Foreign White, SIA, OSH, OLH, tør jeg skrive kat IV?

Ja, nu har jeg altså gået og tænkt over det et stykke tid og synes der er forskellige svar alt efter hvor jeg læser, så nu vil jeg prøve at spørge her. Er der forskel på kat IV kattenes temperament, hvis ja, explain please :slight_smile:

Nogle steder synes jeg de bliver skåret over en kam, mens de andre steder adskilles… Jeg kan ikke rigtigt hitte rundt i det :?

Forhåbentligt er der nogle fra kat IV-befolkningsgruppen som kan hjælpe med en opklaring :tihi:

:slight_smile: Skriv du bare kat IV :smiley: :wink:

Jeg har SIA og OCH. Deres temprement er ret ens vil jeg mene. Men der er som med alt andet levende, masser af nuancer :slight_smile:
Ud over de fire du nævner er også BAL, (den langhårede SIA) :slight_smile:

FW er sådan set “bare” en helt hvid siam :slight_smile:

Så både orientaleren og siameseren findes i en korthårs og en hippie udgave :slight_smile:

Iogmed at der kan komme BAL, SIA, OSH, OLH, FW i samme kuld… Så er temperamentet ret ens hos alle søsterracerne.
Men der er nogle linjer som er rene SIA, og jeg ved ikke om deres temperament er anderledes end hos de linjer hvor alle racerne kan forekomme.?

PS: Hippier rules!! (det skal jeg jo sige når jeg har 2 OLH) :tihi:

Det er jo fordi de fire racer, siameser, orientalsk korthår, balineser og orientalsk langhår alle er søskende racer, og det er kun om katten har maske eller ej, eller om den er langhåret eller ej der afgør om det er den ene eller den anden race. Der udover så er der seychellois, der i udseende er en siameser med hvide pletter, men også regnes for en separat race. Foreign white er ikke en race for sig men en hvid siameser, og har da også ems koden SIA w :slight_smile:
Teoretisk set så kan alle fem racer forekomme i samme kuld, og man må frit parre de fem søskende racer med hinanden.

I kategori IV er der så også peterbald, der er en hårløs (eller ruhåret, genet optræder lidt forskelligt) kat. Den er så noget anderledes, og afkom efter en peterbald er kun at regne for peterbald (eller i nogle tilfælde XSH indtil d. 1.1.13)

Siameserne skulle være en smule mere “ekstreme” end orientalerne, men om der faktisk er noget om det eller om det bare er sådan en af de der ting vi siger, ligesom at tortie er mere “rødhårede” (aka temperamentsfulde), men som faktisk ikke holder i virkeligheden, er jeg ikke helt klar over. For en som mig er de nok alle ens :høhø: Jeg tror at skal man opfatte nuanceforskelle skal man virkelig kende racerne godt

i weekenden er der udstilling i vrå… der har jeg olh og en sys med (en siameser med hvid i sin maske). En af mine killingekøbere kommer med en bal. Trekkiegirl kommer også med sine og det er er en god mulighed for at tale temperament… Men jeg tror selv på at temperamentenrne er meget ens… lige nu er jeg ikke særlig god til at uddybe, for jeg er lidt små syg…

Lige om snart vil jeg havde alle racerne pånær peterbal i mit hjem (da min bal pige forhåbentlig venter siameser). men kom ellers rundt og besøg nogle af os opdrættere www.dk-arjuna.dk har lige nu et langhårs kuld (de bor nær struer). I kuldet er der både olh og bal.

Tak for alle jeres svar. Så er det nok som jeg troede… Synes også det lød lidt mærkeligt at de skulle være af forskellig temperament når (stort set) alle kan komme af samme forældrepar :uha:

Jeg kommer et smut forbi Vrå om lørdagen så regn med at jeg kommer og irriterer jer alle sammen :muhaha:

Jeg må indrømme jeg er blevet lidt nysgerrig med de kat IV’ere, til trods for jeg altid har svoret at jeg aldrig skulle ha sådan en spidsnæse :tihi: Og jeg har da også en magelig ragdoll til at ligge i vindueskarmen og pynte :wehuu:

  • hvilket du IKKE har med en KAT IV! - altså med mindre den er træt og vil sove. Pynte? - Det gør en KAT IV altså konstant overalt…

Hihi - jeg er helt med på de er mile-vidt fra hinanden på aktivitetsniveau, for at sige det mildt. Så derfor går jeg også GRUNDIGT til værks (hvilket jeg iøvrigt også gjorde med min ragdoll… Det tog mig et år af research før jeg kontaktede en opdrætter) og det er ikke lige på mandag jeg regner med der skal flytte en kat IV ind

Jeg vil alligevel lige komme med en kommentar… som jeg selv synes er god… :smiley:

At have KAT IV er lidt som at have hoppebolde - hvor ragdoll måske kan være lidt som at have en hacky sack…
Nu ser det ud til at du er noget yngre end mig - men, en hacky sack er en lille ‘bold’ med ris inden i - den hopper INGEN steder af sig selv… hvor hoppebolden som bekendt tonser bing-bong-tju-bang-bing-diing rundt i lokalet…

:wink:

…hvis der skal en ind overhovedet. Det kan jeg jo af gode grunde ikke tage stilling til endnu

Husk også, at når du først er blevet elsket af en KAT IV - så kan du ALDRIG mere nøjes med ‘almindelige’ katte… trust me.

Jeg kan nu heller ikke se, hvordan temperamentet skulle kunne være forskelligt mellem racerne. Det ville efter min mening være ret ulogisk. :slight_smile:

Vi har pt. en orientaler og en seychellois (begge korthårede), og der er såmænd ikke den store forskel…:høhø:

Jeg tænker lige…hvordan vil en Ragdoll og en ‘siataler’ gå i spænd? Er de ikke så forskellige, som man overhovedet kan blive - ‘kattemæssigt’?

Nå, kan se at Kartoffelchips kom mig i forkøbet med at undre sig over kombien Ragdoll/siataler…:høhø:

Jeg kan varmt anbefale KAT IV kreaturerne… :hjerte:

Det kan være at der bor nogen i nærheden af dig som har nogen stykker som du kan besøge? Du kan også besøge et opdræt, men de har som regel lidt flere katte end man selv har, så det kan godt virke lidt overvældende. :tihi:
Eller man kan gøre som jeg, jeg tror lige at jeg nåede at sige hej til opdrætteren før at jeg “smed” mig på gulvet og hilste på alle missekatterne. :inlove: :høhø:

Jovist de er aktive og der leges fræs nogen gange om dagen. Men det meste af tiden ligger de på mit skød og afkræver kæl eller forsøger at stjæle et eller andet ikke-fast-boltret fra skrivebordet.

[QUOTE=KartoffelChips;872832]Jeg vil alligevel lige komme med en kommentar… som jeg selv synes er god… :smiley:

At have KAT IV er lidt som at have hoppebolde - hvor ragdoll måske kan være lidt som at have en hacky sack…
Nu ser det ud til at du er noget yngre end mig - men, en hacky sack er en lille ‘bold’ med ris inden i - den hopper INGEN steder af sig selv… hvor hoppebolden som bekendt tonser bing-bong-tju-bang-bing-diing rundt i lokalet…

;)[/QUOTE]

Jeg er gammel nok til at vide hvad en hacky sack er :smiley: Jeg er vel vokset op i 90’erne og har set She’s All That!
Som sagt er det heller ikke noget jeg går ind til uden at være helt sikker… Så det vil sige mange besøg og meget research inden der tages nogen beslutning… Det skal jo heller ikke være sådan så min ragger får fniller, så hvis ikke det kan lade sig gøre uden at han får det skidt, så må det vente til en anden god gang (hvis det da bliver relevant) :cool2: Men jeg er jo nødt til at starte researchen et eller andet sted og hvorfor ikke starte med at gramse lidt på et par stykker til en udstilling og få en snak med en opdrætter?

Sællerfølig!

Der er INGEN med KAT IV som prøver at advare MOD KAT IV - kun MOD alt det andet! :smiley: :stuck_out_tongue:

[QUOTE=KartoffelChips;872857]Sællerfølig!

Der er INGEN med KAT IV som prøver at advare MOD KAT IV - kun MOD alt det andet! :smiley: :p[/QUOTE]

Nej, det er kun alle os andre der har valgt kat. IV fra det gør det :stuck_out_tongue:

Hihi - vi må se hvordan det går. Min Bruno leger nu også fræs et par gange om dagen, nok ikke helt på kat IV-niveau, men jeg er sikker på han vil sætte pris på en fræk skiderik at puffe til en gang imellem… Men der er meget at overveje. Overvejer også om det skal gøres med 2 IV’ere (eller en IV’er og en anden kat et sted midt imellem rag og IV) så ragger kan få en pause til at være magelig.
Ork, jeg undres også selv over kombien og det er da også primært det jeg spekulere på om kan lade sig gøre

:slight_smile: Du skal i hvert fald tænke dig godt om :slight_smile:
For din Rag risikerer at stresse over sådan en hvirvelvind, og en siam vil kede sig ihjel med en Rag :slight_smile: (og en siam der keder sig, laver ulykker!) Så enten to siam eller, som du er inde på, en “buffer” og en siam vil være realistisk :slight_smile:

Man er også nødt til at tænke på, at 99% af Kat. IV misserne SKAL have en ven, der gider putte tæt og sove ‘i bunke’. :slight_smile:

Så de andre misser i flokken skal være leveringsdygtige i putning! :slight_smile: