Føj for en oplevelse. (løse kamphunde)

For en halv times tid siden gik jeg ud af min fordør for lige at skråne over græsplænen til min datter og svigersøn. Da jeg kommer tre skridt ud står jeg pludselig overfor to store kamphunde der står på græsplænen og knurrer. En trejde kommer løbende imod mig.

Alle tre uden halsbånd eller ejer. -øøøvvvs Hold da ferie hvor galopperede mit hjerte pludseligt hurtigt og jeg måtte virkelig indskærpe mig selv at jeg skulle trække mig stille og roligt baglæns tilbage til min fordør.

Da jeg nåede min dør flåede jeg den op og skyndte mig ind.

Som min datter sagde, så kunne det ligeså godt have været mit to årige barnebarn der lige ville smutte over græsset til mormor. Uf føj, bare tanken.

Retfærdigvis skal det siges at de tre kunne have været noget så fredlige, men når den ene hund knurrer i det øjeblik den ser mig, tja så bliver jeg altså ikke stående for at se om de bare vil klappes og nusses bag ørene.

Hvorfor render der tre kanphunde rundt i vores kvarter som ingen har set før? Hvorfor har de ikke halsbånd på? Hvor er deres ejer?

Min svigersøn ringede til politiet som vil tage en runde i kvarteret, men når vi ikke havde indfanget dem, var det begrænset hvad de kan stille op. God så, bliver jeg bare her hvor jeg hører hjemme, for at gå ud mere i dag, ja det tør jeg så ikke lige som den pivskid jeg altså er.

Puha det lettede at få skrevet om det. Sjovt som en episode hvor der jo intet skete, kan blive sidde i kroppen på én!

Muskelhunde om jeg må bede. :wink:

Men meget ubehagelig oplevelse alligevel :frowning: øv altså… Havde også været bange…
Men det ville jeg også ha været hvis det var en sur labrador eller lign. Der stod og knurrede af mig…

IMHO betyder det mindre, hvad man kalder dem - aggressiv adfærd er aggressiv adfærd.
Forbud har desværre åbenbart øget antallet af den type hund i DK, men hvad gør man ellers…
At politiet mener, at alm. borgere bør stå for indfangningen af sådanne bidske bæster, er noget af en skandale.
Jeg har flere eksempler på, at politiet overlader det til borgerne at tage affære. Næste trin er så selvtægt, som er kriminelt.
Langt ude.
Dårlig politik.

Uhh, hvor en væmmelig oplevelse! Kan godt forstå du er forskrækket! Hvor er det uforsvarligt af de ejere.

Jeg havde også et møde med en i tirsdags. Et ganske frædeligt et, men kunne stadig mærke, at jeg blev bange.

Vi var ude og se en lejlighed (Den lejlighed som 20 min senere blev min :smiley: ) Vi står udenfor, og venter på damen, som skal vise den frem, og der kommer en muskel hund gående, en AMSTAF, hvis ikke jeg så helt galt. (Den tilhørte en mand, som var ved at bære vare ind, i en af de andre lejligheder) Den var uden line, og styrede direkte mod os (min far, Stefan og jeg) Jeg blev meget bange, og min første tanke var, “her skal jeg simpelthen ikke bo” men da den nåede hen til os, snusede den til mig, og Stefan sagde til den “gå så hjem med dig” og det gjorde den dælme (at den så lige valgte at knalde hovedet ind i døren ved siden af den lejlighed, som den boede i, som jo var lukket, og først derefter vaklede lidt forhutlet hen til sin matrikel, er så en helt anden sag :stuck_out_tongue: )

Jeg tog nu lejligheden alligevel. Så jeg blev ikke helt skræmt væk, men der var heller ikke hverken knurren, eller visen tænker :smiley:

Ej undskyld! Det plejer jeg altså også at kalde dem, det må skyldes min angst at jeg kaldte dem kamphunde, for de er jo muskelhunde. De her kunne ligeså vel være familiehunde, men det at de var ude alene og uden halsbånd gør dog at jeg tvivler.

Jeg har efterfølgende tænkt på ejeren for de virkede som om de var vant til hinanden de tre muskelhunde og ja så var det samme race og farve (utrolig flot carmelfarvede). Tror ikke at de er mødtes tilfældigt på en lille strejfetur.

Jeg har sikkert en livlig fantasi oven på min forskrækkelse, men kan ikke lade være med at tænke på om de er sluppet ud ved egen hjælp eller er ja “smidt ud”- for jeg har aldrig set de tre muskelhunde før i området og vi har trods alt en stor hundelufteplads lige her i nærheden. Også det faktum at alle tre var uden halsbånd, gør at min fantasi løber løbsk.

Håber ikke jeg har ret i at “man” har valgt at skille sig af med dem på denne måde for det er da synd for de tre utrolig smukke hunde, som altså skræmte livet halvt af mig ved deres blotte tilstedeværelse. :fryser:

Det skulle desværre ikke undre mig om de netop er blevet smidt af… Der kommer flere og flere af den slags historier efterhånden som konsekvenserne af regeringens idiotiske nye hundelov begynder at gå op for ejerne! :frowning:
Og ja… tre løse muskelhunde, som tydelig kender hinanden og som knurrer af mig… jeg var også gået ind igen! Og havde ringet til politiet…
Synd at de tager så let på sagen…

[quote=Houmann90;430143]Jeg havde også et møde med en i tirsdags. Et ganske frædeligt et, men kunne stadig mærke, at jeg blev bange.

Vi var ude og se en lejlighed (Den lejlighed som 20 min senere blev min :smiley: ) Vi står udenfor, og venter på damen, som skal vise den frem, og der kommer en muskel hund gående, en AMSTAF, hvis ikke jeg så helt galt. (Den tilhørte en mand, som var ved at bære vare ind, i en af de andre lejligheder) Den var uden line, og styrede direkte mod os (min far, Stefan og jeg) Jeg blev meget bange, og min første tanke var, “her skal jeg simpelthen ikke bo” men da den nåede hen til os, snusede den til mig, og Stefan sagde til den “gå så hjem med dig” og det gjorde den dælme (at den så lige valgte at knalde hovedet ind i døren ved siden af den lejlighed, som den boede i, som jo var lukket, og først derefter vaklede lidt forhutlet hen til sin matrikel, er så en helt anden sag :stuck_out_tongue: )

Jeg tog nu lejligheden alligevel. Så jeg blev ikke helt skræmt væk, men der var heller ikke hverken knurren, eller visen tænker :D[/quote]

Tillykke med lejligheden!

Min genbo har en Amstaff en sød lille muskelhund som jeg bestemt ikke vil blive forskrækket over at møde løsgående (det er den nu aldrig, men ejeren nægter dog at udstyre dem med mundkurv!)

Min angst skyldes primært, at det var tre for mig ukendte hunde, som oven i købet knurrede blot ved at se mig, men som NamNamp skrev, så ville alle fremmede løsgående hunde i flok skræmme mig. Små hunde vil jeg dog føle jeg havde er ærlig chance for at forsvare mig imod. Det følte jeg ikke lige her, så jeg bakkede, som den kryster jeg er :sshh:.

føj sikken en oplevelse, jeg var squ nok bakket baglæns ind igen, men det havde jeg gjort uanset hvilken vuf der var tale om.
sjovt nok er en amstaff en af de hunde som jeg har mindst respekt for.
i min verden findes der ikke en mere skøn og smuk hund end en amstaff.

politiet er nogle røvhu… hvad angår de muskelhunde, nok fordi de selv er pisseræd for dem.
desværre er det deres opgave el rettere falchs opgave at indfange løse hunde osv. det er ihvertfald ikke den alm borger der skal ud og sætte liv og lemmer på spil.

nå men heldigvis er der ikke sket noget og ingen er blevet bidt, håber så bare at de hunde er indfanget igen, så i igen kan gå ud uden frygt for løse hunde

Føj for en oplevelse… forstår godt du blev bange, det ville jeg også være blevet. Jeg er selv ikke særligt begejstret for muskelhunde og går helst i en stor bue uden om dem da jeg ikke stoler på dem.

Ikke særlig smart at lade hunde strejfe rundt på den måde, men de kan jo være stukket af fra en indhegning. Jeg håber i hvertfald de bliver indfanget uden de gør nogen fortræd hvad enten det er mennesker eller andre dyr.

