Føj for en oplevelse. (løse kamphunde)

[quote=MiSi;430230]Muskelhunde, kamphunde…
Det er altså ikke blot ejerens forfejlede optræning eller manglende træning, der spiller ind.

Nej, det er det nemlig ikke, for nogen hunderacer har et temperament, der gør dem uegnede som kæledyr

Racer som f eks boxeren ser utroligt muskuløs og farlig ud (ligesom når folk siger, at persere ser sure ud), når man ikke kender den.
Men møder man en boxer (eller en perser), så er det jordens mest fjollede, legesyge, og lærenemme væsen.
Især på hjemmebane.

Se, det er en hund, der trods sin atletiske statur og “sure” ansigt er jordens fredeligste.

Boxer er ikke jordens fredeligste hund, det er en hund der kræver konsekvens og kendskab for at håndtere…men så er det også en god hund.
MEN, tidligere var netop boxere klassificeret som en af kamphunderacerne, men i stedet for at avle bevidst på “kampgenet” gik man den anden vej…og ligeså med rottweileren.

Og det er desværre ikke lige det samme indtryk, jeg får af muskel/kamp-hunde.

Netop derfor de er så farlige…folk ser kun den søde lille vovse, og erkender ikke den mørke side hunden har inde i hovedet…før det måske er for sent.

Hvorfor dog tage nye racer til DK, når vi allerede har indtil flere muskuløse, blide hunderacer (boxer, engelsk og fransk bulldog, bare et par eksempler)?!

Fordi en del uheldige typer bruger mere eller mindre aggressive hunderacer som en form for våben.
Det er som oftest ikke de hunde der gør skade, altså dem i følgeskab med uheldige typer…de fleste af dem er trods alt kloge nok til at have køteren i snor, selv om det egentlig ikke ville hjælpe stort, hvis vovsen gik amok…men det er bare dem folk er bange for når de møder dem på gaden.

Nej, de fleste tilfælde hvor det går galt med de “agressive” hunderacer, det er faktisk familiehundene…dem hvor ejereren og deres børn vil sværge på, at netop deres “farlige” hund er from som et lam, ikke kan gøre en flue fortræd o.s.v…altså lige indtil hunden tænder af en dag og flår den person der tilfældigvis er tættest på…også selv om det er ejeren eller ejerens barn.

Indtil for få år siden “nøjedes” de med Rottweilere og Schæfere. Nu skal der stærkere boller på suppen, og det er både skræmmende og farligt for os andre. Det er netop meningen! Det er hensigten, når de hunde er skaffet til huse.
Hvad samfundet så gør ved det, kan ikke afklares hurtigt nok.

At der så også også er behov for oplysning til de mere uvidende, uskyldige “alm. hunde-ejere”, der anskaffer sig eksemplarer af de racer af interesse, er noget andet. Der slås vi jo med folks uvidenhed om både hunde og katte.

Som at slå i en dyne… fortalere for kamphunderacerne bruger stadig det efterhånden alt for tyndslidte argument at "der findes ikke farlige hunde, kun inkompetente hundeejere :doh:
…blot i tråden her bliver man nærmest overfaldet verbalt og betegnet som hjernemæssigt mindrebemidlet af kamphundeejere, når man tillader sig at påpege ting der faktisk er fakta, og som folk egentlig selv kunne konstatere blot ved at følge lidt med i hvad der kommer frem af og til i nyhederne

Og at der så findes (et fåtal af) ansvarlige, bevidste ejere af de samme racer, som lider under flertallets dårlige beslutninger er tragisk.

Jeg har ikke nogen løsning a la gordisk knude. Men hunde, der har angreb som altovervejende første strategi, hører ikke hjemme som familiehunde.
Det gør jagthunde strengt taget heller ikke, men de er ikke i samme grad til fare for mennesker.

Det er en stor debat, dette her.[/quote]

[quote=Mai;430275]De hunde vi ser gå amok, er hunde der ikke har haft en ordentlig leder, som de respektere eller en leder de frygter. Hverken mangel på respekt eller utryghed fremmer en god hund, men det er personen der anskaffer sig hundene der er ansvarlig for hundens adfærd, ikke hundene.

Det er så ikke korrekt.
Selvfølgelig spiller det ind hvordan en hund er opdraget og behandles.
Men her i landet er det faktisk sådan, at det i de fleste tilfælde er “søde og rare, velafrettede” hunde, når det er en af kampracerne, der går amok og overfalder folk…heraf står racen American Bulldog for 1. pladsen i statistikkerne.
Og igen er det fortrinsvis ejeren eller ejerens familimedlemmer det går ud over.

Selvfølgelig ved jeg at en hund kan blive aggressiv uden at ejeren kan klandres for det, men så skyldes det med 99,9 % sikkerhed, at hunden er syg.
Det skyldes for visse racers skyld, at de er tikkende bomber hvor man ikke ved, om de går amok eller hvornår de går amok.
Man kan forsøge at avle væk fra det dårlige temperament, men det ligger gemt i hundene og ingen ved hvad der tricker hunden til pludselig at gå til angreb.

Det at regeringen laver et pr.stunt og forbyder visse racer er i mine øjne blot endnu et eksemple på regeringens forsøg på at score hurtige stemmer og reelt vende problemet ryggen. De spinger over hvor gæret er lavest for det er jo ikke forbud mod bestemte racer og mundkurv der er løsningen men en ordentlig “dyreejerlovgivning” der er nødvendigt.[/quote]

.

Jeg synes det er fint nok at forbyde visse hunderacer…blot er man desværre ikke konsekvente nok med at følge op på loven og virkelig få fjernet de hunde af uønsket race der er.

For visse racer har slet ingen berettigelse her i landet som kæledyr

Jeg må indrømme at jeg ville være mere bange for 3 arrige muskelhunde end for en arrig lab eks.

Min store hund præsterer at finde et hul i hegnet så han kan tage på tur i byen. Det er sket 2 gange at han har taget lillebror med.

Beboerne er efterhånden ved at være vant til det, og ved hvor vi bor.
Men det er self også en Samojed, så jeg tror det er begrænset hvor mange der ville være bange for sådan en :slight_smile:

Jeg ved simpelthen ikke hvad jeg havde gjort i sådan i en situation -what!

Da jeg var 13-14 år gik jeg med reklamer. Og der var en stor firlænget gård på ruten. Derinde boede en mand med sin Schäfer. Som hovedregel var hun ude når hegnet/rækværket var trukket for indkørslen - og så kunne jeg i sikkerhed gå op og putte reklamer i postkassen omend den gøede og var godt gal i skralden. Så skyndte mig altid videre.

En dag var hegnet ikke for - og jeg fik bare op mod postkassen med et sæt reklamer. Pludselig står en knurrende, gal schäfer i indkørslen. Jeg bakker stille og roligt… Og den hopper altså på mig - jeg når lige at løfte armen, ellers er jeg sikker på, at jeg var blevet skambidt i ansigtet -surrender.
Kan ikke rigtigt med store hunde idag. Har en frygt i mig - som om jeg bare venter på, at den hapser mig. Og så er det altså lige meget om det er min venindes legesyge 1-årige Golden Retriever eller enhver form for muskelhund. :blegne:

[quote=NamNamp;430214]Jeg kalder ikke sorte mennesker for slaver selvom de i tidernes morgen blev brugt til det. Det er at skære alle over en kam. Og det synes jeg i den grad er at have fordomme. Min bedste ven er fra Gambia, er absolut ikke racist og kommentaren er ikke min mening, men blot en sammenlining.
[/quote]
Nu ligger det jo sådan, at der også har været mange hvide slaver,
her i Skandinavien kaldte vi dem ‘trælle’, men det er det samme…
Så den sammenligning duer altså ikke.
… Bare til almindelig oplysning.
.

[quote=MiSi;430230]Muskelhunde, kamphunde…
Det er altså ikke blot ejerens forfejlede optræning eller manglende træning, der spiller ind.

Racer som f eks boxeren ser utroligt muskuløs og farlig ud (ligesom når folk siger, at persere ser sure ud), når man ikke kender den.
Men møder man en boxer (eller en perser), så er det jordens mest fjollede, legesyge, og lærenemme væsen.
Især på hjemmebane.

Se, det er en hund, der trods sin atletiske statur og “sure” ansigt er jordens fredeligste.
Og det er desværre ikke lige det samme indtryk, jeg får af muskel/kamp-hunde.[/quote]
Du har så ret…
Jeg har kendt Boxere i hele mit liv, og jeg har kun mødt én, der måtte aflives,
fordi han blev voldelig, hvilket så viste sig at stamme fra en knude i hjernen.

[quote=MiSi;430230]Hvorfor dog tage nye racer til DK, når vi allerede har indtil flere muskuløse, blide hunderacer (boxer, engelsk og fransk bulldog, bare et par eksempler)?!

Fordi en del uheldige typer bruger mere eller mindre aggressive hunderacer som en form for våben. Indtil for få år siden “nøjedes” de med Rottweilere og Schæfere. Nu skal der stærkere boller på suppen, og det er både skræmmende og farligt for os andre. Det er netop meningen! Det er hensigten, når de hunde er skaffet til huse.
Hvad samfundet så gør ved det, kan ikke afklares hurtigt nok.

At der så også også er behov for oplysning til de mere uvidende, uskyldige “alm. hunde-ejere”, der anskaffer sig eksemplarer af de racer af interesse, er noget andet. Der slås vi jo med folks uvidenhed om både hunde og katte.

Og at der så findes (et fåtal af) ansvarlige, bevidste ejere af de samme racer, som lider under flertallets dårlige beslutninger er tragisk.[/quote]
Jeg har aldrig mødt kamphunde i det virkelige liv, så jeg holder mig udenfor den debat.

[quote=MiSi;430230]Jeg har ikke nogen løsning a la gordisk knude. Men hunde, der har angreb som altovervejende første strategi, hører ikke hjemme som familiehunde.
Det gør jagthunde strengt taget heller ikke, men de er ikke i samme grad til fare for mennesker.
[/quote]

Det er da forhåbentlig din spøg…
Jagthunde skal være familiehunde for at blive gode jagthunde - og for at undgå uønsket adfærd.
.

[quote=Felis;430309].
Boxer er ikke jordens fredeligste hund, det er en hund der kræver konsekvens og kendskab for at håndtere…men så er det også en god hund.
MEN, tidligere var netop boxere klassificeret som en af kamphunderacerne, men i stedet for at avle bevidst på “kampgenet” gik man den anden vej…og ligeså med rottweileren.

[/quote]
Konsekvens… Er du sikker på, det er en Boxer, du har haft.?

Min Boxer var den af mine hunde, der har fået aller mindst opdragelse,
alligevel har han helt klart været den ‘nemmeste’ af mine hunde.
Alle de Boxere mine genboere har haft, har nærmest ingen opdragelse fået,
alligevel har de alle været lige så fromme som lam.

Jeg véd godt, at for flere hundrede år siden, (i romer tiden) blev Boxere brugt til hundekampe,
men for omkring 100 år siden var de sidste kamphunde gener for altid ude af racen.
Man arbejdede bevidst for at avle ‘kamp genet’ ud/væk…
.

Det var lidt svært at citere fra kombi-indlægget, men nu farve-markere jeg lige (jeg har skrevet med blåt - der viser opr. indlæg - og lilla, der viser mit nye svar):

Især på hjemmebane.

Tja, de boxere, jeg voksede op med, var milde, fjollede, legesyge selv i en høj alder, og rent ud sagt elendige vagthunde. Der blev lavet ret grove nytårsløjer på den egn, og hundene gav ikke et kny fra sig. De var bare magelige, lalleglade, og elskede at galopere henover pløjemarkerne. Men det er da en af de racer, der blev brugt til tidligere tiders barske “underholdning”, og den skulle også være en god brugshund. Meget intelligent, men ikke så let afrettelig som schæfere.
Selvfølgelig kan det slå klik for en boxer såvel som enhver anden hund, men så er der noget andet på færde. En tidl. veninde af mig blev bidt i næsen af en boxer - og en enkelt af vores tæver begyndte at bide mine legekammerater, så den måtte vi sige farvel til. Selvom den ellers var så god, som dagen er lang.

Og det er desværre ikke lige det samme indtryk, jeg får af muskel/kamp-hunde.

Netop derfor de er så farlige…folk ser kun den søde lille vovse, og erkender ikke den mørke side hunden har inde i hovedet…før det måske er for sent.

“Den søde lille vovse”?? Hvem seven ser en sød lille vovse i en muskel/kamphund??
IMHO ser de netop barske og bidske ud.

Mht hyppighed af angreb, så er der logisk nok flest angreb fra den race, som der er flest af - og som egentlig er designet til at være brugshund (jagt). Det siger bare ikke noget om racens aggressivitetsniveau. Så skulle man sammenligne antal angreb fra samme antal hunde.

Øv en træls oplevelse! :frowning:
Nogle hundeejere er bare alt for uansvarlige og ødelægger det for alle andre… :mad: Det er jo lige præcis historier som denne som gør at det er endt med at de stakkels muskelhunde er blevet ulovlige… Men kan godt forstå du blev bange, hvis ikke man er decideret hundemennesker og ikke kan aflæse hunden, så må situationen være rigtig ubehagelig…

Nu er jeg selv hundemenneske med stor H - har tidligere haft hunde og har sat mig meget ind i hundeverden! Jeg er så også sådan en person som ikke bliver skræmt af knurrende hunde, jeg er nok nærmere sådan en som tager chancen og risikoen for at blive bidt - for jeg ville helt klart have dæmpet hundene og gjort et forsøg på at indfange dem og indlevere dem. (Forstår udemærket godt du ikke gjorde det!! :slight_smile: Men jeg er bare sådan én som ikke kan lade vær tror jeg…)

På et tidspunkt var jeg ude og gå med min kæreste og min tidligere hund, vi blev mødt af en stor sort hund som stilte sig op med tænderne fremme og knurrede af os. Gav min hund til kæresten og bad ham om at gå væk med hende, så var de da i sikkerhed - og så løb jeg ellers efter hunden, den blev mere og mere vred og vendte sig om at viste tænder igen af mig og knurrede - jeg fortsatte efter den, og fik den til sidst skræmt langt nok væk… men for dælen da en var sur! :ups: Havde jeg ikke haft min egen hund med havde jeg nok gjort en indsats i at få fundet ejer af hunden, men jeg havde jo min egen hund med og hun var rigtig bange for store sorte hunde, så synes ikke lige det var oplagt at slæbe afsted med den sammen med hende… men fik den da skræmt så langt væk at den holdt op med at følge efter os! :tihi:

Men æv hvor findes der mange uansvarlige hundeejere derude… :thumbdown:

Håber du tør gå udenfor din dør igen og er kommet dig over oplevelsen :trøste:

[quote=Bente_K;430546]Konsekvens… Er du sikker på, det er en Boxer, du har haft.?

.[/quote]

Jeg har aldrig haft en boxer, for boxere lugter meget specielt, og det ka’ jeg ikke ha’.

Men jeg kender flere der har haft boxere.
For mange år siden var jeg nabo til en boxer-kennel.
Der aflivede hanhunden uden større anstrengelser en velvoksen griseso.

Og den anden nabos boxer molestrerede vores gårdhund så voldsomt et par gange, når den rykkede sig fri fra ejeren, at det vist kun var dyrlægens fortjeneste, at den overlevede.

[quote=MiSi;430549]
“Den søde lille vovse”?? Hvem seven ser en sød lille vovse i en muskel/kamphund??
IMHO ser de netop barske og bidske ud.

.[/quote]

Ja det gør sågu da dem, der anskaffer dem som familiehunde, hvor de for måske 10 år siden ville have valgt en labrador

[quote=Felis;430612]Jeg har aldrig haft en boxer, for boxere lugter meget specielt, og det ka’ jeg ikke ha’.

Men jeg kender flere der har haft boxere.
For mange år siden var jeg nabo til en boxer-kennel.
Der aflivede hanhunden uden større anstrengelser en velvoksen griseso.

Og den anden nabos boxer molestrerede vores gårdhund så voldsomt et par gange, når den rykkede sig fri fra ejeren, at det vist kun var dyrlægens fortjeneste, at den overlevede.
[/quote]
De Boxere må der jo have været et eller andet galt med,
for det dér er overhovedet ikke naturlig adfærd hos Boxere.

Boxere er milde, kælne, legesyge og glade, hvis ikke de er det,
burde man ikke avle på dem, for så er der noget galt i generne.

Det er hundene med de gode egenskaber, der er blevet avlet på i over 100 år,
og man arbejdede netop målrettet efter at fjerne al agressiv adfærd fra deres gener.

Iøvrigt findes der agressive eksemplarer i alle racer, som der gør med mennesker og andre dyr.
Det har bare været ‘på mode’ at fremavle den agressive adfærd hos dem, der havde tendenserne i forvejen,

• lige netop det modsatte af, hvad man burde.

Dén med lugten har jeg aldrig hørt før…
Min Boxer lugtede af hund, lige som de to jeg har nu. :slight_smile:
.

Jeg har også kendt et par boxere, vores nuværende genbo har en :slight_smile: Har aldrig bemærket at de skulle lugte anderledes andre andre hunde.
I øvrigt har jeg kun kendt meget milde og fredelige boxere. Er vokset op med en på vores vej. Han var yndlingshund for alle børnene og så sød og glad altid. Det samme oplever jeg at den overfor os er. Hun er især rigtig glad for kattene - May har faktisk “stalket” hende engang, det så noget så sjovt ud.

Jeg vil tro, at hunde med mange hudfolder, som boxere jo har, kan komme til at lugte grimt,
hvis man ikke sørger for at vaske og rense folderne.

[quote=Eva;430789]Jeg vil tro, at hunde med mange hudfolder, som boxere jo har, kan komme til at lugte grimt,
hvis man ikke sørger for at vaske og rense folderne.[/quote]
Min Boxer døde i 1995, og den gang havde de ikke hudfolder nogen steder (i hvert fald ikke min).
Han havde lidt folder ved munden, men han blev selvfølgelig tørret, når han havde spist.
Han legede også med kattene og sov sammen med dem.
Hans bedste ven var Perser, og de tilbragte virkelig mange timer sammen. :slight_smile:
.

[quote=Bente_K;430803]Min Boxer døde i 1995, og den gang havde de ikke hudfolder nogen steder (i hvert fald ikke min).
Han havde lidt folder ved munden, men han blev selvfølgelig tørret, når han havde spist.
Han legede også med kattene og sov sammen med dem.
Hans bedste ven var Perser, og de tilbragte virkelig mange timer sammen. :slight_smile:
.[/quote]

Jeg vil lige sige, at jeg bestemt ikke har noget imod boxere - de er vældig charmerende, synes jeg.

:thumbup::thumbup::thumbup:

[quote=Garfield.;430574]Øv en træls oplevelse! :frowning:
Nogle hundeejere er bare alt for uansvarlige og ødelægger det for alle andre… :mad: Det er jo lige præcis historier som denne som gør at det er endt med at de stakkels muskelhunde er blevet ulovlige… Men kan godt forstå du blev bange, hvis ikke man er decideret hundemennesker og ikke kan aflæse hunden, så må situationen være rigtig ubehagelig…

Nu er jeg selv hundemenneske med stor H - har tidligere haft hunde og har sat mig meget ind i hundeverden! Jeg er så også sådan en person som ikke bliver skræmt af knurrende hunde, jeg er nok nærmere sådan en som tager chancen og risikoen for at blive bidt - for jeg ville helt klart have dæmpet hundene og gjort et forsøg på at indfange dem og indlevere dem. (Forstår udemærket godt du ikke gjorde det!! :slight_smile: Men jeg er bare sådan én som ikke kan lade vær tror jeg…)

På et tidspunkt var jeg ude og gå med min kæreste og min tidligere hund, vi blev mødt af en stor sort hund som stilte sig op med tænderne fremme og knurrede af os. Gav min hund til kæresten og bad ham om at gå væk med hende, så var de da i sikkerhed - og så løb jeg ellers efter hunden, den blev mere og mere vred og vendte sig om at viste tænder igen af mig og knurrede - jeg fortsatte efter den, og fik den til sidst skræmt langt nok væk… men for dælen da en var sur! :ups: Havde jeg ikke haft min egen hund med havde jeg nok gjort en indsats i at få fundet ejer af hunden, men jeg havde jo min egen hund med og hun var rigtig bange for store sorte hunde, så synes ikke lige det var oplagt at slæbe afsted med den sammen med hende… men fik den da skræmt så langt væk at den holdt op med at følge efter os! :tihi:

Men æv hvor findes der mange uansvarlige hundeejere derude… :thumbdown:

Håber du tør gå udenfor din dør igen og er kommet dig over oplevelsen :trøste:[/quote]

Jeg har selv haft flere rottweilere i min tid og trænet andre folks hunde - store som små, så jeg vil hævde at jeg har en del forstand på at aflæse hunde.

Da jeg kommer intetanende ud, ser jeg to ophidsede hunde, som bestemt ikke mente at jeg skulle komme nærmere. Den trejde som er lidt længere væk, vender om og løber hen imod mig. Grunden til deres ophidselse erfarer jeg så inde fra mit vindue. De er i gang med at jage, for oppe i det træ de stod ved, sad min datters to main coon`er. Den trejde havde sat efter min datters huskat, indtil jeg så kom. Jeg var ikke et øjeblik i tvivl om, at jeg ikke skulle nærme mig de hunde i den tilstand de var i, og det signalerede den ene hund meget præcis med sin truende knurren.

Jeg er ikke og har aldrig været bange for at blive bidt af en hund som er utryg, men disse hunde var ikke utrygge, de var aggressive.

Min svigersøn fortalte at de havde været ude på græsset med deres to små børn og kattene, da hundene kom farende. Min datter skynder sig ind med børnene, imens hundene jagter de to af kattene op i et træ. Da min svigersøn havde nærmet sig hundene for at tale dem til ro, var han blevet mødt med knurren og blottede tænder. Min datter og svigersøn kunne ligeledes fortælle at de agerede som en flok da de jagtede kattene. De delte sig og forsøgte at indkredse kattene. Beskrivelsen af denne adfærd bekræfter mig i at jeg valgte rigtig ved stille og rolig at gå baglæns væk fra de hunde.

I morges var jeg ikke utryg da jeg gik ud, idet jeg havde fået forståelse for deres ophidselse i går. Havde jeg mødte dem i dag ville de næppe være optændt af “jagten” dog vil jeg nødig at de render løse rundt af hensyn til områdets katte og små børn. For hunde i den slags rus er farlige for alle andre end deres leder/ejer, forudsat at denne har kontrol over dem.

Felis.

Jeg har aldrig hørt eller læst om at rottweiler skulle have været kamphunde. De blev i tidernes morgen brugt som beskyttelse af handlendes varer, men det med kamphunde har jeg godt nok aldrig hørt om før.

Omvendt har jeg heller aldrig set en bokser med rynker. Dem jeg har set har da den mest udspændte hud henover deres muskuløse krop, medmindre man regner rynkerne i ansigtet med.

Vi bliver så aldrig enige om at en hund, såfremt den ikke er psykisk syg f.eks. pga indavl eller fysisk syg, er aggressiv fra fødslen.

Jeg har mødt mange tåbelige hundeejere i mit liv som ikke forstod sig på deres hunde og derfor havde frustrerede hunde der ikke anede hvor de stod i hirakiet, men aldrig noget der ikke kunne løses ved at opdrage på ejerne, for de problemer jeg har mødt har aldrig lagt hos hundene. De udviste bare naturlig reaktion på deres ejers dårlige lederevner og manglende forståelse for at en hund er og bliver en hund, og ikke et menneske.

Jeg nægter at tro på at de muskelhunde vi hører om “går amok”, ikke enten er trænet til at være aggressive eller har fået overskredet sine grænser utallige gange inden. Problemet med hunde, hvis grænser er overskredet, er at de “bliver tikkende bomber” og kan afreagere umotiveret, set med vores øjne, men næppe med hundens.

Jeg har haft med hunde at gøre i de sidste 30 år og nægter at tro på at nogen hunde har angrebet umotiveret. Hunde udseender en masse signaler, inden de når dertil at de angriber.

Selv de hunde jeg mødte i går og som var ophidsede af jagten advarede mig imod at nærme mig. Omvendt er jeg så heller ikke i tvivl om at jeg var med stor sandynlighed var blevet bidt, hvis jeg havde overhørt og overset disse advarelser fra hundene.

I den tid hvor jeg selv havde mine rottweiler var det dem der var den store synder. Alligevel turde jeg ligge min nyfødte datter ind midt mellem dem og forlade rummet så de var helt alene om at byde hende velkommen i “flokken”. Jeg var også en af den slags hundeejer der vil forsværge at mine hunde vil gøre en (undskyld utrykket!) kat fortræd.

En fyr brød engang ind i vores hus og han sad pænt på en stol da min mand, vores datter og jeg kom hjem. Han kunne fortælle, at hundene ikke havde været aggressive på noget tidspunkt. De havde sågar lagt på gulvet et stykke fra ham, men hver gang han førsøgte at rejse sig, havde de spærret ham vejen, uden så meget som at knurre. Først da politiet kom og vi gav kommando til at de skulle gå hen og lægge sig, kunne gutten føres ud.

Hvis visse racer var aggressive af natur, havde mine hunde ikke reageret sådan idet de jo havde al mulig grund til at være aggressive på eget territorium i sådan en situation og gå til “angreb”/ i forsvar.

Mine rottweilere var ikke speciel godmodige eller velopdragne, for alle rottweiler jeg har kendt og mødt, har været fredlige og godmodige. Rottweiler er og bliver i mine øjne verdens bedste familiehund pga dens sind.

[quote=Eva;430789]Jeg vil tro, at hunde med mange hudfolder, som boxere jo har, kan komme til at lugte grimt,
hvis man ikke sørger for at vaske og rense folderne.[/quote]

Tænker du på rynkerne i ansigtet?

De store, runde øjne kan godt blive irriterede af støv etc (ligesom persernes store, runde øjne), uden at der er noget sygeligt ved det. Vores boxere fik dagligt “vasket ansigt” med en hårdt opvredet klud - og den kunne man også lige tørre hunden over med for løse hår, støv og småsnask, de legede jo gerne i haven eller på gå-turene. En god leg var at spæne ud over markerne, så de næsten så ud som flyvende kugler, og så lige henimod og akkurat forbi mig. Klart, at der kunne hænge lidt jord/støv i pelsen. De store, fjollede vuffer, det var umuligt at være stresset, når man så dem fjolle rundt. Efter selv den skrappeste eksamen var det en lykkens lettelse at komme hjem på Thyholm og lufte vuffer. Hvis man skal flytte på landet, så er det stedet :ok:

Hvis de har lugtet grimt, så har det været pga prutter. Alle kan få dårlig mave, og IMHO er det altså bedre at slippe en prut end at få mavepine. Vores kulturs mest latterlige tabu er det om prutter, for de er svært kontrollérbare, og en naturlig konsekvens, når man spiser sund mad såsom løg, kål (der direkte modvirker/forebygger kræft!) og bønner. Boxere kan godt have tendens til prutter, men det kan man forsøgsvis fodre dem væk fra.

Nå, det her blev meget OT ifht Mais oplevelse.
Selvom jeg til en vis grad er vant til hunde, så ville den situation godt nok også have taget pippet fra mig!
Hvis jeg har en af mine katte med ude, så er den i sele, og ved mindste skygge af en hund bliver mis puttet i sin fletkurv. Hidtil har jeg ikke set nogen tage kamp/muskelhunde med på pub/cafe, men på min lokale pub er dyr velkomne.

Mai, jeg håber, at der bliver gjort noget lokalt, så du og andre i området ikke skal terroriseres af de hunde. Uanset, hvorfor de har den adfærd, så er det ikke acceptabelt.

Boxeren skal IKKE have mange rynker.

I én af mine maget gamle hundebøger står der faktisk om boxeren at den helst skal se ud som om dens skind er et halvt nummer for lille.

Og så har boxeren ikke været brugt til hundekampe, men til kampe mod andre dyr, specielt tyrekampe. deraf hed den faktisk “bullenbeisser” før den kom til at hedde bokser.

Rottweileren har heller aldrig været en kamphund, men derimod en beskyttelses hund, der skulle beskytte de kvægflokke der blev ført til slagteren, og der skulle den så beskytte kvæget, fra at blive stjålet.

Eller må jeg faktisk erklære mig til dels enig med Felis.

De fleste bidskader (og det gælder for alle racer), sker fordi folk ikke sætter sig ind i hvad det er for en hund de har, men konsekvent synes det er en søøøøøød familiehund.

Det er nu engang sådan at der er stor forskel på hvordan man bør holde forskellige hunderacer, og jeg mener helt seriøst at hvis man ikke gider sætte sig ind i det, og købe hund efter hvad man har at tilbyde, og ikke hvad man synes ser godt ud, så skal man ikke have en hund.

Godt sagt, Dorte!
Boxeren hed vist også Bärenbeisser :slight_smile:
Og enig, den bør ikke have rynker på kroppen, allerhøjst på panden - hovedhuden er gerne løs, men ellers er det en meget atletisk hund.
Og jeg synes stadig, at det er pudsigt, at denne hund med en “greek god athlete” krop er sådan en magelig lallebanan, der kliner sig så tæt op ad en varm radiator, som den bare kan.
Som sagt, lugt hos boxere kender jeg kun i forb. m. dårlig mave.

ja, jeg bliver squ lidt ked af det og skuffet, når jeg læser at en del syntes at en hund som eks en amstaff ikke burde leve. der er måske enkelte individer blandt racen som er født aggressive, men ellers vil jeg vove den påstand at det helt og aldeles er ejerens skyld hvis hunden har en hæklefejl i hatten.
jeg har mødt et hav af amstaff mens jeg arbejdede på dyreinternat og der iblandt var der kun 2 som viste aggressiv affærd, den ene havde så osse været brugt som kamphund og det bar den helt tydeligt præg af, for den havde ar overalt og var meget let at gøre ophidset, noget som simpelt som at lukke en dør gjorde den vild.
den anden var en 16 uger gammel han amstaff som lød navnet chicca som nogle havde forsøgt at forberede til kamphund, heldigvis var den blevet fjernet fra dem i god tid, han havde “nosser” og en selvtillid uden lige, selv de fuldvoksne hunde havde han bare nul respekt for, hans videre skæbne kender jeg ikke.
en del af disse hunde som er aggressive har jeg meget ondt af, for jeg har hørt og set hvad de bliver udsat for,
bla har vi her i århus et stort bolig-område ved navn gellerup-planen, det er derfra de fleste “muskelhunde” tvangsfjernes, de ejes som regel af udlændinge som bruger disse hunde som forlængede status-symboler og de bruger dme i ulovlige hundekampe.
i gellerup er dyrehold totalt forbudt og derfor bliver disse hunde gemt væk i små indelukkede kælderrum dag/nat og kommer kun ud når de skal kæmpe eller “vises” frem.
flere gange er det blevet set at disse hundes kontakt med mennesket kun består i når de skal ha mad eller når de skal “præges” med kæppe,kæder osv, jes sir, flere af disse hunde får daglige prygl af deres ejerer og så kan jeg altså godt forstå de udviser aggressiv adfærd.
jeg er ret sikker på at hvis de der er skeptiske overfor disse hunde fik lov til at møde en af de mange fredelige muskelhunde så ville de med det samme ændre total mening, for det er den mest kærlige og skønne hund man kan forestille sig.

personligt er jeg meget meget imod det forbud der er lavet mod disse prægtige hunde, det der skal til er oplysning istedet for forbud, for forbud gør det bare endnu mere spændende for visse folk.
samtiddig skulle der altså indføres “kørekort”/ tilladelse til et hundehold.

nåja og så syntes jeg altså at en bokser og lign hunde-racer er noget af det mest nuser man kan forestille sig, det eneste jeg ikke bryder mig om ved disse hunde er de 2 snørebånd(læs mundsavl) der tit hænger ud af mundvigen på dem.
adrrrr sir jeg bare