Føj for en oplevelse. (løse kamphunde)

[quote=Mai;430832]

I morges var jeg ikke utryg da jeg gik ud, idet jeg havde fået forståelse for deres ophidselse i går. Havde jeg mødte dem i dag ville de næppe være optændt af “jagten” dog vil jeg nødig at de render løse rundt af hensyn til områdets katte og små børn. For hunde i den slags rus er farlige for alle andre end deres leder/ejer, forudsat at denne har kontrol over dem.

Det kommer skiseme da an på, om det pludselig var dig der var den jagede…om du har grund til at være utryg eller om hundene var tændte.
Og du kan tro, at de hunde også kan være farlige for deres ejere.
Det er sket mange gange, at ejeren selv er blevet angrebet i forsøget på at fjerne hunden fra noget den har angrebet.

Jeg nægter at tro på at de muskelhunde vi hører om “går amok”, ikke enten er trænet til at være aggressive eller har fået overskredet sine grænser utallige gange inden.
Jeg har haft med hunde at gøre i de sidste 30 år og nægter at tro på at nogen hunde har angrebet umotiveret. Hunde udseender en masse signaler, inden de når dertil at de angriber.

***Det er jo netop det der gør de racer så farlige, at de ofte angriber umotiveret og at der ofte ikke sendes et signal først.
Det vil mange kunne nikke genkendende til, nemlig dem hvor deres egen fredelige familiehund går amok, eks. ligger i den ene ende af sofaen og uden varsel flyver lige i hovedet på et af familiemedlemmerne, der intetanende sidder i den anden ende af sofaen og ser TV…
Og hvem kender egentlig de signaler…det er ingen undskyldning i mine øjne, om en hund sender signaler, for f.eks. børn de kan ikke aflæse dem…og det kan de altså dø af.

Selvfølgelig er der de hunde der er spoleret af ejeren, som eks de rottweilere der overfaldt og skambed 4-årig pige for et par år siden.
Det var familiens egne hunde.****

. [/quote]

[quote=alleos7;430844]
Og så har boxeren ikke været brugt til hundekampe, men til kampe mod andre dyr, specielt tyrekampe. deraf hed den faktisk “bullenbeisser” før den kom til at hedde bokser.

**Jeg citerer fra Lademanns store hundebog årg. 1975:
Flere racer har bidraget til at frembringe boxeren, bl.a. bullbider (bullenbeisser) og brabant dogge, som i Tyskland og belgien blev brugt til hundekampe og tyrekampe.
Indtil omkring 1890 var boxeren en meget tung hund.

Rottweileren har heller aldrig været en kamphund, men derimod en beskyttelses hund, der skulle beskytte de kvægflokke der blev ført til slagteren, og der skulle den så beskytte kvæget, fra at blive stjålet.

Ja, det blev rottweilere brugt til, men også til kampe i arenaer i Rom, både med hunde og andre dyr, lige som deres stamfædre molosserhundene.

.[/quote]

[quote=Johnny;430868]en del af disse hunde som er aggressive har jeg meget ondt af, for jeg har hørt og set hvad de bliver udsat for,
bla har vi her i århus et stort bolig-område ved navn gellerup-planen, det er derfra de fleste “muskelhunde” tvangsfjernes, de ejes som regel af udlændinge som bruger disse hunde som forlængede status-symboler og de bruger dme i ulovlige hundekampe.
i gellerup er dyrehold totalt forbudt og derfor bliver disse hunde gemt væk i små indelukkede kælderrum dag/nat og kommer kun ud når de skal kæmpe eller “vises” frem.
flere gange er det blevet set at disse hundes kontakt med mennesket kun består i når de skal ha mad eller når de skal “præges” med kæppe,kæder osv, jes sir, flere af disse hunde får daglige prygl af deres ejerer og så kan jeg altså godt forstå de udviser aggressiv adfærd.
.[/quote]

Ja, du har fuldstændig ret i det du skriver der, og det er så forfærdeligt, at den slags ikke kan stoppes.
Som tilføjelse til det du fortæller, er der det at sige, at her har man den største årsag til, at så mange hunde forsvinder/stjæles.

Enten fordi de er kamphundepotentiale eller de mere “almindelige” racer, der bruges som træningsobjekter til de hunde der er under oplæring og endnu ikke kan klare sig mod de “rigtige” kamphunde.

Og uanset hvor ofte pólitiet alarmeres når der observeres kampe, så er synderne væk når politiet dukker op…kun en enkelt gang var der bevis i form af en meget hårdt såret hund, der var blevet efterladt på P-pladsen.

Bente, jeg tillader mig at ændre et par ord eller tre i dit indlæg herunder… meningen burde være klar nok :slight_smile:

[quote=Bente_K;430642]De Am Staffs må der jo have været et eller andet galt med,
for det dér er overhovedet ikke naturlig adfærd hos Am Staffs.

Am Staffs er milde, kælne, legesyge og glade, hvis ikke de er det,
burde man ikke avle på dem, for så er der noget galt i generne.

