For...... kattedyr

for et lille års tid siden gav jeg efter for mine døtre og anskaffede to katte
de bor hos mig hver anden uge i mit hus med have
jeg er egentligt mest til hund, men har ikke tid til at gå ture dagligt osv, er tit bortrejst et par dage og en ven overbeviste mig om at katte nærmest passede sig selv, idet vi har mulighed for at lave en “kattelem” så de kan gå ind på mit badeværelse på 1 sal når vi er ude, kunnde de godt ved en nabos hjælp være alene hjemme ind imellem
vi fandt to søde hus/skov killinger, to søstre der flyttede ind hos os i september sidste år
de første par måneder boede de indenfor i køkkenet i stueetagen i en kurv, med en kattebakke (som jeg ikke syns er noget specielt charmerende møbel) de fandt hurtigt ud af at hoppe op i den og lave det de skulle
da de blev store nok til det, kom de udenfor og bo hvor de fik et lille hus de kunne være i tørvejr i, men deres mad og vand står stadig i køkkenet hvor den opholder sig i dagtimerne og når den ellers kan få lov
den ene (der er totalt frygtløs og nysgerrig) begyndte at strejfe og har været borte ialt 14 gange, hvor vi har cyklet rundt med plakater og eftersøgt hende, meget meget tid er brugt på den kat…
de er begge tatoveret og neutraliseret, men for 2 måneder siden kom hun ikke hjem igen og vi har givet lidt op på hende, hvis hun hellere vil bo et andet sted er det vel cool…
den anden er meget meget forsigtigt og forlader nærmest ikke matriklen, hun kan godt li mad og li at sove
jeg er ikke den store kæler, og det var ikke en del af planen at jeg skulle kæle med de katte, de skulle ligesom passe sig selv, lege med hinanden, og så kunne mine børn kæle med dem og jeg skulle bare levere mad, vand og omgivelser
men det er jo søde dyr, og en af de gange hvor den sorte var væk, syns jeg det var synd for den anden at hun savnede sin søster, hun er jo stadig bare en lille killing, og lod hende komme op på 2sal hvor jeg arbejder og har soveværelse, (et sted de normalt ikke kommer, det er kattefrit område) sad med hende og nussede lidt ved mit arbejdsbord, og senere lå hun i sofaen da jeg så tv, en meget hyggelig dag
på et tidspunkt om aftenen imens vi ligger i sofaen ser jeg godt at hun kommer ned oppefra 2 sal, ligger sig på mit skød og slikker sig i røven
jeg tænker ikke over det før senere, da jeg træt går i seng
jeg ser lidt tv og kan mærke noget ved mine føder, slår dynen til side og der ligger så 8 små klamme kattelorte, whauuuuuuuu
det er noget at det klammeste og mest forfærdelige der er sket nogensinde, det er jo helligbrøde, tabu, min seng min borg, jeg kan slet ikke rumme det og har seriøst lyst til at skyde den forbandede kat, fy for helvede hvor er det for meget

det har taget meget lang tid at genopbygge min tillid til hende, jeg ku slet ikke tilgive uanset hvor rationel jeg er i min hjerne, der må være en grund til hun har gjort det, det er første og eneste gang den har skidt indenfor udover i bakken, og hun er kun et dyr der følger sit instinkt og alt det der, ja det kan godt ske, men hun skal ikke skide i min seng, basta

det er jo en vanskelig sag, man kan jo ikke straffe et dyr, det gir jo ikke mening, men der var ikke særlig meget god energi imellem os i lang tid, jeg sendte dårlige wibes til den, det var virkeligt et overgreb på mit inderste, i lang lang tid undersøgte jeg sengen og er stadig paranoid hver gang jeg ser en mørk skygge på dynen, og det gør man tit i et soverværelse…

det har taget lidt tid at få den der “kattelem” sat op til badeværelset på 1sal, den kom op i sidste uge, og i morges kom jeg hurtigt ud af døren, lukkede katten ud som jeg plejer, men glemte at hun kunne komme ind via 1sal

til middag får jeg en sms fra min lejer der bor ved siden af køkkenet i stueetagen at katten har kastet op på gulvet, hun har tørt op, lukket den ud, all cool

da jeg kommer hjem er hun lidt mat og spiser ikke (hun er normalt altid klar til mad) men ellers er alt ok

da jeg gik i seng for lidt siden fik jeg så lige fornøjelsen af en kæmpe klam og våd kattelort på min dyne, denne gang oppe ved hovedet

jeg er så rasende, skuffet og ydmyget, kan slet ikke sove og den eneste løsning jeg kan se er at katten flytter, det her går simpelthen ikke, jeg kan ikke overskue at skulle kontrollere alting, lukke døre og tænke på den kat hele tiden,kan sku ikke sove i rum med kattelort, min dyne skal til rens nu, men mine børn vil hade mig for det og jeg syns vel også egentligt det er hyggeligt nok den bor her, men hvorfor pokker skider den i min seng, det MÅ være et statement, men jeg kan ikke tyde budskabet
og hvordan fortæller jeg den én gang for alle at det der er totalt no go, jeg har seriøst lyst til at sparke den ad h til, den har ingen som helst grund til at behandler mig sådan, det er ik iorden…

så hvad sir I herinde, nogle gode råd, imorgen ryger madskålen udenfor, det er slut med at komme ind i huset hvis det er stilen, men jeg kan ikke tale kattesprog og håber hun forstår min besked !

Er du en troll eller hvad? Synes det er underligt at du kommer ind på et katteforum, for at spørge til et problem, og så bruger lang tid og mange ord på at beskrive dine negative føleser i forbindelse med det her problem?

hvad mener du med troll?
jeg kommer herind fordi jeg tror nogen herinde ved noget om katte jeg tydeligvis ikke ved, og for at få et råd om hvad jeg kan gøre
og ja jeg er pænt negativ lige nu, er det svært at forstå?

WTF?!

Katten er skidt tilpas, den søger et sted hen den er tryg = Der hvor der dufter mest af dig. Den har et uheld og skal nu straffes?

Tror virkelig du er kommet det forkerte sted hen… Vi er kattegale = gale MED katte… ikke gale PÅ katte

Ærligt talt bør du forære katten væk. Du er tydeligvis ikke kattemenneske og intet ondt i det.

Du skal dog passe meget på med at tillægge dem menneskelige intentioner og tankegang. Katte er desuden vanedyr og jeg tror ganske enkelt at der er for meget forandring og uro. Katte er ret gode til at læse vores kropssprog og dermed mærke om deres mennesker kan lide dem eller ej.

Dine børn må vente med at få dyr til de er flyttet hjemmefra og selv står med ansvaret.

Urenlighed er det hyppigste adfærdsproblem hos katte. Og det kan have mange forskellige årsager. Man må prøve sig frem for at eliminere årsagen.

At det lige præcis foregår i sengen, kan hænge sammen med, at der lugter der allermest af husets menneske. Jeg tror ikke, at det er et uheld. Jeg tror, at det handler om dominans og territoriemarkering.

Jeg ville spærre adgangen til soveværelset. Og jeg ville sætte et par ekstra - rene og indbydende - grusbakker op.

vh

Andreas

[QUOTE=Andreas;1075659]Urenlighed er det hyppigste adfærdsproblem hos katte. Og det kan have mange forskellige årsager. Man må prøve sig frem for at eliminere årsagen.

At det lige præcis foregår i sengen, kan hænge sammen med, at der lugter der allermest af husets menneske. Jeg tror ikke, at det er et uheld. [B]Jeg tror, at det handler om dominans og territoriemarkering.

[/B]Jeg ville spærre adgangen til soveværelset. Og jeg ville sætte et par ekstra - rene og indbydende - grusbakker op.

vh

Andreas[/QUOTE]
Nej, katte gør det for at “blande” sin lugt med sit menneske for derved at opnå noget, der kan ligne følelse af tryghed.
Ellers undlader jeg at kommentere yderligere ud over, at jeg vil anbefale Mester at finde et andet hjem til katten - for kattens skyld.
Familiens børn går ikke glip af noget, da de næppe kan have et særligt nært forhold til den på de præmisser, der er.

[QUOTE=mester;1075649]jeg er så rasende, skuffet og ydmyget, kan slet ikke sove og den eneste løsning jeg kan se er at katten flytter,

så hvad sir I herinde, nogle gode råd, imorgen ryger madskålen udenfor, det er slut med at komme ind i huset hvis det er stilen, men jeg kan ikke tale kattesprog og håber hun forstår min besked ![/QUOTE]

Ja - søg hjælp! Gå i terapi hvis du virkelig kan blive skuffet og ydmyget og miste din nattesøvn og gå så meget i selvsving over en kat, der så tydeligt har det skidt.
Ja, det er træls når nogen skider i ens seng. Ja, jeg synes også den skal flytte, det ville den klart være bedst tjent med. Og ja, jeg tror dybest set også du er en troll… Og nu har vi så fodret dig lidt. Happy now?
VH
Susanne

Har du overvejet at stille en kattebakke i eller lige uden for soveværelset? Så har hun et “rigtigt” toilet deroppe? Det lyder som om dit hus er stort, så mere end en kattebakke var måske en ide. Sørg også for at fjerne beskidt grus tit nok (mindst en gang om dagen). Katte kan bedre lide rene toiletter, og nogle katte vil ikke bruge bakken, hvis dr er for meget beskidt grus.

Jeg er selv relativt ny katteejer og har også skullet lære kattesprog. Jeg lånte et par bøger på biblioteket om katte og deres adfærd. Gode og lette at læse. Og det har gjort det meget lettere at have kat. For nu forstår jeg hvad hun “siger”. Og hovrdan jeg kan give hende tryghed. Og katten vil have svært ved at forstå din “besled” med at sætte hende ud. Hun har allerede glemt at have skidt i din seng. Så hun oplever bare at du vælger hende fra - men forstår ikke hvorfor.

Til sidst: katten gør helt sikkert ikke de her ting for at genere dig. Noget “forstyrrer” eller stresser hende
. Og jeg tror et af problemerne er at hun bliver flyttet så tit. Hun når aldrig atføke sig hjemme, og går derfor med en konstant utryghed. Som igen gør at hun nemmere bliver stresset.Så jeg tror I skal overveje om katten kan bo hos en af jer.

Jeg håber så inderligt, at du er en troll. Ellers er det for sørgeligt. Det mindste, man kan gøre, når man anskaffer sig et levende væsen, er at sætte sig ind i dets behov. Hvis man ikke orker eller ønsker at opfylde de behov, skal man ikke anskaffe sig dyret. Det er ikke legetøj, der kan hentes frem, når pigerne kommer på besøg, og så ellers resten af tiden lukkes fra eller ligefrem ude for at passe sig selv indtil næste gang.

Men lade os bare antage, at du ikke er en troll, og at skaden rent faktisk er sket - så vil jeg anbefale dig at gå ind på Inges Kattehjems website og læse om Adfærd og Trivsel og Sundhed. Så får du en meget bedre idé om, hvad det er for et dyr, du har anskaffet dig, og hvad det har brug for. I første omgang vil jeg dog tro, at det især har brug for opmærksomhed fra dig til daglig - og så en bakke med kattegrus, hvis ikke den har sådan én indendøre (rengøring dagligt).

Jeg håber, at den anden kat bare har fundet et andet sted af bo - et sted, hvor den er ønsket, men det lyder ikke, som om du har gjort noget for at finde ud af det? Sandsynligheden er nu nok, at den er blevet en del af statistikken på omkring 70.000 - hvis jeg erindrer korrekt - katte, der årligt dræbes i trafikken.

Man skal aldrig anskaffe levende dyr som “legetøj” for børn :thumbdown:

Dine døtre må vente med at få kat til de engang har deres eget - og forhåbentlig har din negative indstilling ikke smittet af på dem :kryds:

Find et nyt hjem til den sidste kat - de vilkår du tilbyder den er IKKE gode nok :frowning:

Det er da vist en af de bedre den her…
Skulle det være en sand historie fra det virkelige liv, kan man kun forstå kat nr. 1 har pakket sine sydfrugter og er flyttet. Nr. 2 burde hurtigst muligt gøre det samme, enten ved egen hjælp eller ejerens.
Dette ville være et godt eksempel på aldrig at få et dyr for børns skyld og at det er en meget god ide at lære om de væsner man omgiver sig med.
Det er vist kun en mand med en lille hiost og lavt selvværd der kan få de følelser af mindreværd overfor et lille dyr der blot følger sine instinkter. Det kan såmænd være den bare har afleveret en hårbole, der godt kan ligne et visitkort fra den anden ende:)

Marina

wtf selv
så du mener ikke jeg er glad for min kat fordi jeg ik syns om den skider i min seng
og ja det er muligvis det forkerte sted jeg er henne, forventede dog at ikke at blive hetzet som tilfældet er her, mon det er mit sprog der gør denne reaktion, er det fordi jeg ikke elsker min kat nok eller hvad?
og hvad er det jeg byder min kat der ikke holder, den får mad, husly og nærvær, dog er jeg åbenbart i jeres øjne et skidt menneske, men mon ikke jeg lever med det

nej, jeg har intet selvværd, har udelukkende anskaffet et levende dyr for at behage mine forkælede børn, og jeg ER en troll der ved en hver lejlighed gør grimme ting ved katte
mine børn er 9 og 12 år, og kommer ik på besøg, de bor her og passer den kat rigtigt fint, og det samme gør jeg, men min indstilling er at det er mennesket først og nej, den skal ikke bruge min seng som toilet uanset hvad grunden kunne være
jeg har læst en del kattebøger bøger og gjort hvad jeg finder muligt for at de katte skal ha et godt liv, alle de katteejere jeg har mødt og dem der har været på besøg her mener jeg handler rigtigt
at I herinde vælger at svare mig som I gør siger en hel masse, hvorfor er den den retning det kører, at I syns jeg er en idiot, hvorfor gir I ikke nogle bud på en løsning fremfor at fortælle hvor latterlig I syns jeg er, hvis I er så glade for alle katte i verden så hjælp dog den stakkel der er havnet her fremfor at svine mig, det bider sjovt nok ik rigtigt på…

Måske skyldes reaktionerne, at du fx skriver, at det var meningen, kattene skulle passe sig selv? Og at kattene ikke må komme der, hvor du opholder dig?

Du har uden tvivl ret i, at det er dit sprog - den måde, du har beskrevet situationen på - der har fremkaldt reaktionerne. Den slags sker jo med det skrevne sprog. Og trolls findes, og trolls kan finde på at skrive hvad som helst, som de tror, kan sætte “lidt gang” i et forum, der handler om levende dyr.

Når det er sagt, så har du faktisk fået flere gode og sobre råd i tråden - hvis de så ellers bider på.

Efter hvad jeg læser er du absolut ikke kattemenneske og har ikke selv lyst til at have kat. Derfor var det en fejl at anskaffe sig kattene, da du ikke selv føler for dem. Dyr er ikke legetøj, de har også følelser - og hvis du ikke har lyst til katten vil du ubevist afvise den igen og igen, hvilket vil gøre den til en ret så trist lille kat da katte er sociale.

Hvis du vælger at beholde katten (hvilket jeg ikke synes du skal både for kattens og din egen skyld) er der sengeproblemet. Du bør anskaffe dig en voksdug stor nok til at dække hele sengen og bruge som sengetæppe. Voksduge bryder katte sig sjældent om og skulle uheldet ske alligevel så er dugen til at tørre af uden det siver ned i dynen. Dernæst bør du købe 1-2 kattebakker mere og opsætte rundt om i huset, hvis huset er stort. Jeg vil absolut råde dig til at have en på første sal uanset hvor grimt du synes det er. Det er vigtigere at katten kan nå på toilettet end at du synes det er kønt.

Bortset fra det, lyder det som om din kat har haft en skidtmads dag, med både opkast og dårlig mave. Det er ikke noget at blive sur på den over, da det ikke er noget den kan gøre for. Hvis noget burde du holde den inde et par dage og holde øje med det ikke bliver værre.

Jeg troede faktisk her mentes en rigtig trold altså med d, har aldrig hørt det andet udtryk før…ellers har jeg egentlig ikke rigtig noget at tilføje i denne tråd, da du har fået mange gode råd…

Udfra dit første indlæg, så virker det som om at du i bund og grund ikke bryder dig om katte.

Som flere har påpeget, så skider din kat ikke i din seng, fordi den vil såre dig. Du skriver direkte at du sendte dårlige vibes og så helt at katten røg ad pommern til. Det kan den tydeligt mærke og det gør katten meget mere stresset.
Katte er vanedyr, der har behov for faste rammer. Så det er en dårlig ide at flytte sådan rundt på dens ting.

Anskaf en ekstra kattebakke til førstesalen og gør soveværelset til kattefrit område. Hvis du synes at kattebakker er så grimme, så kig tråde igennem herinde, for der er masser af gode eksempler på hvordan man kan bygge møbler til at gemme dem i.

Hvis katten er til dine børn, så må de give den mere opmærksomhed. Jeg vil også mene at de er gamle nok till at hjælpe med at rense kattebakke mm.

Du taler ikke kattesprog, nej. Husk, at din kat heller ikke taler menneskesprog. Den har slet ikke alle de skumle motiver og budskaber, som du tillægger den.

Find et nyt hjem til den, det er alle vist bedst tjent med.

Jeg ville heller ikke være glad for kattelort i min seng.
Men det er faktisk enormt nemt at lukke døren til soveværelset.