Jeg ønsker mig en OSH til kæl/udstilling, men det er min mand ikke lige med på ![]()
Det var han, han var 7 mdr. og teenager med stort T. Dertil opførte han sig fra dag 1 som om det skulle være ham, der bestemte - nedstirrede sine nye kattebekendtskaber. Meget usædvanligt - og ikke noget der lige faldt i Tullens smag. ![]()
Hun på sin side var knust over at ha’ mistet Greven - det var det vi ville hjælpe hende over, men jeg undervurderede nok hvor tungt hun faktisk tog det - og dertil var hun usikker på sin nye rolle som leder, tror jeg. En speciel situation.
Anyway, set i bakspejlet ville jeg ha’ ventet en måned. Men det endte jo godt til sidst. Vi er stadig ikke helt på plads - men det skal nok komme ![]()
[QUOTE=Ann R;908260]Det var han, han var 7 mdr. og teenager med stort T. Dertil opførte han sig fra dag 1 som om det skulle være ham, der bestemte - nedstirrede sine nye kattebekendtskaber. Meget usædvanligt - og ikke noget der lige faldt i Tullens smag. ![]()
Hun på sin side var knust over at ha’ mistet Greven - det var det vi ville hjælpe hende over, men jeg undervurderede nok hvor tungt hun faktisk tog det - og dertil var hun usikker på sin nye rolle som leder, tror jeg. En speciel situation.
Anyway, set i bakspejlet ville jeg ha’ ventet en måned. Men det endte jo godt til sidst. Vi er stadig ikke helt på plads - men det skal nok komme
[/QUOTE]
Ja, lige i lømmel-alderen… Men ja, det er da heldigvis endt godt hjemme hos jer, selvom det holdt hårdt ![]()
den der lømmelalder… hvor lang tid varer den, hvis man kan sætte tid på? Eller er det individuelt for den enkelte kat?
Tænker også på om Kat IV er lømler længere end andre racer?
[QUOTE=Vipstøsen;908290]den der lømmelalder… hvor lang tid varer den, hvis man kan sætte tid på? Eller er det individuelt for den enkelte kat?
Tænker også på om Kat IV er lømler længere end andre racer?[/QUOTE]
Jeg synes at hos mine maine coon, har den holdt helt til de har være en små 1½ år, dog værst omkring de 9-12 måneder for dem. Men det er først der de sådan rigtig er faldet lidt til ro og begyndt at blive “voksne” ![]()
Hos européen synes jeg lømmealderen har været med “blid”, men omkring 8-11 måneder har der været lidt usikkerhed på f.eks. udstillinger ![]()
[QUOTE=Vipstøsen;908290]den der lømmelalder… hvor lang tid varer den, hvis man kan sætte tid på? Eller er det individuelt for den enkelte kat?
Tænker også på om Kat IV er lømler længere end andre racer?[/QUOTE]
Nu har jeg jo kun erfaringer med pige-katte hvad det angår. Om det hele er anderledes med drenge vil tiden vise ![]()
Med pigerne har det varet til de var 14-18 måneder, sådan cirka. Ikke at de bliver rolige - men det virker som om de har lidt mere styr på det hele
Der ryger f.eks. næsten aldrig ting ned efter den alder, uanset hvor stærkt det går. (Måske de udvikler radar ligesom flagermus?
))
Tullen var en stor killing med tilnavnet Den Hvide Tornado :rulleøjne: til hun var ca. 3 år… og hun og Whiskey buldrer da stadig huset igennem i overlydsfart et par gange eller 5 i døgnet
Det er vist meget normalt :fløjte:
[QUOTE=Eife;908297]Jeg synes at hos mine maine coon, har den holdt helt til de har være en små 1½ år, dog værst omkring de 9-12 måneder for dem. Men det er først der de sådan rigtig er faldet lidt til ro og begyndt at blive “voksne” ![]()
Hos européen synes jeg lømmealderen har været med “blid”, men omkring 8-11 måneder har der været lidt usikkerhed på f.eks. udstillinger :)[/QUOTE]
Jeg er ikke sikker på jeg synes Siatalerne nogen sinde bli’r “voksne”… ikke sådan rigtigt. Basil hed “Killingehjerne” hele sin levetid, og det passede fint på ham ![]()
Nej, de er stadig fjollede. Men efter de der 14-18 måneder kan de opføre sig voksent, når det er påkrævet. Tullen, det lille legebarn, som jeg længe opfattede som en stor killing stadigvæk, viste mig da flere gange at når det skulle være, var hun både stærk, moden, katte-psykologisk dygtig (!) og i stand til at sætte sig i respekt. (nøj, hun har et blik af stål, når hun vil!) - alt efter hvad situationen nu krævede.
Når så der er ro på igen, kommer legebarnet tilbage ![]()
Noget af det jeg opfatter som voksen, er f.eks. at katten får mere selvtillid og finder mere ro i sig selv - ikke så meget om den bliver ved at vælte ting ned eller fjolle rundt og være lalleglad :høhø:
Kan se på Honey at han i hvert fald stadigvæk er i lømmelalderen, han var billigt til salg i går aftes… ren foræringspris. Han rendte og tossede rundt med sin kradsemåtte. Når man render rundt i hele huset med sådan en over hovedet kan man lissom ikke se noget… løbe løbe løbe, “KLANG” direkte ind i madskåle og vandskåle og alt lå ude over det hele … kl halv 12 aften
. Hallo kat, du skal ligge og putte sove nu
!!! Og alligevel kan man jo ikke lade være med at grine … Nå men det var et sidespring
Kl. halv 12 aften er da altid det bedste tidspunkt at klare AL larmende adfærd
I nogle tilfælde kan det udsættes til kl. ukristeligt tidspunkt om morgenen… det siger lovgivningen jo!
Og ja, netdør er tænkt til hvis det er ungdyr/voksen