Var det i øvrigt ikke klamt at skifte ble på dine børn, da de var små :?
Jeg tænker lidt på den kat, der forsvandt.
Ved du om den har fået et nyt hjem ?
prøv at læse flg igennem:
Kan du sige ja til at:
-Du elsker at støvsuge
-Du kan lide at blive forstyrret hele døgnet rundt
-Du er indstillet på at fremover kan du ikke spise din kylling i fred
-Du synes kattegrus mellem tæerne er dejligt
-Du synes at du har for pæne møbler
-Du elsker kattehår på dit sorte tøj og i maden
-Du synes at en 10 kg´s sæk med kattemad er en god investering
-Du sætter pris på at vågne med munden fuld af kattehår
-Du er indstillet på at være meget hjemme
-Du har intet imod at dele hovedpude med en hårbolle
-Du elsker at tørre opkast op fra gulvtæppet
-Du kan lide katte der hænger i gardinerne eller
persiennerne
-Du er villig til at indse,at dit yndlingsmøbel ikke længere tilhører dig
-Du kan lide at blive bidt i tæerne når du sover
-Du nyder at have selskab når du er på toilettet
-Du foretrækker et liv som slave
……………………………………………………………….. Så bør du anskaffe dig en kat
Hvis du ikke kan sige ja til disse spørgsmål så bør du nok ikke have kat
Så burde jeg nok heller ikke ![]()
[QUOTE=mester;1076634]
og nej jeg finder det ikke iorden at skulle huske at lukke døre osv, i forvejen kan man ikke lade sin aftensmad stå på komfuret imens man henter børn til fodbold, nok er nok, jeg vil kunne have åbne døre i mit hjem uden at skulle sove i kattelort, sat på spidsen må katten flytte, men jeg kan godt lide den (tro det eller ej) og mine børn elsker den, men jeg bliver nødt til at forstå hvorfor det sker, den prøver tit at tale til mig, men jeg forstår intet selvom jeg prøver hårdt
jeg har desuden læst at hvis katte ikke kan lide et menneske, så undgår de dem, og jeg er den eneste der kan få hende til at komme hver gang, tit gider hun ik pigerne, men hvis jeg sætter mig på hug kommer hun og gnider sig op ad mig, så et eller andet godt må jeg sku da ha, eller er det angst/dominans underkastelse eller fordi jeg fodre hende[/QUOTE]
En kattebakke behøver ikke at være ækel og ildelugtende. Brug en lukket bakke og noget kvalitetsgrus. Det meste af tiden vil den være ubenyttet og du behøver ikke at forholde dig til den.
At du ikke vil lukke din dør til soveværelset forstår jeg ikke. Det ender med at blive en vanesag. Hvis du vil kunne lade mad stå frit fremme, så skal katten ikke have adgang til køkkenet. Dyr vil nemt blive fristet til at spise mad, der står frit fremme. Du må huske at en kat er ikke en hund og jeg kender sgu også mange hunde, der vil snuppe maden hvis de er alene med den!
En kat er et levende væsen og ikke en robot man kan programmere. Du får flere gode forslag til hvordan du kan løse de problemer, som du synes er de værste, men ønsker ikke at prøve nogle af dem.
Lærer at soveværelset er no-go, men der må du være konsekvent og ALDRIG invitere den derind.
At katten godt kan lide dig har mest at gøre med at du fodrer den og giver den opmærksomhed. Du kan ikke bruge bruge dominans og underkastelse på katte på samme måde som hunde. Katte er ikke flokdyr og har slet ikke de samme adfærdsmønstre som hunde.
ok Vivi, får du ik kærlighed nok eller hvad sker der for dig, du er jo ondskabsfuld, det behøver du ik blive
prøv nu lige og læs hvad jeg skriver, den er 200% renlig, jeg BEHØVER ingen kattebakke, at den skider i min seng er et statment, en straf til mig, et råb om hjælp, søgen erfter tryghed, men ik fordi den har dårlig mave eller ikke kan komme ud, jeg har 200m2 hus og 1000m2 have, så der er sku plads nok
og nej, syns faktisk det var helt ok at skifte ble, faktisk var det mig der tog ca 95% af alle lorteblerne, og jeg tører gerne bræk , tis og lort op fra gulvet hvis der var uheld, jeg er på igen måde sart, men jeg nægter at have dyr eller deres afføring i mit soveværelse, tror egentligt det er ret normalt og i hvert tilfælde noget jeg selv beslutter
så søde Vivi, medminder du har noget aktivt at sige udover at gentage kattebakke skulle du måske nøjes med at læse fremfor flere dumsmarte bemærkninger…
kan ik svare ja til alle på Cæsars liste, men de fleste
den sorte der forsvandt har vi ikke kunnet finde, efterlyst den alle de steder man kan, hængt de samme 50 plakater op og cyklet rundt og kaldt på hende med lygte af aftenen, men på den anden side har vi heller ikke fået besked om at hun er fundet død, så vi tror (uden at vide det) at hun har fundet et andet sted, og de mennesker der fodre hende lader hånt om hendes tatoo og har beholdt hende, hvilket også er helt ok, bare hun ar det godt, men jeg kan ligesom ikke gøre mere…
kan ik helt forstå det der med kattebakken som alle er meget opsatte på jeg skal bruge, den står i garagen det er slet ikke det
men der er tale om 2 gange, begge gange var den ikke presset og ikke havde andre muligheder, begge gange har den helt bevist gået op i sengen og skidt der, selvom der var masser af mulighed for at gøre det der hvor den plejer eller andre steder, altså mener jeg det er noget katten vælger for at vise mig et eller andet, straffe mig eller gøre opmærksom på den er ked af det, hvad ved jeg, men jeg forstår ikke hvorfor mange af jer mener den der bakke kan løse det, katten er helt renlig men vælger at skide i min seng, kan ik se sammenhænget…
Kære mester - du befinder dig på et debatforum. Her debatterer vi og det står enhver frit for at svare i en tråd - også selv om trådstarter ikke finder rådene og indlæggene passende.
Det er sødt af dig, at bekymre dig for mit kærlighedsliv, men det har ikke så meget med sagen her at gøre.
Du kommer ind som ny og har et problem.
Samtlige brugere her kommer med nøjagtig samme råd til dig.
Det råd vil du ikke tage til dig, for du har nok selv lige regnet ud, hvorfor katten sked i din seng.
Så er det jeg spørger … hvorfor er du her egentlig for at søge råd?
Du vil ikke lytte, men ved bedst selv.
Så min konklusion må blive, at du er fuldstændig spild af tid.
jeg stemmer på Vivi, der beriger mig med at spilde sin egen tid på ingenting, stakkel Vivi
[QUOTE=mester;1076707]prøv nu lige og læs hvad jeg skriver, den er 200% renlig, jeg BEHØVER ingen kattebakke, at den skider i min seng er et statment, en straf til mig, et råb om hjælp, søgen erfter tryghed, men ik fordi den har dårlig mave eller ikke kan komme ud, jeg har 200m2 hus og 1000m2 have, så der er sku plads nok
(…)og jeg tører gerne bræk , tis og lort op fra gulvet hvis der var uheld, jeg er på igen måde sart, men jeg nægter at have dyr eller deres afføring i mit soveværelse, tror egentligt det er ret normalt og i hvert tilfælde noget jeg selv beslutter [/QUOTE]
[QUOTE=mester;1076711]kan ik helt forstå det der med kattebakken som alle er meget opsatte på jeg skal bruge, den står i garagen det er slet ikke det
men der er tale om 2 gange, begge gange var den ikke presset og ikke havde andre muligheder, begge gange har den helt bevist gået op i sengen og skidt der, selvom der var masser af mulighed for at gøre det der hvor den plejer eller andre steder, altså mener jeg det er noget katten vælger for at vise mig et eller andet, straffe mig eller gøre opmærksom på den er ked af det, hvad ved jeg, men jeg forstår ikke hvorfor mange af jer mener den der bakke kan løse det, katten er helt renlig men vælger at skide i min seng, kan ik se sammenhænget…[/QUOTE]
Jamen vi læser skam hvad du siger - læser du hvad vi skriver?
Du har en kat - ikke en hund.
Du tillægger din kat menneskelige følelser og tror den straffer dig.
Du vil ikke have katten skider i din seng - men du nægter at lukke døren til soveværelset, noget der kunne stoppe adfærden øjeblikkeligt.
Og katten er jo ligesom ikke helt/200% renlig når den har valgt at skide i din seng 2 gange (den ene gang dog under sygdom) vel? Med så mange kvm kunne du nok afse en enkelt et sted hvor katten færdes meget til en ekstra kattebakke og se om det hjalp?
Ellers vil jeg gå over i din terminologi og sige at katten forsøger at fortælle dig at den ikke er tilfreds med dens livsvilkår - lyder det mere plausibelt?
Men lav nu en aftale med Helle Lenschow så du kan få noget afklaring på det hele for det er synd for både katten, dine børn og dig selv at der hænger alle de her uafklarede, hadske følelser i luften fra din side.
Smil og vær glad - solen skinner, sommeren er på vej og måske lidt frisk luft kan hjælpe på din måde at fortolke folks forslag her i tråden ![]()
jeg er en hadsk troll, en kattefjende, en dyrplager, et utyske der ikke har fortjent at ha en kat, ved det godt og undskylder jeg lever, vil nu lave hele huset om til en stor kattebakke, trillebør med grus må det være, så flytter jeg ind på toilettet og agere tjener for den lille kat, ku starte med at lave dens yndlingsret, så kan den spise og skide på samme tid helt som den lyster ![]()
Okay…nu giver jeg så officielt op og der skal ellers meget til. Men det der, det gider jeg simpelthen ikke spilde min tid på ![]()
Som tidligere foreslået og stadig fuldstændigt seriøst: Søg hjælp, gå i terapi - du trænger til det!
VH
Susanne
Der er rapporteret flere indlæg i denne tråd, som admins vil tage stilling til.
Der henvises i mellemtiden til Kattegales retningslinjer, og i særdeleshed §1:
Der skal holdes en ordentlig tone og ikke bruges anstødeligt sprog eller anstødelige/provokerende billeder.
[ol]
[li]Der anvendes en høflig tone og medbrugere og admins skal behandles med respekt, hvorfor du – uanset emne – diskuterer sagligt og uden brug af nedsættende kommentarer.[/li]
[/ol]
Mester, helt ærligt, giv dog katten en chance for at have et toilet inde også. Jeg er sikker på at grunden til at den vælger din seng er fordi at den er trængende og ikke fordi den kommer med et statement og vil dig noget ondt.
Hvad koster det at prøve?
Hvis det kan fungere for jer begge to er det så ikke den bedst løsning?
Når det er sagt så skal du være opmærksom på at nogle grustyper lyder til at være rigtig dyre i forhold til andre men at de i længden faktisk er billigere fordi de holder længere. Der findes masser af grustråde her på KG som kan give dig en ide om hvilke typer grus der er de bedste og hvor meget grus man rent faktisk skal putte i bakken for at det ikke lugter.
Derudover er der masser af tråde som handler om bakkeskjulere så man har mulighed for at have bakken stående i en gang eller andet sted uden at ‘‘lorten’’ ses.
Som sagt, havde jeg en kat som var urenlig pga. hun ikke havde en bakke hun ville bruge. Du skal da kun være glad for at det er pøller hun laver og ikke tis.
Det var sku ikke altid før jeg fik vendt dynen at jeg fik lugtede tissen. Så er det sku trist at stå kl 3 om natten og vaske dyne fordi man ikke har havde opdaget det tidligere.
Stakkels kat at du slet ikke lytter til den ![]()
Efter at have læst tråden igennem endnu engang og forsøge at komme uden om diverse fjendske kommentarer vil jeg dog prøve endnu engang.
Katte laver ikke statements, nej den prøver heller ikke at straffe dig.
Det er ikke kattens natur at kalde på et menneske for at komme på toilettet, en kat er ikke en hund og du må ikke forvente at den opfører sig som en hund. Katten kan sige når den vil ind/ud, men den sætter ikke lighedstegn til at den skal ud for at måtte besørge. Det er noget vi mennesker lærer en hund, men en kat lærer blot at bruge en bakke.
Du siger selv du ikke har en indendørs bakke til den, men det bør du have til de tidspunkter den er inde på. Hvorfor ?
Fordi katten vil søge efter et sted der er blødt og rart at besøge i, det er derfor så mange katte laver smuttere i sengen. Kan du måske finde et mere blødt og behageligt sted i dit hus ?
Den absolut nemmeste måde er at nægte katten adgang til sengen enten ved lukket dør eller en voksdug over for en periode og installere en indendørs bakke. Jeg garanterer dig for det vil løse dit problem. Ingen siger at bakken skal stå i køkkenet, faktisk bør kattebakken stå i et andet rum end maden, evt i bryggers eller på wc. Du siger jo selv du har et stort hus, mon ikke du kan få plads til en lille bakke et sted selvom du synes de er grimme. Hellere det end din seng ?
Jeg ved allerede nu at du ikke vil lytte eftersom det hele er sagt flere gange før, men for din egen skyld håber jeg at du lytter alligevel. For griber du ikke urenligheden i opløbet kan du kun forvente at det bliver værre med tiden. Og din kat er urenlig hvis den skider i din seng, om det så er 1 gang eller 100 gange, det er kun et spørgsmål om det er blevet en vane endnu eller ej.
[QUOTE=cæsar;1076686]prøv at læse flg igennem:
Kan du sige ja til at:
-Du elsker at støvsuge - nej, men jeg gør det ofte (som regel hver dag), da jeg gerne vil have et pænt og indbydende hjem
-Du kan lide at blive forstyrret hele døgnet rundt - nej, og derfor har jeg som hovedregel ikke kat i soveværelset. Frigg har fået lov til det, da hun har svært ved at være alene og hun kan finde ud af ikke at forstyrre (for meget). Men hun bliver den sidste kat i soveværelset, da jeg ikke bryder mig om det. Birmaerne er bandlyst i soveværelset.
-Du er indstillet på at fremover kan du ikke spise din kylling i fred - nej, mine katte kommer ikke i køkkenet og de er ikke på bordene når der er mad
-Du synes kattegrus mellem tæerne er dejligt - nej, derfor støvsuger jeg ofte, og har placeret kattebakkerne i kattebakkeskjulere, som fanger en del grus
-Du synes at du har for pæne møbler - både ja og nej. Men møblerne bliver valgt efter at kattene ikke kan ødelægge dem
-Du elsker kattehår på dit sorte tøj og i maden - nej, absolut ikke. Men jeg har været nødt til at acceptere det og har et kæmpe lager af fnugruller. Kattene kommer som sagt ikke i køkkenet, da det er uhygiejnisk efter min mening.
-Du synes at en 10 kg´s sæk med kattemad er en god investering - ja, men det er jo simpel matematik
-Du sætter pris på at vågne med munden fuld af kattehår - nej, og derfor er Frigg også den sidste kat i soveværelset. Jeg glæder mig til at have en seng uden kattehår i en gang om 10 år.
-Du er indstillet på at være meget hjemme - nej, men selvfølgelig sætter kattene en stopper for spontane ferieture. I dagligdagen er jeg dog på arbejde, i fitness, ude med venner mm.
-Du har intet imod at dele hovedpude med en hårbolle - jo, det har jeg da i den grad. Frigg kaster heldigvis aldrig op eller laver andre ulykker for så var hun ikke i soveværelset.
-Du elsker at tørre opkast op fra gulvtæppet - nej, så derfor har vi ikke gulvtæpper. Jeg kunne nu også godt være det foruden på gulvene, men det er heldigvis nemt at fjerne
-Du kan lide katte der hænger i gardinerne eller
persiennerne - nej, og det gør mine katte ikke.
-Du er villig til at indse,at dit yndlingsmøbel ikke længere tilhører dig - nej, katten bliver fjernet hvis den er hvor jeg skal være
-Du kan lide at blive bidt i tæerne når du sover - nej, igen så synes jeg ikke kattene skal være i soveværelset
-Du nyder at have selskab når du er på toilettet - nej, men kattene nyder det af en sær årsag, så de bliver lukket ind - dog kun en af gangen
-Du foretrækker et liv som slave - nej, kattene er mine højtelskede kæledyr og jeg gør rigtig meget for dem, og har i nogen grad tilpasset mit liv efter dem, men de er mine kæledyr
……………………………………………………………….. Så bør du anskaffe dig en kat
Hvis du ikke kan sige ja til disse spørgsmål så bør du nok ikke have kat[/QUOTE]
Jeg kan således ikke svare ja til ret meget af ovenstående, men der er mange måder at have kat på. Jeg har derfor valgt at svare på indlægget, da jeg synes det er for firkantet, at stille det sådan op - også selvom jeg har svært ved at relatere mig til trådstarters måde at holde kat på.
Jeg har levet med en urenlig kat i 7 år, hvor jeg har prøvet alverdens ting for at hjælpe hende. I perioder op til et halvt år lykkedes det også at have en renlig kat. I andre perioder tissede hun uden for bakken flere gange om dagen. Til slut måtte jeg dog aflive hende, da alle muligheder med adfærdsterapeuter (2 stk) og dyrlæge var afprøvet. Det er mig derfor ubegribeligt, at man i dette tilfælde ikke bare lukker døren til soveværelset. Hvis mit problem havde haft en så simpel løsning, så var den afprøvet for at jeg kunne beholde min højtelskede kat.
Jeg synes der er givet rigtig gode og konstruktive svar i denne tråd. Man kan jo så enten tage det til sig eller vælge at fortsætte som det er nu. Det er dit valg trådstarter, men hvis du ikke prøver noget nyt, så vil der heller ikke ske noget, og du må forvente afføring i din seng. Hvis du ikke vil have katte i soveværelset og du ikke vil lukke døren, så vil jeg anbefale dig ikke at have kat. Jeg vil ikke have kat i køkkenet og soveværelset og derfor er dørene lukket til disse rum.
Jeg vil også lige komme med et par input. Mest til den sidste, for jeg er IKKE slave af mine katte. Og helt ærligt, så hader jeg det udtryk.
Jeg har katte, og her i huset må de være overalt. Men det betyder ikke at jeg er deres slave, bare at JEG har valgt at ha’ katte indendøre, og derfor ikke synes jeg vil bestemme at der er steder de ikke må være. Men det er MIT valg. Hvis man ikke vil ha’ katte i køkken og/eller soveværelse… så må man lukke døren (hvis der er en… vores køkken er sådan en “åben model” sammen med stuen så at holde dem væk fra køkken og køkkenbord blev meget hurtigt konstateret umuligt ![]()
Der er mange her der ikke vil ha’ katte i soveværelset, der er TS slet ikke særlig speciel ![]()
Men pas på ikke at gøre det til kattens “skyld” at den gerne vil være sammen med dig ![]()
(Jeg havde en kat der havde udset sig MIN dyne som sted at tisse hbis der var noget han var utilfreds med. Så jeg kender GODT fornemmelsen af at man mest af alt har lyst til at sende kræet i kredsløb
MEN deter ikke noget katten gør for at genere dig. Altså ikke noget den har gået og tænkt over på en “hmm hvordan kan jeg bedst genere den tobenede? JO jeg pisser/skider da lige i sengen” - så langt tænker katte ikke.
De kan være ret udspekulerede set med menneskeøjne, men jeg tror nu de fleste tilfælde er fordi vi tillægger kattene mere menneskelige motiver end de er i stand til at ha’ ![]()
(Min Ib ved f. eks. godt at han får - ganske vidst negativ - opmærksomhed ved at overfalde den gamle kat her. Men han forstår ikke at det indebærer en time out på badeværelset. At det så indimellem er konsekvensen er mere for at skåne Phumba. Ikke så meget for at “straffe” Ib,. Katte forstår ikke “straf”)
Mester, jeg kan i denne tråd observere to problemer:
-
Du orienterer dig ikke om de grundlæggende værdier i et debatforum, inden du vælter dine inderste følelser (om kattelort i sengen
) ud. Det foranlediger temmelig meget hvæs, som kunne være undgået. Bemærk, at der er undtagelser: Finn Frode og i særdeleshed Helle Lenschow, som udviser en konsulentholdning = at møde klienten, der hvor vedkommende befinder sig forståelsesmæssigt. -
Du er ikke parat til at lære (= ændre dine forudfattede meninger). Vi kommer med et repertoire af mulige løsninger, som vi har gode erfaringer med. Så er det din opgave at lave en prioriteret rækkefølge, hvori du afprøver løsningsforslagene. I stedet argumenterer du imod, idet du fastholder betingelser, som gør opgaven nærmest uløselig. Det er min vurdering, at (katte indendøre + ingen grusbakker) er en ligning, som ofte ikke har en løsning. - Sådan fungerer verden. Det nytter ikke, at du protesterer. Din læringsopgave består i at afprøve de mulige løsninger, så der kommer balance i dit og kattens liv.
vh
Andreas