Det er hundene med de gode egenskaber, der er blevet avlet på i over 100 år,
og man arbejdede netop målrettet efter at fjerne al agressiv adfærd fra deres gener.

Iøvrigt findes der agressive eksemplarer i alle racer, som der gør med mennesker og andre dyr.
Det har bare været ‘på mode’ at fremavle den agressive adfærd hos dem, der havde tendenserne i forvejen,

• lige netop det modsatte af, hvad man burde.

.[/quote]

Nogen der ikke forstår pointen? :wink:

Bullenbeisser er ganske rigtig fremavlet til kamp med andre dyr især tyre… det samme er Pit BULL terrieren sjovt nok også… og am staff er så familiehunden skabt udfra den oprindelige (tyre)kamphund - der for øvrigt var ganske nært beslægtet med netop Bullenbeisseren…
Rottweileren er skabt på de gamle mlosserracer, som netop også ligger til grund for flere af kamphunderacerne, krigshundene og de store vogterracer… fælles for alle er et selvstændigt sind og en evne til at tænke. Det gør faktisk rottweileren og bokseren ganske velegnet til at blive nogle ret så imponerende for ikke at sige skræmmende individer (hvilket jo ligesom også har været den oprindelige mening!). Boxeren blev udviklet til en ganske skarp bevogtnings- og brugshund, meget langt fra den gode familiehund vi kender idag!
Får man fat i Am Staffs der kan dokumentere deres status som familiehunde gennem deres omhyggeligt førte stamtavler og andre optegnelser, (idag vha DNA), så får man også en fabelagtig jagt- og familiehund, der kan arbejde solen sort!
Men - det er jo slet ikke den slags hunde, som de mere suspekte individer er interesseret i!!! De går efter hundehandlerhundene - præcis ligesom mindst halvdelen af de øvrige købere… der er nemlig lidt penge at spare og en hund er jo en hund og man skal ikke bruges stamtavlen til noget for man skal ikke avle… SUK
Resultatet ser man ude på gader og veje… og i den nye tåbelige hundelov, som aldrig skulle have været vedtaget!
For selv om jeg ikke er specielt enig med felis ang kamphundene, så er det korrekt at de allerfleste skader ligger hos helt almindelige familier, der kun har anskaffet sig hundene fordi de er blevet tudet ørerne fulde med at det er gode familiehunde… men også i familier, hvor man har besluttet IKKE at ofre det en sådan hund nu engang koster, hvis man skal købe den fra en ordentlig opdrætter, som ved hvad hunden er for en størrelse og kæmper en sej og nu også forgæves kamp for at rette deres races elendige ry og rygte…

Nå tilbage til Mais oplevelse… jeg kommenterede ikke på at Mai må have overreageret… nok fordi jeg jo kender hendes fortid med rottweilere… Så hvis Mai er bakket ud af en sådan situation - så var jeg nok også! :slight_smile:
Jeg har skam skræmt aggressive hunde ad H til… men jeg er ikke dum nok til at gå ind i en FLOK jagende hunde, der vogter deres (potentielle) bytte uden at jeg er ordentligt beskyttet mod bid og den slags!

Og så er der jo hele snakken om hvorfor hunde overhovedet går amok og pludselig bider deres ejere…
DETTE LINK kan måske give et bud?!

(Undskyld Mai… synes bare at vi alle trængte til lidt humor i dette alvorlige emne :slight_smile: )

[quote=MiSi;430848]Godt sagt, Dorte!
Boxeren hed vist også Bärenbeisser :slight_smile:
[/quote]
Hvis jeg må citere fra “Boxer-bogen” af A.P. Nørlund: Der var engang for 3-400 år siden (noget upræcis tidsangivelse) at der eksisterede en stor gruppe kraftige bjørnehunde i Tyskland, der gik under navnet Bärenbeisser eller Bullenbeisser." (s. 13)

[quote=Johnny;430869]nåja og så syntes jeg altså at en bokser og lign hunde-racer er noget af det mest nuser man kan forestille sig, det eneste jeg ikke bryder mig om ved disse hunde er de 2 snørebånd(læs mundsavl) der tit hænger ud af mundvigen på dem.
adrrrr sir jeg bare[/quote]
Og det kommer du ikke til at opleve på nutidens boxere. Allerede da mine forældre havde kennel, var man ved at avle det væk. Det sås mest på den store, gammeldags, brede boxertype, ikke på de gode, atletiske boxere :slight_smile:
Desværre har hunden fra “Turner and Hooch” genoplivet boxerens dårlige ry, selvom den slet ikke er en boxer (da jeg har hørt forskellige bud på, hvad den så er, vil jeg ikke udtale mig om dette).

Lige lidt mere om Boxerens oprindelse fra et oldgammelt indlæg i den hæderkronede dk.fritid.dyr.hund, indlægget oprindeligt postet af en C Graversen _ et rigtig dygtigt og vidende hundemenneske!

"Jeg har lige været hende ved boghylden og hentet bogen: »The encyclopedia of
dogs - the canine breeds« by Fiorenzo Fiorone. I denne står der bl.a. om
boksere:

»The beginning of the Boxer as a show dog took place in Munich, Bavaria. The
grand design of dog breeding has spread to the continent and the astute
Bavarians, as Rowland Johns writes in “our friend the Boxer”, thought that
they would be succesful with their dog i they succeeded in improving the
breed through a cross. They knew all about the English Bulldog, and that
since 1835 it had been exempted from fighting bears and bulls. They decided
to introduce some of these qualities into the dog the were engaged in
selecting. . . . . From this cross we get the specimens with the
strongly developed lower jaw, erect ears, and stronger bone structure. Cross
breeding was continued between related dogs to eliminate the excess of white
coloring and to obtain the desired tawny speckled color. . . . . Three
months later a show for Boxers only took place with Koenig ad judge. This
called to the attention af these pioneers the need for eliminating all
bulldog characteristics which could lessen the ideal type of Boxer. Thus
they wished to eliminate the white color, stabilize the tawny and specled
shade, althougt permitting white on the thorax and paws.«

En boxer er bestemt ikke rynket… :slight_smile:

og som nabo til boxere hele min barndom/ungdom - der vil jeg da sige at de

1. lugter PRÆCIS lige som alle andre hunde af den type
  2. er sjove dejlige legesyge lidt entusiastiske hunde

at de engang for hundrede år og en sommer siden blev brugt til “kamp” har jo intet at sige ifht der hvor racen er idag hvis ejerne ellers forstår at håndtere så happy en hund…

men på den måde kan man jo argumentere om alle hunde - jeg vil gerne påtage mig at forvandle en mops til en kamphund… eneste forskel er at den højest kan bide dig i anklerne…

og mht Mais oplevelse - jeg var også bakket ud… mht hunde der render frit påden måde og tilmed i kobbel - der skal man ikke spøge med det… for i det sekund de beslutter sig for at jage… der har man ikke mange muligheder…

mod 1 hund - fair nok - men ikke mod 3

[quote=Ann K;430950]og am staff er så familiehunden skabt udfra den oprindelige (tyre)kamphund - der for øvrigt var ganske nært beslægtet med netop Bullenbeisseren…
![/quote]

American Staffordshireterrier…eller Amstaff, som den populært kaldes.
Indtil 1972 hed den blot Staffordshireterrier.
Racen er oprindeligt et sammensurium af flere forskellige racer som eks. Mastiff, Bull terrier, Bulldog og den engelske Staffordshire Bull Terrier m.fl. hvor man bevidst avlede efter at få de agressive sider frem i racen.

Både Amstaffen og Staffordshire Bull Terrier blev fremavlet udelukkende med henblik på hundekampe dengang kampe mellem hunde og f.eks. tyre blev forbudt for mange, mange år siden. Nøjagtigt ligesom American Pit bull terrier der er fremavlet fra samme racer som Amstaffen, og som i visse hundeorgsanisationer betragtes som samme race som Amstaff’en.

Felis… Klider? Jeg har nemlig lidt andre oplysninger, selv om de ikke er helt ved siden af dine… der er bare noget med tidlinien :slight_smile:

Am Staf blev allerede i 1932 adskilt fra Pit’en som en seperat race I AKC (der i øvrigt ikke anerkender Pits)… Oprindelig brug var jagt.

Alle kamphundene er et stort miskmask af racer… Selv den japanske Tosa Inu har noget underligt blandet ind i sig - som fx Sct Bernhard :slight_smile: Man tog det man mente var det bedste og blandede det sammen…
Bla brugte man Black & Tan Terrier til at “forbedre” tyrekampshundenes hurtighed… derfor Staff Terrier :wink:

[quote=Ann K;430950]Nå tilbage til Mais oplevelse… jeg kommenterede ikke på at Mai må have overreageret… nok fordi jeg jo kender hendes fortid med rottweilere… Så hvis Mai er bakket ud af en sådan situation - så var jeg nok også! :slight_smile:
Jeg har skam skræmt aggressive hunde ad H til… men jeg er ikke dum nok til at gå ind i en FLOK jagende hunde, der vogter deres (potentielle) bytte uden at jeg er ordentligt beskyttet mod bid og den slags![/quote]

Jeg syntes egentligt ikke selv at jeg overreagerede, men det vil der vel altid være delte meninger om :). Jeg gjorde det man skal i sådan en situation: Se ned i jorden så man undgå øjenkontakt med hunden(e), gå stille og rolig baglæns væk fra hunden(e).

Er ikke i tvivl om at min angst i situationen også har elementer af overraskelse i sig. Jeg var slet ikke forberedt på at møde tre ophidset hunde udenfor min dør og en coctail af uforberethed og hundenes adfærd ja det rystede mig og fik altså mit hjerte til at galoppere.

Måtte jo ud igen, da jeg ikke kunne holde tanken ud om at hvis havde fået fat i “Golfen” - min datters huskat, så lå han et eller andet sted, men må tilstå at jeg tog en kæmpe strikketrøje på og tennissko. Tilstået den her kryster gik altså ind da mørket sænkede sig og nøjes med at kalde på “Golfen” som heldigvis dukkede op uskadt.

[quote=Ann K;430954]Og så er der jo hele snakken om hvorfor hunde overhovedet går amok og pludselig bider deres ejere…
DETTE LINK kan måske give et bud?!

(Undskyld Mai… synes bare at vi alle trængte til lidt humor i dette alvorlige emne :slight_smile: )[/quote]

God ide.

Syntes nu at en sådan behandling berettiger hundene til at forsvare sig med både bid, tissen på gulv og ødelæggelse af ting i hjemmet!

Min egen mor har en Cubansk hund - en Bicon Havaness - som har langt hår som ikke skal klippes/trimmes. Hver evig eneste sommer klipper hun den søllle hund for at den ikke skal have det for varmt! Danmark, Cuba øh :?

Min mor tilhører desværre den værste kategori af hundeejere der findes. Hun har nul forstand på hundens væsen. Hun betragter ham som noget nær et menneske.

De sværreste folk jeg har trænet adfærdsproblemer med, har været ejer til små hunde. Det var aldrig et problem at træne hundene, men derimod at få disse hundeejere til at forstå at det er deres adfærd der er forkert! Det virker som om jo mindre hunden er, jo mindre tror folk at den skal opdrages på. Så skal vi snakke “tikkende bomber” hos hunderacer så vil jeg mene at det er de små hunde pga. deres ejeres manglende forståelse.

Lige et kæmpe sidespring:

Modtog en mail i går, om at en opdrætter havde fået parret sin tæve og om jeg var intresseret i en af hvalpene (rottweiler naturligvis)…

Min datter har derimod forelsket sig i en hvalp af racen Golden retriver.

Så lige nu er vi i et kæmpe dilemma. For med den udvikling der er med forbud på racer, kan jeg da ikke lade være at tænke på det liv en evt. rottweiler vil få og jeg vil aldrig nogensinde udstyre min evt. hund med mundkurv.

[quote=Ann K;430979]Felis… Klider? Jeg har nemlig lidt andre oplysninger, selv om de ikke er helt ved siden af dine… der er bare noget med tidlinien :slight_smile:

Am Staf blev allerede i 1932 adskilt fra Pit’en som en seperat race I AKC (der i øvrigt ikke anerkender Pits)… Oprindelig brug var jagt.

Alle kamphundene er et stort miskmask af racer… Selv den japanske Tosa Inu har noget underligt blandet ind i sig - som fx Sct Bernhard :slight_smile: Man tog det man mente var det bedste og blandede det sammen…
Bla brugte man Black & Tan Terrier til at “forbedre” tyrekampshundenes hurtighed… derfor Staff Terrier ;)[/quote]

Jeg fandt det her

A common question regarding the American Staffordshire Terrier is, “How is this breed different from the American Pit Bull Terrier?”. In the eyes of the United Kennel Club, they are the same breed, but many disagree. Some AKC-registered American Staffordshire Terriers are dual-registered as American Pit Bull Terriers with the UKC; however, this draws criticism from many who point out that the bloodlines have been separate for too long for these to be considered the same breed. The AKC, on the other hand, does not allow a UKC-registered American Pit Bull Terrier to be registered as an American Staffordshire Terrier. To be dual-registered, the dog must first be an AKC-registered American Staffordshire Terrier and then it can be registered with the UKC as an APBT – but not vice versa… They are courageous and a tenacious fighter if provoked. Training can be a challenge because of their pushy yet sensitive character.

http://www.bulldogbreeds.com/americanstaffordshireterrier.html

Tak Felis… den side havde jeg glemt igen :slight_smile:

Du glemte dette i citatet…

“Recently recognized as a distinct breed, he descends from the fighting pits of England and America. A variety of breeds were used to develop the “Amstaff” including the Bull Terrier, the Old English White Terrier, the Black and Tan, the Bulldog, the Mastiff, the Pointer, the Dalmatian and the Staffordshire Bull Terrier. His name was changed from the Staffordshire Terrier to the American Staffordshire Terrier in 1972.”

Og endnu vigtigere udelod du hele beskrivelsen af Pit Bull og dens historie

Jeg kan desuden bidrage med oplysningen om at UKC virkelig ikke har et særligt godt ry i USA! Det er der, hvor alle de lidt lyssky kenneller holder til - dem hvor man kan stille spm ved etik, avlsmål osv… Og selvfølgelig vil en sådan kennelorganisation tillade dobbeltregistrering…
AKC tillader det ikke - og har ikke gjort det siden begyndelsen af 1930’erne!
At man har ændret navnet til AMerikansk Staff terrier skyldes bla at racen i sit udseende adskiller sig kraftig fra den (engelske) oprindelige staffordshire BULL terrier… Dette navneskifte kom i 1972 - men racen var altså godkendt og renavlet uden kamplinier længe før dette,…

(Det sker at hunde på hver side af Atlanten kommer til at udvikle sig forskelligt… senest er det set med Akita’en, som nu er delt i Amerikansk Akita og Great Japanese Dog (Akita Inu) )

Min søn blev først på året mødt af to muskelhunde i vores indkørsel … En hanhund og en tæve på fri fod … Hundene var ganske godt kendt i byen og rendte frit rundt hver dag … De knurrede og gav hals af ham og jeg for jo ud for at se hvad der skete , Kunne jo høre at de hunde var på min grund lige uden for vinduet … Min søn var gud ske lov så fornuftig at han blev ståendene ved lågen og græd ganske stille … jeg fik ham ind og min mand kom ud for at se om han kunne indfange dem , men de stak af … vi ringede til politiet som sagde at de nok skulle ejer for 5 gang i denne uge… om de nogen sinde gjorde det før 2 mdr sener hvor de havde jagtet og skambidt “til døde” to får på nabo gården ved jeg ikke … men helt klart de møg hunde skal bare aflives og ikke rende fri rundt , det er simpelhent for farligt … Efter angrebet på fårene blev de aflivet , efter at bonden havde havde krævet det , da han også har en to årig søn som de lige så godt kunne have fået fat i … Det er kun held at det var får og ikke hans søn . Tanken er ikke til at holde ud. Min søn turde ikke selv gå i skole eller færtes på vejne efter mødet med de to og glæden var stor da vi fik nyheden om at de var aflivet …

Håber ikke at du bliver udsat for dem igen. Men desværre griber politiet ikke ind med mindre der er lid på bordet … det er så sørgeligt:thumbdown:

Britt.

Godt der ikke skete din søn mere - skriver bevidst ikke “noget”, i det der jo skete ham noget. Han blev skræmt og bange.

Mit barnebarn på to år elsker at gå alene hen over den græsplæne for at komme over til mormor. Sæt nu at hun havde gjort det i lige det øjeblik? Tanken fylder mig med så megen gru og hendes mor med. Heldigvis var min datter og svigersøn der sammen med hende og hendes 10 mdr gamle lillebror og fik dem ind i sikkerhed.

Uanset om Clara elsker at “føle sig stor” ved selv at gå over til mormor så er det slut efter forleden, for reelt kan vi jo ikke føle os sikre på at der ikke igen vil være løsgående hunde. Vi havde naivt nok bare aldrig tænkt på at det jo er en reel risiko, at der kan komme fremmed løsgående hunde i vores nabolag.

Da vi er et lille samfund, var naboerne jo stimlet sammen og flere var bange for at gå ud med deres egne hunde til natten fordi vi reelt ikke anede om de tre hunde forsat var i nærheden.

Mine rottweiler rendte også løse, men aldrig uden at jeg var med dem og aldrig uden at det var på et område beregnet til formålet.

Hunde skal bare ikke rende løse uden ejer og er hunde først begyndt at stikke af i flok og udvise aggressiv adfærd, så som at knurrer af mennesker de møder, ja så skal de i mine øjne aflives. Den slags hunde har fået aktiveret sit instinkt som værende “vildflok”- den mentalitet skaber ustabile hunde efter min mening.

[quote=Britt Hammershøi;431094]Min søn blev først på året mødt af to muskelhunde i vores indkørsel … En hanhund og en tæve på fri fod … Hundene var ganske godt kendt i byen og rendte frit rundt hver dag … De knurrede og gav hals af ham og jeg for jo ud for at se hvad der skete , Kunne jo høre at de hunde var på min grund lige uden for vinduet … Min søn var gud ske lov så fornuftig at han blev ståendene ved lågen og græd ganske stille … jeg fik ham ind og min mand kom ud for at se om han kunne indfange dem , men de stak af … vi ringede til politiet som sagde at de nok skulle ejer for 5 gang i denne uge… om de nogen sinde gjorde det før 2 mdr sener hvor de havde jagtet og skambidt “til døde” to får på nabo gården ved jeg ikke … men helt klart de møg hunde skal bare aflives og ikke rende fri rundt , det er simpelhent for farligt … Efter angrebet på fårene blev de aflivet , efter at bonden havde havde krævet det , da han også har en to årig søn som de lige så godt kunne have fået fat i … Det er kun held at det var får og ikke hans søn . Tanken er ikke til at holde ud. Min søn turde ikke selv gå i skole eller færtes på vejne efter mødet med de to og glæden var stor da vi fik nyheden om at de var aflivet …

Håber ikke at du bliver udsat for dem igen. Men desværre griber politiet ikke ind med mindre der er lid på bordet … det er så sørgeligt:thumbdown:[/quote]
Åh nej, hvor var det en grim oplevelse for ham, jeg håber ikke, han bliver ‘mærket’ af det,
nogle bliver jo ved med at være bange for hunde, hvis de har haft en grim oplevelse med dem som børn.

Selv er jeg blevet bidt af hunde flere gange,
men mine forældre fik mig til at forstå, at det ikke var hundens skyld - men dens mennesker.
Jeg har aldrig haft andre mén af det end de efterhånden noget små og rynkede ar. :høhø:

Ja, det er utroligt, at et dyr eller menneske skal lemlæstes, før der bliver grebet ind.!

Politiet… Nogle gange virker det som om, de først dukker op, når faren er drevet over…
En eller anden skrev tidligere, at de er sk… bange, og det er højest sandsynligt rigtigt.

Jeg håber, din søn kommer sig helt over sin forskrækkelse og bliver en rigtig dyre elsker som sine forældre. :ok:
.

[quote=Mai;431105]Britt.

Godt der ikke skete din søn mere - skriver bevidst ikke “noget”, i det der jo skete ham noget. Han blev skræmt og bange.

Mit barnebarn på to år elsker at gå alene hen over den græsplæne for at komme over til mormor. Sæt nu at hun havde gjort det i lige det øjeblik? Tanken fylder mig med så megen gru og hendes mor med. Heldigvis var min datter og svigersøn der sammen med hende og hendes 10 mdr gamle lillebror og fik dem ind i sikkerhed.

Uanset om Clara elsker at “føle sig stor” ved selv at gå over til mormor så er det slut efter forleden, for reelt kan vi jo ikke føle os sikre på at der ikke igen vil være løsgående hunde. Vi havde naivt nok bare aldrig tænkt på at det jo er en reel risiko, at der kan komme fremmed løsgående hunde i vores nabolag.

Da vi er et lille samfund, var naboerne jo stimlet sammen og flere var bange for at gå ud med deres egne hunde til natten fordi vi reelt ikke anede om de tre hunde forsat var i nærheden.

Mine rottweiler rendte også løse, men aldrig uden at jeg var med dem og aldrig uden at det var på et område beregnet til formålet.

Hunde skal bare ikke rende løse uden ejer og er hunde først begyndt at stikke af i flok og udvise aggressiv adfærd, så som at knurrer af mennesker de møder, ja så skal de i mine øjne aflives. Den slags hunde har fået aktiveret sit instinkt som værende “vildflok”- den mentalitet skaber ustabile hunde efter min mening.[/quote]
Ja, det er bare smadder irriterende, man ikke engang kan lade børnene ‘gå løs’,
fordi nogle mennesker ikke holder deres hunde inde -og eventuelt opdrager dem lidt.

En gang for flere år siden var der også et slæng på tre meget forskellige hunde, som gjorde Amtoft usikker,
men efter at have prøvet med opslag og kontakt til politiet, tog nogle beboere sig selv af hundene og fik dem afleveret til politiet.
… Imens de løse hunde var på spil, var der ingen børn i de åbne haver, men efter de var fanget, lød her atter glade barnestemmer.

Det med at gå løs er nemlig ret vigtigt, man skal kende sin hund - og sin egen begrænsning.
Jeg har altid gjort det, at jeg har dem i snor, indtil jeg når hen til ‘lufte stederne’.
Jeg ville aldrig lade dem rende løs, hvis jeg ikke kunne kalde dem til mig, selv om de i mine øjne er søde og rare,
det er jo ikke sikkert, alle synes det. Mange synes, Freja ser ‘farlig’ ud med sit buskede hoved.
.

Vi har som nogen ved, også 2 hunde, den ene er ægte Rottweiler, en dejlig fredsommelig og godmodig drengr*v, den anden en lidt mindre dame, som er en LabDobWeiler. Altså en skøn blandingspige.

Begge hunde har selvfølgelig lært, at komme når vi kalder eller pifter/fløjter. De har lært at gå rigtig pænt uden at trække. De kan gå fri ved fod og en masse andre ting, som vi anser som helt nødvendige. Derudover kan de en del sjove ting, som bruges til leg.

Jeg har altid haft hunde og nærer stor respekt for dem. Jeg ville gøre præcis det samme som Mai, hvis jeg stod overfor en flok fremmede hunde, som virkede agressive.

Vores hunde får også lov at løbe fri, men kun de steder, hvor de ikke kan genere andre mennesker :slight_smile:

Jeg har kommenteret Mais oplevelse med hundene, og jeg ville faktisk slet ikke diskutere noget i denne tråd, fordi den (også) handler om kamphunde, og dem kender jeg ikke. Jeg har skrevet én kommentar, der måske kunne give anledning til diskussion, men den er slet ikke blevet kommenteret. [FONT=Wingdings]J[/FONT] Desuden er jeg ikke meget for at skrive så lange kommentarer, som den her.

Men da mine (positive) kommentarer om Boxeren blevet draget ind i diskussionen, ved at sammenligne Boxeren med Amstaffen, fik jeg alligevel lyst til at nærlæse det hele, - både de sidste mange indlæg, nogle ting fra de forskellige links og mine egne hunde bøger. Og lad mig lige pointere, at jeg ikke har noget imod Amstaffer, da jeg mener, jeg kan lide alle hunde. Jeg gør det, fordi jeg synes, at lige netop Boxere ikke bør sammenlignes med kamphunde, og fordi mange påstår, at ingen hunde er aggressive fra naturens hånd.
Det, jeg har funder frem, er ikke et bevis, det fortæller bare en anden side af sagen.

Der står ikke så meget i mine bøger om Amstaff.
Men i en af dem står der for eksempel: ”Her er virkelig tale om en hund med Dr. Jekyll - og Mr. Hyde karaktererne.” Så fortælles om racens historie, udseende, avl og adfærd, længere nede står der blandt andet: ”Den trives med kærlighed og gør alt for at blive betragtet som et medlem af menneskefamilien. Men får den øje på et andet dyr, kan den øjeblikkelig afsløre en anden side af sin karakter. Det søde og lyse sind forvandles til mørkets kræfter, når den overvældes af trangen til at dræbe.
Ved målrettet avl er det lykkedes at fjerne noget af dette karaktertræk - men ikke fuldstændig.”

På nettet fandt jeg dette: (Og mange andre)

http://www.canis.dk/oppdretter/rasepres.php?raseid=96

På denne side kan man blandt andet læse: ……Amstaffen går fint i spænd med andre dyr, men den er en ihærdig slagsbror, hvis den bliver provokeret. Hav den derfor altid i snor på offentlige steder så hundeslagsmål undgås og for at undgå at folk bliver bange for den……

Dette fandt jeg på en amerikansk hjemmeside, jeg har fremhævet det, jeg hæftede mig ved:
Hundens temperament:
Am Staff Terrieren kan blive et godt familie kæledyr, hvis man er meget omhyggelig med dens opdragelse. Amstaffen er intelligent, loyal og underholdende, den er god til børn såvel som voksne, den er meget livlig og for det meste venlig og udadvendt.
Amstaffen kan blive en god ledsager for en familie, der er villig til at forme og træne den tidligt, men det er ikke en god race for dem, der ikke forstår flok mentaliteten, og hvordan man arbejder med den. Alle familiemedlemmer må etablere deres alfa position og arbejde for den hver dag i hundens liv.
Træning til line er let nok, men på grund af racens dominerende og beskyttende natur, bør de altid gå i line, i tilfælde af at man skulle møde et fremmed dyr, da mange Amstaffer er meget aggressive overfor andre dyr.
Amstaffer kan ikke trænes af børn og ældre eller svagelige mennesker, da de er for stærke både fysisk og psykisk.

Hvis man skriver Amstaff i søgeren, kommer der et hav af sider. Én ting, man kan læse igen og igen, er at Amstaff skal have en stærk og bestemt leder, den skal opdrages konsekvent, og man skal hele tiden være opmærksom på at være alfa overfor den. Når den skal have så håndfast en opdragelse, må det jo være fordi, der er noget, der skal ’holdes nede’, hvilket jo må være dens temperament…

PS. Jeg kender godt Boxerens historie, jeg har været sammen med Boxere i ca. 30 år. [FONT=Wingdings]J[/FONT]
Dens frakke skal være et halvt nummer for lille, Boxere savler ikke mere end andre hunde osv., osv…
Plus en lille fodnote - ’Hooch’ er en ’Dogue de Bordeaux’… [FONT=Wingdings]J[/FONT] (Og de savler.)
.

Bente K.

Tak for dit indlæg, som jeg kan forholde mig til for her er det facts om hunden der bliver fremlagt.

En hel del racer kræver en meget synlig og stærk leder. Mange sætter sig desværre ikke ind i racen inden de køber hund. De falder ofte for en hunds udseende og så er det det. Mange køber f.eks. en Jack Russell Terrier uden at vide at det er en hund med meget stor aktiveringsbehov i det den er en jagthund.

Jeg vil stadig hævde at hunden ikke er et problem fra fødsel, men at hunden kan få en forkert ejer.

Det undre mig at man laver forbud imod visse racer, fremfor at kræve at vi ejer skal have certifikat til at være hundeejere. Det vil ikke løse alle problemer men jeg tror en hel del problemer ville være løst hvis alle hundeejer skal gå til træning med deres hunde uanset race og som skal op til en prøve en gang årligt, hvor de beviser at de har styr på deres hunde. Selv en lille hund kan udvikle sig til et “rovdyr” hvis den ikke får den rette opdragelse og aktivering.

Som tidligere nævnt har problemerne med de hunde jeg har trænet siddet i den anden ende af linien.

Pt. ser man en hulens masse små skødehunde, der i bedste Paris Hilton stil bliver behandlet som små babyer. Lige den slags hunde frygter jeg vil give problemer med tiden, men det bliver jo ikke dem der rydder forsiderne i “Skandalepressen”.

[quote=Bente_K;431374]
PS. Jeg kender godt Boxerens historie, jeg har været sammen med Boxere i ca. 30 år. [FONT=Wingdings]J[/FONT]
Dens frakke skal være et halvt nummer for lille, Boxere savler ikke mere end andre hunde osv., osv…
Plus en lille fodnote - ’Hooch’ er en ’Dogue de Bordeaux’… [FONT=Wingdings]J[/FONT] (Og de savler.)
.[/quote]

Tak, Bente, det var grundigt og interessant research :ok: IMHO hellere langt og fyldestgørende end kort og for kontant.

Tak for dine ord om de dejlige boxervapser :slight_smile: Og for at opklare, hvad Hooch er for en størrelse - den er en dogge, som jo er en del af boxernes slægt. :tak:

[quote=Mai;431409]
En hel del racer kræver en meget synlig og stærk leder. Mange sætter sig desværre ikke ind i racen inden de køber hund. De falder ofte for en hunds udseende og så er det det. Mange køber f.eks. en Jack Russell Terrier uden at vide at det er en hund med meget stor aktiveringsbehov i det den er en jagthund.

Det undre mig at man laver forbud imod visse racer, fremfor at kræve at vi ejer skal have certifikat til at være hundeejere. Det vil ikke løse alle problemer men jeg tror en hel del problemer ville være løst hvis alle hundeejer skal gå til træning med deres hunde uanset race og som skal op til en prøve en gang årligt, hvor de beviser at de har styr på deres hunde. .[/quote]

Ja, det er utroligt, hvor folk glemmer, at mange racer er designet til en speciel brug, f eks i jagt. Spaniels og mynder og terriers - er brugshunde og ikke selskabshunde. Collies er faktisk heller ikke.

IMHO er det endnu en trist side af det historieløse samfund, fordi man i mindst et årti droppede såkaldt paratviden ud af skolens undervisning. Holdningen var, at man behøver ikke at vide noget, bare man ved, hvor man skal slå det op. Men de generationer ser, i al deres selvtilstrækkelighed, ikke nødvendigheden af at slå noget op. Hvad de ikke ved, har de ikke ondt af :?

Det er sørgeligt, men nødvendigt med et obligatorisk “kørekort til hund”. Men hvad gør man så, hvis ejer (og hund) ikke består? Kræver en ommer, indtil de består :?

[quote=Mai;431409]Bente K.

Tak for dit indlæg, som jeg kan forholde mig til for her er det facts om hunden der bliver fremlagt.

En hel del racer kræver en meget synlig og stærk leder. Mange sætter sig desværre ikke ind i racen inden de køber hund. De falder ofte for en hunds udseende og så er det det. Mange køber f.eks. en Jack Russell Terrier uden at vide at det er en hund med meget stor aktiveringsbehov i det den er en jagthund.[/quote]
Så sandt, så sandt.
Jeg kan jo bare se på vores to: Ruhåret hønsehund ca. 67 cm. høj og Ruhåret foxterrier ca. 37 cm. høj,
den lille kræver næsten lige så meget motion som den store,
det er også den lille, der kræver mest opdragelse.

Ja, nemlig. Ligesom jeg mener, folk skulle have ‘kørekort’ til børn,
både dyr og børn er så pokkers afhængige af os og vores opdragelse.

Sjovt nok har jeg også siddet og tænkt på det.
Jeg sad og læste noget i et blad for nylig om skadestuer, og det var uanede mængder af folk,
der kommer og skal have stivkrampe vaccination, fordi deres lille skødehund har ‘nappet lidt’ til dem.
Jeg ved godt, det heller ikke er så alvorligt som at blive bidt af en stor hund,
men små hunde er generelt mere ‘hidsige’ - eller temperamentsfulde. :tihi:

[quote=MiSi;431418]Tak, Bente, det var grundigt og interessant research :ok: IMHO hellere langt og fyldestgørende end kort og for kontant.

Tak for dine ord om de dejlige boxervapser :slight_smile: Og for at opklare, hvad Hooch er for en størrelse - den er en dogge, som jo er en del af boxernes slægt. :tak:[/quote]
Ja men, jeg elsker jo de skønne Boxer dyr. - Og så er jeg altså også noget varm på Hooch. :ups:

Ja, der er stor forskel.
Selv om de to af vores lever som forkælede familiehunde, véd de godt, hvad de kan, når de kommer ‘på arbejde’.
Ikke fordi de ikke sagtens kunne indfinde sig med at være selskabshunde, bare de får deres motion,
men det er også både forskelligt fra hund til hund - og fra ejer til ejer.

[quote=MiSi;431418]IMHO er det endnu en trist side af det historieløse samfund, fordi man i mindst et årti droppede såkaldt paratviden ud af skolens undervisning. Holdningen var, at man behøver ikke at vide noget, bare man ved, hvor man skal slå det op. Men de generationer ser, i al deres selvtilstrækkelighed, ikke nødvendigheden af at slå noget op. Hvad de ikke ved, har de ikke ondt af :?

Det er sørgeligt, men nødvendigt med et obligatorisk “kørekort til hund”. Men hvad gør man så, hvis ejer (og hund) ikke består? Kræver en ommer, indtil de består :?[/quote]
Ja, verden er godt nok underlig; eller rettere dem, der laver reglerne,
jeg er glad for, jeg ikke er ung i dag, jeg synes ærligt talt, det meste ser frustrerende ud,
men hvordan ville verden have set ud i dag, hvis ikke vores generation havde ‘lært lektien’ - både på den ene og anden måde.

Ja, det med ommeren til hund og ejer er et rigtigt godt spørgsmål, det ville jo være synd for hunden.
Jeg tror, Mai har ret i det med træningen og en prøve om året, det skader da i hvert fald ikke.
.