ikke til at se overhoved. Der er alt bare dækket ind under “kød og animalske biprodukter”.
Den er købt fra UK, og henviser i øvrigt tim .com-siden :stuck_out_tongue:

Så hurra for de gode deklarationer på kattefoder…

• Updated - - -

[QUOTE=kira v;1028233]som vådt supplement valgte jeg at bruge nogle af de lidt bedre hundemads dåser til allergikere, med et kødinhold på 80 % og uden korn så følte jeg mig helt tryg ved det- for allegrgi vådt på dåse til kat koster spidsen af en jetjager og er i meget små portioner.
Ex kunne jeg ikke læse mig til integra med lam’s forskel på hund og kat -andet en dåse størrelsen. rinti ville mine også gerne have. Og man behøver jo ikke fortælle dem at der er en hund på dåsen s
Jeg snakkede med dyrlægen om det, og som han sagde- så længe det ikke er hovedfoderet, så kunne han sagtens bakke op om det.[/QUOTE]

Jeg har haft brugt HappyDog et par gange nu af samme årsag. Det er det samme, som at Zooplus sælger Herrmanns-dåserne til både hund og kat; som du siger er der bare kun en hund på de her andre mærker. De er jo lavet af rent kød, HappyDog er der i hvert fald intet vegetabilsk tilsat, men så deklarerer de selvfølgelig nogle gange noget af indholdet som vand. Jeg tilsatte lidt taurin just-in-case.

[QUOTE=pivnu;1028241].com-siden skriver ikke noget om det (de har så noget “Chicken Liver Flavor”), men i UK:
Hill's Cat Foods for High Quality Nutrition | Hill's Pet : hydrolysed chicken (low molecular weight) helt nede sammen med mineral-tilsætningerne.
På selve posen er det dog ikke til at se overhoved. Der er alt bare dækket ind under “kød og animalske biprodukter”.
Den er købt fra UK, og henviser i øvrigt tim .com-siden :stuck_out_tongue:

[/QUOTE]

Ja… Hill’s deklarationer er ikke så gennemsigtige :(. For at sige det pænt… Jeg har også engang været ude for at noget fiskeindhold var deklareret på den engelske side, men ikke på nogen af de andre. Det er surt! :thumbdown:
Men jeg ved at det ikke var i i sin tid, for havde det været der, havde jeg haft en syg kat. Ditte reagerede bare posen havde været i nærheden af en kylling! Men det er som sagt en del år siden jeg har haft kyllingallergi i huset, så jeg har ikke fulgt med i det - har haft rigeligt i alle de andre ting vi skulle undgå :doh: Øv at man så ikke kan anbefale det foder mere!

herhjemme var James Wellbeloved med lam også klart det der fungerede bedst, da jeg havde allergi kat! :slight_smile:

Ikke fordi jeg eller kattene (heldigvis) selv døjer med allergi, men hvad er egentlig symptomerne når de ikke kan tåle noget? Kløe eller det der er værre? Kan de gå i anafylaktisk shock lissom f. eks. mennesker der er allergiske over for noget?

Det er jo bare så forskelligt…

Amiras er rimelig mildt og har aldrig været farligt, så derfor kan jeg sådan rimelig roligt manøvrere rundt i forskellige fodermidler og prøve mig frem (selvfølgelig med udgangspunkt i hvilke ingredienser jeg ved, jeg skal gå udenom).
Hun startede med som ung at være “slidt” på “håndled” og haser. Og tja, nu kan katte jo godt bare være slidt på haserne… Desuden var hun også ligesom “beskidt” på næseryggen" (af størknet blod; man kunne kradse det af, og så var det der igen næste dag). Og så havde hun små “mærker” (sår, men meget små uden skorpe) på overlæberne.
Hun begyndte så også at klø i ørerne, så hun gik skævt med hovedet, og min daværende dyrlæge mente dengang, at jeg da bare skulle rense hendes øre.
Men så fik jeg selv lagt 2+2 sammen, og forsøgte at skifte hende væk fra kylling. Og så forsvandt alle symptomerne!

Nogle katte klør sig jo rigtig meget eller vasker sig hårløse. Der skal man dog med overvask også have psykisk stressvask med i sine tanker. Og en kat, der bliver hårløs på bagkroppen, der kan det ofte være loppeallergi.
Nå ja, og så er der dem, der får sådan nogle væskende sår, selvom det faktisk ikke engang er fordi, de klør synderligt, men sårene opstår nærmest af sig selv, og nogle gange på få timer. Det har Amira prøvet at få pga. Metacam :stuck_out_tongue:

Mave-problemer er derimod ofte ikke det mest typiske symptom på foderallergi.

Og så har vi jo hørt om et par tilfælde herinde med katte der akut-akut får vand i lungerne, hvor der vist er mistanke om problemer med fisk/fiskeolie? Det må ejerne nok hellere selv fortælle mere om.

Så slipper jeg for at skrive det hele igen :wink:

Jeg tror anafylaktisk shock især kommer af ting, der går i blodbanen. Medicin, insektstik. Den slags. Foderallergi er vist kke voldsomt på den måde, men de kan blive sløje nok, slikker og bider og klør sig i stumper og stykker - evt med betændelse i den ødelagte hud bagefter (det var dér Greven altid endte. Anfaldet var hurtigt ovre, når jeg fik fjernet det foder der var problemet. Men så kom betændelsen i de hudløse poter. Suk. Vi lærte at ha’ antibiotika hjemme, så vi kunne starte behandling før det gik helt galt)

I dag har jeg i øvrigt droppet at give fjerkræ af nogen slags. Der kan da godt være noget om det Ann R siger med kylling/kalkun.
Det var nu ren kylling jeg provokerede Amira med sidenhen for at bekræfte kyllingeallergien hos hende.
Men i kattefoder er alting også bare så blandet og dårligt deklareret, at jeg ikke orker bokse med tvivl om fjerkræ-produkter overhoved, derfor har jeg også nævnt forekomsterne i produkterne ovenfor.
Det går egentlig fint her med at fodre en del med råt til Amira, men det ville give lidt frihed, at kattene ind imellem kan spise noget sammen også, især når de skal passes.

[QUOTE=pivnu;1028350]I dag har jeg i øvrigt droppet at give fjerkræ af nogen slags. Der kan da godt være noget om det Ann R siger med kylling/kalkun.
Det var nu ren kylling jeg provokerede Amira med sidenhen for at bekræfte kyllingeallergien hos hende.
Men i kattefoder er alting også bare så blandet og dårligt deklareret, at jeg ikke orker bokse med tvivl om fjerkræ-produkter overhoved, derfor har jeg også nævnt forekomsterne i produkterne ovenfor.
Det går egentlig fint her med at fodre en del med råt til Amira, men det ville give lidt frihed, at kattene ind imellem kan spise noget sammen også, især når de skal passes.[/QUOTE]

Åh det ville da også være det nemmeste, bare at droppe det. Men jeg har også en med sart mave, og hun har mest ro på netop fjerkræ. Jeg vil helst ikke opgive fri fodring, hvis jeg kan finde en anden udvej, og jeg ved at Tullens intolerans (det er ikke allergi, for hun kan godt klare små mængder) ER kalkun, kylling går fint. Så indtil videre navigerer vi med kylling og noget oksekød. :rulleøjne: Jeg er ikke i tvivl om at den sarte mave hos Creamy er en “arv” fra Grevens allergi - hun har fået skiftet foder lidt for ofte og brat for mange gange fordi han blev rigtig dårlig. Så jeg tror også det kan kureres med skånekost og Aloe Vera. Det har vi gjort før, men det tager tid. Når hun forhåbentlig er okay, kan vi måske droppe fjerkræ.

min reagerede også på gås og and - en enkelt portion indimellem gik an, men 3 dage med dåsemad med ex gås i - og så var kløen på halsen og hævelserne tilbage.
hun kradsede sig til store bare områder med blodblandet lymfe og hævede op med store fast afgrænsede hævelser.
de første to gange troede jeg faktisk det var stress betinget udelukkende for det var ifb rejse på udstilling- klø klø klø og så hævede hun op. spørg om jeg havde det skidt i polen da jeg stod og skulle køre 8 timer hjem med en kat der lignede quasimodo i ansigtet.

da hun blev gravid gik det helt amok, og her kommistanken om foder allergi. hun hævdede op i øst og vest - det lignede nærmest bistik- en pote som en luffe, et øre der blev en cm tyk - og det flyttede rundt uden mønster.
og prednisolon var ike en mulighed fordi hun var drægtig. så hun fik antihistamin som har meget lille effekt på katte, og hills foder, og efter en uge var det bedre- og første forsøg med kylling så var der bid.

hun kunne ikke få krave på fordi hun havde det på halsen, og jeg var desperat for hun havde lavet et virkelig grimt område. så hun fik bundet bagpoterne ind som små boksestøvler med selvklæbende bandager. hun var ikke tilfreds og det krævede et par forsøg at få dem rigtige- skiftede dem hver anden dag for at hendes tæer kunne få luft og var omhyggelig med de ikke var for stramme. et cirkus ! på dag 7 hævede den ene pote og ben op, så af med dem, men det var nok til at området havde dannet skorpe !

