Er der nogen, der har noget information eller kan linke til info om forhøjede levertal og hvad årsagen kan være, fx kombineret med forhøjede nyretal ?
Øhm noget specielt du tænker på? FOr forhøjede levertal kan jo forårsages af flere ting lige så nyretallene
Jeg har ikke fået nogen forklaring fra dyrlægen på, hvad det er for nogle tal og hvad det kan betyde. Det er derfor jeg spørger. Katten havde i en blodprøven forhøjede nyre- og levertal. Men den virker ikke syg. Så vil gerne finde tdwad, hvad det betyder.
Kræv en forklaring af din dyrlæge Han er den eneste der kan fortælle dig, hvad det betyder for DIN kat
Ja det er klart. Men det jeg efterlyser er en medicinsk forklaring på, hvad forhøjede levertal kan skyldes.
Cancer, leukemi, forgiftning, dårlige nyrer, alm. alderdoms forandringer, en medfødt defekt der til dato er uopdaget… ALT der i mellem… Det kan der slet ikke gives “bare sådan” svar på
Ok tak. Det var jo også et informerende svar.
Hmm… “ALT der i mellem” synes jeg egentligt ikke er særlig informativt
Du bliver nød til at snakke med din vet om netop årsagen til at få lavet prøverne på din kat H*n har givetvis en ide med det… men som sagt kan, årsagerne være uendelig mange
Ja men nu er jeg ikke så autoritetstro, at jeg overlader alt til tilfældige dyrlæger.
Jeg stiller spørgsmålet her, fordi jeg gerne vil høre jeres mening. Så drop nu det med dyrlægen.
Men jeg vil mene at du er nødt til at have fat i dyrlægen alligevel fordi fx. levertal er et helt panel af forsk. værdier og afhængige af hvilke der er høje så kan det indikere forsk. ting, da leveren har rigtig mange funktioner. Så hvis du vil have et kvalificeret bud, er man næsten nødt til at vide helt præcis hvilke af levertallene der er høje. Bare at sige “levertallene er forhøjede” er alt alt for bredt og kan som Louise skriver være hvad som helst. Så du kunne starte med at spørge din dyrlæge helt præcist hvad det er for nogle af levertallene der er for høje også vende tilbage med det svar. Fx. så kan nogle af de levertal der måles hos mennesker være tegn på problemer andre steder i kroppen end i leveren.
[QUOTE=TitteH;1036571]Ja men nu er jeg ikke så autoritetstro, at jeg overlader alt til tilfældige dyrlæger.
Jeg stiller spørgsmålet her, fordi jeg gerne vil høre jeres mening. Så drop nu det med dyrlægen.[/QUOTE]
Men du vil gerne have en gratis second opinion af tilfældige mennesker på et forum, du lige er blevet medlem på, uagtet at de fleste af os faktisk ikke har de faglige forudsætninger som en dyrlæge vil have… Javel så…
VH
Susanne
Jeg har to katte, som begge har fået taget blodprøver og hvor der er forhøjede lever og nyretal. Men på forskellige måder.
Og det er levertallene ALT og ALKP, jeg gerne vil vide, hvad står for og er signal om.
Den ene kat har
ALT 198 U/L
ALKP 41 U/L
Den anden har
ALT 170 U/L
ALKP 160 U/L
Normal området er
12-130
14-111
[QUOTE=TitteH;1036571]Ja men nu er jeg ikke så autoritetstro, at jeg overlader alt til tilfældige dyrlæger.
Jeg stiller spørgsmålet her, fordi jeg gerne vil høre jeres mening. Så drop nu det med dyrlægen.[/QUOTE]
Undskyld et øjeblik - du er ikke så autoritetstro, at du “overlader alt til tilfældige dyrlæger”, men du overlader gerne alt til tilfældige brugere på et katteforum :?
Jeg ville finde en anden dyrlæge, hvis jeg var dig. Personligt bruger jeg aldrig “tilfældige dyrlæger” til noget som helst.
Nu ved jeg ikke hvor i landet du kommer fra, men hvis du skriver hvor du er geografisk, vil jeg - og sikkert også andre - gerne hjælpe med at henvise til en dyrlæge, som vi kan anbefale.
Det tror jeg vil være det bedste i din situation
Jeg vil i hvert fald ikke gætte på nogen sygdom blot ud fra nogle tal - disse tal skal netop vurderes op i forhold til bla. en klinisk undersøgelse af katten.
Vil det sige, at der ikke er nogen som helst på dette forum, der har information om disse levertal og kan linke til veterinær patologi på dette område ?
Jeg har selv prøvet at google det, men finder ikke rigtig noget, men det er også svært bare at google ALT og AKLP. Der kommer nogle engelske sider frem, men vil gerne finde noget på dansk.
[QUOTE=TitteH;1037025]Vil det sige, at der ikke er nogen som helst på dette forum, der har information om disse levertal og kan linke til veterinær patologi på dette område ?
Jeg har selv prøvet at google det, men finder ikke rigtig noget, men det er også svært bare at google ALT og AKLP. Der kommer nogle engelske sider frem, men vil gerne finde noget på dansk.[/QUOTE]
Tror du vi har speciel adgang til den slags sider?
Jeg er så heldig at have en dyrlæge, som jeg har stor tillid til - hvis jeg havde spørgsmål af den karakter du beskriver ville jeg end ikke google det - jeg ville fatte knoglen og tale med min dyrlæge
[QUOTE=TitteH;1037025]Vil det sige, at der ikke er nogen som helst på dette forum, der har information om disse levertal og kan linke til veterinær patologi på dette område ?
Jeg har selv prøvet at google det, men finder ikke rigtig noget, men det er også svært bare at google ALT og AKLP. Der kommer nogle engelske sider frem, men vil gerne finde noget på dansk.[/QUOTE]
Som jeg skrev i anden tråd, så kontakt din dyrlæge Dine spørgsmål er for komplekse til forum
og det bør være en fagmand der udtaler sig om den slags.
Jeg kan ikke lige forstå hvad det er du gerne vil have svar på. Forhøjede lever og nyreværdier er oftest sekundære symptomer. Din dyrlæge må jo have givet et bud på et videre forløb, f.eks, alt efter alder at få tjekket(hvis det ikke er gjort) stofskiftet, ændring i foder, hvornår næste kontrolblodprøve skal tages osv.
Ingen kan komme med et svar på noget, næppe heller dyrlæger, på nogle tal uden at få et samlet billede.
Marina
Marina
Ok, så er konklusionen åbenbart, at ingen af jer ved det. Det kan I jo bare sige.
Der har været masser af andre tråde på forummet her, hvor folk har stillet lignende spørgsmål og som der er kommet masser af gode svar til. Men de er alle sammen fra 2008-2010. Måske forummet bare er ved at dø ud ? Der er åbenbart ikke samme gang i den, som der har været…
[QUOTE=TitteH;1037094]Ok, så er konklusionen åbenbart, at ingen af jer ved det. Det kan I jo bare sige.
Der har været masser af andre tråde på forummet her, hvor folk har stillet lignende spørgsmål og som der er kommet masser af gode svar til. Men de er alle sammen fra 2008-2010. Måske forummet bare er ved at dø ud ? Der er åbenbart ikke samme gang i den, som der har været…[/QUOTE]
Hvorfor bruger du så ikke bare nogle af de gode, gamle svar, når det er lykkedes dig at finde masser af dem? Det var da meget lettere - og stadig gratis, for jeg går ud fra at det dybest set drejer sig om økonomi, når dyrlægen så ihærdigt afvises som en løsning…
Susanne