Foredrag om Barf i Herning torsdag den 3/9

Nu var jeg jo ikke med, men hvis det det blev nævnt, så vil jeg lige her nævne Ziwipeak til jer, der har lidt kræsenhedsproblemer. Det er tørret kød, ikke varmebehandlet. Det i kombination med lammevådfoder er tilsyneladende det der skulle til, at min lille mis har fået lidt mere smag for råfoder (indtil videre råt lammekød). Og ja, så får hun altså ikke mere tørfoder, end at hun har appetit til dagens rå-måltid. Det er også udelukket at køre ren BARF herhjemme.
Jeg har i øvrigt bestilt Ziwipeak lidt billigere hjem herfra: http://www.diaetfutter24.de/ (der skal købes for min. 50 euro = min. 6 poser).

pivnu - intet af det her var varmebehandlet, da det så mister de gide ting :slight_smile:

Ja, mange tak for det. Jeg ville også gerne fodre råt og har mod på det - økonomien har jeg godt nok bare ikke pt… Men jeg vil forsøge at fodre mere vådt/råt til dem generelt.

[quote=Eva K;251391]pivnu - intet af det her var varmebehandlet, da det så mister de gide ting :slight_smile:

.[/quote]

Næhh, det er frosset - og derved mistes også gode ting

mister de gide ting = mistes de gode ting.

Lis - Ja, men så vidt jeg forstod det, så ødelagdes aminosyrene osv ikke i samme grad som ved kogning? Hvad vil du så anbefale, tørring bare eller? :slight_smile: (altså hvis man ikke fodre frisk)

[quote=Eva K;251396]mister de gide ting = mistes de gode ting.

Lis - Ja, men så vidt jeg forstod det, så ødelagdes aminosyrene osv ikke i samme grad som ved kogning? Hvad vil du så anbefale, tørring bare eller? :slight_smile: (altså hvis man ikke fodre frisk)[/quote]

Jeg anbefaler ikke noget. Men korrekt at varmebehandling er “hårdere”

Men kunne da være mægtig interesseret i at høre hvad man gjorde for at konvertere rigtig hundemad til rigtig kattemad - da hund og kat ernæringsmæssigt ikke har de samme behov.

Lige en oplysning til evt. interesserede. Jeg spurgte til hvad det ca. ville koste at BARF’e en 5-6 kilos kat om måneden. Prisen skulle ligge på omkring 150-200 kr., hvis man har flere katte (det er jo forholdsvis dyrere kun at købe ind til et par stykker)

Hjemmesiden er www.barfaarhus.dk, men der står ikke rigtig noget om katte. Man kan dog se priser mm., men jeg synes ikke, at hjemmesiden er særlig informativ.

Jeg bliver altid lidt mistænkelig når man råt for usødet overfører ideologier fra et dyr til et andet.

På hjemmesiden kan jeg ikke med eet eneste ord se ordet kat - og stadig, der er stor, stor forskel på de to dyrs ernæring.

Jeg er ikke det mindste negativ -.det er blot min sunde fornuft det pirker ved:-)

Lis - Hun fortalte en del i fordraget om hvad katte skulle have som hunde ikke skulle, og hvad de ikke skulle have som hunde måtte få. Men jeg tror ganske rigtigt at konceptet er bygget op til hunde. Hun har så katte derhjemme og har bygget et andet system op til dem :slight_smile:
Jeg havde nemlig din bemærkning ang hund vs. kat i tankerne under fordraget og jeg synes ikke det var så jeg sad og tænkte “hvad?!” til hendes udtalelser om forskellene på de to dyr spisevaner :I

Jeg har det faktisk noget hmmmm over, at hun ikke kunne anbefale, at man fodrer med fisk. Og for et “ikke-hunde-menneske” som mig, så synes jeg, at der blev talt lige rigeligt meget om hunde :S

Nej, det er netop derfor, at Ziwipeak gør overgangen nemmere, når den heller ikke er varmebehandlet. (men den ER dyr, man skal købe rigtig stort hjem for at få en kg-pris på under 200 kr)

Pivnu - Tror jeg har misforstået dig. Troede at du mente at et mærke/udgave ikke var varmebehandlet med resten derfra var :slight_smile:
Men ved du hvordan det er tørret? Vi lærte nemlig at nogle mærker bliver gammabestrålet for at tørre det og at det ikke er noget de skal skrive nogen steder (og de forresten må bruge dobbelt dosis til dyr ifht. mennesker, da dyr lever kortere, men at katte kun kan tåle det halve af mennesker)

[quote=Eva K;251434]Pivnu - Tror jeg har misforstået dig. Troede at du mente at et mærke/udgave ikke var varmebehandlet med resten derfra var :slight_smile:
Men ved du hvordan det er tørret? Vi lærte nemlig at nogle mærker bliver gammabestrålet for at tørre det og at det ikke er noget de skal skrive nogen steder (og de forresten må bruge dobbelt dosis til dyr ifht. mennesker, da dyr lever kortere, men at katte kun kan tåle det halve af mennesker)[/quote]

Interessant spørgsmål.
De skriver selv, at det er lufttørret: http://www.ziwipeak.com/nzl/manufacturing.shtml

Jeg vil i øvrigt tilføje, at jeg kun bruger det som et supplement.

  1. Det er som sagt dyrt!
  2. Jeg savner liiidt nogle lidt mere specifikke analyser, men gætter på, at det heller ikke er nemt med produkter, der ikke er så industrielle og konserverede. Så jeg vil gerne være sikker på, at min kat er dækket ind ved brug af andre fodermidler også.
  3. Det feder - man skal ikke stille det frit frem :wink:

Lis: Hjemmesiden er ved at blive bygget op med en kattedel - de arbejder på den sagde hun.

Hun har et fodersystem for katte som hun rådgiver ud fra - det er ikke det samme som hundenes. Slet ikke. Det kunne jeg høre i går. Prøv at sende hende en mail, hvis du vil vide det, som hun stod og sagde i går.

Det er iøvrigt ikke “Rigtig hundemad” der var der i går - det er DANSK BARF CENTER - og de er helt helt anderledes seriøse end de andre, mener jeg. Jeg spurgte hende også om det. Forskellen er uddannelse og viden.

Ganske kort - aftenens højde punkter for mig:

  1. Kød der anvendes på Barfcentret er testet som det til mennesker. Vi kan spise det. Frygt for bakterier er derfor ikke nødvendige.

2)Etikken i at fodre et dyr, som vi bestemmer alt omkring i forvejen, korrekt. At holde kæledyr/avlsdyr er egoistisk i bund og grund - hvorfor gøre dem syge med forkert fodring? Et stort spørgsmål, som rumsterer i mit hoved endnu og vil gøre det i lang tid. Jeg har ikke et svar.

3)Når foderet fryses bevarer det vitaminer og mineraler osv som er nødvendige. Desuden tilsættes disse ved siden af på kødet, når det tøes op - ergo er der intet tabt ved at fryse maden.

4)Tørkostfirmaernes milliard billion industri… den skræmmer mig bare. Og har gjort det længe. Fx virker RCs L-Lysin tilsætning ikke en dyt for det, som pakken lover, og der er ofte tilsat meget mere mel og korn end der står, da der kan fifles med indholdsfortegnelse (mel og gluten fx er delt i to - så ser procent satserne mindre ud…)

5)Diego (huskatten) var minsandten en arrig lille spøjs og bestemt sød kat rent adfærdsmæssigt… Han talte ikke et godt sprog - det skyldes sandsynligvis, at han er fjernet for tidligt fra sin mor :slight_smile: Som adfærdsnørd brugte jeg en del tid på at observere den kat. Den var speciel på et par områder - men BARF havde reddet dens liv. ingen tvivl om det. Sikke flot han var!

Til sidst: Jeg er uenig i, at katte kan spise frosset kød. Det er rovdyr, og de nedlægger et bytte og spiser det mens det er varmt/frisk. Katte er generelt ikke ådselædere - det er hunde, der er det. Det punkt var jeg derfor uenig med hende i - men det var også det eneste af alt det hun sagde.

Hun var superdygtig!

MVH

[quote=lenschow;251452]L

4)Tørkostfirmaernes milliard billion industri… den skræmmer mig bare. Og har gjort det længe. Fx virker RCs L-Lysin tilsætning ikke en dyt for det, som pakken lover

5)Diego (huskatten) var minsandten en arrig lille spøjs og bestemt sød kat rent adfærdsmæssigt… Han talte ikke et godt sprog - det skyldes sandsynligvis, at han er fjernet for tidligt fra sin mor :slight_smile: Som adfærdsnørd brugte jeg en del tid på at observere den kat. Den var speciel på et par områder - men BARF havde reddet dens liv. ingen tvivl om det. Sikke flot han var!

MVH[/quote]

Og det med L-lysin var forresten noget vi fik at vide af Susanne dagen forinden og ikke af Christa igår. Det var noget en forsker (og øv om jeg kan huske hvem) havde været inde på i et fordrag allerede for to år siden.

Mht huskatten - jeg sad lidt og kiggede på dig mens du observerede ham :wink: det var også ret interessant

Fint, så kan man forholde sig til det når det er på tryk

jeg er ikke interesseret i at høre hvad hun har at sige. Som jeg lige pt. har det omhandler det fanatisme.

OK - men basis et er stadig hundefoder. Hvem der er bedst - det vil og kan jeg ikke udtale mig om.

[quote=lenschow;251452]Ganske kort - aftenens højde punkter for mig:

  1. Kød der anvendes på Barfcentret er testet som det til mennesker. Vi kan spise det. Frygt for bakterier er derfor ikke nødvendige…[/quote]

bop, bop - der er altid større risiko ved at fodre med råt kød, det er bare at søge om emnet, det er ingen hemmelighed at mulighed for bakterier og parasitter er størst i råt - også selvom det er beregnet til mennesker. Jeg kender iøvrigt ikke nogen der spiser kallun:-)

Nu har jeg haft kat i rigtig mange år - jeg er overbevist om at jeg ikke har fodret mine dyr forkert - jeg er også overbevist om ingen af dem har haft foder relaterede sygdomme.

Det er ikke korrekt - der mistes ved frysning

Jeg stoler så langt mere på de store tørkostproducenter har styr på hvad katten har behov for - jeg stoler også mere på deres kvalitetskontrol.
L-lysinen i RC er et flip korrekt - og sætter man sig lidt i hvad de færdige produkter indeholder kan man godt skelne hvad der er godt og hvad der er mindre godt.
men klart har man et koncept man vil af med - så er man nød til at tale mindre pænt om konkurrenterne. Det er usmagelig markedsføring i mine øjne -korrekt ikke alle produkter er lige gode - men rigtig mange er.

Så fatter jeg ikke alt det andet du har skrevet da konceptet ikke er levende byttedyr

Muligt - eller helt fantastisk god til at sælge varen:-)

Lis - langt ad vejen tænker jeg som dig, men jeg opfattede hende på ingen måde som én, der ville pådutte os de produkter, hun forhandler. Hun havde kun demonstrationsbøtterne med - ingen salgsprodukter.

Og faktisk mente hun hellere at vi skulle holde os til ren tørkost i stedet for halv/halv af tørkost/barf da en del katte får problemer med 50/50.

Jeg synes du skulle tage at sætte dog lidt ind i tingene Lis, før du kritisere som her - dit indlæg vidner om, at du ikke ved, hvad BARF-idéen er.

Eva: Jeg studerer også altid mennesker - de er det morsomste dyr at se på.

[quote=lenschow;251508]Jeg synes du skulle tage at sætte dog lidt ind i tingene Lis, før du kritisere som her - dit indlæg vidner om, at du ikke ved, hvad BARF-idéen er.

Eva: Jeg studerer også altid mennesker - de er det morsomste dyr at se på.[/quote]

Der syntes jeg faktisk du bliver lige en smule for uartig Helle - hvad ved du om hvad kendskab jeg har til barf - mere end du tror.

Ingen har endnu fortalt mig hvordan man fodrer en kat korrekt med et produkt der er beregnet og korrekt til hund?