[QUOTE=kira v;1028420]min reagerede også på gås og and - en enkelt portion indimellem gik an, men 3 dage med dåsemad med ex gås i - og så var kløen på halsen og hævelserne tilbage.
hun kradsede sig til store bare områder med blodblandet lymfe og hævede op med store fast afgrænsede hævelser.
de første to gange troede jeg faktisk det var stress betinget udelukkende for det var ifb rejse på udstilling- klø klø klø og så hævede hun op. spørg om jeg havde det skidt i polen da jeg stod og skulle køre 8 timer hjem med en kat der lignede quasimodo i ansigtet.

da hun blev gravid gik det helt amok, og her kommistanken om foder allergi. hun hævdede op i øst og vest - det lignede nærmest bistik- en pote som en luffe, et øre der blev en cm tyk - og det flyttede rundt uden mønster.
og prednisolon var ike en mulighed fordi hun var drægtig. så hun fik antihistamin som har meget lille effekt på katte, og hills foder, og efter en uge var det bedre- og første forsøg med kylling så var der bid.

hun kunne ikke få krave på fordi hun havde det på halsen, og jeg var desperat for hun havde lavet et virkelig grimt område. så hun fik bundet bagpoterne ind som små boksestøvler med selvklæbende bandager. hun var ikke tilfreds og det krævede et par forsøg at få dem rigtige- skiftede dem hver anden dag for at hendes tæer kunne få luft og var omhyggelig med de ikke var for stramme. et cirkus ! på dag 7 hævede den ene pote og ben op, så af med dem, men det var nok til at området havde dannet skorpe ![/QUOTE]

Prøv at slå nældefeber (urtikaria) og Quinckes ødem op hos mennesker. 100% det samme som din beskrivelse af hendes hævelser.
Det har jeg faktisk selv lidt af som ganske ung - jeg kan sige at det er såååå generende. Det klør, brænder, er ømfindtligt og man føler man har feber. Arme kat!

Spændende læsning! Har virkelig hjulpet.

Dyrlægen mener at det er kylling jeg skal undgå, men det gør da ikke noget hvis jeg også undgår korn. Og ja, de deklarationer på kattemad er bare helt uacceptabelt dårlige.

Jeg havde helt sikkert planlagt at købe noget med lam.

Det som han reagerer på nu er Hills C/D til neutraliserede katte. Det foder fik han fordi han er neutraliseret (doh), og ville gerne finde noget til ca. samme pris (det har en god pris på medicanimal). Jeg har fået anbefalet Hills z/d, men det er så dyrt, og pillerne er så små.

Pillerne behøver ikke at være lige så store som ved C/D, men heller ikke for små. Han er en stor kat og inhalerer bare de små piller.

Jeg har læst deklarationerne på James W på zooplus.co.uk, og alle på nær lam og fisk har en form for poultry i. Havde egentlig tænkt mig helt at undgå fjerkræ, dvs. også kalkun og and. Selvom jeg synes at and lyder lækkert :savle:

[QUOTE=PinkPanther;1028425]
Jeg har læst deklarationerne på James W på zooplus.co.uk, og alle på nær lam og fisk har en form for poultry i. Havde egentlig tænkt mig helt at undgå fjerkræ, dvs. også kalkun og and. Selvom jeg synes at and lyder lækkert :savle:[/QUOTE]

I princippet er proteinerne i and og kylling lige så langt fra hinanden som f.eks. dem i får og ko er. Men dermed ikke sagt at man ikke sagtens komme ud for allergi for begge ting, eller endnu flere, desværre (been there, done that…).

• Updated - - -

For resten “Prairie” hedder i virkeligheden “Nature’s Variety Prairie”. I sin tid havde de det hos http://www.cats-country.de men jeg tror ikke de fører det mere. :gruble: