Foreign White, SIA, OSH, OLH, tør jeg skrive kat IV?

Ih, hvor var de søde, de bette nips :wehuu: Man må sige de er noget kun mindre end min ragdoll… Men det er de fleste katte jo nok ved siden af ham :høhø: Det var helt mærkeligt at løfte en kat som næsten ikke vejer noget og som snildt kunne lægge i mine arme. Jeg er vant til Bruno nærmest flyder over :smiley:

Jeg formåede efter hårdt arbejde og flere omgange at finde trekkie og fik straks smidt en Ib på armen, og næh så kær en misser :besvimer: Han lå bare lige så stille og nød opholdet… Indtil der blev serveret mad i hvert fald! Fik også lige gramset på Adelie - tænk sig så kort pels kan være så lækker.

Og hold da op hvor var det svært ikke at stikke pølserne ind til samtlige missere og kæle-klappe. Overvejede flere gange om mine lommer og min taske mon var store nok til at smugle et par stykker ud :tihi:

Bare lidt af “bunke” Som du kan se er der både Maine Coon, Huskat, sia/osh i forskellige farver:)
katte SKAL vænne sig til at være sammen, og det kan lykkes på tværs af racer. Vi havde på et tidspunkt Norsk skovkat, Sia og huskat sammen - UDEN problemer.

Min erfaring med OSH/SIA - De sorte (brunmaskede) har et skarpere temperament. Cinnamon kan være nogle bitches og meget territoriale. Chokolade, lidt mildere. Altså jo svagere farve jo mindre temperament. Sådan oplever jeg det.

Min datter har to Maine Coon + en OSH og de hygger dig alle tre.

Spændende at høre hvad du engang finder frem til

mange hilsener
Birthe & Co

www.felixissimus.dk

Se, hvis den holdt ville tingene se anderledes ud her i huset - jeg tror bestemt der er noget om snakken, men man er i så fald nødt til at se på hvad katten bærer af farver også, for at det skal passe!

Min mildeste OSH er sort, min skarpeste bitch er lilla!
MEN min milde sorte pige bærer chokolade og min lilla hystade bærer cinnamon - og så passer det pludselig igen! :ok:

Og hvis vi tager den genetiske del af farven med, SÅ tror jeg du har helt ret!

Mht. “Snyde-agoutien” - så er det spøgelses striber og er en “fejl”.
Nogle farver er stort set umulige at “lave” uden et svagt agouti mønster, herunder; Chokolade & Cinnamon - og fortyndingerne heraf (lilla/fawn).
Men det kán lade sig gøre - men det er svært :wink:

/Mette

Mmm… SmækKysSnudeKysPandeKysØreKys… og …SmækKys - og forfra én gang til…!

Jeg havde jo slet ikke set der var blevet skrevet mere i tråden :S

De ser ude til at hygge sig noget så gevaldigt :inlove: Jeg skal nok i hvert fald være kræsen hvis jeg skal til at vælge killinger engang og sørge for ikke at få bøllen i kuldet så der er større mulighed for succes.

Jeg havde slet ikke tænkt så meget over at farven kunne ha noget at sige, udover jeg engang har fået fortalt at tortier kan være noget stride… Men jeg har vidst ikke mødt nok til at kunne danne et grundlag for sådan en holdning så jeg har aldrig lagt så meget i det.

Siden Vrå har jeg i hvert fald været ude og kigge Luises (Sugieh) missere og de var dælme også dejlige… Men der var regnvejr og torden i luften og lummert så de lå og så snork boblede og var kun fremme da der kom guffere frem… Men bare lige med den lille gestus kunne jeg faktisk mærke en gevaldig forskel på dem og så min egen Bruno. Bruno er nærmest så magelig at han ikke er til at lokke frem med selv de allerbedste godbidder, og han slet heller ikke nær så ivrig når han så endelig blir lokket frem… Al leg foregår også helst liggende :tihi: Dog er han ca en gang eller to om dagen i humør til lidt fangeleg, eller slåsserlege, men det kan jeg jo ikke så godt bruges til, så en eller anden form for legekammerat vil han da i hvert fald ha glæde af er jeg næsten sikker på.

Han er jo “allerede” 4 år så mon ikke det næsten skal være inden for det næste års tid hvis det skal være? Hvornår vil i mene det er “for sent” at sammenføre? Eller er det lige meget hvis bare katten er af det rette temperament?

:smiley: Ja det er den ærgeligste præstation de nogensinde har forestået :slight_smile: Ikke meget siam over dem den dag :smiley:
Det er aldrig for sent at føre sammen, kunsten er bare at finde det rigtige match :slight_smile: Men er det en killing du er ude i, så er det nok ved at være der :slight_smile: Men hvis du nu vælger en lidt ældre kat, vil du nemmere kunne bedømme matchet og dermed også om det er den rette siam/ori, hvis det stadig er den slags du er ude i :slight_smile:

Til en 4 årig halv doven kat, vil jeg nok vælge 2 killinger eller en anden voksen kat. :slight_smile: Vælger du kun en enkelt killing, så kan det godt blive synd for den ikke at havve nogen legekammerat. Og synd for din anden kat, fordi den bliver stresset over killingens tilnærmelser. Med to killinger kan han bare være med det, han selv vil :slight_smile:

Hihi, ja… Lige den dag var der i hvert fald ikke så stor forskel på siam/ori og ragdoll. Altså det er jo helst killing jeg gerne vil, men jeg vil da ikke udelukke ungkat som en mulighed. Det er bare lidt svært at lukke af i min lejlighed. Jeg har kun mulighed for at lukke af ind til mit soveværelse, så jeg vil helst ikke risikere at skulle lukke af alt for længe. Der er simpelthen ikke døre i resten af karmene (jeg ved egentligt ikke om de måske står oppe på loftet, nu jeg tænker over det)

Men når vi har fundet en dag du kan kigge forbi til ragdoll-nus så kan det godt være jeg lige vil ha din vurdering af Bruno. Han kan nemlig godt være lidt af en bangebuks, så et par andre, lidt mere erfarne, øjne på ham vil være dejligt.

Det har hele tiden været meningen det skulle være 2 killinger hvis det var :slight_smile:

[QUOTE=Mette Mejdahl;881461]Se, hvis den holdt ville tingene se anderledes ud her i huset - jeg tror bestemt der er noget om snakken, men man er i så fald nødt til at se på hvad katten bærer af farver også, for at det skal passe!

Min mildeste OSH er sort, min skarpeste bitch er lilla!
MEN min milde sorte pige bærer chokolade og min lilla hystade bærer cinnamon - og så passer det pludselig igen! :ok:

Og hvis vi tager den genetiske del af farven med, SÅ tror jeg du har helt ret!

Mht. “Snyde-agoutien” - så er det spøgelses striber og er en “fejl”.
Nogle farver er stort set umulige at “lave” uden et svagt agouti mønster, herunder; Chokolade & Cinnamon - og fortyndingerne heraf (lilla/fawn).
Men det kán lade sig gøre - men det er svært :wink:

/Mette[/QUOTE]

Ja jeg har jo da et eksempel på en cinnamon uden snydeagouti :wink: - og … hm temperament… jeg tror det kommer lidt an på hvad man forstår med temperament. Ib er ikke Bitchy… ikke hvad jeg forstår ved ordet i al fald. Han vil bare være i centrum, så er han blid som et lam :klapper:

Og vores Jack (sort OSH) var det venligste man ku’ tænke sig. Men det var Basil (lillatabbymasket siam) nu også…l

Jeg tror altså det har mere med linjer end med farver at gøre.

Og ups jeg havde sandelig også misset meget af denne her tråd :pose: Jeg er glad for at Ib og Adelie viste sig fra deres pæne side til udstillingen så L :slight_smile:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;907857]Ja jeg har jo da et eksempel på en cinnamon uden snydeagouti :wink: - og … hm temperament… jeg tror det kommer lidt an på hvad man forstår med temperament. Ib er ikke Bitchy… ikke hvad jeg forstår ved ordet i al fald. Han vil bare være i centrum, så er han blid som et lam :klapper:

Og vores Jack (sort OSH) var det venligste man ku’ tænke sig. Men det var Basil (lillatabbymasket siam) nu også…l

Jeg tror altså det har mere med linjer end med farver at gøre.

Og ups jeg havde sandelig også misset meget af denne her tråd :pose: Jeg er glad for at Ib og Adelie viste sig fra deres pæne side til udstillingen så L :)[/QUOTE]

Jeg tror også tråden forsvandt lidt for mig…
Jeg synes i hvert fald de var dejlige… Min svigerinde var lidt mere skeptisk :tihi: Søde var de, meeeeeen… sagde hun. Og så kan jeg meddele at udstillinger har deres ønskede effekt. De der CRX’ere er nu heller ikke så ringe endda og de er da også lige pludselig blevet til en interessant mulighed til trods for at jeg aldrig har skænket dem en tanke før :høhø:

[QUOTE=Blitz;907841]Hihi, ja… Lige den dag var der i hvert fald ikke så stor forskel på siam/ori og ragdoll. Altså det er jo helst killing jeg gerne vil, men jeg vil da ikke udelukke ungkat som en mulighed. Det er bare lidt svært at lukke af i min lejlighed. Jeg har kun mulighed for at lukke af ind til mit soveværelse, så jeg vil helst ikke risikere at skulle lukke af alt for længe. Der er simpelthen ikke døre i resten af karmene (jeg ved egentligt ikke om de måske står oppe på loftet, nu jeg tænker over det)

Men når vi har fundet en dag du kan kigge forbi til ragdoll-nus så kan det godt være jeg lige vil ha din vurdering af Bruno. Han kan nemlig godt være lidt af en bangebuks, så et par andre, lidt mere erfarne, øjne på ham vil være dejligt.[/QUOTE]

Ellers så kan det være at du bare kan lave en netdør og sætte i et sted? Det skulle jo også være optimalt at de bare kan snuse og se hinanden men uden at komme i kontakt i starten :slight_smile:

Ah super, det fremgik bare ikke lige at de sidste par indlæg, og har ikke lige genlæst tråden :slight_smile:

[QUOTE=Eife;907886]Ellers så kan det være at du bare kan lave en netdør og sætte i et sted? Det skulle jo også være optimalt at de bare kan snuse og se hinanden men uden at komme i kontakt i starten :slight_smile:

Ah super, det fremgik bare ikke lige at de sidste par indlæg, og har ikke lige genlæst tråden :)[/QUOTE]

Der er heller ikke noget optimalt sted at sætte en netdør i… Jeg har 4 døråbninger fra min gang. 1 til køkken, 1 til soveværelse (med dør), 1 til spisestue og 1 til dagligstue… Og så er der kæmpe bue/hul i væggen mellem dagligstue og spisestue…Men jeg skal nu nok finde ud af det hvis det blir relevant…evt bare et fast net for den ene stuedør eller sætte soveværelsesdøren der på, og så netdør på den anden :slight_smile:

Og nej, man skal nok noget længere op før det fremgår at der blir tale om 2 killinger :slight_smile:

Kan du huske min lejlighed?
Sammenføring med Dione foregik gennem net ind til mit soveværelse :slight_smile: Der havde jeg installeret hende det første døgn, så de kunne se men ikke røre :slight_smile: I starten gør det ikke så meget at pladsen ikke er så stor, der er rigeligt med nye indtryk at fordøje for nye mis(ser) De behøver ikke også at skulle forholde sig til mange m2 :slight_smile:

Jeg har så aldrig gjort noget særligt når det har været killinger der sku’ sammenføres med resten. Eller da vi fik Adelie som voksen. Det eneste vi gjorde mht Adelie var at indrette et liggested til hende et sted oven på et skab hvor kun hun kunnne hoppe op :slight_smile: Så havde hun det som retrætepost hvis det blev nødvendigt. Og så sørgede vi for at der også var mad og vand deroppe i højden de første par dage.

Med killingerne har jeg bare gjort det at jeg har sovet på sofaen i stuen med dem den første nat - de andre går nemlig altid med Manden i seng… og det har fungeret gnidningsløst. Vores hus er sådan ret åben plan-agtigt, ganske vist med døre til værelserne, men … Alex’ værelse er rotterne jo i, og de er ikke SÅ vilde med katte. Soveværelset er ikke egnet der er for mange steder de kan blive væk/komme i klemme hvis de vil gemme sig, og Andreas værelse… er hendes L

Men det har altså heller ikke været et problem. Adelie og Basil blev aldrig gode venner desværre, men de lærte da at tolerere hinanden. Lidt som med Phumba som generelt ikke elsker drengene særlig højt L Men… hun accepterer dem og hvæser kun hvis de tror hun vil lege. Det vil hun nemlig IKKE! - men hun er jo også en ældre kat på 11 år nu, så hun har lov at ha’ sine særheder :smiley:

Nej, jeg tror også mere snakken om netdøre osv., var til hvis det var en voksen kat? :slight_smile:

Ved en killing åbner jeg bare transport kassen, og det er så det :høhø:

Hmmm Ann R vil nok være ret uenig :wink:

Han var heller ikke killing, men ungdyr :slight_smile:

og i forhold til de dovne katte jeg havde den dag… Tino har lige væltet klatretårnet… igen… :surrender1:
Det er lige straks til bålet… har været udsat for en del styrt efterhånden, men det har dælme ikke været pengene værd :thumbdown:

:slight_smile: Ja det var han vel egnetligt :slight_smile: