Fodervært

Er der nogen herinde som har erfaring enten med a være fodervært eller bruge fodervært?

Mener du at have en kat udstationeret? Jeg har en kat på kost lige nu. Hun fik killinger for 5 uger siden, og bliver her indtil killingerne er flyttet hjemmefra. Det fungere udmærket

Hvordan fungerer det i praksis? Tænker på udgifter og ansvar osv. Har i lavet kontrakt sammen om hvem har ansvar for mad, dyrlæge, annoncering/salg eller er det mundtligt ? Var det en du kendte i forvejen eller hvordan fik I kontakt?

Det er en jeg kendte i forvejen. Vi har ikke skrevet noget ned - det er kun en mundtlig aftale. Det ville jeg nok ikke turde med ret mange andre, men denne opdrætter har jeg kendt i 8 år, og vi er blevet rigtig gode venner. Ikke at det er nogen garanti for at tingene går glat :cool:
Vores aftale er at jeg betaler foder og grus, og hun betaler alle dyrlægeregninger og - i dette tilfælde - stamtavlerne. Sidst jeg havde en af hendes katte på kost, var det mig der stod for stamtavlerne, og killingerne kom dermed til at stå med mit stamnavn.
Killingerne er sat til salg på killingelisten.dk og på russian blue klubbens hjemmeside, og evt. killingekøbere bliver henvist til mig.

Vores aftaler fungere udmærket, og der har overhovedet ikke været problemer. Er der noget nogen af os er i tvivl om, taler vi bare om det, og finder ud af en løsning vi begge kan leve med. Hun er glad for at hun kan sende en kat ned til mig, når hun har brug for det, og jeg er utrolig glad for tilliden. I dette tilfælde har det også hjulpet mig enormt meget med at komme igang med opdræt igen, idet jeg får lov til at beholde den ene af hunkillingerne til avl. Ren win-win for os begge :thumbup:

Jeg tænker at det måske kunne være en ide for mig at prøve så jeg ligesom ser / oplever at være opdrætter. Din aftale ligner meget det som jeg tænker. Jeg ville være parat til at betale foder og grus selvfølgelig (med mindre det er guldbelagt lol) Da jeg ikke kender nogle personligt vil en skrevet aftale nok være det bedste, så er begge parter sikre hvis noget skulle opstå :slight_smile: Nu ved jeg ikke lige hvornår jeg kan flytte så mine taker gå også på at jeg skal ha katte sikret min altan, så kan de bruge det som mini løbegård/lege rum Jeg burde være istand til at flikke noget sammen, er trods alt opvokset med en morfar der var tømre/snedker :wink:

Jeg har faktisk talt med en opdrætter der er ved at avle Toybobs, de er godkendt i TICA men FIFE vil dog ikke kendes ved dem. Men hvis jeg kan hjælpe samtidig med at jeg selv lære lidt så er det jo super :slight_smile: Dog havde hun ikke lige pt brug for en .

[QUOTE=solveig;1186346]Det er en jeg kendte i forvejen. Vi har ikke skrevet noget ned - det er kun en mundtlig aftale. Det ville jeg nok ikke turde med ret mange andre, men denne opdrætter har jeg kendt i 8 år, og vi er blevet rigtig gode venner. Ikke at det er nogen garanti for at tingene går glat :cool:
Vores aftale er at jeg betaler foder og grus, og hun betaler alle dyrlægeregninger og - i dette tilfælde - stamtavlerne. Sidst jeg havde en af hendes katte på kost, var det mig der stod for stamtavlerne, og killingerne kom dermed til at stå med mit stamnavn.
Killingerne er sat til salg på killingelisten.dk og på russian blue klubbens hjemmeside, og evt. killingekøbere bliver henvist til mig.

Vores aftaler fungere udmærket, og der har overhovedet ikke været problemer. Er der noget nogen af os er i tvivl om, taler vi bare om det, og finder ud af en løsning vi begge kan leve med. Hun er glad for at hun kan sende en kat ned til mig, når hun har brug for det, og jeg er utrolig glad for tilliden. I dette tilfælde har det også hjulpet mig enormt meget med at komme igang med opdræt igen, idet jeg får lov til at beholde den ene af hunkillingerne til avl. Ren win-win for os begge :thumbup:[/QUOTE]

Ideen er fremragende… og ja, det er en rigtig fin måde at prøve opdræt uden at være opdrætter :slight_smile:
MEN . du skal ikke regne med at Nogen vil overlade dig en fertil avlskat bare på dine blå øjne!
Du skal være kendt, du skal kunne henvise til andre, som kan/vil tale godt om dig og du skal have et netværk…

Vi er pt foderværter for en venindes fertile hankat…
Vi betaler vacc, foder, grus - altså alt dét som vi også ville betale for en af vores egne katte… Dette gælder fx også dyrlægeudgifter som følge af skader i vores hjem…
Min veninde betaler alt i forbindelse med opdræt. dvs mulige test for dit og dat, evt udstillinger, evt rejser i forbindelse med parring etc, dyrlægeudgifter der kan relateres direkte til hankattens fertilitet… Ligesom der hele tiden hjælpes og rådgives omkring dét at holde en fertil hankat i et ellers udpræget kælekattehjem…
Når katten bliver kastreret er han helt og holdent vores (eller rettere min mands :wink: )
Vi har ingen nedskrevet kontrakt… Det er ellers en af de ting, som jeg kraftigt vil anbefale alle andre at sørge for! En hug og stikfast (så vidt muligt) kontrakt, så man aldrig er i tvivl om hvad aftalen egentlig er… Herunder også nedskrevet, hvor længe katten max skal gå fertil, hvad med omparringer, hvor mange kuld, hvem henter og bringer osv osv osv…

Aftalen for vores fertile hankat lyder at han skal parre en enkelt hunkat hos min veninde… derefter kastreres.
Vi har udvidet den en smule… katten vil ikke blive kastreret, før alle er sikre på at der er mindst en levedygtig killing efter ham… HVIS altså det på nogen måde er muligt - dvs at han ikke bliver alt for fertil og begynder at yppe kiv blandt vores andre katte eller gennem strinter vores hjem…
Ved en mulig omplacering vil min mand formentlig have det sidste ord at skulle have sagt… alle betragter nemli katten som min mands :slight_smile:

Jeg har faktisk talt med en opdrætter der er ved at avle Toybobs, de er godkendt i TICA men FIFE vil dog ikke kendes ved dem.

Toy Bobs er ikke godkendte i TICA!
Man har tilladt registrering af dem, men de er altså endnu ikke anerkendt som race…
Se evt HERfor hvilke racer, der har championstatus… Toy Bob et end ikke nævnt hos hverken Advanced eller Preliminary New Breed… Så der er endda meget lang vej før end racen er godkendt :slight_smile:

Jeg vil skynde mig at sige at jeg ingen erfaring har eller får med udstationering :slight_smile: Jeg bryder mig ikke om ideen, men det er MIN holdning :slight_smile:
Men jeg tænker at hvis jeg skulle prøve opdrætterverdenen af på den måde, ville jeg søge en race som jeg kunne forestille mig selv at opdrætte. :slight_smile:

Jeg vil også indskyde at blive fodervært/have udstationeret en hunkat faktisk ofte kræver at man kender opdrætter endnu bedre end hvis man ‘kun’ vil købe avlskatte hos opdrættet. Simpelthen fordi man skal arbejde meget tættere sammen! Så det er bestemt ikke nødvendigvis lettere at få hunkat udstationeret end det er at købe en fertil hunkat :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1186402]Toy Bobs er ikke godkendte i TICA!
Man har tilladt registrering af dem, men de er altså endnu ikke anerkendt som race…
Se evt HERfor hvilke racer, der har championstatus… Toy Bob et end ikke nævnt hos hverken Advanced eller Preliminary New Breed… Så der er endda meget lang vej før end racen er godkendt :)[/QUOTE]