Vi mangler så afgjort et dyrepoliti der kunne rykke ud i sådanne tilfælde eller i hvertfald politifolk der var trænede i at indfange hunde hvad enten de er godmodige eller aggressive.

[quote=NamNamp;430115]Muskelhunde om jeg må bede. :wink:

…[/quote]

Nej, F***** nej…Kamphunde er det det hedder…det andet ord er KUN en popsmart betegnelse der er opfundet i håbet om, at kamphundene ikke virker så skrækindjagende på mennesker.

Kamphunde har den slags hunde heddet siden tidernes morgen…Alle hunde derimod er muskelhunde, blot forskel på hvor stærke de er

Fy for pokker for en grim oplevelse, jeg kan godt forstå du ikke er tryg ved det

[quote=Mai;430112]Min svigersøn ringede til politiet som vil tage en runde i kvarteret, men når vi ikke havde indfanget dem, var det begrænset hvad de kan stille op. God så, bliver jeg bare her hvor jeg hører hjemme, for at gå ud mere i dag, ja det tør jeg så ikke lige som den pivskid jeg altså er.
[/quote]

Til jer der skriver om at borgerne skal indfange løse hunde: Jeg synes altså ikke at det står nogen steder i Mais indlæg at borgerne skal indfange løse hunde? Der står bare at politiet ikke kan gøre så meget når de ikke blev indfanget. Forstået som at selvom de tager ud og kigger, så kan de jo være over alle bjerge, eller bare ikke lige der hvor politiet kigger efter dem :slight_smile:

Når det så er sagt så kan jeg godt forstå du blev forskrækket. Ville jeg godt nok også være blevet.
Vi har en der lufter hans bette et eller andet hvide-puff-bold af en hund uden snor på - det er så hvad det er, men den er bare såååå arrig og farer hen efter en og gøer og knurrer. Det kan jeg ikke lide! Især ikke når den ikke reagerer synderligt godt på ejerens kalden. Jeg bliver inde eller går en anden vej, når jeg opdager den…

Uhh, sikke en forskrækkelse, det var godt, du kom ind i god behold… :S

Når jeg læser den slags, bliver jeg ekstra glad for, at jeg bor her ude, hvor kragerne vender.
Jeg kender alle nabo-hunde, der iøvrigt meget sjældent går uden snor - og mennesker.

Men jeg får nu også tit at vide, at det er godt, Freja er i snor, ellers ville folk blive bange for hende,
hun ser nok også lidt ‘brysk’ ud med det store skæg og ‘strit’ øjenbryn. :tihi:
Man kan jo ikke se på hende, at hun er jordens rareste hund.
(Ruhåret hønsehund, 67 cm. høj)

Jeg håber, du er ved at komme til hægterne. :inlove:
.

NamNamp har jo ret. De går officielt under betegnelsen muskelhunde.

Kamphunde er noget de kaldes i “folkemunde”, fordi nogle af dem desværre bliver brugt til kamp hunde imellem.

Jeg er vild med muskelhunde, men løse hunde i flok uden ejer, er jeg ikke tryg ved og slet ikke når den ene knurrer.

Hunde der render løs uden sin “normale” leder er ofte usikre og råvilde. Bliver blot en af dem så usikker, at den finder det nødvendigt at gå forsvare og angribe, ja så angriber de andre også, idet de tilhører flokken.

Det var det scenarie der skræmte mig, for den ene var åbenbart ikke tryg ved at jeg dukkede op. Lige i den situation følte jeg ikke for at sætte mig på hug og kigge ned i jorden og sige smaskelyde såfremt den kom hen til mig. Her valgte jeg altså et stille men angstfyldt tilbagetog.

Det er dog lidt synd at muskelhunde har fået det ry som de har for flertallet af dem er helt sikkert velafrettet, søde og skøn familiehunde og ikke kamphunde. Der er blevet gjort skøre i psyken af deres mennesker der har en afstumpet holdning til muskelhunde.

[quote=Felis;430187]Nej, F***** nej…Kamphunde er det det hedder…det andet ord er KUN en popsmart betegnelse der er opfundet i håbet om, at kamphundene ikke virker så skrækindjagende på mennesker.

[/quote]

Gud jøsses da hvor du virkelig her snakker som du har forstand…:mad: Har selv en dejlig blanding af staffordshire bullterrie og amerikans bulldog og der er dælme stor forskel på om man betegner hende som en muskelhund, for kamphund der er hun bestemt ikke, med mindre du mener hun kæmper om pladsen i sofaen.

Men ikke mindre gør det mig arrig at folk ikke har bedre styr på sine hunde og det faktisk uanset hvad race de er, så burde de være forsynet med min. halsbånd og id - at hundene så i et øjebliks fravær kan være smuttet af den ene eller anden grund, så kunne man da finde ejerne, såfremt de kunne fanges ind.

Men skulle desværre ikke undre mig at det er nogen som er “smidt” ud pga. regerings utopi, kan kun håbe hundene indfanges inden både de og måske andre kommer til skade

MVH
Gitte

Hunde er nu altid blevet delt op i forskellige klasser…også i følge den húndebog jeg har, som er ældre end du:

Spidshunde, Støvere, Jagthunde, Retrievers, Spaniels, Brugshunde (herunder eks.hyrdehunde og KAMPHUNDE) , Selskabshunde, Dværghunde o.s.v…

Begrebet muskelhunde er relativt nyt og som tidligere nævnt, opfundet som et forsøg på at give kamphunderacerne et blidere image

[quote=Felis;430187]Nej, F***** nej…Kamphunde er det det hedder…det andet ord er KUN en popsmart betegnelse der er opfundet i håbet om, at kamphundene ikke virker så skrækindjagende på mennesker.

Kamphunde har den slags hunde heddet siden tidernes morgen…Alle hunde derimod er muskelhunde, blot forskel på hvor stærke de er

Fy for pokker for en grim oplevelse, jeg kan godt forstå du ikke er tryg ved det[/quote]

Jeg kalder ikke sorte mennesker for slaver selvom de i tidernes morgen blev brugt til det. Det er at skære alle over en kam. Og det synes jeg i den grad er at have fordomme. Min bedste ven er fra Gambia, er absolut ikke racist og kommentaren er ikke min mening, men blot en sammenlining.

Den amerikanske bulldog som også er kommet ind under den nye lov og af mange bliver betegnet som en kamphund. Er faktisk fra tidernes morgen ved en brugshund… At der så er enkelte “painter-linjer” (dvs. Kamp hunde linjer blandet med Pitt-bull) der ødelægger det for racen… Er jo en helt anden sag.

[quote=Bente_K;430198]Uhh, sikke en forskrækkelse, det var godt, du kom ind i god behold… :S

Når jeg læser den slags, bliver jeg ekstra glad for, at jeg bor her ude, hvor kragerne vender.
Jeg kender alle nabo-hunde, der iøvrigt meget sjældent går uden snor - og mennesker.

Men jeg får nu også tit at vide, at det er godt, Freja er i snor, ellers ville folk blive bange for hende,
hun ser nok også lidt ‘brysk’ ud med det store skæg og ‘strit’ øjenbryn. :tihi:
Man kan jo ikke se på hende, at hun er jordens rareste hund.
(Ruhåret hønsehund, 67 cm. høj)

Jeg håber, du er ved at komme til hægterne. :inlove:
.[/quote]

Tak.

Jeg bor også derude, hvor kragerne snupper en madpakke førend de vender om og flyver tilbage til byen, og derfor undre det mig også at “vade ind i” tre løsgående hunde. Hvis de er stukket af fra hundluftepladsen her i nærheden, hvor mange kommer kørende for at lade hundene rende frit, ja så ville de jo som et minimum have haft halsbånd på. Jeg har heller aldrig set nogen lufte de tre heromkringm så tror ikke de bor i området.

Hvis politiet ikke ser dem på deres rundtur, vil de ikke have en jordisk chance for at finde dem i det vi har et kæmpe skovområde i “baghaven”. Håber dog at de tre smuksakker finder hjem til deres forhåbentlig ansvarlige ejer.

Muskelhunde, kamphunde…
Det er altså ikke blot ejerens forfejlede optræning eller manglende træning, der spiller ind.

Racer som f eks boxeren ser utroligt muskuløs og farlig ud (ligesom når folk siger, at persere ser sure ud), når man ikke kender den.
Men møder man en boxer (eller en perser), så er det jordens mest fjollede, legesyge, og lærenemme væsen.
Især på hjemmebane.

Se, det er en hund, der trods sin atletiske statur og “sure” ansigt er jordens fredeligste.
Og det er desværre ikke lige det samme indtryk, jeg får af muskel/kamp-hunde.

Hvorfor dog tage nye racer til DK, når vi allerede har indtil flere muskuløse, blide hunderacer (boxer, engelsk og fransk bulldog, bare et par eksempler)?!

Fordi en del uheldige typer bruger mere eller mindre aggressive hunderacer som en form for våben. Indtil for få år siden “nøjedes” de med Rottweilere og Schæfere. Nu skal der stærkere boller på suppen, og det er både skræmmende og farligt for os andre. Det er netop meningen! Det er hensigten, når de hunde er skaffet til huse.
Hvad samfundet så gør ved det, kan ikke afklares hurtigt nok.

At der så også også er behov for oplysning til de mere uvidende, uskyldige “alm. hunde-ejere”, der anskaffer sig eksemplarer af de racer af interesse, er noget andet. Der slås vi jo med folks uvidenhed om både hunde og katte.

Og at der så findes (et fåtal af) ansvarlige, bevidste ejere af de samme racer, som lider under flertallets dårlige beslutninger er tragisk.

Jeg har ikke nogen løsning a la gordisk knude. Men hunde, der har angreb som altovervejende første strategi, hører ikke hjemme som familiehunde.
Det gør jagthunde strengt taget heller ikke, men de er ikke i samme grad til fare for mennesker.

Det er en stor debat, dette her.

Ingen muskelhunde, eller hunde i det hele taget, er fra naturens side aggressive.

Man kan udvælge sig hunde i parring med en stærk psyke eller det modsatte, men hunden bliver ikke pr. automatik aggressiv - det er noget den skal læres.

I tiden før muskelhundene, hvor rottweilere, schæfere og dobbermann havde titlen af “farlige” hunde, viste statistikkerne at den hund der rangerede højest på statistikken over hunde der bed børn, faktisk var Golden retriver. Statistikken havde taget højde for antallet af Golden retriver var mere udbredt end de andre racer, men procentvis udfra udbredelsen af racerne var det Golden retriver der var “topscorer” på dette område.

Personlig kan jeg godt have min tvivl om denne statistik, idet den kun har behandlede tilfælde med. Tror bestemt at små hunde er topscorer mht. bid, men deres bid ender sjældent med syghusbesøg.

Der hvor jeg vil hen, er at vi skal passe på med ikke at udråbe bestemte racer til at være “dræbere”. Vi bliver nød til at forholde os til det egentlige problem og det er at visse mennesker, anskaffer sig en hund ud fra de helt forkerte grunde og at andre “almindelige” mennesker ofte anskaffer sig en hund uden at have sat sig ind i racens behov.

En hund er, modsat en kat, et flokdyr og har brug for en leder den har tillid til kan agere for flokkens bedste. Såfremt denne leder ikke anses for egnet/værdig som leder, så er det hundens overlevelsesinstinkt at forsøge at tage pladsen.

De hunde vi ser gå amok, er hunde der ikke har haft en ordentlig leder, som de respektere eller en leder de frygter. Hverken mangel på respekt eller utryghed fremmer en god hund, men det er personen der anskaffer sig hundene der er ansvarlig for hundens adfærd, ikke hundene.

Selvfølgelig ved jeg at en hund kan blive aggressiv uden at ejeren kan klandres for det, men så skyldes det med 99,9 % sikkerhed, at hunden er syg.

Det at regeringen laver et pr.stunt og forbyder visse racer er i mine øjne blot endnu et eksemple på regeringens forsøg på at score hurtige stemmer og reelt vende problemet ryggen. De spinger over hvor gæret er lavest for det er jo ikke forbud mod bestemte racer og mundkurv der er løsningen men en ordentlig “dyreejerlovgivning” der er nødvendigt.