Foderallergi

Godmorgen
Okay, jeg kan se, at jeg hellere må nuancere min opfattelse af RC. Jeg synes dog, at jeg fra flere kanter har hørt, at foderets kvalitet har ændret sig de seneste år. Men ja, der er jo sandsynlighedsfaktoren ind over.
Jeg skriver lige IAMS og Eukanuba på min liste over anbefalede fodermidler. Begge mærker er mig bekendt. Jeg tænker såmænd også, at Tia er skabs-kaninspiser :slight_smile:

For nuværende fungerer Pet Balance Medica godt på den måde, at Tia faktisk gerne vil spise det, hvad jeg er meget lettet over. Jeg har siddet med næsen nede i indholdsfortegnelsen og er faldet over Cassia Gum (E427/E499), der er et fortykningsmiddel. Dette er påvist at kunne irritere fx hud hos katte. Samtidig bruges det - eller Guar Gum - i stort set al kattemad. RC og Hills skriver ikke fortykningsmiddel på deres poser og mht. konserveringsmidler står der bare antioxidanter, der jo er et vidt begreb. Hvorfor søren skal producenterne ikke skrive nøjagtigt, HVAD de putter i?

Jeg læste lige en påstand i en amerikansk artikel: De fleste store mærker er produceret på samme sted. Om det er sandt, vil jeg ved lejlighed prøve at undersøge. Hvis det viser sig at holde vand, er det lettere at skifte til noget ganske andet, for man risikerer ikke at skulle afprøve en lang række produkter, der basalt indeholder de samme komponenter. Gud fader - dette er en ren jungle!

En god dag til jer!
Lise

Update:
Puh, nu har vi været ved dyrlæge. Det viste sig, at han intet vidste om tilsætningsstoffer, og det var tydeligt, at han var ‘RC-mand’ og havde endda besøgt deres fabrik i øh … var det Frankrig eller Tyskland? Det er lige smuttet for mig. Han var dog ikke afvisende overfor Maxi Zoos billige foder og overrasket over, at proteinkilderne faktisk var hydrolyseret. Men jeg fortsætter selvfølgelig min efterforskning af foderet, for jeg vil vide, hvem der laver det - og hvor.

Nå, det var ikke det værste. Med hele Tias sygehistorie og symptomer blev FIV og FeLV nævnt, så det skal hun nu testes for. Og så er det, at jeg er blevet noget så gal i skralden!!! Pludselig kunne jeg jo huske, hvad der stod på indlægssedlen til Atopica: Der SKAL testes for FIV og FeLV inden medicinen gives. Disse sygdomme holdes i skak af kattens immunforsvar, og Atopicas job er at gå ind og undertrykke immunforsvaret. Hvis Tia har en af de vira, kan jeg have medvirket til udvikling af sygdom.
Den anden ting var: Jeg spurgte, om medicinen ville gøre testen uklar og fik svaret nej. Men en alm. test for FIV/FeLV tester antistoffer for vira. Men hallo, udviklingen af antistoffer undertrykkes jo af Atopica …

Jeg fik ikke sagt disse ting tydeligt hos dyrlægen, for jeg skulle lige hjem og læse op samt tænke over den info, jeg havde fået. Derfor skrev jeg en email, som jeg ser frem til at læse svaret på.

Jeg er selvfølgelig utroligt ked af det, men heldigvis primært rigtig vred!
Undskyld, men jeg havde lige brug for at læsse af. Og herregud, det er jo langt fra sikkert, at Tia er smittet med det skidt (det skal jeg lige minde mig selv om).
Kh. Lise

:kram:

Det vigtigste er, at du nu ved meget mere og kan komme i gang med at udrede hvad Tia fejler eller er allergisk overfor. Jeg ville overveje, at skifte dyrlæge. :? Alt efter hvor du bor, så er jeg sikker på, at du kan få anbefalet en god dyrlæge.

[QUOTE=lisehougaard;1296899]Update:
Puh, nu har vi været ved dyrlæge. Det viste sig, at han intet vidste om tilsætningsstoffer, og det var tydeligt, at han var ‘RC-mand’ og havde endda besøgt deres fabrik i øh … var det Frankrig eller Tyskland?[/QUOTE]
Han ved ikke særligt meget om fodring af katte, fordi det ikke fylder ret mange minutter på studiet til dyrlæge, så han er lidt undskyldt. Og han er RC mand fordi de har dygtige sælgere, der gør det let for dem at sælge foder til en rimelig pris, og ja fabrikken ligger i Frankrig, og udvalgte bliver fra tid til anden inviteret med derned for at se det. RC laver så mange forskellige varianter, at han bare kan henvise til en anden variant, hvis det er nødvendigt, uden at skulle forholde sig til ret meget. Og de fleste katte kan sagtes tåle det :slight_smile:

Bortset fra det så undrer jeg mig lidt over at der lægges ud med Atopica. Jeg ville have forventet depo-medrol fordi det tåles godt af katte, og det kan som regel fint tage kløen mens man lige prøver at finde et foder, der ikke generer katten. Oh well, han har sikkert en grund til det.
Ring til Eldorado i Haderslev og spørg om de vil slippe lidt foderprøver på IAMS og/eller Eukanuba! Forklar hvorfor - de har før været venlige.
VH
Susanne

Man har ikke en jordisk chance for at vide, hvad katten er allergisk overfor som udgangspunkt.
Den mest sikre måde at sikre sig, at det overhoved er foderallergi, er ved at udskifte AL kattens foder til een enkelt proteinkilde, som katten ikke tidligere har fået, og være mega striks med det.
Hvis det gør katten symptomfri efter nogle uger, så kan man prøve at teste nogle af de gamle ting, for at forsøge at finde synderen (eller bare stille sig tilfreds med det nye foder).
Noget i RC lyder klart til at give problemer hos nogle katte. Kylling er helt sikkert også en klassiker. Og vi har også hørt om fisk herinde nogle gange. I princippet kan det også være korn, soya eller alt muligt andet.

Jeg har en kat, der er allergisk overfor kylling. Og et eller andet andet, som jeg aldrig har kunnet identificere. Det her andet, kommer og går i perioder, og jeg har heller ikke kunnet se system over årstiderne. Men det er meget lidt og generer hende tilsyneladende ikke.
Hendes symptomer på kyllinge-allergien var sår på overlæberne, sår på “håndled” og haser, og øget ørevoks. Disse symptomer har vi ikke set i årevis. Hun har heldigvis aldrig kradset sig så slemt, så jeg har undgået at behandle hende medicinsk.

Som du allerede har erfaret, så skal der virkelig detalje-læses ingredienslister med en allergiker. Det er fuldstændig ligegyldigt, hvad der står af smag på forsiden, eller om foderet beskrives som “hypoallergent”. Det er ingredienslisten, der betyder noget.
Kan din kat lide vådfoder?
Hvis den har det fint med vådfoder, så vil jeg forslå dig, at du starter med at få styr på allergien alene med vådfoder.

  1. Vådfoder har ofte færre ingredienser, så du får færre jokere.
  2. Der er meget mere at vælge imellem.
    Især på Zooplus er der ret meget mono-protein eller i hvert fald kyllinge- og fiskefrit vådfoder at vælge imellem.
    Katten kan sagtens leve af vådfoder. Og til en start er det jo kun for en 4-6 ugers tid. Hvis det virker, så kan du begynde at prøve at finde et tørfoder.
    Jeg har også haft perioder, hvor jeg selv lavede foder til min kat af hhv. gedekød, lam og svinekød (ikke samtidig ;-)), som blev tilberedt og portionspakket i fryseren. Så er man helt sikker på, at det er rent.

Hvis teorien går på allergi overfor kylling, så kan jeg oplyse, at and er “forskelligt nok” fra kylling. Bekræftet af Lene Boysen. Min kat får tørfoder med mono-protein and.
James Wellbeloved har en variant, Housecat, med and som eneste proteinkilde. De laver desværre ikke tørfoder kun med lam mere. Jeg syntes dog det var unødvendigt dyrt med JW fra Storbritanien, da man begyndte at kunne få Greenwoods med and i Tyskland.
Fisk er heller ikke et problem her, og her har Thrive “for nyligt” lavet et tørfoder kun med fisk, og en meget stor %-del. Derimod bruger jeg ikke Orijen 6-fish. Jeg har aldrig helt kunnet beslutte mig for, om jeg syntes det fungerede. Foderet er egentlig uden kylling, men med en virkelig lang ingrediensliste, der bl.a. byder på linser og ærter.

Jeg kan godt se, at du har et problem, hvis du kun kan give medicinen med A/D, og hvis katten er så påvirket, at den ikke kan undvære medicinen (endnu).
Sandsynligheder om fodermærker kan ikke bruges til noget. Hvis katten er allergisk overfor kylling, så er A/D ikke en god idé.
Men du kunne da lade det komme an på en prøve? Giv udelukkende A/D i nogle få uger, og se hvordan det går? (nu er A/D jo et opfedningsfoder til sygelige katte, men igen er det jo for en begrænset periode).
Det er i hvert fald noget rod at blive ved med at give A/D sideløbende med at prøve alt muligt andet, der er baseret på en teori om, at det kunne være kylling.

Håber du kan finde en løsning på det.
Katten kan selvfølgelig også sagtens få nogle gode år medicineret, men det er da klart at foretrække, at den kan undgå at blive udsat for, hvad den nu end ikke tåler, og kan slippe for bivirkningerne ved medicinering.
Jeg synes ikke rigtig jeg kan udlede, om hun egentlig har det fint nok på Atopica, eller om hun stadig har allergi-symptomer?

Hvis du bor i KBH-området, må du i øvrigt gerne få en håndfuld af hhv. Greenwoods And og Thrive Fisk som smagsprøver.
Men hvis du skal afprøve det allergimæssigt, så er poserne passende små til den prøvetid, du bliver nødt til at give det (helst 4-6 uger pr. forsøg).

Godmorgen I søde mennesker
Jeg tror, jeg har kludret i en setting, for jeg får ikke længere mail, når der er nye indlæg, så det er derfor, min responstid er så lang - IKKE manglende interesse!

velfa:
Jeg er i gang med at tjekke andre dyrlæger, for når man lægger sin kats velbefindende og sin egen økonomi i hænderne på en sådan, så vil man rimeligt nok gerne føle sig tryg og i gode hænder.

Susanne W:
Vi lagde faktisk ud med en indsprøjtning med binyrebarkhormon. Det tog ikke helt kløen, så jeg måtte supplere med piller. Efter endt kur, begyndte kløen ret hurtigt igen. Samtidig prøvede vi RC’s allergikost, som Tia egentlig godt ville spise i starten. Desværre trak hun sig fra madskålen efter nogle uger og fik tynd mave med lidt frisk blod.
Jeg mener at huske, at dyrlægen valgte Atopica, da der skulle være færre bivirkninger ved det. Der har ikke været fokus på at finde ud af, hvad det specifikt er, hun er overfølsom overfor. Atopicaen tager noget af kløen, men der er samtidig problemer med maven, men jeg ved ikke, om alle hendes opkastninger er reaktion på det ene eller det andet. Heldigvis kaster hun ikke op i dagevis - det er et enkelt døgn hist og pist, hvor hun kaster op af alle kræfter, og det sker både på tom og fuld mave. Sidst, det var slemt, kastede hun op otte gange i løbet af få timer. Dyrlægen mente, at det var pga. mavesyren, eftersom hun ikke havde spist forinden (hun ville ikke spise Hill’s Z/D, og jeg havde fået besked på at være stædig i nogle dage, for at ‘tvinge’ hende). Mit indtryk i skrivende stund er faktisk, at hun kaster op uanset, om hun er på Atopica eller ej og uanset hvilken kost hun har fået eller om der er mad i maven eller ej. Hun har sjældent tynd mave, faktisk er den ret hård, og farven er tæt på at være sort (uanset hvad hun har spist).
Tak for tippet med Haderslev; det vil jeg prøve, for jeg skal love for, at det er en dyr fornøjelse at eksperimentere med foder! Jeg mangler godt nok lige at lære lidt om, hvordan jeg griber tingene bedst an. Fx ved jeg ikke, hvor lang tid Tia skal spise et givent foder, før jeg ved, om det er godt/skidt. Kan du fortælle mig det?

pivnu:
Hov, her står jo svaret, som jeg lige efterlyste ovenover: Efter et par uger kan man afgøre, om kosten er rigtig eller forkert, tak for det :slight_smile: Jeg er med på det med én proteinkilde, men har samtidig også øje på fx det middel, der er blevet brugt til fortykning - der bruges nemlig gum, som kan være meget generende for nogle kattes hud. Det er svært at finde fyldestgørende indholdsfortegnelser på selv de dyre mærker. Og ja, så er der alt det der med korn, suk. Pyt, vi må jo bare i gang.

Dit forslag mht. at fokusere på vådkost, tiltaler mig, for det lyder da til at være en enkel indgang til projektet. Tia er ikke glad for al vådkost, især ikke, hvis der er klumper/kødstykker i. Det skal meget gerne udrøres i kogt vand, så det bliver som en legeret suppe. Det er lige før hun står og tripper, mens jeg tilbereder det. Hvis en eller sund dåsemad har klumper, kan jeg vel egentlig blende det? Jeg er helt enig i, at A/D er en hindring for at teste, om allergien er trigget af kylling; det er meningsløst. Jeg indrømmer, at jeg har slingret noget her, for dels var der behovet for A/D i forb. med medicinen, dels var det det eneste, jeg kunne få hende til at spise, når hun ikke har villet tage tørkosten.
Nu har jeg imidlertid bestemt mig 100% for ikke at give medicin, indtil hun er testet negativ for FIV/FeLV. Desuden er hun glad nok for det billige allergifoder, så jeg har alle muligheder for at undgå A/D.
Samtidig (selvom det ikke er fikst at indføre flere tiltag ad gangen) har jeg besluttet mig for at slippe støvsugeren ud af skabet noget tiere - hun har jo altid tåreflåd og lejlighedsvis også fra næsen. Hertil kommer, at hun i dagtimerne ikke længere får lov at opholde sig i soveværelset. Det betyder, at jeg kigger på foderallergi på samme tid som husstøvmideallergi.

Mht. om hun har det fint nok på Atopica: Når hun har været på fuld dosis, ser jeg ikke megen kløen/hypersoignering. Hun blev sat ned i dosis pga. bivirkninger, dernæst op igen. Og ned igen … Nu har jeg selv sagt stop, indtil hendes status er klar - ganske enkelt af sikkerhedsgrunde. Hun har ikke haft sår i munden, men der har været i nakken - især en enkelt gang, hvor der røg en hel tot med hud og hår af i kampens hede. Jeg holder selvfølgelig øje med hende hver dag og fører også dagbog.

1000 tak for dine helt konkrete forslag til, hvordan jeg griber det an - det havde jeg brug for, for jeg har lidt en tendens til at handle i panik. Fortsat vægter jeg dog at få hende til at spise, og det betyder, at jeg nogen gange ikke kan nå at vurdere en kost, inden hun holder op med at spise den (jeg dropper altså ikke et forsøg, bare fordi hun græder i madskålen en enkelt gang). Derfor er ideen med kun A/D et fint forslag at have i baghånden!
Jeg bor i Aarhus-området, så jeg kan desværre ikke takke ja til dit søde forslag om nogle foderprøver.

Kh. til jer alle. Jeg tjekker ind senere i dag, så jeg får læst, selvom der ikke længere dukker en mail om nye indlæg op.
Lise

[QUOTE=lisehougaard;1297015]Godmorgen I søde mennesker
Jeg tror, jeg har kludret i en setting, for jeg får ikke længere mail, når der er nye indlæg, så det er derfor, min responstid er så lang - IKKE manglende interesse![/QUOTE]

Det er (sandsynligvis) ikke din setting, der er noget galt med. Vi har et problem med, at mails fra vores server nogle gange bliver kategoriseret som spam. Enten ryger de i spammappen, eller også når de simpelthen aldrig frem, fordi de ryger i udbyderens spamfilter.

Hej Ingrid
Du har ret - det var ikke en setting, for alt ser korrekt ud. Mails herfra ryger ikke i min spammappe, og endelig har jeg jo fået nogle i starten. Gad vide, ‘hvem’ der så sorterer? Det er lidt specielt, når det ikke er konsekvent.

I det forum (for forfattere), jeg har kørende, røg vores nyhedsbrev altid i folks spammapper. Jeg klagede min nød til en IT-bekendt, der løste problemet for os på DNS-niveau. Det var ekstremt nørdet, men virker den dag i dag.

Mvh. Lise

En forsigtig Tia-update:

Min lille tiger spiser stadig godt - faktisk så godt, at jeg nu skal passe på, hvor meget jeg giver hende. Luksusproblem! Det betyder, at hun også kan potte den regelmæssigt, så det er tydeligt, at maven har det meget meget bedre. Så vidt, så godt.

Men hvad med kløen? Ved I hvad? Jeg har faktisk ikke bemærket noget påfaldende hverken i aftes eller her til morgen. Er det øjnene, der ser, eller er det fakta? Hun har jo kun fået den nye (discount-) kost i en uge + været A/D-fri i mindre end to døgn. Tænk, hvis vi allerede … Okay, jeg mangler at vide noget om de vilde opkastningstendenser og skal også kende hendes langtidsreaktion på maden, men de næste uger bliver godt nok spændende :slight_smile:

Vi vejrer en smule morgenluft (men er forberedt på et setback).

Jeg ønsker jer en rigtig dejlig søndag!
Kh. Lise

Hvis det viser sig, at hun efter lidt mere tid stadig trives - også på andre måder end med kløen - på discountfoder, er det jo bare det, hun skal have :slight_smile: Jeg ville ikke betænke mig.

Mht. mails - vi har kontaktet udbyderen, der har henvist os til Microsoft, som åbenbart har besluttet, vi er farlige. Så dem skal vi forsøge at overbevise om det modsatte, og indtil videre er det vist ikke lykkedes :S Jeg ved meget lidt om den tekniske del af forum, men det har jeg en it-ekspert til at tage sig af. Så sagen er i de bedste hænder :slight_smile:

Det undrer også mig, at det ikke er konsekvent, men jeg kan ikke svare på hvorfor.

Hej igen Ingrid/galath

Enig med dig i det med foderet - dog skal jeg lige sikre mig, at det er godt nok til at dække Tias almindelige behov. Synes at huske, at der er lovligt mange kulhydrater i forhold til protein i. Det svarer måske til, når vi andre spiser meget hvidt sukker/mel: Det smager godt, men mætter ikke, og man bliver måske tyk. Og så har jeg ikke snakket om fx følgeproblemer ved ikke at få protein nok. Men jeg er opmærksom. Lige nu skal hun (og nok også jeg) bare have lov at nyde en nemmere tid.

Mht. spam: Min nørd kreerede en setting til DNS-serveren (mystiske tegn osv). Det var således ikke i selve CMS’et, der skulle ændres noget. Vi bruger gratisdns.dk, så jeg skulle selv ind at skrive det det rigtige sted. Jeg har videregivet den setting til en anden, der også selv har mulighed for at styre sin DNS, og hos hende virker det også. Hvis I også kan styre jeres DNS, så stik mig jeres nørds mail, så skriver jeg til vedkommende :slight_smile:

Jeg ligger tilfældigvis ved siden af vores IT-nørd, som kan fortælle, at vi ikke selv kan ændre i DNS’en. Ellers havde han løst det for længst :slight_smile:
Han mumlede så noget med udbyder og måske selv kunne gøre noget i koden, men der faldt jeg af :slight_smile:

:kryds: for det ‘bare’ er RC allergi!

Hihi, jeg ligger så ikke ved siden af vores it-nørd, men udbyderen kan jo godt bare indskrive den TXT-linje: v=spf1 ip4:(efterfulgt af den IP-adresse, der er relevant for jer) ip4:(den anden IP-adresse, der er relevant for jer) -all
Det skal være uden parenteser.
Jeg aner ikke, hvorfor der skal to forskellige IP-adresser til, men det handler om udbyderens setup. Vores kan jo sagtens have en anden opsætning end jeres.

Put bare videre nu.

PS - denne gang fik jeg faktisk en email fra systemet …
PPS - ej kun RC, også Hill’s, men tak for fingerkrydseriet :smiley:

[QUOTE=lisehougaard;1297086]Hihi, jeg ligger så ikke ved siden af vores it-nørd, men udbyderen kan jo godt bare indskrive den TXT-linje: v=spf1 ip4:(efterfulgt af den IP-adresse, der er relevant for jer) ip4:(den anden IP-adresse, der er relevant for jer) -all
Det skal være uden parenteser.
Jeg aner ikke, hvorfor der skal to forskellige IP-adresser til, men det handler om udbyderens setup. Vores kan jo sagtens have en anden opsætning end jeres.

Put bare videre nu.

PS - denne gang fik jeg faktisk en email fra systemet …
PPS - ej kun RC, også Hill’s, men tak for fingerkrydseriet :D[/QUOTE]

Jeg havde dælme også været noget knotten, hvis du lå ved siden af ham :stuck_out_tongue:

Rune skulle have fået pillet ved koden nu, så mailsene kommer frem - måske i spam, men det kan han ikke helt styre :slight_smile: Noget med at nu kan mailprogrammer se, at mailen kommer fra KG, hvor det før lignede, at det var nogen den ville bilde modtageren ind… Fra hans side dog fortalt med lidt flere ord :tihi:

Hahaha, ja det kan vi ikke have noget af :wink:

Mails er kommet fint frem her og ligger ikke i spam. Nydeligt! Især gmail er sart overfor mails, der fx sendes via en server, der ikke hoster domænenavnet. Kan ikke huske de finere detaljer, men jeg kan godt leve et fuldt liv alligevel.
I øvrigt er de der sure smilies i TXT-linjen ikke noget, jeg vil ha’ skyld for - det er autoformatering, som jeg ikke lige var obs på. Men pyt, det har jo ikke nogen relevans nu.

Jeg ønsker dig en fortsat dejlig søndag.
Kh. Lise

If it ain´t broke, don´t fix it :wink: Hvis foderallergien falder til ro, så hold fast! Hvis hun så begynder at blive for tyk, så tag dig af det til den tid - men lige nu er den bedste plan at holde allergien i ro! Så kan du om lidt forsøge dig med noget andet foder af højere kvalitet, når der er helt ro på - hvis behovet er der. Men kig først på om hun trives, for hvis hun gør det så er det ikke sikkert du behøver at skifte igen. Katte kan leve stort set uden kulhydrat - de er ægte carnivor. Men man kan ikke fremstille foderkroketter uden at tilsætte stivelse i en eller anden form. “Kornfrit” betyder bare at der er en anden slags stivelse i; kartofler, ærter eller andet - men kulhydrater er der nu engang i det hele :slight_smile: (Folk har desværre fuldstændigt glemt hvorfor kornfrit vandt frem og tror derfor at det handler om sundhed - det gør det ikke)
VH
Susanne

[QUOTE=Susanne W;1297129]If it ain´t broke, don´t fix it :wink: Hvis foderallergien falder til ro, så hold fast! Hvis hun så begynder at blive for tyk, så tag dig af det til den tid - men lige nu er den bedste plan at holde allergien i ro! Så kan du om lidt forsøge dig med noget andet foder af højere kvalitet, når der er helt ro på - hvis behovet er der. Men kig først på om hun trives, for hvis hun gør det så er det ikke sikkert du behøver at skifte igen. Katte kan leve stort set uden kulhydrat - de er ægte carnivor. Men man kan ikke fremstille foderkroketter uden at tilsætte stivelse i en eller anden form. “Kornfrit” betyder bare at der er en anden slags stivelse i; kartofler, ærter eller andet - men kulhydrater er der nu engang i det hele :slight_smile: (Folk har desværre fuldstændigt glemt hvorfor kornfrit vandt frem og tror derfor at det handler om sundhed - det gør det ikke)
VH
Susanne[/QUOTE]

Jeg er helt enig med dig.

Men bliver lidt nysgerrig… Hvorfor vandt kornfrit frem? Troede bare det kom samtidigt med folk blev bange for gluten…

Kornfri bølgen i dyrefoder starter i virkeligheden for 9 år siden. I 2007 gik der noget helt galt i USA og Canada, hvor der pludselig blev rapporteret adskillige tilfælde af nyresvigt, der kunne hæftes sammen med foderet :frowning: En større skandale rullede ret hurtigt, da det viste sig at meget store mængder foder indeholdt kontamineret hvede fra en bestemt kinesisk eksportør! Det nye sort blev derfor meget hurtigt derefter at kunne reklamere med kornfrit produceret foder - et ganske forståeligt skridt, fordi forbrugerne selvfølgelig var blevet bange. Det ramte rigtigt mange mærker, også af de meget kendte, og jeg kan huske at jeg dengang talte med en IAMS /Eukanuba repræsentant der var riiiigtigt glad for at de ikke på noget tidspunkt havde anvendt kinesisk korn overhovedet. Derefter glemte folk lidt hvad oprindelsen til det var, og siden da er det bare smart at fodre kornfrit (uden at nogen rigtigt vil forklare hvad der er galt med korn); og så får kattene bare sine kulhydrater fra andre kilder i stedet :slight_smile: Men hverken kartofler, ris, majs, ærter eller andre kulhydrater er mere naturlige for katten end hvede er. Rent ernæringsmæssigt er det kejserens nye klæder :wink:
Man kan stadig google sig frem til rå mængder af gammelt info om det - her er et meget godt referat: 2007 pet food recalls - Wikipedia Senere igen gik det så udover kineserne selv med store mængder kontamineret modermælkserstatning til humant brug :frowning:
VH
Susanne

Enig enig enig! Lige nu giver du det i hvert fald 4-6 ugers ro, med mindre hun får tilbagefald. Og hvis hun stadig har det godt derefter, så sker der jo ikke noget ved, lige at trække vejret dybt, stadig lade hende blive på discount-foderet, og så lige overveje planen fremadrettet (vil du provokere, for at prøve at finde synderen, eller vil du prøve at introducere eet nyt foder af gangen, for at finde noget mere hun tåler, etc.).

Vedr. hvor hurtigt man kan se ændringer; det er noget individuelt. Og selvfølgelig klart nemmest uden medicin. Men der skulle altså kunne gå op til de her 4-6 uger, før det, som katten reagerer på, er ude af kroppen.

Hendes kradsning og sår (sådan nogle væskende nogen, eller selvfølgelig også sår pga. kradsning) kan sagtens være et symptom på foderallergi.
Men normalt forbinder man ikke opkast med foderallergi. Blot til info.

Krydsede fingre for, at discount-foderet lige nu er en løsning!