Foderallergi

Hej med jer

Jeg er helt ny her og skal med det samme sige, at jeg godt ved, der er blevet diskuteret foderallergi flere steder, men jeg har totalt tabt tråden nu og håber på jeres tålmodighed.

Min kat Tia (3 år) behandles for foderallergi med Atopica (immunsystemundertrykkende medicin), hvad jeg synes er noget værre skidt pga. mange bivirkninger. Hertil kommer hydrolyseret tørkost, som hun ikke vil røre med en ildtang - især Hills z/d. Jeg kunne godt tænke mig at hun slap for medicin og samtidig fik noget mad, hun har godt af. Som jeg ser det, er det meste i handlen kattemad med kylling, så det har jeg besluttet mig for at bandlyse, da det vel er oplagt, at det er det, hun ikke kan tåle.

Vådkost:
Jeg kan forstå, at flere herinde har erfaringer med James Wellbeloved, fx James Wellbeloved at zooplus

Jeg er også faldet over dette produkt (også lam): http://shop.dyr-hus-engelund.dk/product/95/fdw-7x100g-food-allergy-management/
Jeg er dog usikker på ingredienserne, da jeg synes, listen er mangelfuld.

Har I nogen holdninger til de to produkter?

Tia skal også have noget tørkost, men her er jeg gået helt i stå. Faktisk er jeg blevet så rundtosset af at lede efter info på nettet, at jeg nærmest er blevet køresyg :frowning:
Tia er nemlig kræsen, men har ikke gidet fortælle mig over for hvad. Egentlig var hun ganske tilfreds med RC Sterilized, men det er jo noget skidt pga. allergien. Jeg har i det år, jeg har haft hende, ikke haft succes med anden tørkost, men det er jo også mest det hydroliserede, jeg har prøvet.

Hvis I kender muligheder for at købe små prøveposer, så sig endelig til, da jeg er ved at drukne i kilovis af uanvendelig kattemad herhjemme.

Har I nogle gode ideer og erfaringer, som I vil dele med en noget udmattet og desillusioneret katteejer?

Kh. Lise

Ann rudbæk som har skrevet det her har MEGET erfaring i foderallergi og er ikke Dyrelæge…

Ved du om det er kylling hun ikke kan tåle (er det vist meget ofte…

Hej Line

Det var en fin artikel, tak for den.
Nej, jeg ved ikke, om det er kylling, Tia er overfølsom for, men da det er den klart mest almindelige proteinkilde i gængs kattemad, mener jeg, at det er et oplagt sted at starte.

Mvh. Lise

Hos Olivers kan du købe prøveposer til 10 kroner.

Desværre er de fleste med kylling, men der er en enkelt med fisk.

Held og lykke med at finde noget Tia både kan lide og tåle :kryds:

http://www.olivers.dk/

Hej Eva

Jeg kender faktisk godt Oliver og har tidligere i år fået en masse gratis prøver fra dem. Tia var desværre ikke interesseret - jeg syntes ellers, det var et rart sted at handle. De var enormt søde og imødekommende på mail, og pakken ankom lynhurtigt. Ak, således skulle det ikke være.

For lidt siden var jeg et smut i Maxi Zoo. Jeg opdagede, at de havde noget billigt hypoallergenic - både tør- og vådkost. Tia har tabt sig den senere tid, så jeg besluttede halvt i panik at give deres specialkost en chance. Skulle det vise sig at være en succes, er det nemt og faktisk også billigt for mig at skaffe. Meeen jeg er dog ikke så naiv at tro, at et så massivt problem løses så hurtigt; dog er det et okay sted at starte. Tror jeg …

Tak for ‘held og lykke’ - det har vi brug for.
Go’ søndag,
Lise

Her er der noget vådfoder uden kylling, dog kræver det, at katten kan lide fisk.
Der er gratis levering af alt til hund og kat, så du kan nøjes med at bestille 1 pose af hver variant hjem til afprøvning :slight_smile:

http://www.nemfoder.dk/Produkter/ICELAND-PET-100-Laks-100-gr.aspx
http://www.nemfoder.dk/Produkter/ICELAND-PET-100-Torsk-100-gr.aspx

Animonda Carny Exotic er uden kylling:

Jeg har en kyllingeallergiker, og har brugt foderet i flere år.

[QUOTE=Eva;1296637]Hos Olivers kan du købe prøveposer til 10 kroner.

Desværre er de fleste med kylling, men der er en enkelt med fisk.

Held og lykke med at finde noget Tia både kan lide og tåle :kryds:

http://www.olivers.dk/[/QUOTE]

Det er der man lige skal være opmærksom på om det bare er smagen der er fisk og hvad foderet faktisk består af :slight_smile: (mine fremhævninger)

Laks (26%), tørret kylling, majs, ris, fjerkræfedt/fjäderfä fett, sukkerroesnitter/betor, lakseolie, ølgær/jäst, æggepulver, tørret fisk, kyllingehydrolysat, mineraler, fiskehydrolysat, vitaminer, taurin, DL-methionin, mannanoligosaccharides (MOS), fructooligosaccharides (FOS).

http://www.olivers.dk/kat/kattefoder/adult-fish

[QUOTE=Eva K;1296669]Det er der man lige skal være opmærksom på om det bare er smagen der er fisk og hvad foderet faktisk består af :slight_smile: (mine fremhævninger)

http://www.olivers.dk/kat/kattefoder/adult-fish[/QUOTE]

Jeg bryder sammen og tilstår. at jeg faktisk aldrig læser indholdsfortegnelsen på kattemad - jeg går ud fra, at når de må sælge det, er det ikke ligefrem skadeligt.

Hvad med wildcat den der hedder bahder en lilla pose. Den er lavet til allergi katte. Det er lavet på hestekød. Uden korn og andre mærkelig ting i

[QUOTE=lisehougaard;1296632]Egentlig var hun ganske tilfreds med RC Sterilized, men det er jo noget skidt pga. allergien. Jeg har i det år, jeg har haft hende, ikke haft succes med anden tørkost, men det er jo også mest det hydroliserede, jeg har prøvet.<snip>

Har I nogle gode ideer og erfaringer, som I vil dele med en noget udmattet og desillusioneret katteejer?
[/QUOTE]
Nogle hurtige strøtanker: De fleste allergikatte jeg træffer er faktisk startet med at slå ud på RC i en eller anden variant. Det er umuligt at vide hvorfor, men jeg vil umiddelbart tro at der nærmere er tale om at det er en smagsforstærker eller et konserveringsmiddel der er synderen, fremfor kyllingekød. Jeg plejer som udgangspunkt at foreslå brat foderskifte til noget andet end RC - ingen medicin, bare brat foderskifte primært til Eukanuba eller IAMS eller Hills C/D fra den ene dag til den anden. Det har løst rigtigt mange problemer gennem årene. Det er et meget billigt forsøg at lave, og jeg tror ikke ret mange af dem er allergiske overfor kylling; jeg tror de fleste af dem er overfor noget andet som til gengæld er svært at sætte navn på. Det er i hvert fald de erfaringer jeg har gjort gennem årene. Som udgangspunkt når jeg møder en foderallergisk kat er den rigtigt tit på RC, og derfor tror jeg det er en smagsforstærker eller lignende i de fleste tilfælde :slight_smile:
VH
Susanne

Wow, sikke en aktivitet her har været, efter jeg fik skærmøjne i går. 1000 tak! Jeg svarer jer lige en ad gangen, så jeg kan holde styr på tingene.

Hej Skattekat
Tak for dit bud. Det ser tiltalende ud, men selv hos importøren har jeg ikke kunnet finde en detaljeret liste over ingredienser i vådkosten. Ved du, om en sådan findes?

Hej Dorthe R
Det ser godt ud og er guld værd for mig at vide, at din kat tåler det. Jeg vil se om jeg kan finde den komplette ingrediensliste, så jeg kan læse ‘det med småt’ :slight_smile:

Hej Eva + Eva K
Ja, det er i detaljen, at man skal finde sandheden :wink: Det er et ret stort arbejde at sætte sig ind i de forskellige mærker, men der er jo ingen vej udenom, når man har en allergiker i huset.

Hej hmm
Jamen det produkt ryger også lige ind på min liste af muligheder, der fortjener et grundigt kig. Mange tak :slight_smile:

Hej Susanne W
Det skulle på ingen måde overraske mig, hvis RC er en synder. Der er bare det ved det, at Tia den sidste måneds tid slet ikke har fået RC. Hun har levet på Hills a/d (våd) og en lillebitte smule z/d (tør). Hun burde selvfølgelig ikke have haft a/d (som er baseret på kylling), men hun tager frivilligt den gyselige medicin, når den bliver blandet i den. Jeg synes ellers din tanke er meget logisk, men jeg kan ikke få Tia til at passe ind i den.
Hm, den mest gennemgående faktor i det år, jeg har haft Tia er faktisk a/d. Hun fik en dåse med fra dyreinternattet, og den var hun så pjattet med, at jeg blev ved med at købe mere. Gad vide, om den på nogen måde kan være synderen?
Det finder jeg ud af, for de næste par uger får Tia kun det der Pet Ballance Medica fra Maxi Zoo (som faktisk indeholder fjerkræfedt og kylligelever. Førstnævnte er af gode grunde heldigvis proteinfrit, og leveren er hydrolyseret, så mon ikke det går an …).
Mange tak for dine strøtanker og erfaringer - de satte tanker i gang hos mig. Og så er det rart at vide, at nogle katte bliver medicinfrie af bare at skifte foder. Det er det, jeg så inderligt håber vil ske for Tia.

Til sidst vil jeg fortælle, at Tia glad spiser af tørkosten. Det våde glider også ned, men i et mere skeptisk tempo. Jeg holder lidt igen med det hele, for hun har jo ikke fået nok at spise i en periode, og jeg synes ikke, hendes mave skal forskrækkes alt for meget. Nu må I endelig ikke tro, at jeg frivilligt har gået og sultet min kat! Det er sket på dyrlægens anbefaling og med vægtkontrol. Det har jeg så sat en stopper for nu. Dyrlægen har haft et halvt år med sine ideer, og vi er faktisk ikke kommet en millimeter videre. Men min pung er blevet slunken, selvfølgelig …

Jeg takker for alle jeres bidrag og ønsker jer en dejlig dag :smiley:
Kh. Lise

Desværre, jeg ved kun det der står på den side det bliver solgt fra.
Nu fik jeg så også øje på, at det faktisk ikke er fuldfoder, så katten skal have noget andet ved siden af …

Det er meget lidt sandsynligt at A/D er synderen. Det har jeg ganske enkelt aldrig mødt, og det udelukker selvfølgelig ikke at det er muligt :wink: Det er langt mere sandsynligt at der er tale om en smagsforstærker eller et konserveringsmiddel i tørkosten.
VH
Susanne

Hovsa - her er jo flere indlæg, som jeg ikke har set. Sådan går det, når der er for mange bolde i luften :confused:

Tak til Skattekat for yderligere info - det havde jeg heller ikke lige set.

Hej Susanne
Tak for dit indlæg. Det er godt at høre, at A/D’en sandsynligvis ikke er synderen. Hvis Tia absolut skal fortsætte med Atopicaen, er det min eneste måde at få det i hende på. Men det står dog fast, at A/D indeholder kylling, og hvis det netop er den proteinkilde, der er synderen, ja så må hun jo ikke få det. Mht. smagsforstærker/konserveringsmiddel er jeg noget på spanden, da hun har fået en del forskellige produkter efterhånden (på dyrlægens anbefaling). Den absolut eneste gennemgående ting er altså A/D.
Jeg griber dog i blinde; der skal lægges en slagplan, som skal følges 100%. Så må jeg acceptere, at den lille stakkel klør og vasker sig i ét væk og (suk) jamrer dag og nat. Herudover er der problemstillingen omkring de voldsomme opkastninger, der dog er af begrænset varighed. Well, lige nu spiser hun glad af det nye (og suspekt billige) allergifoder. Pelsen er nydelig, og hun virker rimeligt tilpas. Så går det nok.

Nå, vi skal til det årlige sundhedstjek i morgen. Hvis I kære kattegale mennesker har nogle supergode spørgsmål, jeg bør stille dyrlægen, så bare fyr løs. Jeg laver simpelthen en seddel og tager med.

Jeg ønsker alle en god aften,
Lise

[QUOTE=Susanne W;1296680]Nogle hurtige strøtanker: De fleste allergikatte jeg træffer er faktisk startet med at slå ud på RC i en eller anden variant. D

Det er i hvert fald de erfaringer jeg har gjort gennem årene. Som udgangspunkt når jeg møder en foderallergisk kat er den rigtigt tit på RC, og derfor tror jeg det er en smagsforstærker eller lignende i de fleste tilfælde :slight_smile:
VH
Susanne[/QUOTE]

Det er ikke sikkert det er det der er galt med katten her, og der er jo katte der reelt er allergiske for en proteinkilde eller andet, men jeg er helt enig i at mange “foder allergikere” i virkeligheden mere er “Royal Canin allergikere”. Jeg har selv sådan en Royal Canin allergiker - som dog heller ikke tåler Kingsmoor ret godt, men ikke så slemt som RC. Og jeg kender endnu en kat der også har det sådan med RC. Alle andre mærker, no problem. Men RC reageres der altså på - og der kan godt gå nogle uger fra man stopper med produktet til kattens krop er helt af med det der giver problemet, og den begynder at komme i bedring. (Og hvor bliver man bare irriteret og frustreret når ejeren så går til dyrlægen med problemet og fortæller at katten ikke kan tåle RC, og hvad hun så skal fodre med, men der får at vide af en veterinær sygeplejeske at katten bare skal have RC allergi foder. fordi proteinet deri er hydrolyseret - jamen så lyt dog til det der bliver sagt beeep kvindemenneske!)

Der er også andre proteinkilder end kylling der kan give allergi. Jeg har en kat med fiskeallergi, og hun klør så meget, at hun slikker pelsen af, hvis hun spiser noget, der indeholder fisk eller skaldyr.
En omgang prednisolon piller, hjælper på kløen.

Jeg er helt med på, at RC er skodkost, så det får Tia aldrig mere. Hun har bare ikke fået så meget som en krumme af det i lang tid. Shit! Jeg har vist glemt noget - må lige ned at tjekke …
Jo, den er god nok. Hun har for nylig fået en smule skånekost, og det er jo netop RC. Godt, jeg sætter et kryds i kalenderen ved pågældende dato og vurderer situationen om et par uger. Det vil være noget så skønt, hvis det viser sig, at alt ordner sig, hvis vi undgår RC!!
Godnat til alle,
Lise

RC er ikke nødvendigvis skodkost, mange katte trives godt på det. Men en del enten ikke trives eller er allergiske :slight_smile:

Men jeg krydser fingre for hende! En medrol kur kan måske også hjælpe mod symptomerne (prednisolon). Katte tåler det meget bedre end mennesker. :slight_smile:

[QUOTE=lisehougaard;1296864]Jeg er helt med på, at RC er skodkost, så det får Tia aldrig mere. Hun har bare ikke fået så meget som en krumme af det i lang tid. Shit! Jeg har vist glemt noget - må lige ned at tjekke …
Jo, den er god nok. Hun har for nylig fået en smule skånekost, og det er jo netop RC. Godt, jeg sætter et kryds i kalenderen ved pågældende dato og vurderer situationen om et par uger. Det vil være noget så skønt, hvis det viser sig, at alt ordner sig, hvis vi undgår RC!!
Godnat til alle,
Lise[/QUOTE]
Enig med Eva i at RC ikke nødvendigvis er skodfoder - der er rigtigt mange katte, der trives fint på det. Der er rigtigt mange allergikatte, der slår ud på RC! Men det er også samtidigt et stort mærke, der sælger rigtigt meget foder, hvilket selvfølgelig hæver chancen for at de dukker op oftere end ved små mærker.
Ja, det foder du har købt nu er suspekt billigt - kunne ikke have sagt det bedre selv :wink: Brat skifte til IAMS eller Eukanuba har altså “reddet” rigtigt mange situationer; det er skruet lidt anderledes sammen end mange andre mht. fiber og sandsynligvis også smangsforstærker/konservering. Hint: en del katte jeg har kendt har syntes vældigt godt om varianten med kanin :slight_smile:
VH
Susanne