Fødsel

Kæmpe stort tillykke med dem. De ser søde ud :hjerte:

1 Synes om

Læg mærke til hvem mormis er mest sammen med og så accepter at det er de to som har det bedst sammen, uagtet køn. Men forvent at hvis forskelligt køn, så kan en hankat blive virkelig irriterende og fylde helt vildt meget som teenager og det kan godt give en del ballade.

Forvent også at mormis giver dem nogle på hatten fra de er omkring 8 uger - bare så du ikke bliver ked eller skuffet over hendes adfærd. Det er helt normal opdragelse :slight_smile:

2 Synes om

er de røde altid hanner?

3 Synes om

og hvornår kan man se køn?

4 Synes om

De fleste opdrættere kan allerede nu med ret stor sikkerhed skælne kønnene :slightly_smiling_face:
Hvis du kigger dem bagi, vil hullerne på en pige danne et omvendt udråbstegn og have kortere afstand mellem sig en det kolon en dreng har :slightly_smiling_face:
Prøv at Google, der kommer mange gode billeder frem, som jeg ikke lige har ved hånden på min tlf :wink:
Du kan også søge herinde, der ligger også gode billeder :slightly_smiling_face:

1 Synes om

[quote=“Majam, post:43, topic:238548, full:true”] er de røde altid hanner?
[/quote]
Nej - hunner kan også være røde, men det kræver at der er rødt på begge forældre. Hvis hun har forlovet sig med en rød eller creme han, så kan det godt være en hun - men sandsynligvis er det en han, og far er sort med nogle striber eller prikker som mønster, evt. hvide poter.
Hvor er de fine - jeg kan godt forstå I allerede er forelskede :slight_smile: Velkommen i klubben af dem, der bruger mere tid på at sidde og stirre i kassen med killinger end på at lave noget fornuftigt :slem:
VH
Susanne

2 Synes om

Jeg har dog 3 børn i alderen 0-4 så jeg sniger mig der ind når jeg kan :heart_eyes_cat::astonished:

1 Synes om

Lad dem endelig deltage hvis mormis er ok med det :heart:

Mine to piger har altid været med fra dag 1 når vi har killinger, uanset deres alder ved killingers ankomst. De er nu 3,5 og 1,5år :pray:t3: De har enormt glæde af at følge deres udvikling og at man er forsigtige ved små liv.

Lidt random billeder :smiling_face_with_three_hearts:


billede
billede

12 Synes om

Dejlige billeder af både killinger og dine smukke børn.
Sjovt at se, at lillepigens øjne matcher kattenes - de er begge dejlige blå :heart_eyes:

1 Synes om

Vi kigger til dem om morgenen når vi står op, og når de kommer hjem :heart: har fortalt at man ikke skal røre for meget ved dem før de er lidt større. Tænker de skal være en del med. Min datter er knap 2 år og min søn er knap 4 og så har vi en lille en på 3 mdr :heart_eyes_cat::denmark::heart:

3 Synes om

9 Synes om

9 Synes om

:smiling_face_with_three_hearts: Dejlig alder, og det bliver en fantastisk rejse for dem.

1 Synes om

Du kan sagtens røre dem fra fødsels men gør det så lidt som overhovedet muligt. Feks jeg vejer mine killinger hver dag fra fødsel fordi det, for mig, er den nemmeste måde at følge med i om de tager på som de skal, men udover det rører jeg dem ikke de første par uger. Fra 2 uger og fremefter bliver de rørt og løftet men klart efter ok fra missemor - lyt til hende og respekter hendes grænser. Nogle missemødre er cool med at du håndterer killingerne andre vil helst du lader være.

Men det er da fint for de 2 store børn at være med, blot ikke lade dem være alene med killingerne og lad dem ikke selv tage killingerne op. Men når killingerne er nogle uger kan børnene sagtens sidde med dem

Nå jeg vil lige opdatere :heart: killingerne er 5 dage gamle og mor mis er for vild. Hun klare bare det hele i stiv arm. Ungerne har taget 60-70 g på siden de kom og nyder livet hvor der bare spises og soves. Mor mis lader mig kæle kort tid med dem og veje dem. Alle killingerne har fået nye familier hvor alle har lagt depositum, så det gør mig virkelig glad. Vi har valgt at beholde en af drengene (den helt røde/beige) Der var 2 dreng og 4 piger i kullet. Hun spiste alle moderkager og gjorde alle 6 killinger rene og fine. Killingerne vejede imellem 88-95 :blossom:
Mor mis er ikke så vild med at jeg holder hende inde. Hvornår kan jeg lade hende sterilisere? Skal de være omkring 4 uger killingerne.
Tak til alle som har hjulpet mig igennem dette. :yellow_heart::heart_eyes_cat:

9 Synes om

9 Synes om

Du skal lade hende være inde til killingerne selv kan spise og kun får “støttemælk” så minimum 6 uger. Jeg ville også vente med at snippe hende til der, da de ville være for ubehageligt med et langt sår på maven og 6 killinger moslende rundt i såret.

2 Synes om

Bliver hun helt skør af det (mange giver dog op efter lidt tid), så måske gåtur i sele? Der er alt for mange opslag på FB pt med missemødre, der ikke kommer hjem til deres killinger :ked:

1 Synes om

Det er som om hun ikke giver op, og for hver dag killingerne blir større blir trangen også større. Det er tydeligt at det også er for at besørge udenfor istedet for i kassen :heart: jeg har ladet hende være ude i haven med mig, så går hun glad med ind igen og holder sig tæt på mig. :heart_eyes_cat:

En missemor vil instinktivt besørge langt væk fra killingerne, så lugten ikke røber deres tilstedeværelse. Helst udendørs, men ellers i den anden ende af huset.

Missemor vil også instinktivt gå ud på jagt, fra killingerne er nogle dage gamle. Når der er god gang i mælkeproduktionen, så vil hun bestemt også søge hjem igen. Man kan give hende en time i løbegården, hvis man har en.

Det haster ikke med at neutralisere en nybagt missemor. Mælkeproduktion vil hormonelt modvirke løbetid, i særdeleshed ved et stort kuld. Ved begyndende tegn på løbetid ville jeg give p-piller.

2 Synes om