Det er korrekt, at toybobs pt er på Registration Only status, men mig bekendt (og jeg følger faktisk lidt med på sidelinien) er der ikke lang vej, før de kan søge om Preliminary New Breed status. Hvis man har lyst til at være med i et større verdensomspændende projekt i tæt samarbejde med en meget erfaren dansk opdrætter, vil det være et godt tidspunkt at komme med nu :slight_smile: Samtidig er det absolut mit indtryk, at racen er både sød, sjov og meget nem at bo sammen med, så jeg vil sige “go for it” :).

  • og Heidi har brugt foderværter før, så hun har en vis erfaring med det :slight_smile:

Hvilket igen betyder at de ikke er godkendte :slight_smile:
Jeg vil blot lige påpege dette… vi taler så ofte om at det og det bare lige godkendes i TICA (bare tag eksemplet med Lykois) - og skal så til at afvise og forklare der netop ikke er tale om “godkendelse” men registrering… derfor min præcisering :slight_smile:
Rigtig mange af disse registreringer munder aldrig ud i endelig godkendelse til championstatus…

Hvis man har lyst til at være med i et større verdensomspændende projekt i tæt samarbejde med en meget erfaren dansk opdrætter, vil det være et godt tidspunkt at komme med nu :slight_smile:

Som helt ny og uerfaren ikke kun opdrætter, men i katteverdenen i det hele taget?
intet netværk udover det som man kan få/skabe gennem den opdrætter, som vil lade en være fodervært…
Det er også noget man lige skal tænke over, inden man “go for it”…

Samtidig er det absolut mit indtryk, at racen er både sød, sjov og meget nem at bo sammen med, så jeg vil sige “go for it” :).

Det gælder jo da vel for alle katte :slight_smile: altså at de er søde og sjove…

  • og Heidi har brugt foderværter før, så hun har en vis erfaring med det :slight_smile:

Det er altid godt at opdrætter har gjort dette før… det sikrer som regel at der netop er en kontrakt og at denne også er rimelig overfor fodervært (jeg har ser horrible eksempler på det modsatte).

Tak for svarene :slight_smile:

Nu er jeg jo godt klar over at en opdrætter ikke “bare” vil give mig en kat på mit blanke ansigt :slight_smile: Jeg fandt denne opdrætter via en hjemmeside hvor hun nævnte at man kunne kontakte hende hvis man ville være fodervært og da jeg ikke vidste hvad det indebar kontaktede jeg hende og hun virker super erfaren og ikke mindst realistisk i hendes tilgang til katte generelt hvad jeg rigtig godt kan lide. Vi havde en god lang snak og aftalte at jeg skulle skrive tilbage til hende med mine tanker osv.
Derfor tænkte jeg at måske nogle herinde havde prøvet det og kunne fortælle hvordan de havde gjort så jeg fik lidt mere viden omkring det.

Mette: Sjovt at du kender(til) opdrætteren :slight_smile:

Jeg kikkede på TICAs hejmmeside og de har andre i samme type der er godkendt eller er Prem New Breed listed og jeg har læst om Toybob og de virker som om (uden at jeg er ekspert men bare bruger lidt common sense) at det ikke skulle være oversvært at få dem godkendt. Hvad der slog mig på deres Prem New Breed liste er at Don Sphynx er på den, den er da godkendt i FIFE er den ikke?

Hvis de er andre som har erfaringer de vil dele vil jeg bliver glad.

TICA og FIFe er to vidt forskellige organisationer, som dog via WCC (World Cat Congress) har et vist formaliseret samarbejde…
Det betyder dog ikke at racer, som er godkendte i den ene organisation også automatisk er det i den anden.
Fx er en for os almindelig race som Europeen ikke godkendt i TICA, mens at fx den Amerikanske Korthår ikke er det i FIFe.
FIFe har visse racer, som de af etiske årsager ikke vil godkende - bla hybridracer og Scottish Fold. Mens at man kan få lov at registrere det meste hos TICA…
Det skyldes bla at der er himmelvid forskel på hvordan en race føres frem til godkendelse i organisationerne… og også at TICA bla fungerer som et genetisk register - noget FIFe aldrig har været.

Når du siger Toybob, er der jo ikke SÅ forfærdelig mange danske opdrættere at vælge imellem … jeg har ihvertfald kun hørt om Heidi :wink:

Heidi er pt. den eneste vesteuropæiske opdrætter af racen :slight_smile:

Og som mange herinde ved, er hun Fannys (min første avlskat) opdrætter, så jeg kender hende særdeles godt og selvom det godt kan være, at

Rigtig mange af disse registreringer munder aldrig ud i endelig godkendelse til championstatus…

som Ann skriver, så er der nogle meget målrettede og dedikerede folk involveret i denne race og bare fordi andre racer har givet op undervejs, betyder det ikke, at de giver op :slight_smile:

Det lyder så fint. Du får min smukke pige. Jeg får og betaler alle udgifter til et kuld killinger eller flere og efterfølgende har du en kat. Hvor enkelt og smart for begge parter. Er du ny opdrætter kan du opleve hvordan det er at få killinger og har en erfaren opdrætter med på sidelinjen som tager det fulde ansvar og som du kan lære af.

Så langt så godt for hvornår skal hunkatten ha killinger og med hvem og hvem bringer hunkatten frem og tilbage fra parring fx. Det lyder måske ikke som om det kunne gi problemer, men her som alle andre steder kan det hele gå op i limningen hvis den ene part troede det og det og den anden part troede noget helt andet. Eller hvis opdrætter ikke kan godtage foderværtens måde at håndtere de påbud omkring kattens graviditet og killingernes opvækst som foderværten har fået. Hvordan løses det? Skive det hele ned vil nogen sige/tænke jo men det kræver jo at begge partter overholder det nedskrevne og gør de det behøvede man vel ikke skrive noget som helst.

Lille mis smutter ud og bliver ved et uheld gravid. UPS hvem betaler det kuld. Opdrætteren har jo ikke bedt om det. Foderværten har ikke noget ønske om at få killingerne eller penge til at få dem fjernet. Nå problemer er til for at blive løst. Man bliver enige og hunkatten får lov at få kuldet og det går helt galt og det ender med at katten bliver neutraliseret. Hvem erstatter det manglende kuld hvor opdrætteren måske sku ha valgt en ny avlshun. Igen problemer er vel til at for at blive løst. Tjaa det sku man da tro. Når jeg tænker på hvor uvenner 2 opdrættere kan blive i rene handler så tør jeg ikke udgi mig i den slags arrangementer. Bare at sælge en hun mod at opdrætter får en killing fra første kuld kan ende i nul betaling for killngen man solgte.

[QUOTE=LadyS;1186426]Tak for svarene :slight_smile:

Nu er jeg jo godt klar over at en opdrætter ikke “bare” vil give mig en kat på mit blanke ansigt :slight_smile: Jeg fandt denne opdrætter via en hjemmeside hvor hun nævnte at man kunne kontakte hende hvis man ville være fodervært og da jeg ikke vidste hvad det indebar kontaktede jeg hende og hun virker super erfaren og ikke mindst realistisk i hendes tilgang til katte generelt hvad jeg rigtig godt kan lide. Vi havde en god lang snak og aftalte at jeg skulle skrive tilbage til hende med mine tanker osv.
Derfor tænkte jeg at måske nogle herinde havde prøvet det og kunne fortælle hvordan de havde gjort så jeg fik lidt mere viden omkring det.

Mette: Sjovt at du kender(til) opdrætteren :slight_smile:

Jeg kikkede på TICAs hejmmeside og de har andre i samme type der er godkendt eller er Prem New Breed listed og jeg har læst om Toybob og de virker som om (uden at jeg er ekspert men bare bruger lidt common sense) at det ikke skulle være oversvært at få dem godkendt. Hvad der slog mig på deres Prem New Breed liste er at Don Sphynx er på den, den er da godkendt i FIFE er den ikke?

Hvis de er andre som har erfaringer de vil dele vil jeg bliver glad.[/QUOTE] : Vil lige sige : alle Burmeseropdrætterer kender Heidi:thumbup: ( hun er bl. a. årsag til , at jeg er opdrætter:venter:

Jeg har aldrig selv brugt foderværter, som jeg ellers mener er en god ide, da der jo kan være mange grunde til, at holde en kat fertil, som man ikke selv kan ha’ derhjemme ---- men man skal jo kunne stole 100% på hinanden, også ud over det der ikke er nedfældet!

Cat og Conni

Netop derfor er det vigtigt at ha ting skrevet ned. Edit: Jo at ha skrevet det ned gør at man altid kan gå tilbage hvis man bliver i tvivl om hvordan det nu var, der er mange ting at holde styr på og hvis fodervært er ny inden for opdræt kan man vel ikke forvente at de skal kunne hunske alt på fingre som en mere erfaren kan ? :slight_smile:
Du kommer med nogle rigtig gode eksempler på hvad man skal tænke på, jeg noterer alle ned :slight_smile:

[QUOTE=Babette;1186458]Det lyder så fint. Du får min smukke pige. Jeg får og betaler alle udgifter til et kuld killinger eller flere og efterfølgende har du en kat. Hvor enkelt og smart for begge parter. Er du ny opdrætter kan du opleve hvordan det er at få killinger og har en erfaren opdrætter med på sidelinjen som tager det fulde ansvar og som du kan lære af.

Så langt så godt for hvornår skal hunkatten ha killinger og med hvem og hvem bringer hunkatten frem og tilbage fra parring fx. Det lyder måske ikke som om det kunne gi problemer, men her som alle andre steder kan det hele gå op i limningen hvis den ene part troede det og det og den anden part troede noget helt andet. Eller hvis opdrætter ikke kan godtage foderværtens måde at håndtere de påbud omkring kattens graviditet og killingernes opvækst som foderværten har fået. Hvordan løses det? Skive det hele ned vil nogen sige/tænke jo men det kræver jo at begge partter overholder det nedskrevne og gør de det behøvede man vel ikke skrive noget som helst.

Lille mis smutter ud og bliver ved et uheld gravid. UPS hvem betaler det kuld. Opdrætteren har jo ikke bedt om det. Foderværten har ikke noget ønske om at få killingerne eller penge til at få dem fjernet. Nå problemer er til for at blive løst. Man bliver enige og hunkatten får lov at få kuldet og det går helt galt og det ender med at katten bliver neutraliseret. Hvem erstatter det manglende kuld hvor opdrætteren måske sku ha valgt en ny avlshun. Igen problemer er vel til at for at blive løst. Tjaa det sku man da tro. Når jeg tænker på hvor uvenner 2 opdrættere kan blive i rene handler så tør jeg ikke udgi mig i den slags arrangementer. Bare at sælge en hun mod at opdrætter får en killing fra første kuld kan ende i nul betaling for killngen man solgte.[/QUOTE]

[QUOTE=LadyS;1186474]Netop derfor er det vigtigt at ha ting skrevet ned. Edit: Jo at ha skrevet det ned gør at man altid kan gå tilbage hvis man bliver i tvivl om hvordan det nu var, der er mange ting at holde styr på og hvis fodervært er ny inden for opdræt kan man vel ikke forvente at de skal kunne hunske alt på fingre som en mere erfaren kan ? :slight_smile:
Du kommer med nogle rigtig gode eksempler på hvad man skal tænke på, jeg noterer alle ned :)[/QUOTE]

Kristas budskab var: Du kan ikke skrive dig ud af det.

Foderværtskab fjerner ikke den usikkerhed, der er forbundet med at have med dyr at gøre. Men foderværtskab introducerer en øget kompleksitet, idet beslutningsretten over katten bliver delt mellem to personer, der i nogle tilfælde har forskellige interesser.

Det er lidt lige som et ægteskab: Man kan ikke forebygge problemer ved at skrive alting ned. Man skal gifte sig med en, man er på bølgelængde med.:stuck_out_tongue:

vh

Andreas

Nu er det jo ikke min kat, jeg ville have den i “pleje” og hjælpe en opdrætter med at frigive plads i hjemmet. Der kan, forstår jeg, være mange grunde til at man bruger en vært. Så jeg vil ikke sige at man deler beslutningerne 50/50. Opdrætteren er altså ejeren og jeg tror ikke man skal passe en kat / hund / barn osv hvis man ikke holder sig det for øje. Jeg forstod udemærket Kristas budskab, jeg kom blot med en grund til at det stadig er en god ting at have ting skrevet ned specielt hvis man er ny inden for opdrætter verdenen.
Jeg ville da heller ikke blot gøre det for mine blå øjnes skyld, ud over at jeg elsker katte og mener man ikke kan få for mange (i princippet :wink: ) hvis man sørger for deres behov. Jeg ville finde ud af om at være opdrætter er noget for mig uden af investerer en bunke penge (jeg har altså ikke nogen hemmelig arv stående på en bank konto i Sveitz) jeg ville lære mere om katte, hvilket ikke er en dårlig ting heller, ved at arbejde sammen med en som har en bunke erfaring.

Sammenligningen med ægteskab er jo lidt fjollet, taler man ikke med den som man er interesseret i om man vil ha børn, bo i hus eller lejlighed, og man fortrækker telt eller hotel? osv Jeg ville da aldrig hoppe fra date 1 til præsten uden at vide hvad jeg fortager meig. Måske er der nogle der gør men det beviser jo bare pointen at man skal ha lidt mere styr på tingene ellers er det da dømt til at gå grueligt galt. Nu bryder jeg mig heller ikke om at sammenligne mennesker og dyr, Mennesker kan altså klare sig selv (oftest) mens en kat/hund/papegøje er afhængig af et menneske meget ofte (ja ja man kan sagtens finde eksempler på modsat det ved jeg godt)

Der er kommet en del gode og ikke mindst konstruktive eksempler på hvad man skal være obs på som jeg tager til mig og som var foremålet med tåden.

Feel free til at komme med andre eksempler hvis I kan finde nogle som ikke er nævnt :thumbup:

[QUOTE=Andreas;1186477]Kristas budskab var: Du kan ikke skrive dig ud af det.

Foderværtskab fjerner ikke den usikkerhed, der er forbundet med at have med dyr at gøre. Men foderværtskab introducerer en øget kompleksitet, idet beslutningsretten over katten bliver delt mellem to personer, der i nogle tilfælde har forskellige interesser.

Det er lidt lige som et ægteskab: Man kan ikke forebygge problemer ved at skrive alting ned. Man skal gifte sig med en, man er på bølgelængde med.:stuck_out_tongue:

vh

Andreas[/QUOTE]

Jeg har prøvet at have en udstationeret kat før…Det var også for at få indblik i verdenen!

Det gik super fint :slight_smile: eller så længe det varede, for det endte faktisk med jeg købte katten til avl, da tingene ikke gik, som det skulle :slight_smile:
Ikke pga. samarbejdet ikke gik, men fordi tingene ændrede sig… Vi havde et super godt samarbejde…

Vi har fået et super venskab ud af det, og hun hjalp en del til ved mit første kuld, hvilket var rart…

Der er både ulemper og fordele ved det…Som andre skriver: Det er VIRKELIG vigtigt, at man har et godt samarbejde, og jeg har også set tilfælde, hvor det er gået i bæ :frowning: