For aktiv til at være indekat?

Jeg er så heldig at være ejer af to af de dejligste katte i hele verden! Uden tvivl. Og jeg elsker dem begge to over alt!

… men! :frowning:

Ramos er født i marts måned og stadigvæk en killing, men jeg har hele tiden haft lidt tvivl om, hvorvidt han ville egne sig til at være indekat. Inden anskaffelsen skrev jeg også herinde for at få folks mening, da han havde oplevet udelivet (dog kun i minutter ad gangen). Ramos er en huskat, som jeg ikke kunne bære skulle aflives, da jeg valgte at tage ham med fra Færøerne og tilbage til Danmark i min lejlighed. I Danmark mødte han sin søster Lima, der er en MCO fra august '12 - en væsentlig mere rolig og afslappet kat.

Ramos er verdens sødeste kat, som er kærlig og dejlig, men “desværre” også meget aktiv. Der er ikke et eneste sted i lejligheden, hvor han ikke har været - selv alle dørene har han hængt og svajet på :wink: Han springer op på alle skabe, hylder, borde og her til sidst endda også komfuret - som jeg har været en del bekymret om…

Jeg skal desværre snart flytte i en mindre lejlighed. Jeg bor pt. i en treværelses, men da (eks)kæresten og mig er gået fra hinanden, skal jeg flytte til en toværelses på et tidspunkt (men ved ikke hvornår). Derfor vil jeg høre folks meninger, om de mener, at Ramos vil kunne trives i en mindre leljlighed, da jeg syntes, at nuværende lejlighed faktisk virker for lille til ham.

Jeg syntes selv, at han ville have godt af at få lov til at komme ud i indhegnet have - men den mulighed har jeg bare ikke. Jeg har heller ikke rigtig mulighed for at tage ham ud på gåture, da jeg ikke må holde kat, hvor jeg bor og er bange for at blive opdaget. Men den største grund til at jeg ikke går ture med ham er, at her er så mange løse hunde i området. Specielt de store muskelhunde - og ofte hunde med hensynsløse ejere, der ikke passer på deres hunde.

Jeg vil for alt i verden ikke af med ham (for min egen skyld), men ved jo godt, at jeg må gøre det bedste for katten - og ikke det bedste for mig selv. Jeg syntes også, at det vil være forfærdeligt at skulle skille de to katte ad - selvom de ikke er verdens bedste puttekammerater, så kan jeg da mærke, at de er glade for hinanden. Den anden kat ville nok klare sig uden hans selskab, da hun vist ikke har lige så meget glæde af ham, som han har af hende.

Jeg har selvfølgelig gjort alt muligt for at aktivere katten! Jeg er startet på klickertræning, jeg leger med kattene hver morgen og hver aften. De er aldrig alene hjemme længere end 6 timer ad gangen - for det meste 4-5 timer, da jeg er studerende og læser meget hjemme. De fodres kun i aktivitetsbræt, foderbold eller ved at jeg spreder foderet rundt i lejligheden. Jeg har kradsemiljøer og hylder på væggene, samt gjort det muligt for kattene at komme op i de fleste højder.
Nuværende lejlighed er på 45 kvm, skal ned på 35 kvm og et værelse mindre.

Mistforstå mig ikke. Jeg vil altså ikke af med min elskede kat… Men må indse, at jeg må gøre, hvad der er bedst for ham… Tror I, at han vil blive mere rolig om et stykke tid? Tror I, at han ville kunne trives i en mindre lejlighed??

Først vil jeg sige, at det for alle - inkl dig selv - vil være rent gæt. Prøv dog og trives han ikke, så må du jo tage det derfra - men tænk nu, hvis han gør? :slight_smile:

Du kan ikke rigtig regne med hans sind nu, når han er killing - langt de fleste katte bliver lidt mere afdæmpede, når de bliver voksne.

Tillykke :slight_smile: Du har dig en sund og rask ungkat :slight_smile:

Misser i den alder ER og SKAL VÆRE aktive :slight_smile: Det er godt du klikker ham og alle de andre tiltag du har for at aktivere dine misser :slight_smile:
Måske er jeg lidt smådum, men jeg forstår ikke helt problematikken :slight_smile: Virker han ked af det eller ødelægger han tingene?

For mig at høre lyder det umiddelbart til du måske “bare” er lidt overvældet af hans energiniveau :slight_smile:

[QUOTE=DK Sugieh;1004131]Tillykke :slight_smile: Du har dig en sund og rask ungkat :slight_smile:

Måske er jeg lidt smådum, men jeg forstår ikke helt problematikken :slight_smile: Virker han ked af det eller ødelægger han tingene?

For mig at høre lyder det umiddelbart til du måske “bare” er lidt overvældet af hans energiniveau :)[/QUOTE]

Præcis! En aktiv kat betyder for det meste en sund og rask kat - og det er jeg VIRKELIG glad for.
Han ødelægger ikke ting, da jeg ikke lader ting stå på hylder osv :smiley: Men problematikken er, og det kom jo nok ikke tydeligt frem i sidste besked, at jeg er bange for at jeg begrænser ham i hvad der er naturligt for ham. At klatre, at løbe og lege og bare være en dejlig kat. I forvejen har jeg ikke meget plads at give ham - og ved at give ham endnu mindre plads, er jeg bange for at han vil mistrives og ikke kunne bare være en glad kat. Forstår du?

Ja, jeg skal bestemt ikke af med ham endnu - ingen hastige beslutninger, jeg venter lige til han er blevet voksen osv. Men det er bare de tanker, der kører rundt i mit hoved. Jeg vil jo for alt i verden have, at mine katte har det godt og trives.

Altså… hvis det “kun” er dine egne bekymringer så… :wink:

Nej sådan helt alvorligt, så lad det som Vivi siger komme an på en prøve :slight_smile: Der er jo ingen grund til at tage MULIGE sorger på forskud :slight_smile: Bare husk katte lever i m3 og ikke kun i m2, så kommer du langt med lidt plads :slight_smile:

Tja … grundlægggende begrænser du jo alle indekatte i deres natur - så hvorfor er han forskellig fra alle andre :?:

Ja, der kan jeg ikke være mere enig… Jeg tror bare, at jeg syntes, at han er forskellig fra andre katte, da jeg syntes han har et højere aktivitetsbehov end fx min anden kat. På den anden side, har jeg kun haft udekatte (frit løb) før de her to katte, og min MCO er meget stille og rolig og var det også som killing.

Måske… handler det også om dine forventninger til kattes aktivitetsniveau?
Jeg mener - jeg har samme race som Luise/Sugieh, og i mine ører lyder det du beskriver også som fuldstændig normal adfærd. Men - vi har også vidst at vi anskaffede aktive katte og forventer det ikke anderledes. Som killinger/ungkatte løber siamesere på væggene - det skal de nærmest, og det forventer vi.
Jeg har tre indekatte af den kaliber på 90 m2. Det går glimrende :slight_smile:
35 m2 er ikke ret meget. Men det er jo svært at spå om det vil fungere, det kommer an på både katten og på indretningen. En killing vil garanteret som nævnt geare ned når den bliver voksen. Spørgsmålet er hvor meget - og om den og du så trves. Det kan kun tiden vise, er jeg bange for.

Huskatte kan jo være alt fra ragdoll til perser til aby og siameser, hvad sindet angår.
Hvis du sammenligner ham med en aby, lyder han ikke til at være specielt aktiv - nok meget normal :slight_smile:

Jeg har haft abykillinger og -ungdyr og har lige nu en huskat fra midt i maj - og jeg synes også, det, du beskriver, lyder helt normalt. Samtidig synes jeg ikke, det lyder, som om han føler sig begrænset. Han finder jo netop sine egne udfordringer, når han fx kravler op og sidder og svajer på dørene, og du giver ham desuden dagligt en hel masse at lave.

Jeg drømmer også selv om en dag at få et sted, hvor jeg kan lade især min tre år gamle huskat komme ud og strække ud og klatre i træer og fange sig nogle mus. Så jeg kan sagtens forstå dig. Men du har vel også udsigt til engang inden for en overskuelig fremtid igen at få bedre kår - måske også en have? Og så længe han ser ud til at trives, så vent at se.

Tak for de gode råd :slight_smile:

Jo, om et par år, når jeg er færdig med uddannelsen er drømmen en kæmpe indhegnet have med tilhørende hus :slight_smile:

[QUOTE=Jenny;1006222]Jeg har 3 katte i en 2-værelses lejlighed, og de hygger. Jeg har inddraget et hjørne i stuen til min hjemmelavede kradsepæl, som i bund og grund er en birkestamme med lidt sisal på. På væggene i hjørnet er der placeret to hængekøjer, der hænger på væggen, som de så kan kravle op i. I det modsatte hjørne har jeg lavet 4 hylder over hinanden og købt en løbestamme med 2 platforme og en hule på, som står ved siden af, som hjælp til at komme op i hylderne. Ydermere har de legetøj og puder, de må være i soveværelset og alle andre steder.

Det er 2 skovkatte, hvoraf den ene er forholdsvis rolig, og den anden stadig er meget ungkat (han er 14 måneder). Den 3. kat er en huskat, der er mere eller mindre tosset :smiley: Han er overalt, og ville kunne køre en aby træt.

Alle 3 har det godt i en to-værelset lejlighed, uden mulighed for at komme ud. Huskatten hygger sig, og selvom de da sikkert ville være glade for en have, så mangler de den ikke nu. Sørg for, de kan komme op i højden, og at de er aktiveret, så ser jeg ikke noget problem i, at tage dem med i en toværelses :slight_smile:

God fornøjelse med de to :)[/QUOTE]
En million gange tak for dit svar :slight_smile: Er det sådan, at du kunne sende mig et billede af dit hjørne til lidt inspiration?? :slight_smile:

Jeg har købt ny kradsemiljø (fra gulv til loft) og skal 100% have flere hylder, end jeg har nu. Men de hængekøjer lyder nu meget interessante også :slight_smile:

Jeg vil også sige at det der meget høje aktivitetsniveau er ret normalt i den alder.

Kom dog lige til at tænke på (det kan godt være det er mig der ikke har læst ordentligt, men) er han neutraliseret?
Hvis ikke kan dette også (ind i mellem) hjælpe med at dæmpe aktiviteten.

(det har Chayton så ikke lige hørt, han er 1 år og 3 måneder og MEGET aktiv)

:slight_smile:

[QUOTE=danpia;1007507]Jeg vil også sige at det der meget høje aktivitetsniveau er ret normalt i den alder.

Kom dog lige til at tænke på (det kan godt være det er mig der ikke har læst ordentligt, men) er han neutraliseret?
Hvis ikke kan dette også (ind i mellem) hjælpe med at dæmpe aktiviteten.

(det har Chayton så ikke lige hørt, han er 1 år og 3 måneder og MEGET aktiv)

:)[/QUOTE]

Ehmmm er Clayton ikke også plet? :wink: Deres bundlinjeniveau vil jeg sige, med min erfaring, ligger tæt op af siams :slight_smile:

[QUOTE=Jenny;1007488]Havde ikke lige set den her besked, før jeg tog hjemmefra, og kommer først sent hjem, men skal se, om jeg kan huske det :slight_smile: Smid mig en PB i aften og/eller i morgen tidlig, hvis jeg ikke får postet noget i aften/nat ish :slight_smile:

Så skal jeg se, om jeg kan få taget billeder og fortælle, hvordan jeg har gjort :)[/QUOTE]
Tusind tak, du er en stjerne :slight_smile:

[QUOTE=danpia;1007507]Jeg vil også sige at det der meget høje aktivitetsniveau er ret normalt i den alder.

Kom dog lige til at tænke på (det kan godt være det er mig der ikke har læst ordentligt, men) er han neutraliseret?
Hvis ikke kan dette også (ind i mellem) hjælpe med at dæmpe aktiviteten.

(det har Chayton så ikke lige hørt, han er 1 år og 3 måneder og MEGET aktiv)

:)[/QUOTE]

Det lyder meget godt :slight_smile: Han er neutraliseret ja - og det blev gjort ret tidligt (14-15 ugers alderen). Jeg håber, at det stilner lidt af med tiden. Som nævnt, jeg vil bare det bedste for katten og er bare bekymret for hans trivsel i et mindre hjem.

[QUOTE=Jenny;1007488]Havde ikke lige set den her besked, før jeg tog hjemmefra, og kommer først sent hjem, men skal se, om jeg kan huske det :slight_smile: Smid mig en PB i aften og/eller i morgen tidlig, hvis jeg ikke får postet noget i aften/nat ish :slight_smile:

Så skal jeg se, om jeg kan få taget billeder og fortælle, hvordan jeg har gjort :)[/QUOTE]

Jeg vil også meget gerne se billeder :slight_smile:

Jo, han er plet.

Hans ‘bror’ Charley er også plettet, han er bare ikke helt så vild som Chayton.

:slight_smile:

Jamen det er så i orden :stuck_out_tongue:

Hvis du har citeret et indlæg og derefter svarer inde i citatet, så tror systemet ikke, du selv har skrevet noget.

Jeg ved jo ikke, om det er derfor, men jeg ved, det kan ske, hvis man gør det på den måde.

Så var det nok ikke derfor :høhø: