Føler mig lidt ond

I dag var jeg i vores lokale dyrebutik.
Skulle købe kattegrus og vi kommer ind på snakken om at Mille fælder meget. Hvortil ham manden fra butikken spørger hvad vi foder hende med? Jeg fortæller i god tro at vi foder med Hills sterilisted foder. Han siger okay… men ved du godt at det foder ikke er så godt. orijen og Acana er bedre og det ef hele dyr og ikke kun mel fra dyr.
Jeg syntes bare 600 kr for 5,4 kg er dyrt. Men han mente at det ville holde ligeså længe så 10 kg af det vi har nu, da det er ren produkt og Hills er med fyld produkt som Majs og majsmel. Som katten ikke har brug for. :face_with_spiral_eyes:

Så kan vi få 13% for hver 5-6 pose vi køber nede i dyrebutikken. Så nu er det i tænke boks.

2 Synes om

@MajaH åh det med fodder er meget svært, sommer tider er det dyre fodder mere drøj i det, jeg vil håbe nogle der kan det meget bedre end jeg, kan byde ind med det

Kan godt se tråde her, har nogle år på bagen, men den lænede jeg mig op af da jeg kom på kattegale

Men nu min beimis ville blæse på hvad der skulle være godt for katten, så vi indgik kompromi han fik det han trives med og ville spise, ja der var noget der ville være bedre for ham, men når han ikke ville spise det hvad så.
Så jeg købte det han ville spise, og blandede lidt ind af det jeg syndes var godt, men som dyrlæge sagde så lang tid han trives på det, er det bare så meget i orden

Håber nogle kan give dig en bedre svar end mit

Med venlig hilsen

Og nej du skal ikke føle dig ond, du har gjort det bedste du kan hele tiden :smil:

3 Synes om

Jeg giver 59 kr for 800g MUSH - så det er 74 kr pr kg. :slight_smile:

Stor kat spiser ca. 2 kugler til morgen - og så er han/hun mæt til ved 13-14 tiden.

1 Synes om

For det første tænker jeg, at man altid skal tage det med et gran salt, når det er en sælger, der fortæller en, at der er noget andet og dyrere, der er bedre :slight_smile:

For det andet er det jo, som Beimis er inde på, vigtigt, om katten kan lide foderet, og om den trives på det.

Den foderberegner, som Beimis henviser til, er god til at give et overblik over, hvor meget af det hele der er i forskellige slags foder. Fx protein og fedt. Eftersom katten er 100 % kødæder, kan man som udgangspunkt sige, at et højt animalsk proteinindhold er tættest på det, som katten naturligt ville spise. Men derudover er der jo ikke så meget sammenhæng mellem tørfoder og det, som katten naturligt ville spise :slight_smile:

Du kan vælge at afprøve det for at se, om Mille overhovedet kan lide det. Man plejer at kunne få 400 g prøveposer (i hvert fald på Zooplus) af både Orijen og Acana, og ellers er der jo ofte smagsgaranti på foder, så man kan levere det tilbage, hvis katten ikke vil have det.

4 Synes om

Bare fordi det er et hammer godt foder, betyder det ikke at mis vil æde det :wink:
Som allerede nævnt, så køb prøvepakker, hvis du mener det er værd at bytte :slight_smile:
Men… hvis din kat fungerer på Hills, hvorfor så skifte :slight_smile:
Mine vil ikke se den vej Acana og Orijen… ja ja, hvis der ikke er andet :blush:

4 Synes om

Tak.

Som vi ser trives hun. Og hun leger og sover.
Opsøger os og spinder. Men jeg kan prøve en lille pose til 50 kr, hvis det er. På internatet fik hun også Hills. Så vi forsatte bare på det hun fik.

1 Synes om

Mine katte har altid fået hills science plan. Jeg blander 1/3 almindeligt adult sammen med 2/3 sterrilised, fordi jeg synes pelsen bliver lidt kedeligt af det manglende fedt.
Men nemlig se på om katten trives, hvilket jo lige nøjagtigt er det du allerede gør. :hugs:

1 Synes om

Her holder acana/orijen i hvert fald ikke i 2:1 som sælgerne ellers påstår - altså, at de spiser mindre af det.
Tværtimod, virkede mine ved sidste prøve mere sultne …

Foder er en jungle, kattene herhjemme storfælder også lige nu (den sidste måned), fordi det er sæson for det - det er der jo ikke noget mystisk i :slight_smile:
Herhjemme har det været en balance mellem at burmeserne kræver et højt fedtindhold ift pelsen og min økonomi og så hvad de faktisk vil spise og trives med :slight_smile: vi har fundet en fin mellemvej, som passer til mine tre, og det kan ikke bare 1:1 kopieres over til andre. For ting som miljø, supplement af vådfoder og godbidder og aktivitetsmuligheder og -niveau spiller også ind på, hvilket foder kan fungere :slight_smile:
Mine smider jo feks meget pels, når de triller sig i sandet på fliserne udenfor, det kan en lejlighedskat feks ikke …

1 Synes om

Hvor finder du Mush så billigt? Køber du en kummefryser ad gangen? Min “gårdkat” elsker det. Bimsen rører det under ingen omstændigheder.

1 Synes om

Du har så meget ret.
Kender en hvis kat får Orijen og en pose på 5,4 holder lidt over 6 mdr. men det er en indekat.

Jeg tænker også at Mille er ude at løbe meget af dagen. Hun får dog ikke vådfoder da hun ikke gider det og hun kaster op.
Så jeg rænker at hos os ville sådan en sæk nok ikke holde lidt over 6 mdr. Jo mere de røre sig, jo mere spiser det også vil jeg tro.

1 Synes om

Det er mange år siden, jeg brugte Orijen og Acana, men mine var heller ikke vilde med det. Jeg har en mistanke om, at størrelsen på kroketterne spillede ind. Det kan have ændret sig mange gange siden, men dengang var de meget små.

Jeg køber hos Dyrevennerne i Allerød - de har super service :heart:

Køber normalt en 14-16 poser ad gangen.

Jeg har også en som ikke gider det…men heldigvis spiser de fleste det. Det er så nemt & så er det fuldfoder.

1 Synes om

Det tror jeg ikke mine reagerer på. De æder bittesmå kroketter til killinger med velbehag :smile:
Min blanding er lige nu Sanabelle sensitiv med fugl, RC Siamese, RC Digestive, Gul Feline Porta, RC Mother and Babycat, og nogle prøver jeg ikke kan huske, hvad er :slightly_smiling_face:
Så jeg tror det er smagen de ikke bryder sig om.
Sanabelle og Digestive er fast i min blanding, resten er sådan lige, hvad der byder sig :blush:

Jeg må på kig efter en billig kummefryser, der også er billig i drift. Mine 3 skuffer efterlader ikke meget plads til flere poser kattemad :joy:

1 Synes om

Man kan få små kummefrysere - sådan på størrelse med halvt lille køleskab :slight_smile:
Og så dejligt at have ekstra fryserplads også til egn mad.

1 Synes om