Foderberegner - hvad er det bedste foder til min kat?

Så fik jeg endelig lavet mit foderberegner skema færdig.
Dog kun til tørkost.
Der er 103 forskellige fordre med, de fleste er fra zooplus og så nogle andre som ikke fås der.
Der er egentlig ret interessant at se hvor meget dårligt foder der er og så hvor forskellig prisen er.
Jeg har kun taget de første 5 ingredienser med i min tabel, jeg skulle jo også være færdig…
Nu har jeg rig mulighed for at vælge det foder der har det mest reelle protein såvel som, højeste protein% såvel som billigst muligt.
Det er noget af et puslespil og der er jeg ikke kommet til endnu.

8 Synes om

og ja det står egentligt ret sølle til hvis man vil have “rigtig kød” som de 5 første ingredienser.

Der er flere som har korn som første ingrediens - og det er ikke engang fordi de er hystetisk billige…

1 Synes om

Superflot oversigt :thumbup: Stort arbejde.

Lidt surt at ingen af mine kan lide Porta 21 og også generelt får dårlig mave af dette foder.
Eden har vi prøvet og det fungerer fint men er ret dyrt.
Purizon ville de krænse bæster heller ikke røre - glad for at jeg kun prøvede en lille pose.

Nogen som har erfaring med Farmina ?

Problemet for mig er at mine katte tilsyneladende er super kræsne og faktisk trives rigtig fint på Royal Canin som jo generelt har for meget korn. Jeg fodre så med en del råt ved siden af og håber så på at det samlede indtag er i orden.

2 Synes om

Jeg syntes også farmina ser ret interessant ud - men kender det heller ikke

Flot - er det evt. muligt at få access til hele excel arket…? :wink:

I øvrigt sjovt. så forskellige præferencer katte har - Manse-ekstremt-selektivt-spisende (aka. r*vkræsen… :sunglasses:) har faktisk Purizon på positivlisten…

ja og nej - jeg er ikke helt færdig med at fedte med det, men når jeg er så kommer det til at ligge på min www.

Jeg er ved at lave en lignende for vådfoder, som bliver lavet efter samme princip.

5 Synes om

mine får også RC og ser ud til virkelig at trives med det. De får som dine en del råt ved siden af.

Men ja det er for mig også hvad der er økonomisk muligt og hvad der er praktisk. At skulle på 5 forskellige sider er noget bøvl så meget nemmere hvis man kan nøjes med en etc.

Jeg har jo maine coons og de er langt fra småt spisende, mit nuværende kuld på 7 spiser 1 kg vådfoder plus nogle hundrede gram tørfoder plus det løse. Så der ryger noget gennem og ja der bliver også serveret topic eks.

Tag evt noget med, om der er salt eller sukker i vådfodet med :slight_smile:

Er der forresten nogen i din husstand, der er glade for skemaer? :joy:

Enig at det bliver et sorteringsparameter til vådfoder.

Kan ikke forstå din kommentar om skemaer :wink::joy::joy:

Lone, if it ain´t broke, don´t fix it…:wink: Hvis de trives som det er, så er det jo ikke et rigtigt problem. En god balance som dyrene tydeligt trives på og som de kan lide er meget værd! Også selv om det måske ikke lige passer helt ind i et skema…
VH
Susanne

4 Synes om

især behold hvad du har hvis det virker :wink:

Jeg har ikke tænkt skemaet til brug for at dunke hverken mig selv og da især ikke andre oven i hovedet.

Det er lavet for at, relativt overskueligt, kunne skifte eller introducere andet mad.

Madmarkedet, er efter min mening, totalt uoverskueligt, og der er ingen sammenhæng mellem ord som luksus og indhold (som kan være svært uluksuriøst…).

Især kornfri er jo overalt i debatten, ja men stortset alle kornfri er de proppet med kartofler. Kartofler er der langtfra alle der kan tåle osv. Jeg tænker skena kan bruges i den slags diskussioner således der på, en nem og overskuelig facon, kunne komme lidt mere fakta ind i debatten.

Jeg tænker også skema kan blive brugt som en henvisning ala, det optimale foder er xx men så dyrt at folk så selv skal leve af havregryn, tilgengæld kan yy foder bruges og det er næsten ligeså godt men koster kun det halve.

Jeg ville eks godt fodre med Eden men ja det er dyrt, hvis jeg nu på rimelig overskuelig vis kan finde noget lignende blot væsentligt billigere, så har skema været alle pengene (tid er penge ved I nok) værd.

Eller eks. Porta21 har en variant med virkelig højt protein indhold og de andre af væsentlig lavere indhold, der kunne skema på simpelvis bruges til hjælp om at vælge den mest optimale variant.

3 Synes om

Kartofler er noget fanden har skabt. Mvh Pelka

2 Synes om

ja og Pelka er så absolut ikke den eneste hvis mave ikke er med på kartofler. Jeg er ikke modstander af kartofler i kattefoder, men det er helt sikkert noget jeg er opmærksom på da jeg hører det flere og flere steder fra at de “kornfrie” varianter kan være hårde for nogle kattemaver.

1 Synes om

Jeg lavede lige en anden sortering udfra følgende kriterier: mindst 40% protein i tørstof, mindst 20% fedt i tørstof og de 2 første ingredienser skulle være kød eller tørret kød.

Den er sorteret efter “hvordan får jeg billigst muligt flest mulige lødige proteiner”, med de kriterier er vi nede på 18 varianter

Hvis samme sortering laves og der yderligere tilføjes at der ikke må være kartoffel/sød kartoffel på de 5 første pladser, så er vi nede på 4 - nemlig Acana og Essential :open_mouth:

Min pointe er blot at jeg bliver nødt til at gå på akkord med nogle af mine betingelser for at have noget reelt valg der også er til at betale i det lange løb :wink:

4 Synes om

Jeg har tidligere lavet et ligende skema :slight_smile: Det er et stprt stykke arbejde, men ret interesant

ÅH ja og det er mega træls, har rigtig mange gange nævnt det i foder diskutioner, nøj det giver øretæver til mig, det er fy skamme at kritisere kornfrit.

Ja, men problemet er jo at det høje indhold af proteiner er pga kartoflerne, så hellere foder med noget der han mindre indhold af protein end at bruge kartoflerne.

vi har valgt at brug det vores katte trives på her er RC Maine Coon den ene

1 Synes om

Det er super flot skema. Stor respekt herfra! :slight_smile:

Jeg har brugt noget lignende, når jeg skulle kigge efter vådfoder med lavt phosphatindhold (almindeligt vådfoder til nyrekat, når katten ikke ville røre nyrediæt), omend dog længe siden det er blevet opdateret: http://www.felinecrf.org/canned_food_uk.htm

Og i forhold til kornfri, nej, så tror jeg heller ikke det er den endegyldige sandhed, måske de andre ting (istedet for korn) som tilsættes medfører andrer problemer, jævnfør den debat der er vedrørende om grain-free måske kan medfører hjertesygdom hos hunde…

Jeg forsøgte selv primo 2018 at skifte fra RC til Virbac. Med det resultat, at en af mine ældre MCO’er tabte sig gevaldigt (til trods for at han spiste) og fik konstateret forhøjet SDMA. Min mistanke er, at det meget høje proteinindhold simpelthen var ved at brænde hans nyrer af. Så snart han kom retur på RC tog han pænt på igen, og hans tal er nu normaliseret. Så jeg tror ikke alle katte kan forliges med det meget høje proteinindhold i tørfoder, eller erstatningerne for kornet.

5 Synes om

Jeg er meget enig at der ikke er en løsning for alle katte! Debatten, som Jeanette også nævner, kan blive meget ophedet når jeg forholder mig kritisk til kornfrit. Folk aner ikke hvorfor kornfrit de gentager bare som en flok lemminger…

@Churchtown tak for rosen, ja det tager tid at lave, men jeg har også lært en del undervejs. Tak for de interessante links, dem skal jeg lige have nærlæst

3 Synes om

Jeg blander faktisk ofte kitten varianter i spanden, netop for at få lidt extra af det gode :slight_smile:

2 Synes om

ok ja der gik så en kende mere end “lige et par dage”, men nu er regnearket online

Send MEGET gerne rettelser og tilføjelser og alt det der. Send det til mig på [email protected]
God fornøjelse med at finde foder

2 Synes om

Tilføjet en ny variant - Gourmix.
Den er på plads 70… så ikke det værste, men langt til toppen af proteinpyramiden :wink:
Tilgengæld er det pivdyrt, 93 kr pr/kg.

Er der nogen her på forum som bruger det?
Er jeres katte glade for det?

Mine pelsbamser bliver det ikke tilbudt da der kun er 16,1% fedt i det, og det er et nogo til MCO pels.

Der er i øvrigt nu 119 forskellige slags foder i tabellen, ikke så sært så mange bliver forvirret over hvilket foder de nu også skal bruge.

5 Synes om