Føj for en oplevelse. (løse kamphunde)

:uha: Nu har jeg også fået advarslen - vi er vist nogle slemme piger, Bente, måske kan Admin ikke lide boxere :wink:
Jeg morer mig mest over, at der nederst står “Hem” ved siden af Log ind :tihi:

[quote=MiSi;432271]:uha: Nu har jeg også fået advarslen - vi er vist nogle slemme piger, Bente, måske kan Admin ikke lide boxere :wink:
**Jeg morer mig mest over, at der nederst står “Hem” ved siden af Log ind :tihi:[/quote]
Hvad.?! Har du fået en advarsel.? :confused:
Det forstår jeg ikke en dyt af, du skriver da i en rigtig pæn tone.

Jeg synes i det hele taget, der er blevet brugt et sobert sprog, selv om vi ikke alle er enige,
man kan jo godt være uenige uden at være uvenner.

**Det undrede jeg mig faktisk over… Hvad mon der menes med det.?
Hvis man trykker, kommer man tilbage til debatten…
.

Bente - Er du ironisk? Eller har du bare ikke lige fanget at MiSi snakker om “advarslen” hvis man prøver at komme ind hundeforummet når man ikke er tilmeldt gruppen? :slight_smile:

DOH.! :doh:

Mit hoved var vist ikke kommet sig ordentlig efter muldvarpeskuddet. :ups:
Nu har jeg fået en ordentlig nattesøvn og har ikke hovedpine, så nu fatter jeg det…

Måske skulle jeg have et par stesolider. :uha:

Mai: Hunde er ikke flokdyr - hvis du vil vide mere så sig til, så sender jeg dig gerne links. Du er yderst lovlig undskyldt for at skrive dette, for selvom opdagelsen blev gjort i 1995 er den først kommunikeret ud for alvor de seneste år.

Det er en etolog ved nav Boitani, der har opdaget det.

Lige nu har vi ingen ny forklaringsmodel for hundens adfærd - nogle (Oheare) mener, at den er domesticeret/tamgjort og at det har ændret dens adfærd fra ulvens så markant. Andre at den er et gruppedyr ala katten, men følger mennesker fordi den er tvunget til det - fx kan de ikke overleve i naturen mere uden menneskers hjælp - hvalpene dør, og de kan ikke jage - jeg har links derhjemme til Boitanis studier, der er yderst interessante - og tørre:-) Men du siger bare til:-)

Jeg fik et chok, da jeg lærte dette - som adfærdsbehandler og træner betyder det, at jeg skal redifinere hele min viden om hunde.

Og jeg troede heller ikke på Lederskabet før jeg fik direkte adgang til Boitanis viden.

Desværre er forskerne meget dårlige til at kommunikere opdagelser ud. Derfor går amnge stadig og tror at tamhunden er et flokdyr. Det er de ikke.

De lever i løse grupperinger lidt ala katte.

Boxeren er en selskabshund - i dag - tidligere var den en kamphund - som det korrekt hedder - muskelhund er en medieskabt betegnelse, som ingen er enige om, hvad indeholder. Der er både hyrder og andre hunde i den gruppe - så jeg holder mig til de normale grupperinger af racerne, indtil en officiel ændring kommer fra klubben worldwide.

Men der findes forskellige kamphunde - ganske som der findes forskellige hyrdehunde - fx er boxeren ikke skabt til at dræbe egen art som pitbullen er i visse typer. Der findes 3 typer pits - nanny, service og game - game er den som bruges i kampringen. Da folkene bag syntes, at hunde med red farvepigment så farlige ud, så valgte de ofte disse rednose ud til game - i USA siger man derfor, at en rednose ofte er i nær familie med en game pit - mens de sortnæsede pitbulls er service eller nanny. De hunde vi i Dk kalder amstaff kalder de nanny pit. Den ene kennel klub har dog delt racen på i Service og game pit samt amstaff i stedet for Nanny pit. Men den genetiske arv tager meget mere end sølle 100 år at ændre sig - i de rigtige hænder og med den rette genetik er det en SKØN hund.

Jeg kendte en pit i DK som desværre er død nu. Han var indført lovligt via Tyskland, da ejeren flyttede hertil. Han var omfattet af mundkurv, snor osv en masse krav, og ejeren selv syneste det var OK. Når folk så hunden troede de aldrig det var en pit - mange af de fotos, der florere på nettet er nemlig slet ikke pitbulls men Ambulls og Bandogs , som giver mange flere problemer i USA end pitten.

Den røde næse bestemmer forresten ikke om en hund er en pitbul. Den findes også ved labrador, Boxer, og naturligvis Nova Duck Scott Toll. retriveren - samt flere andre. Det er bare en farve - ikke en race.

MVH

Mai: Her er en der skriver lidt om det - hun har også forskeren Miklosi med, som er ham med domesticeringen What′s Wrong With Using ‘Dominance’ To Explain The Behaviour Of Dogs? - Welfare In Dog Training

Jeg er på job, så kan ikke finde artiklen i dens fulde ordlyd, men sig til, hvis du vil have den senere

KH

Her var den skisme - en tung dreng - men sådan er det jo:-)

http://ejour-fup.unifi.it/index.php/eee/article/viewFile/680/626

De sammenligner med Mech og Zimens ulvestudier ned igennem hele teksten

KH

Vores nye nabo her i vores sommerhus har en amstaf (tror jeg det er) men kamphund eller muskelhund er det helt sikkert. Hun formår ikke at holde den inde i sin have så det er desværre slut for mine missers frihed til at komme ud i vores haven indtil vi har sikret den. Øv altså :thumbdown:

Lenschow.

Tak for linkene. Har desværre ikke fået dem læst, da jeg først lige er logget på. Har lagt i sengen hele dagen og får dem heller ikke læst førend forhåbentlig i morgen.

Nu har jeg jo ikke læst dem, men såfremt de gør op med lederskab blandt hunde og som er det jeg betegner flokmentalitet, ja så gør det jo op med alt hvad jeg har lært om adfærd hos hunde.

Jeg skal nok få det læst, men jeg må tilstå at jeg er skeptisk. Dels udfra min faglig viden om hund og deres adfærd. Dels udfra mine egne erfaringer med hunde, men glæder mig da til at læse det.

Det sjove med adfærdsteorier er jo at de ændre sig gennem tiden og ofte går der en 10-15 år og så dukker “gammel” viden op og lanceres som værende ny viden. Så spørgsmålet er om man om 5 år igen taler om flokmentalitet.

Nå må hellere vente med yderligere kommentar, til jeg har fået læst linkene.

Mai… selv den forsker, som i tidernes morgen udfra nogle af de første ordentlige studier af ulve, begyndte hele talen om Alfa og Omega og Lederskab og hvad vi ellers har, tog afstand fra sine tidligere konklusioner ganske kort tid før sin død…
Faktisk beklagede han dybt at hans studier var blevet brugt som den store sandhed for generationer af hundefolk… og undskyldte dybt overfor hundene!

Hvis du ikek orker at gumle dig gennem de link, som Helle har givet her, så kan du med fordel starte med Anders Hallgren - Alfasyndromet… og fortsætte med Hanne Helmer Jørgensen - Hund og Ulv

Hanne forfattede for øvrigt dette skriv om kamphunde til bla Justistsministeriet i forbindelse med vedtagelsen af den nye hundelov…

Og dette her giver en ganske særlig indsigt i det pludselige behov “for at gøre noget” - der altså udmøntede sig i en totalt forfejlet lov!

Ann K.

De er hermed noteret.

Kan man se dem på nettet eller skal jeg en tur på biblioteket?

Anders Hallgreen skal du på biblioteket efter…
Hannes bog lå engang som download fra et eller andet sted… men jeg kan simpelthen ikke huske det! Ellers må du også på biblioteket efter den :slight_smile:

Enig med Ann bortset fra, at Anders Hallgren faktisk er forældet hvad angår det med flokdyret - han taler stadig om dem som flokdyr - Boitani og Miklosi taler om dem som mulige gruppedyr ala katte og ræve men siger at det ikke er undersøgt nok - og det er der den ligger nu - vi har INGEN ny forklaringsmodel på hvad hunden er… Den er lige nu IKKE klassificeret, så det ER alle der er ude og nytænke hundeadfærd.

Jean Donaldson - en af USAs dygtigste trænere - har foreslået os at se på hunden i den enkelte situation og tolke ud fra dette. Forhåbentlig kommer der snart en ny forklaringsmodel, men indtil da famler vi faktisk alle…

Som Donaldson sagde sidst min lærer mødte hende i USA og spurgte hende, om hvad hunden så er hvis ikke flokdyr :

Your guess is as good as mine…

Vi har ingen nu forklaring. Hallgrens er også tilbagevist. Det var derfor dette var en bombe under min viden om hunde…

Jeg har forsøgt at skrive om det herinde og andre steder før, men jeg formår ikke rigtig at formidle det så folk kan forstå, hvad det betyder… Tænk sig - der er INGEN klassificering af tamhunden pt.

Det er fandeme stort, synes nørden…