[QUOTE=KartoffelChips;872841]Husk også, at når du først er blevet elsket af en KAT IV - så kan du ALDRIG mere nøjes med ‘almindelige’ katte… trust me.[/QUOTE] ØH Hvad er " almindelige katte" ?? Jeg er højt elsket af 1 burmeser og 3 Singapura! Er de " almindelige" katte ???:høhø:
[QUOTE=DK Sugieh;872885] Du skal i hvert fald tænke dig godt om
For din Rag risikerer at stresse over sådan en hvirvelvind, og en siam vil kede sig ihjel med en Rag (og en siam der keder sig, laver ulykker!) Så enten to siam eller, som du er inde på, en “buffer” og en siam vil være realistisk :)[/QUOTE]
Du kan tro jeg vil tænke mig om. Indtil videre er jeg mest nysgerrig og skal lige ha fingrene i et par stykker for at se om det er noget for mig… Og så må jeg tage den derfra Det skulle jo nødigt blive på bekostning af min ragger
[QUOTE=Diana F;872896]Man er også nødt til at tænke på, at 99% af Kat. IV misserne SKAL have en ven, der gider putte tæt og sove ‘i bunke’.
Så de andre misser i flokken skal være leveringsdygtige i putning! :-)[/QUOTE]
Det har jeg bestemt også med i mine overvejelser Jeg ved ikke om Bruno er bunkekat men han putter i hvert fald gerne hos mig. Og hvis du læser lidt længere oppe overvejer jeg også 2 IV’ere (eller, som Sugieh skriver, en “buffer”)
Altså… Jeg vil nu godt sige at der KAN være en forskel i temperamentet, men mest når vi så snakker “rene” siameserlinjer. Orientalerne er altså… Anderledes. Jeg kan ikke helt sætte en finger på hvori det anderledes består, men vi har indtil nu haft 4 af hver (4 siam og 4 orientalere) og der er en eller anden forskel. De er lige aktive, dog.
Men kom til Vrå, så skal jeg gerne demonstrere mine
[QUOTE=TrekkieGrrrl;872938]Altså… Jeg vil nu godt sige at der KAN være en forskel i temperamentet, men mest når vi så snakker “rene” siameserlinjer. Orientalerne er altså… Anderledes. Jeg kan ikke helt sætte en finger på hvori det anderledes består, men vi har indtil nu haft 4 af hver (4 siam og 4 orientalere) og der er en eller anden forskel. De er lige aktive, dog.
Men kom til Vrå, så skal jeg gerne demonstrere mine :D[/QUOTE]
der er også forskel på mine langhårede og de korthåret, men det er svært at sætte en finger på hvad forskellen er…
[QUOTE=TrekkieGrrrl;872938]Altså… Jeg vil nu godt sige at der KAN være en forskel i temperamentet, men mest når vi så snakker “rene” siameserlinjer. Orientalerne er altså… Anderledes. Jeg kan ikke helt sætte en finger på hvori det anderledes består, men vi har indtil nu haft 4 af hver (4 siam og 4 orientalere) og der er en eller anden forskel. De er lige aktive, dog.
Men kom til Vrå, så skal jeg gerne demonstrere mine :D[/QUOTE]
Det er bare en aftale Jeg kommer og forstyrrer dig på lørdag
[QUOTE=Vivi_Fletcher;872944]Ragdoll og siameser (eller kat. IV om du vil ;)) er milevidt fra hinanden.
Jeg vil anbefale dig at anskaffe 2 katte, når det er :)[/QUOTE]
Jeg har også 2 katte i overvejelserne men der er lang vej endnu til en endelig beslutning
Jeg må ud og besøge lidt forskellige steder :cool2:
Jo flere steder man besøger jo bedre er det engang i mellem… men jeg har en olh med til vrå om lørdagen og har god tid til at snakke… så hvis du finder mig skal du nok få lov til at hilse på den søskende race
[QUOTE=TrekkieGrrrl;872985]Du siger bare til. Hvis jeg ikke er ved buret, så kig efter noget sort sort kasket, sort hår, sort kattegale tshirt og sorte bukser
:klapper:[/QUOTE]
Ehh… Var det ikke meget lettere bare at lede efter noget KAT IV?:?
