Lux og Topic vådfoder

I mine øjne er du nu ekspert, mange års erfaring betyder meget. Min ene kat er lidt mat i pelsen og har muligvis allergi, så jeg har prøvet at give hende Porta 21 fra Zooplus, som skulle være “rent” og nemt at fordøje. Problemet er at det er lidt dyrt og hun vil kun spise den med tun (og tørfoder). Jeg ved ikke om det har nok taurin. Hvad fodre du dine katte? Og beklager hvis jeg har spurgt før.

Jeg vil prøve lidt forskelligt for at se hvad der fungerer bedst. Det er svært at finde det rette, når dyrlægen kun anbefaler Hills og Royal Canin.

Når det gælder vådfoder - det de gider æde, og det er ikke altid det, jeg synes bedst om. I lang tid har de fået Remas bakker med vådfoder. Jeg synes ikke, det er lækkert, men i det mindste er der ingen kulhydrater i. Og de spiser det stadig efter flere år. Det er i sig selv usædvanligt.

Du kan altid gå på opdagelse på Zooplus, der har et enormt udvalg af vådfoder i alle forskellige kvaliteter.

Mine katte får noget specielt urinvejstørfoder, så det kan du ikke rigtig bruge til noget. Før det fik de Purizon. Højt animalsk proteinindhold og vist også et pænt fedtindhold.

Igen et personligt valg truffet på baggrund af at jeg ved, katte er 100 % carnivorer. Men jeg har reelt ingen forudsætninger for at vurdere, om lige netop det foder er godt for lige netop min kat - ud over at se på, om katten trives.

Så ekspert - nah :blush: Men foder er altid en interessant diskussion, og den kommer op igen og igen, fordi der både er meget forskelligt foder og mange forskellige holdninger :slightly_smiling_face:

2 Synes om

Jeg har lært meget om fodder siden jeg kom her, og er slet ikke færdig med og lære om det endnu. Får så utrolig god vejledning her inden, kan simpelthen ikke huske det eller finde det igen, men en her inde, har lavet en så fantastisk fodder skema, så man kunne sammenligne det hele. Jeg er så imponeret over den stykke arbejde vedkommende har lavet og så bare sådan dele med os andre :blush:.

Min lever på royal canin tør fodder også lidt vådmad der fra, samt lidt andre slags sådan lidt fra hvor jeg nu handler, prøver og finde nogle sunde ting.
Royal canin er ikke det bedste, men min vil helst have det, mindst spild, samt han er flot i pels og har det godt, og han trives på det, så på den måde går jeg lidt på kompromier med det hele. Men også ser meget på hvordan han har det
Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Tak :blush: jeg må gå på opdagelse og holde øje med hvordan katten har det. Jeg har bestilt et par prøvepakker fra Zooplus, så forhåbentlig giver det pote.

Mine kan også lide royal canin intense beauty, det er bare forfærdelig dyrt og heller ikke optimalt, når der er sukker i. Men der er også sukker i purina gourmet, som de elsker, og jeg må gå på kompromis.

Jeg må bare holde øje med min kat og finde det der gør hendes pels blank igen. Tak for svar :blush:

1 Synes om

Er det den her tråd du tænker på?

Foderberegner

Og jeg kikkede videre og tænker det er nok i en 2021 tråd, hvor @HolmeInc linker til den opdateret version.

Opdateret version

@Beimis Du kan søge her på siden, hvis du trykker oppe i toppen på forstørrelsesglasset. Det er ikke altid man finder det man søger efter, men man kan jo altid prøve. :slight_smile:

2 Synes om

Så vidt jeg lige kan se (kiggede lige på zooplus), så er Porta21 vådmad generelt kun suppleringsfoder. Det er vigtigt at være obs på, da katten kan få mangelsygdomme, hvis det er størstedelen af deres mad.

Det er @HolmeInc, der har lavet et fint skema med tørkost :slight_smile:

Vi fodrer primært med vådkost og så får de lidt tørkost ved siden af. Jeg er dog ikke den store hjælp, da vores lever af Topic. Der findes helt sikkert bedre, men vi skal også lige kunne være med økonomisk. De får en 3-4 dåser om dagen og nok 3 dl tørkost ved siden af (de er 5). De får engang imellem anden vådkost, når der skal være fest :tihi:

Ved vådfoder går vi efter animalsk protein som første ingrediens, og ingen korn, sukker eller salt. Ved tørkost går vi efter det samme (udover der gerne må være korn i), og jeg kigger på råstofanalysen, hvor fedt gerne skal være på cirka 20% og protein på cirka 35% eller mere.

Det er ikke altid, de lige får noget, der lever op til de krav. Der kan være gode tilbud eller foderpræmier, der får os til at gå på kompromis :slight_smile: Vi kigger på kattene - de er alle sunde at se på, blanke i pelsen og kun en er lidt til den gode side (og det er blevet bedre og bedre med alderen).

Jeg ved ikke om du kan bruge mit lange skriv, men der er lidt tanker :slight_smile:

3 Synes om

Det er en stor hjælp! Mange tak :relaxed: jeg tænkte nok Porta21 manglede noget næring. Ved du hvor tit de må få suppleringsfoder? Er det en gang om dagen eller et par gange om ugen?

Jeg har ikke tjekket, men det har det i hvert fald været tidligere. Engang havde Cosma en variant med tun, der var fuldfoder, men det ser ikke ud til at være tilfældet længere?

Må indrømme, at det har jeg aldrig sat mig ind i. Jeg ville nok højst give det som måltid engang imellem, hvis de får mest vådkost… Hvis de fx lever af 80% tørkost og 20% vådkost, så havde jeg nok gerne givet det et par gange om ugen.

Men det er bare lommetanker - jeg ved ikke, hvor grænsen går :slight_smile:

1 Synes om

Det ligner deres skift til skipjack tun har gjort, de ikke længere laver det som fuldfoder… Til gengæld burde der være langt færre tungmetaller i tunen (det er også skipjack, der anbefales til mennesker og især til gravide), men tun hver dag er vist lige rigeligt alligevel.

2 Synes om

Tak, det lyder fornuftigt. Jeg vil prøve at Google mig frem :relaxed:

Du kan læse min begrundelse for hvad foder jeg bruger https://www.chicha.dk/hvad-indeholder-det-perfekte-kattefoder/

Andre har også linket til det, men her er sammenligningsarket for tørfoder https://www.chicha.dk/sammenligning-af-toerfoder/

Jeg har ikke lavet på vådfoder endnu, det sker på et eller andet tidspunkt :wink:

2 Synes om

Tak :tak: @Enki, ja det var den :slightly_smiling_face:, havde prøvet, men fandt ikke lige det, men fandt andre ting

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Må heller lige få skrevet, jeg på ingen måde, er uddannet ekspert på nogen måde, det er kun min egen erfaring og det jeg har lært den vej

Med venlig hilsen beimis ejer

1 Synes om

Jeg ser frem til listen med vådfoder og tak :smiling_face_with_three_hearts:

Er det både dåser og portionsbakker din kat ikke gider spise af Topic? Og alle farver/varianter?
Mine gider heldigvis at spise alle de tre varianter af dåserne, men hvis de får den samme variant i en længere periode, kommer de til at have brug for en pause i en periode før de gider æde den igen. Min mors katte gider tilgengæld KUN spise den blå variant og gør det gerne hver dag året rundt. Den gule og orange rynker de bare på næsen af. Så det kan nok godt betale sig at afprøve alle varianterne for at se om de har præferencer.
Jeg er bare lykkelig for at mine gider alle tre varianter, for det er et rigtig hæderligt vådfoder til prisen og mine fire kræ lever primært af vådfoder og får kun en håndfuld tørfoder (div. blandet af forskellige mærker) til deling morgen og aften.
Min ene kat har ingen stopknap når det kommer til tørfoder, så for at holde ham bare rimeligt slank, er vådfoder vejen frem + han har haft udfordringer med blæresten og belastede nyrer som følge deraf, så den rigelige mængde væske har hjulpet ham til nu at være fri for både det ene og det andet.

2 Synes om

Undskyld det sene svar. Jeg har prøvet alle varianter. De slikker saucen (den ene gør i hvert fald) og lader resten ligge. Det er virkelig en skam, for det er en god pris :frowning:

1 Synes om

Har du prøvet at mose eller blende det med en lille smule ekstra vand? Det virker nogen gange ift. at få dem til at tage lidt mere. Bevares de efterlader da stadigvæk en del, men de får mere med af de reelle stykker når de er most :wink:

5 Synes om

Det vil jeg prøve! Tak for tippet :grin: