Føj for en oplevelse. (løse kamphunde)

Måske er jeg naiv, men hvis en hund og dens ejer har været “tvunget” til at gå til træning fra anskaffelsestidspunktet tror jeg ikke der vil være ret mange der ikke ville bestå prøven.

De få der evt. ikke består skal så på intensiv træning efter min mening. Består de ikke den opfølgende prøve, bør man måske kigge på om ejeren har det der skal til ifht til den valgte race.

Mit drømmescenarie for en evt “hundeejerlovgivning” er følgende:

Enhver der ønsker sig en hund skal på et obligatorisk kursus som fortæller om de forskellige racer, deres temperament, deres behov, hvordan hunde kommunikerer, mv…

Såsnart man anskaffer sig en hund skal man registreres og være “tvungen” til at gå til “hvalpetræning”, “unghundetræning” osv osv. Man bør forpligtes til at træne med hunden så længe den lever. (Selvfølgelig afstemt efter hundens alder og behov)

Dernæst skal der være årlige prøver, hvor man beviser at man har kontrol over sin hund, således at man kan få fornyet certifikatet til at eje hund.

Kan ejeren ikke bestå prøven (altså styre sin hund) selv efter den ekstra intensiv træning, ja så bør personen ikke have hunden.

Er det omstændigt for hundeejeren? Ja da, men hvem har sagt at det skal være nemt at være hundeejer? I dag er det alt alt for let at anskaffe sig et dyr og så lade det gå for “lud og koldt vand”.

Jeg syntes nu også der skal være lovkrav til ejerne når det komme til katte dog ikke lige den her omtalte metode. (Jeg vil helt klart dumpe til katteejer-prøven, hvis det kom til at have kontrol over mine katte. Den eneste kontrol jeg har over mine bamser, er at de forbliver på min matrikkel og det sker ikke af lydighed, men ren og skær pga de er spærret inde af et hegn!)

-LOL Den må jeg huske!! (Og nej, jeg griner ikke af at man engang har brugt slaver. :))

Jeg har forsøgt at læse mig i gennem tråden, men den bliver godt nok lidt fagnørdet, når jeg ikke aner en dyt om hunde.

Men :trøste: til Mai - kan godt forstå at det var en grim oplevelse.

Hele snakken om muskelhunde og forbud, er en rodet affære, synes jeg. Kan en hunds adfærd virkelig bestemmes ud fra dens genetik?

[quote=Tea;431620]

Men :trøste: til Mai - kan godt forstå at det var en grim oplevelse.

Hele snakken om muskelhunde og forbud, er en rodet affære, synes jeg. Kan en hunds adfærd virkelig bestemmes ud fra dens genetik?[/quote]

Tak!

Med hunde som med katte kan man vælge at avle på et bestemt temperament, som så vil være udbredt hos afkommet.

Jeg mener dog ikke at genetik gør det alene men er en kombination af arv såvel som miljø. Avler man f.eks. på et hidsigt temperament og man i hundens tilfælde understøtter det bidske i dens træning, ja så er man ret så sikker på at få en bidsk hund.

Omvendt mener jeg også at man kan have en hund der genetisk har tendens til aggressivitet, men man i opdragelsen af hunden tager højde for dette kan få en god hund ud af den trods at man genetisk har avlet på det aggressive temperamentet.

Indenfor alle racer er der hvalpe der er mere dominerende end de andre i kuldet. Derfor får mange opdrættere hvalpetestet sine hvalpe, således at de kan kombinere hvalpen med den rette ejer.

F.eks. indenfor rottweiler-racen vil en førstegangshundeejer ikke få lov til (såfremt det er en seriøs opdrætter) at købe en dominerende han. Generelt rådes førstegangs rottweilere ejer til at få en tæve eller en af de sidstfødte hanner.

Det skyldes ikke at rottweileren er en aggressiv hund, men det er en race med megen selvværd, hvor det dominerende og beskyttende gen er specielt avlet på. En rottweiler har derfor brug for en stærk synlig leder. Dette skal endelig ikke misforståes, som man desværre ser, og tolkes som om man skal være hård eller dominerende overofr en rottweiler. Den har dog i mere udbredt grad brug for en kærlig og konsekvent leder, end f.eks. en Golden retriver.

Rottweileren er trods sit ry en glimrende familiehund idet den er udpræget flokdyr, selv om den betragter en bestemt i familien som “førerhunden”.

Hov nu bevægede jeg mig vist for langt fra spørgsmålet…Så tilbage til det: Afhængig af hvilken teorier man helder til, så er mit svar nej adfærd hos dyr, afhænger ikke alene af genetik.

Håber ikke det var alt for fag-nørdet.

[quote=Mai;431609]

Enhver der ønsker sig en hund skal på et obligatorisk kursus som fortæller om de forskellige racer, deres temperament, deres behov, hvordan hunde kommunikerer, mv…

DKK har allerede et sådan kursus… gratis endda… og det er faktisk en stor succes…

Såsnart man anskaffer sig en hund skal man registreres og være “tvungen” til at gå til “hvalpetræning”, “unghundetræning” osv osv. Man bør forpligtes til at træne med hunden så længe den lever. (Selvfølgelig afstemt efter hundens alder og behov)

Her har du så udelukket rigtig mange potentielle ejere - bla mig!
Der er mange, som ikke er i stand til at følge et sådan kursus… enten pgr helbred eller noget så simpelt som alder, eller for en hel dels vedkommende job!
Det er derfor efter min mening et helt urimeligt forlangende!

Dernæst skal der være årlige prøver, hvor man beviser at man har kontrol over sin hund, således at man kan få fornyet certifikatet til at eje hund.

Og hvis så man ikke kan bestå prøven? Skal hunden så fjernes?
Det behøver jo ikke at være ens hundeviden, som gør at man ikke kan bestå en prøve - helbred, alder og job…

Kan ejeren ikke bestå prøven (altså styre sin hund) selv efter den ekstra intensiv træning, ja så bør personen ikke have hunden.

Okay… du siger bare, hvornår du henter Nanna - en ca 3 årig cavalier, der er totalt utilregnelig, når der er fugle i nærheden…

Er det omstændigt for hundeejeren? Ja da, men hvem har sagt at det skal være nemt at være hundeejer? I dag er det alt alt for let at anskaffe sig et dyr og så lade det gå for “lud og koldt vand”.

Tror du virkelig et kursus vil ændre på det?
Jeg kan fortælle, at jeg har søgt hjælp til Nanna OG er blevet opgivet af nogle af de dygtigste adfærdsdimser og hundetrænere, jeg kender!
Foruden at hunden altså bor hos mig, der er har trænet rigtig mange problemhunde og min mand, der er uddannet som instruktør for de danske redningshunde…
Nanna er “opgivet” af os og hun føres nu udelukkende i snor eller løber “fri” iført langline…[/quote]

Jeg har været til Hundens Dag i Tivoli i dag…
Det gør jagende ONDT at se en 6 mdr gammel Am Staff hvalp iført mundkurv!!!
Især når andre hunde, som er mindst lige så potentielt farlige, slipper…

Skulle man sætte ind så det batter, så har jeg tidligere givet mit bud… og jeg mener det stadig! Især den del med at ramme de useriøse hårdt og brutalt på økonomien! Og eller have en nul-tolerance overfor ejere, der gentagne gange har problemer med at få deres hunde til at opføre sig ordentligt - loven i dag giver mulighed for at forbyde folk at holde fx hund, man skal bare begynde at benytte sig af den mulighed!

[quote=Mai;431646]Tak!

Med hunde som med katte kan man vælge at avle på et bestemt temperament, som så vil være udbredt hos afkommet.

Jeg mener dog ikke at genetik gør det alene men er en kombination af arv såvel som miljø. Avler man f.eks. på et hidsigt temperament og man i hundens tilfælde understøtter det bidske i dens træning, ja så er man ret så sikker på at få en bidsk hund.

Omvendt mener jeg også at man kan have en hund der genetisk har tendens til aggressivitet, men man i opdragelsen af hunden tager højde for dette kan få en god hund ud af den trods at man genetisk har avlet på det aggressive temperamentet.

Indenfor alle racer er der hvalpe der er mere dominerende end de andre i kuldet. Derfor får mange opdrættere hvalpetestet sine hvalpe, således at de kan kombinere hvalpen med den rette ejer.

F.eks. indenfor rottweiler-racen vil en førstegangshundeejer ikke få lov til (såfremt det er en seriøs opdrætter) at købe en dominerende han. Generelt rådes førstegangs rottweilere ejer til at få en tæve eller en af de sidstfødte hanner.

Det skyldes ikke at rottweileren er en aggressiv hund, men det er en race med megen selvværd, hvor det dominerende og beskyttende gen er specielt avlet på. En rottweiler har derfor brug for en stærk synlig leder. Dette skal endelig ikke misforståes, som man desværre ser, og tolkes som om man skal være hård eller dominerende overofr en rottweiler. Den har dog i mere udbredt grad brug for en kærlig og konsekvent leder, end f.eks. en Golden retriver.

Rottweileren er trods sit ry en glimrende familiehund idet den er udpræget flokdyr, selv om den betragter en bestemt i familien som “førerhunden”.

Hov nu bevægede jeg mig vist for langt fra spørgsmålet…Så tilbage til det: Afhængig af hvilken teorier man helder til, så er mit svar nej adfærd hos dyr, afhænger ikke alene af genetik.

Håber ikke det var alt for fag-nørdet.[/quote]
Tak for svaret. :slight_smile:

Jeg vil nu også mene at adfærd hos (alle?) pattedyr, må tilskrives både genetik og miljø.

Hvad var det nu lige, at det var :? Måske er det druknet lidt i de lange indlæg :slight_smile:

:tihi: Og hvor kan jeg bare høre din stemme, når du skriver sådan. Det ser så kontant ud, men når man ser personen for sig :høhø: :stuck_out_tongue:

Citat:
Oprindelig postet af Mai [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?p=431609#post431609”][/ame]

DKK har allerede et sådan kursus… gratis endda… og det er faktisk en stor succes…

[COLOR=purple]Dejligt at de er en succes, men de er desværre ikke obligatoriske.[/COLOR]

Her har du så udelukket rigtig mange potentielle ejere - bla mig!
Der er mange, som ikke er i stand til at følge et sådan kursus… enten pgr helbred eller noget så simpelt som alder, eller for en hel dels vedkommende job!
Det er derfor efter min mening et helt urimeligt forlangende!

[SIZE=2][COLOR=purple]Jeg forstiller mig ikke kurser der kræver at man møder op en gange ugen året rundt men derimod kurser af kort varighed hvor man lærer om hvalpens behov og træningsbehov, unghundens behov og træning osv. Den vigtigste træning af ens hund forgår jo i dagligdagen. Prøven derimod skal være en gange årligt. [/COLOR][/SIZE]

[SIZE=2][COLOR=purple]Jeg siger heller ikke at alle i familien skal gå til træning med hunden, men alle hunde uanset race har brug for gåture og aktivering.

Så ja enlige, som ikke har helbredet, alderen eller tiden til det, rammer jeg med mit forslag.

[/COLOR][/SIZE]
Uh nu får jeg nok en over næsen, men hvis man ikke pga. alder, helbred eller job kan gå til træning med sin hund, så mener jeg ikke at man kan byde sin hund de optimale livsvilkår og så skal man måske overveje at anskaffe sig et mindre krævende husdyr.

Jeg har på luftepladsen set en ældre dame med en schæfter som hun hverken kan holde eller har kontrol over. Vi talte en dag sammen og hendes begrundelse for at have den var at de altid har haft schæfer. Når kræfterne (helbredet eller tiden) svigter syntes jeg at man som ansvarlig hundeejer bør gøre op med sig selv om man i den værst tænkelig situation kan styre hunden og er man det mindste i tvivl, ja så skal man ikke have hunden.

Og hvis så man ikke kan bestå prøven? Skal hunden så fjernes?
Det behøver jo ikke at være ens hundeviden, som gør at man ikke kan bestå en prøve - helbred, alder og job…

Rent hypotetisk: Jeg er til prøve med min rottweiler og kan ikke få den til at lystre, den gør intet af det jeg giver kommando til og jeg har svært ved at holde den.

Såfremt det forholder sig sådan:
Hvorledes vil jeg hindre min hund i at løbe ud foran en bil? Hvorledes vil jeg stoppe et hundeslagsmål? Hvorledes vil jeg hindre at min hund virker skræmmende på andre mennesker på gaden fordi den trækker i snoren eller river sig løs? Hævder jeg at min hund altså bare er lidt for glad, når den snapper efter folks fingere?

Kan man ikke styre eller tyde sin hund til en prøve, så vil jeg vove den påstand at så kan man generelt ikke styre sin hund og så skal man altså ikke have den set med mine øjne.

Okay… du siger bare, hvornår du henter Nanna - en ca 3 årig cavalier, der er totalt utilregnelig, når der er fugle i nærheden…

Du skriver at Nanna er en cavalier, jamen så er hun jo ikke utilregnelig, nok nærmest tilregnelig for hun er jo en jagthund og det er hendes instinkt at jage de fugle.

Tror du virkelig et kursus vil ændre på det?

Jeg tror et kursus vil gøre folk opmærksomme på hvilke slags hund de har valgt og lære dem at handle derefter, fremfor at gå imod hundens natur.

Jeg kan fortælle, at jeg har søgt hjælp til Nanna OG er blevet opgivet af nogle af de dygtigste adfærdsdimser og hundetrænere, jeg kender!
Foruden at hunden altså bor hos mig, der er har trænet rigtig mange problemhunde og min mand, der er uddannet som instruktør for de danske redningshunde…
Nanna er “opgivet” af os og hun føres nu udelukkende i snor eller løber
“fri” iført langline…

Tror at al træning der går imod hunderacens “formål” er dømt til at mislykkes.

En hund kan lærer kommandoer mv, men dens instinkter som f.eks at jage hos en jagthund kan - og set med mine øjne skal man heller ikke forsøge at ændre ved.

I mine øjne har I jo netop taget udgangspunkt i hvilken race Nanna er og fører hende i bånd. Det er jo som at bede solen om ikke at stå op hver morgen, at bede en jagthund om ikke at følge dens jagtinstinkt, og som jo ved denne race er veludviklet.

Det er jo også det rene idioti (og forbudt) at lade en Greyhound og en Whippet rende frit løs, for det er deres instinkt at sætte efter alt der bevæger sig.

Jeg
har været til Hundens Dag i Tivoli i dag…
Det gør jagende ONDT at se en 6 mdr gammel Am Staff hvalp iført mundkurv!!!
Især når andre hunde, som er mindst lige så potentielt farlige, slipper…

Her er vi 100% enig.

Tror desværre også at mundkurven optrapper konfliktsituationer, i det en hund med mundkurv ved at den er forsvarsløs og dermed kan blive usikker og “te sig tosset”, nu vel den kan ikke bide men den kan sende uheldige signaler til andre hund som gør at de angriber.

Skulle man sætte ind så det batter, så har jeg tidligere givet mit bud… og jeg mener det stadig! Især den del med at ramme de useriøse hårdt og brutalt på økonomien! Og eller have en nul-tolerance overfor ejere, der gentagne gange har problemer med at få deres hunde til at opføre sig ordentligt - loven i dag giver mulighed for at forbyde folk at holde fx hund, man skal bare begynde at benytte sig af den mulighed!

Jeg vil have det fint med dyreskat hvis det er det du tænker på og jeg er helt klar fortaler for nul-tolerance overfor uansvarlige dyreejere.

Lige en tilføjelse til noget, som egentlig stammer fra en anden tråd. Det er åbenbart en udbredt opfattelse at man ikke skal røre en hund der spiser.

Det viser f.eks. hvor vigtigt det er at man som hundeejer kender til flokdyrs mentalitet.

Alle i en familie med hunde skal være i stand til at tage mad fra hunden, da dens plads er nederst i hirakiet.

I familien skal alle kunne røre ved hunden selv om den spiser, eller tage maden fra hunden uden at den modsætter sig dette. En hund skal betragte ejeren og familiemedlemmerne som stående over den i flokken og det er hirakisk set deres ret at tage maden fra den. Kan man ikke det, så skal man virkelig træne netop dette, for det er hundens første tegn på at den gør ejeren eller andre familiemedlemmer deres rang stridig.

[quote=MiSi;431756]Hvad var det nu lige, at det var :? Måske er det druknet lidt i de lange indlæg :slight_smile:
[/quote]

Nope, det er givet i en helt anden tråd :slight_smile:

Men jeg gentager da gerne… hurra for søgefunktion - fandt det i en debat ang aflivning af blandingshvalpe…

[B]Et lovforslag som forbyder blandingsavl er fuldstændigt idiotisk! Uigennemtænkt…
Og ret umuligt at administrere!
Blandinger af små hunde, hvori indgår fx Mops, Boston Terrier, Fransk Bulldog vil også komme til at skulle aflives, idet de tre racer deler temmelig mange gener med resten af “muskelhundegruppen” - og da der ikke er et bestemt gen for aggressivitet, så vil man udelukkende kunne gå ud fra genernes “gruppetilhørsforhold”…

Skal der sættes ordentligt ind, så skal der større kontrol med selve avlen…
Hundehandel skal straffes hårdt og brutalt, hvad enten man importerer eller har sin egen hundefabrik… Dvs kan det dokumenteres (og det kan det, idet en større kennel skal søge om tilladelse til kennelvirksomhed hos politiet) at der laves flere end fx tre kuld hvalpe om året på uden stamtavle fra enten DKK, DRU; DHL jamen så står ejerens af stedet automatisk til en bøde på 100000 kr! (Beløbet fiktivt, det kan for min skyld sagtens være større) samt moms af hundehandlen, igen fiktivt ansat af SKAT… Det er MANGE penge!!! Og vil begrænse både lysten og muligheden for at drive hundehandel…
Indfør endelig hundeskatten igen under en eller anden form - gerne med rabat til pensionister (det er alligevel ikke dem, som har muskelhunde). Dog med et kraftigt nedslag for registrerede opdrættere gældende for deres avlsdyr…
Import af muskelhunderacer kan kun ske, hvis man er registreret opdrætter og godkendt af sin stambogsførende organisation - måske endda skal kunne dokumentere at man har været registreret opdrætter i en årrække… Samtlige importerede muskelhunde skal kunne dokumentere deres stamtavle vha chip og DNA.
Sørg for at “båndtvangen” i bymæssig bebyggelse overholdes - udsted bøder hvis den overtrædes…
Enhver hund som bider, skal gennem en hundefaglig vurdering - “frikendes hunden”, må den ikke siden luftes uden mundkurv… overtrædelse af dette straffes med en klækkelig bøde. Ejere af den slags hunde, skal til enhver tid kunne fremvise dokumenter for vurderingen - kan de ikke det, straffes med bøde… Ved gentagelsestilfælde fjernes hunden og overgives til myndighederne for aflivning.
Hunde fra Molossergruppen må ikke annonceres til salg i aviser, blade, magasiner heller ikke on-line versioner af disse samt i internetfora… Dette gælder uanset om hunden er med stamtavle eller uden. Overtrædelse straffes med bøde, som mindst svarer til hundens/hvalpekuldets pris…
De hunde som allerede nu befinder sig i DK omfattes af en “amnesti”, som gælder hundens levetid. Dog med de begrænsninger, som jeg har anført ovenfor… Alle hunde skal være registrerede i dansk hunderegister og ligeledes have en gældende hundeansvarsforsikring. Dette skal kunne dokumenteres ved forlangende - overtrædelse straffes med bøde… Træffes en person gentagne gange med uregistrerede eller ikke forsikrede hunde, fratages vedkommende sine dyr samt retten til at have hund for en periode (fx af 5 år) og får naturligvis en bøde…

Kun ved virkelig at ramme ejere og især hundehandlerne hårdt økonomisk får man bugt med problemet… det skal simpelthen ikke kunne betale sig!!![/B]

Mai… da jeg ikke deler opfattelsen omkring det åhhh så berømte Lederskabspladder, så står vi lidt langt fra hinanden i lige den del…
Jeg mener at enhver snak om mennesket som leder af en så anderledes art som hunden er noget nær komisk… i stadet er vi samarbejdspartnere .)

Og så lige den der med at have svært ved at nå et kursus…
På et tidspunkt arbejdede jeg i en ungdomsklub… Jeg havde tidligst fri kl 19 og ofte først kl 22.30, og så var der selvfølgelig weekendarrangementerne… Hvornår skulle jeg have haft en chance for at deltage i et kursus?
Min hund havde jeg masser af tid til… jeg mødte jo først mellem kl 11 og 14 :slight_smile:

Oprindelig postet af Mai

[COLOR=purple]Så ja enlige, som ikke har helbredet, alderen eller tiden til det, rammer jeg med mit forslag.[/COLOR]
Uh nu får jeg nok en over næsen, men hvis man ikke pga. alder, helbred eller job kan gå til træning med sin hund, så mener jeg ikke at man kan byde sin hund de optimale livsvilkår og så skal man måske overveje at anskaffe sig et mindre krævende husdyr.

U-ha, så skulle jeg af med mine hunde, fordi jeg har dårligt helbred og ikke kan deltage i den slags,
jeg kan som regel godt gå luftetur med dem - men ikke hver dag.
I så fald er jeg ikke tilhænger af en sådan lov, selv om jeg mener, mange ville have glæde af den.
Desuden er mine hunde godt opdraget, det kan man godt gøre hjemme i haven og på gå ture en gang imellem.

Du skriver at Nanna er en cavalier, jamen så er hun jo ikke utilregnelig, nok nærmest tilregnelig for hun er jo en jagthund og det er hendes instinkt at jage de fugle.

En hund kan lærer kommandoer mv, men dens instinkter som f.eks at jage hos en jagthund kan - og set med mine øjne skal man heller ikke forsøge at ændre ved.

I mine øjne har I jo netop taget udgangspunkt i hvilken race Nanna er og fører hende i bånd. Det er jo som at bede solen om ikke at stå op hver morgen, at bede en jagthund om ikke at følge dens jagtinstinkt, og som jo ved denne race er veludviklet.

Skulle det nu være en undskyldning.?
Mine hunde er begge jagthunde, og jeg kan altid kalde dem til mig,
også selv om de tror, de skal jage noget. En jagthund må så-gu da ikke selv jage.!
Den må/skal spore vildtet og hente det, når det er skudt, - og eventuelt aflive det, hvis ikke det er dødt.
[COLOR=black]Men kun når den får besked på det.[/COLOR]

En jagthund skal være hundrede procent lydig, ellers duer den ikke til jagt, (man kan jo ikke have en jagthund i snor på jagten)
og den må i hvert fald ikke selv hverken jage eller nedlægge et bytte.

Dermed ikke være sagt, at hunden ikke kan være en rigtig god kammerat og fungere fint som familiehund,
der går jo mange jagthunde rundt som familiehunde, og jeg tror, hundene hygger sig lige så meget som familien.
.

Nemlig!
Og med Nanna går der bare en mental klap ned - man kan ligefrem se hvordan hun fjerner sig fra verden og kun ser fuglene…
Det eneste vi ikke har forsøgt os med på hende er det råd vi nu har fået et par gange af jægere… At give hende et elhalsbånd på og bruge det :uha:
Jeg rent ud nægter at mishandle min hund!!!

Problemet er for øvrigt beskrevet i [ame=“http://www.kattegale.dk/forum/showthread.php?t=4636”]denne tråd[/ame]

[quote=Ann K;431845]Mai… da jeg ikke deler opfattelsen omkring det åhhh så berømte Lederskabspladder, så står vi lidt langt fra hinanden i lige den del…
Jeg mener at enhver snak om mennesket som leder af en så anderledes art som hunden er noget nær komisk… i stadet er vi samarbejdspartnere .)

Og så lige den der med at have svært ved at nå et kursus…
På et tidspunkt arbejdede jeg i en ungdomsklub… Jeg havde tidligst fri kl 19 og ofte først kl 22.30, og så var der selvfølgelig weekendarrangementerne… Hvornår skulle jeg have haft en chance for at deltage i et kursus?
Min hund havde jeg masser af tid til… jeg mødte jo først mellem kl 11 og 14 :)[/quote]

Ja der bliver vi så ikke enige.

Menneske og dyr er også i mine øjne “samarbejdspartnere” men…

Jeg er dog også af den opfattelse, at jeg må tilpasse mig hundens opfattelse af “verden”. Jeg tror ikke på at hunden forstår at socialisere sig ud fra andet end det den er, nemlig en hund - og hunde er flokdyr med en nøje diffineret hirakiskorden og det forvirrer hunden mere end det gavner den, at underkende det faktum.

En leder af en flok er jo kun leder sålænge denne udviser ansvarlighed for flokken, skaber ro og erhverver mad til flokken.

En sund hund vil aldrig acceptere en leder der ikke er værdig til opgaven. Selvfølgelig er det desværre set at man kan man prygle sin hund til at underkaste sig, men det ender i de fleste tilfælde galt, før eller siden.

Nogle mennesker tillægger deres hunde menneskelig følelser og forståelse og det er i mine øjne det første overgreb vi mennesker gør på det arme dyr.

Det at træne sin hund kræver jo ikke nødvendigvis at man går på kurser, men jeg mener at et weekend/aftenskursus hvor man lærer om hvad en hvalp kræver, senere en unghund osv må der kunne findes plads til.

Mine hunde blev primært trænet af mig herhjemme, dog gik de på hvalpekursus for at lære at acceptere andre hunde. Senere holdt vi det ved lige ved at gå på “hundeluftepladsen”.

[quote=Bente_K;431851]Oprindelig postet af Mai

[COLOR=purple]Så ja enlige, som ikke har helbredet, alderen eller tiden til det, rammer jeg med mit forslag.[/COLOR]

U-ha, så skulle jeg af med mine hunde, fordi jeg har dårligt helbred og ikke kan deltage i den slags,
jeg kan som regel godt gå luftetur med dem - men ikke hver dag.
I så fald er jeg ikke tilhænger af en sådan lov, selv om jeg mener, mange ville have glæde af den.
Desuden er mine hunde godt opdraget, det kan man godt gøre hjemme i haven og på gå ture en gang imellem.

Skulle det nu være en undskyldning.?
Mine hunde er begge jagthunde, og jeg kan altid kalde dem til mig,
også selv om de tror, de skal jage noget. En jagthund må så-gu da ikke selv jage.!
Den må/skal spore vildtet og hente det, når det er skudt, - og eventuelt aflive det, hvis ikke det er dødt.
[COLOR=black]Men kun når den får besked på det.[/COLOR]

En jagthund skal være hundrede procent lydig, ellers duer den ikke til jagt, (man kan jo ikke have en jagthund i snor på jagten)
og den må i hvert fald ikke selv hverken jage eller nedlægge et bytte.

Dermed ikke være sagt, at hunden ikke kan være en rigtig god kammerat og fungere fint som familiehund,
der går jo mange jagthunde rundt som familiehunde, og jeg tror, hundene hygger sig lige så meget som familien.
.[/quote]

Enig i at man godt kan træne sin hund hjemme.

Jeg skrev at Nanna følger sine instinkter. Det du beskriver at en jagthund skal kunne for at være en god jagthund, er jo noget helt andet. Jagtinstinktet er jo ikke noget man kan tillære en hund men noget medfødt. Hvorledes Nanna skal bruge sit jagtinstinkt er jo derimod træning. Ingen jagthunde er født til at forstå hvordan de skal begå sig når de er på jagt med mennesker. De jager jo som det er deres natur at jage, indtil de lærer hvad vi mennesker ønsker at de skal gøre i stedet. Nanna er så en af de jagthunde der ikke kan lære det.

[quote=Ann K;431863]Nemlig!
Og med Nanna går der bare en mental klap ned - man kan ligefrem se hvordan hun fjerner sig fra verden og kun ser fuglene…
Det eneste vi ikke har forsøgt os med på hende er det råd vi nu har fået et par gange af jægere… At give hende et elhalsbånd på og bruge det :uha:

Problemet er for øvrigt beskrevet i denne tråd[/quote]

Elhalsbånd er da noget modbydeligt svineri og jeg håber da brugen af dem er forbudt. (Kan nu heller ikke fordrage pig- og kvælerhalsbånd!)

Det er ikke første gang jeg hører om lige netop den problematik hos jagthunde. Uanset hvor megen træning de får i, hvorledes de skal agere som jagthunde, så går det fløjten når de ser et for dem naturlig bytte.

Dem jeg kender til er blevet “kasseret” som egnet til jagt, men hygger sig gevaldigt som familiehunde, dog må ejerne så føre dem i snor på offtentlige steder, idet de ikke kan dæmpe jagtinstinktet hos hundene. De jagthunde jeg kender får så afløb for deres jagtinstinkt ved at fange alverdens ting hjemme i haven, sågar blade der falder af træerne, aktiverer deres jagtgen og de står i stilling inden fanden tager ved dem. Når de fanger byttet ser man tydeligvis hvorfor de ikke egner sig som jagthunde i det de smider og svinger det sølle blad øh bytte rundt. :tihi:

Det kan bare i mine øjne aldrig være hundens skyld at vi mennesker i avlsarbejdet har fokuseret på jagtgenet, således at det hos visse hunde bliver så dominerende, at det ikke kan “styres” og “klappen går ned” hos hunden.

I har taget den konsekvens der er nødvendig, nemlig at holde hende i snor.

Kan ikke lade være med at tænke på om I tillader jeres katte at fange fugle og mus? For Nannas instinkt er jo ikke anderledes. Den eneste grund til at forhindre hende i at følge det, er i mine øjne at hun i sin optagethed af fuglen kan komme til skade. Tror Nanna, skulle det lykkes hende at fange en fugl, vil være mere “human” i sin aflivning af fuglen end katten vil.

Så et sidespring. Kan jo læse at vi ifht. Nanna omfatter både Bente K og Ann K…øh hvilken relation er der jeg ikke lige fanget :?

[quote=Ann K;431863]Nemlig!

Problemet er for øvrigt beskrevet i denne tråd[/quote]
Jeg havde i mange år en Cocker Spaniel, den var købt som familiehund, og jeg tror ærlig talt, hun nød tilværelsen.
Cavalier er vel heller ikke så meget brugt til jagt mere.?

Jeg ville nu heller ikke bruge elhalsbånd, så hellere lade hunden gå i snor,
og det lader jo til, at Nana trives fint med det,
jeg ville i hvert fald lade det ligge, hun bliver bare mere frustreret, hvis du bliver ved med at prøve.

Jeg kan ikke læse den tråd, du linker til, jeg får faktisk en advarsel… :tihi:

Bente_K, du har ikke rettigheder til denne side. Det kan bero på en af flere ting:[ol]
[li]Du har glemt at logge ind - det er umiddelbart det mest nærliggende så tjek din log-in først :slight_smile: [/li][li]Du har slet ikke ikke rettigheder til at tilgå denne side - enten er du ikke medlem herinde eller også har du ikke lov til at se/skrive i det forum du prøver at kommunikere i. [/li][li]Forsøger du redigering af en andens indlæg, at tilgå administrative funktioner eller andre systemer som kræver særskildte rettigheder - så er systemet nu blevet sur på dig og givet dig en fin fejlmeddelselse [/li][li]Du er blevet bannet og admins har lukket din konto - den kan du ikke gøre noget ved - admins styrer med hård pote[/li][/ol][COLOR=black]Jeg ved ikke, hvad de har gang i, men det ser vi på i morgen. :cool:[/COLOR].

Jeg har lige læst tråden - havde ingen problemer med at komme på linket -og det lyder godt nok voldsomt.

Hvis afledning ikke hjælper, og det er jo forsøgt, så vil jeg måske lave en eller anden form for ophæng og snoretræk system, hvor hun kan få lov til at udleve sit jagtinstinkt.

Lidt a´la det man bruger til Greyhounds, forstiller mig noget med nogle trisser og en hulens masse snor man så kan trække i så hun får løbet en del inden hun får lov til at nedlægge byttet. Hmm kan en død høne mon bruges som bytte? Dette kræver selvfølgelig at I har en have.

Nanna er tydeligvis en hund med et meget veludviklet jagtinstink. Er det lykkes hende at fange en fugl? Ved ikke om succes ved jagten kan dæmpe for henes iver, men jeg tror det vil være det jeg vil prøve.

At forsøge at dæmpe hendes jagtinstinkt mener jeg, som tidligere nævnt, er en umulig opgave, da det er i direkte strid mod hendes natur.

[quote=Bente_K;431908]Jeg havde i mange år en Cocker Spaniel, den var købt som familiehund, og jeg tror ærlig talt, hun nød tilværelsen.
Cavalier er vel heller ikke så meget brugt til jagt mere.?[/quote]

Så vidt jeg kan regne mig frem til, så er cavalieren ikke blevet brugt som jagthund de sidste ca 400 år!
Det er en skødehund - eller i hvert fald selskabshund… jagtinstinkt er nok det allersidste man har avlet på hos racen! Tværtimod har man gjort en hulens bunke ud af at racen skal være glad og opmærksom på sin fører :slight_smile:

jeg ville i hvert fald lade det ligge, hun bliver bare mere frustreret, hvis du bliver ved med at prøve.

Nanna trives ike særligt ved at være i snor konstant!
Det begrænser hendes muligheder for leg - og egentlig også træning, idet der er mange øvelser hun ikke kan udføre…

Kom så… ud med det!!!
Hvad har du nu gjort???
-LOL

Arj - jeg ved heller ikke lige, hvad det går ud på!

Mai

Så et sidespring. Kan jo læse at vi ifht. Nanna omfatter både Bente K og Ann K…øh hvilken relation er der jeg ikke lige fanget :?

Jeg ved ikke helt, hvad du mener?
Men jeg kender ikke Bente K… andet end selvfølgelig fra hendes skriblerier herinde :slight_smile:

[quote=Bente_K;431908]Jeg havde i mange år en Cocker Spaniel, den var købt som familiehund, og jeg tror ærlig talt, hun nød tilværelsen.
Cavalier er vel heller ikke så meget brugt til jagt mere.?

Bente_K, du har ikke rettigheder til denne side. Det kan bero på en af flere ting:[ol]
[li]Du har glemt at logge ind - det er umiddelbart det mest nærliggende så tjek din log-in først :slight_smile: [/li][li]Du har slet ikke ikke rettigheder til at tilgå denne side - enten er du ikke medlem herinde eller også har du ikke lov til at se/skrive i det forum du prøver at kommunikere i. [/li][li]Forsøger du redigering af en andens indlæg, at tilgå administrative funktioner eller andre systemer som kræver særskildte rettigheder - så er systemet nu blevet sur på dig og givet dig en fin fejlmeddelselse [/li][li]Du er blevet bannet og admins har lukket din konto - den kan du ikke gøre noget ved - admins styrer med hård pote[/li][/ol][COLOR=black]Jeg ved ikke, hvad de har gang i, men det ser vi på i morgen. :cool:[/COLOR].[/quote]

Du skal tilmelde dig det forum for at få adgang :slight_smile:

Under din profil, gruppemedlemsskaber :slight_smile:

Mai - jeg havde ikke set dit svar…
Vi har prøvet lure cursing… Nanna syntes det var fantastisk… lige indtil hun fik øje på en gætselvhvad suk

Det er aldrig lykkedes hende at fange en fugl - hvis det skulle lykkes, så skulle fuglen være både døv, blind og have brækket begge vinger! :smiley:
Nanna hyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyyler nemlig lidt for højt, når hun sætter af sted efter fuglen…
Men hun har skam fået daggamle kyllere - de smager skam godt, men hun vil faktisk hellere have et godt okseben… Dise derimod synes at kyllerne er en delikatesse.
Da mine hunde er råfodrede, så får de gerne kylling, and, kalkun og andet fjerkræ - også gerne med fjer osv - vi er ikke så sarte med den slags :wink:

Nanna er en kæmpeudfordring for os… vi havde ikek forestillet os, at hun ville være så vanskelig!
Jeg kender INGEN cavalierer, der opfører sig som hende…
Og vi kan som sagt ikke knække koden til hendes opmærksomhed, når hun ser en fugl…

[quote=Ann K;431918]Så vidt jeg kan regne mig frem til, så er cavalieren ikke blevet brugt som jagthund de sidste ca 400 år!
Det er en skødehund - eller i hvert fald selskabshund… jagtinstinkt er nok det allersidste man har avlet på hos racen! Tværtimod har man gjort en hulens bunke ud af at racen skal være glad og opmærksom på sin fører :slight_smile:

Det begrænser hendes muligheder for leg - og egentlig også træning, idet der er mange øvelser hun ikke kan udføre…

Kom så… ud med det!!!
Hvad har du nu gjort???
-LOL

Arj - jeg ved heller ikke lige, hvad det går ud på!

Mai

Jeg ved ikke helt, hvad du mener?
Men jeg kender ikke Bente K… andet end selvfølgelig fra hendes skriblerier herinde :)[/quote]

Det sidste først…Nej det kan jeg godt forstå for det gør jeg heller ikke selv…Har lige læst igen og det er ikke Nanna, men egne jagthunde Bente K omtaler. :ups: Må vist heller se at komme i seng.

400 år…Tja så må det jo siges at være mange år siden man stoppede med at avle på jagtinstinktet hos den race. :høhø: Dog syntes jeg at der er et udpræget jagtinstinkt i de cavaliere jeg har mødt, så helt udryddet er det da bestemt ikke hos racen.

Min datters veninde har lige fået nr to af slagsen. Det er både en bedårende og skøn race.

[quote=birtheras;431920]Du skal tilmelde dig det forum for at få adgang :slight_smile:

Under din profil, gruppemedlemsskaber :)[/quote]
Mange tak, Birthe. :ok:

Jeg tænkte nok, det var noget i den retning, men jeg er ikke så teknisk anlagt. :ups:

Jeg regnede da ikke med, jeg havde gjort noget ‘ulovligt’, jeg prøver på at opføre mig så pænt som muligt. :klapper:

(Jeg lukkede, lige efter jeg lagde kommentaren ind i aftes.)
.

[quote=Ann K;431918]Så vidt jeg kan regne mig frem til, så er cavalieren ikke blevet brugt som jagthund de sidste ca 400 år!

Kom så… ud med det!!!
Hvad har du nu gjort???
-LOL

[/quote]
:fløjte: Jeg si’r det ik’… :stuck_out_tongue:

Jeg synes nok, jeg havde hørt om det med Cavalier og jagt, der er også mange Coker spaniels, der avles til selskabshunde.
Men Spaniels er jo også nogle dejlige hunde.

Nu har jeg læst tråden om Nanna…
Det er godt nok et stort problem.! Er det overhovedet ikke blevet bedre.?
Hvad siger dyrlægen.? Det er jo helt klart noget psykisk.
Måske skal hun have nogle stesolider. -LOL
…Arjj, jeg véd godt, det ikke er sjovt, men nogle gange kan det blive så træls, at lidt sjov kan kvikke lidt.
Har I en lukket have, hun ikke kan komme ud af.?

Øhmm, nu hvor jeg har fået adgang :tihi: , skulle vi måske snakke om det i ‘hundeafdelingen’.
Hun er jo ikke ligefrem en kamphund… Ssssh… Sig det ikke til hende. :klapper:

…Jeg har lidt ondt i knolden (muldvarpeskud) i dag, så jeg lukker igen,
men jeg ville lige se, om jeg kunne komme ind og læse det om Nanna…
.