Citat:
Oprindelig postet af Mai [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=431609#post431609”]
[/ame]
Mit drømmescenarie for en evt “hundeejerlovgivning” er følgende:
Enhver der ønsker sig en hund skal på et obligatorisk kursus som fortæller om de forskellige racer, deres temperament, deres behov, hvordan hunde kommunikerer, mv…
DKK har allerede et sådan kursus… gratis endda… og det er faktisk en stor succes…
[COLOR=purple]Dejligt at de er en succes, men de er desværre ikke obligatoriske.[/COLOR]
Såsnart man anskaffer sig en hund skal man registreres og være “tvungen” til at gå til “hvalpetræning”, “unghundetræning” osv osv. Man bør forpligtes til at træne med hunden så længe den lever. (Selvfølgelig afstemt efter hundens alder og behov)
Her har du så udelukket rigtig mange potentielle ejere - bla mig!
Der er mange, som ikke er i stand til at følge et sådan kursus… enten pgr helbred eller noget så simpelt som alder, eller for en hel dels vedkommende job!
Det er derfor efter min mening et helt urimeligt forlangende!
[SIZE=2][COLOR=purple]Jeg forstiller mig ikke kurser der kræver at man møder op en gange ugen året rundt men derimod kurser af kort varighed hvor man lærer om hvalpens behov og træningsbehov, unghundens behov og træning osv. Den vigtigste træning af ens hund forgår jo i dagligdagen. Prøven derimod skal være en gange årligt. [/COLOR][/SIZE]
[SIZE=2][COLOR=purple]Jeg siger heller ikke at alle i familien skal gå til træning med hunden, men alle hunde uanset race har brug for gåture og aktivering.
Så ja enlige, som ikke har helbredet, alderen eller tiden til det, rammer jeg med mit forslag.
[/COLOR][/SIZE]
Uh nu får jeg nok en over næsen, men hvis man ikke pga. alder, helbred eller job kan gå til træning med sin hund, så mener jeg ikke at man kan byde sin hund de optimale livsvilkår og så skal man måske overveje at anskaffe sig et mindre krævende husdyr.
Jeg har på luftepladsen set en ældre dame med en schæfter som hun hverken kan holde eller har kontrol over. Vi talte en dag sammen og hendes begrundelse for at have den var at de altid har haft schæfer. Når kræfterne (helbredet eller tiden) svigter syntes jeg at man som ansvarlig hundeejer bør gøre op med sig selv om man i den værst tænkelig situation kan styre hunden og er man det mindste i tvivl, ja så skal man ikke have hunden.
Dernæst skal der være årlige prøver, hvor man beviser at man har kontrol over sin hund, således at man kan få fornyet certifikatet til at eje hund.
Og hvis så man ikke kan bestå prøven? Skal hunden så fjernes?
Det behøver jo ikke at være ens hundeviden, som gør at man ikke kan bestå en prøve - helbred, alder og job…
Rent hypotetisk: Jeg er til prøve med min rottweiler og kan ikke få den til at lystre, den gør intet af det jeg giver kommando til og jeg har svært ved at holde den.
Såfremt det forholder sig sådan:
Hvorledes vil jeg hindre min hund i at løbe ud foran en bil? Hvorledes vil jeg stoppe et hundeslagsmål? Hvorledes vil jeg hindre at min hund virker skræmmende på andre mennesker på gaden fordi den trækker i snoren eller river sig løs? Hævder jeg at min hund altså bare er lidt for glad, når den snapper efter folks fingere?
Kan man ikke styre eller tyde sin hund til en prøve, så vil jeg vove den påstand at så kan man generelt ikke styre sin hund og så skal man altså ikke have den set med mine øjne.
Kan ejeren ikke bestå prøven (altså styre sin hund) selv efter den ekstra intensiv træning, ja så bør personen ikke have hunden.
Okay… du siger bare, hvornår du henter Nanna - en ca 3 årig cavalier, der er totalt utilregnelig, når der er fugle i nærheden…
Du skriver at Nanna er en cavalier, jamen så er hun jo ikke utilregnelig, nok nærmest tilregnelig for hun er jo en jagthund og det er hendes instinkt at jage de fugle.
Er det omstændigt for hundeejeren? Ja da, men hvem har sagt at det skal være nemt at være hundeejer? I dag er det alt alt for let at anskaffe sig et dyr og så lade det gå for “lud og koldt vand”.
Tror du virkelig et kursus vil ændre på det?
Jeg tror et kursus vil gøre folk opmærksomme på hvilke slags hund de har valgt og lære dem at handle derefter, fremfor at gå imod hundens natur.
Jeg kan fortælle, at jeg har søgt hjælp til Nanna OG er blevet opgivet af nogle af de dygtigste adfærdsdimser og hundetrænere, jeg kender!
Foruden at hunden altså bor hos mig, der er har trænet rigtig mange problemhunde og min mand, der er uddannet som instruktør for de danske redningshunde…
Nanna er “opgivet” af os og hun føres nu udelukkende i snor eller løber
“fri” iført langline…
Tror at al træning der går imod hunderacens “formål” er dømt til at mislykkes.
En hund kan lærer kommandoer mv, men dens instinkter som f.eks at jage hos en jagthund kan - og set med mine øjne skal man heller ikke forsøge at ændre ved.
I mine øjne har I jo netop taget udgangspunkt i hvilken race Nanna er og fører hende i bånd. Det er jo som at bede solen om ikke at stå op hver morgen, at bede en jagthund om ikke at følge dens jagtinstinkt, og som jo ved denne race er veludviklet.
Det er jo også det rene idioti (og forbudt) at lade en Greyhound og en Whippet rende frit løs, for det er deres instinkt at sætte efter alt der bevæger sig.
Jeg
har været til Hundens Dag i Tivoli i dag…
Det gør jagende ONDT at se en 6 mdr gammel Am Staff hvalp iført mundkurv!!!
Især når andre hunde, som er mindst lige så potentielt farlige, slipper…
Her er vi 100% enig.
Tror desværre også at mundkurven optrapper konfliktsituationer, i det en hund med mundkurv ved at den er forsvarsløs og dermed kan blive usikker og “te sig tosset”, nu vel den kan ikke bide men den kan sende uheldige signaler til andre hund som gør at de angriber.
Skulle man sætte ind så det batter, så har jeg tidligere givet mit bud… og jeg mener det stadig! Især den del med at ramme de useriøse hårdt og brutalt på økonomien! Og eller have en nul-tolerance overfor ejere, der gentagne gange har problemer med at få deres hunde til at opføre sig ordentligt - loven i dag giver mulighed for at forbyde folk at holde fx hund, man skal bare begynde at benytte sig af den mulighed!
Jeg vil have det fint med dyreskat hvis det er det du tænker på og jeg er helt klar fortaler for nul-tolerance overfor uansvarlige dyreejere.
Lige en tilføjelse til noget, som egentlig stammer fra en anden tråd. Det er åbenbart en udbredt opfattelse at man ikke skal røre en hund der spiser.
Det viser f.eks. hvor vigtigt det er at man som hundeejer kender til flokdyrs mentalitet.
Alle i en familie med hunde skal være i stand til at tage mad fra hunden, da dens plads er nederst i hirakiet.
I familien skal alle kunne røre ved hunden selv om den spiser, eller tage maden fra hunden uden at den modsætter sig dette. En hund skal betragte ejeren og familiemedlemmerne som stående over den i flokken og det er hirakisk set deres ret at tage maden fra den. Kan man ikke det, så skal man virkelig træne netop dette, for det er hundens første tegn på at den gør ejeren eller andre familiemedlemmer deres rang stridig.