[QUOTE=line_refsgaard;872783]i weekenden er der udstilling i vrå… der har jeg olh og en sys med (en siameser med hvid i sin maske). En af mine killingekøbere kommer med en bal. Trekkiegirl kommer også med sine og det er er en god mulighed for at tale temperament… Men jeg tror selv på at temperamentenrne er meget ens… lige nu er jeg ikke særlig god til at uddybe, for jeg er lidt små syg…
Lige om snart vil jeg havde alle racerne pånær peterbal i mit hjem (da min bal pige forhåbentlig venter siameser). men kom ellers rundt og besøg nogle af os opdrættere www.dk-arjuna.dk har lige nu et langhårs kuld (de bor nær struer). I kuldet er der både olh og bal.[/QUOTE]
Det må så bestemt være mig - der kommer med BAL… min skjønne lille tøs… <3
Hvad angår trådstarters spørgsmål - så har jeg haft både OHL (Line ret mig hvis jeg husker forkert) og BAL, og syntes de er meget lig hinanden - dog syntes jeg min BAL er mere forsigtig og “fornem” end min OHL var - men det skal så også siges at min OHL var en han og min BAL er en pige… måske forskellen ligger deri…
Jeg vil så sige, der er en lille forskel temperamentsmæssigt mellem de korthårede og de langhårede, men den er meget meget lille. Så lille at den er svær at definere præcist.
Som de andre skriver, kan jeg klart anbefale at du besøger et par steder (eller mange) så du kan danne dig et indtryk af, hvordan de er på hjemmebane. På en udstilling kan du nemlig godt risikere at det er siam/ori du hører mest til, da nogle har en meget gennemtrængende stemme og gerne gør brug af den. Det er absolut ikke det samme som de kværner fra morgen til aften på hjemmebane.
…og jeg vil klart anbefale dig 2 aktive katte, fremfor at din RAG dør af stress
Nu har jeg jo ikke kat IV mere, men holder stadig meget af racen ikke mindst fordi de gerne vil være med i alt og fordi de elsker at ligge i bunke. Noget jeg rigtig observerede da jeg fik min første kat IV kat, havde dengang “kun” semilanghårs og de gad det ikke, så lykken var stor da endnu en af samme race flyttede ind, de var som pot og pande.
[QUOTE=TrekkieGrrrl;872985]Du siger bare til. Hvis jeg ikke er ved buret, så kig efter noget sort sort kasket, sort hår, sort kattegale tshirt og sorte bukser
:klapper:[/QUOTE]
:høhø: Jeg vil spørge folk efter om de har set “noget sort” så hvis jeg ikke kan finde dig
Jeg skal prøve at finde dig. Hvordan er det egentligt sat op på sådan en udstilling? Er det hele delt op efter kategori eller står det hulter-til-bulter og som vinden blæser?
[QUOTE=Anne Korsbakke;873060]Jeg vil så sige, der er en lille forskel temperamentsmæssigt mellem de korthårede og de langhårede, men den er meget meget lille. Så lille at den er svær at definere præcist.
Som de andre skriver, kan jeg klart anbefale at du besøger et par steder (eller mange) så du kan danne dig et indtryk af, hvordan de er på hjemmebane. På en udstilling kan du nemlig godt risikere at det er siam/ori du hører mest til, da nogle har en meget gennemtrængende stemme og gerne gør brug af den. Det er absolut ikke det samme som de kværner fra morgen til aften på hjemmebane.
…og jeg vil klart anbefale dig 2 aktive katte, fremfor at din RAG dør af stress
pst Tanja. Det hedder OLH - Oriental LongHair ;)[/QUOTE]
Jeg må få inviteret mig selv nogle steder hen
Det vil jeg gerne høre noget mere om, hvordan det fungerede/ikke fungerede. Hvilke semilanghårs havde du? Kunne du mærke forskel på dine semi’ere efter du fik kat IV’ere?
[QUOTE=Blitz;873125]:
Det vil jeg gerne høre noget mere om, hvordan det fungerede/ikke fungerede. Hvilke semilanghårs havde du? Kunne du mærke forskel på dine semi’ere efter du fik kat IV’ere?[/QUOTE]
Jamen min siam/ori kedede sig og rendte derfor efter mine skovkatte for ville jo hygge og lege, det gad de bare slet ikke i samme tempo. Derfor opstod der lidt uro i flokken med hvæs og at de undgik den skønne flagermus, men da en ven kom til, så forsvandt dette. Der var pludselig en mere som gad de sjove og måske lidt for skovkattene underlige lege, for hvem kravler op i et gardin for at balancere for gardinstangen ? Ikke mine skovkatte, men kat IV misserne jo jo. Fast inventar i en seng/hule eller lign, der lå de sammen og stor spand, så skal du hen og have sådan en skøn misling, vil jeg som flere er inde på vælge at få to.
jeg havde ind til fornylig en enlig perser og hun havde det fint med mine orientaler… Tanja har en balineser, bobtails og en britte. hvis kemierne passer sammen plejer det aldrig at være et problem…Min perser havde ingen problemer med at orientalerne var mere aktive end hende, for hun kunne deltage når hun havde lyst… Tanjas bal har fundet sin hjerteveninden i en af tanjas bobtails og den bal pige er også unik for hun er forsigtig og meget Diva agtig… Temperamenterne ved de forskellige katte kan være MEGET forskellig, så din nye kats temperament skal gerne passe til din nuværende kat. (Tanjas balineser har en bror som er meget anderledes end tanjas pige, han er meget talende, aktiv og overhovedet ikke forsigtig. Så bare i et kuld kan temperamenter være meget forskellig)
Det er forskelligt hvordan kattene er placeret… Men find en der har sia/osh/bal/olh og spørg dem hvor resten er. oftest er de nogenlunde samlet. i vrå har Tanja sin balineser sammen med hendes bobtail så derfor kan de f.eks. være et andet sted end mine. Men jeg sender lige en pb til dig med mit tlf nr så er du velkommen til at ringe… Nu ved jeg også hvordan Trekkie ser ud, så hende kan jeg også vise dig.
Det er forresten to med Anne Korsbakkes stamnavn jeg har med… og Anne har dejlige killinger nu
Som Line siger, så er de sådan generelt delt op efter de forskellige racer. Men jeg har jo så min Cornish Rex der ikke er ved de andre rex’er men smidt ind mellem siatalerne. Så det er lidt afhængigt af om man som udstiller har sådanne “farisæere” med
De står typisk sådan nogenlunde samlet, men nogle gange har folk nogle andre ønske (f.eks. at stå ved siden af en anden race), eller de har mere end en race/kategori med, og står derfor et andet sted end de andre ved den ene af racerne
[QUOTE=line_refsgaard;873159]jeg havde ind til fornylig en enlig perser og hun havde det fint med mine orientaler… Tanja har en balineser, bobtails og en britte. hvis kemierne passer sammen plejer det aldrig at være et problem…Min perser havde ingen problemer med at orientalerne var mere aktive end hende, for hun kunne deltage når hun havde lyst… Tanjas bal har fundet sin hjerteveninden i en af tanjas bobtails og den bal pige er også unik for hun er forsigtig og meget Diva agtig… Temperamenterne ved de forskellige katte kan være MEGET forskellig, så din nye kats temperament skal gerne passe til din nuværende kat. (Tanjas balineser har en bror som er meget anderledes end tanjas pige, han er meget talende, aktiv og overhovedet ikke forsigtig. Så bare i et kuld kan temperamenter være meget forskellig)
Det er forskelligt hvordan kattene er placeret… Men find en der har sia/osh/bal/olh og spørg dem hvor resten er. oftest er de nogenlunde samlet. i vrå har Tanja sin balineser sammen med hendes bobtail så derfor kan de f.eks. være et andet sted end mine. Men jeg sender lige en pb til dig med mit tlf nr så er du velkommen til at ringe… Nu ved jeg også hvordan Trekkie ser ud, så hende kan jeg også vise dig.
Det er forresten to med Anne Korsbakkes stamnavn jeg har med… og Anne har dejlige killinger nu[/QUOTE]
Jeg skulle gerne stå blandt siam/orientaler folket - da Lotus desværre ikke kommer med i denne omgang… så jeg har kun min skønne Diva med…
Og ja - som Line siger, så har jeg tre racer - og de harmonere rigtig godt sammen fordi de er aktive - dog er britten lidt udenfor nummer, da hun er doven som bare pokker, men hun elsker de andre til trods for at de er mere aktive end hende selv…
Et lille billede af hjertevennerne - de er praktisk talt altid sammen…
[QUOTE=Eife;872739]
Siameserne skulle være en smule mere “ekstreme” end orientalerne, men om der faktisk er noget om det eller om det bare er sådan en af de der ting vi siger, ligesom at tortie er mere “rødhårede” (aka temperamentsfulde), men som faktisk ikke holder i virkeligheden, er jeg ikke helt klar over. For en som mig er de nok alle ens :høhø: Jeg tror at skal man opfatte nuanceforskelle skal man virkelig kende racerne godt[/QUOTE]
Min personlige erfaring er, at der er mere turbo på de maskede. Men det er jo er ret spinkelt materiale jeg bygger på, så det er sikkert tilfældigt. Men, sikkert er det, at den fart der er på Whiskey og Tullen når de leger, har jeg ikke set siden Donna og Ditte var unge. De har vist et par gear mere, de dér halv-albinoer :rulleøjne: