Forloren hare

Er der nogen af jer, der har opskriften på forloren hare?

Jeg har simpelthen prøvet så mange forskellige og med forskelligt kød, men synes ikke jeg er faldet over den rigtige endnu.

:slight_smile:

Jeg plejer ikke at bruge en opskrift når jeg laver det :slight_smile: Det er i princippet en frikadellefars med lidt mindre væske, og gerne af halvt kalv og halvt svinekød. Det der gør den til “hare” er jo krydringen, og at den er barderet med røget spæk (eller som minimum pakket ind i bacon :wink: )

Jeg skal gerne se efter en opskrift, Manden samler på kogebøger så der er helt sikkert indtil flere. Men om det er “den rigtige” ved jeg jo ikke :slight_smile:

En anelse (og KUN en anelse) knust enebær i farsen giver en rigtig god "hare"smag :slight_smile:

Hakket kalv og flæsk er det bedste kød at bruge.

Så er det bare at fylde æg, mælk, mel og krydderier i. Til sidst skal den DÆKKES af bacon :savle:

Sovs: Når haren har været i ovnen i halvdelen af tiden hældes en halv liter fløde i fadet “rundt om” haren. Når haren er klar hældes fløden i en gryde, og man tilsætter jævning, ribsgele og salt.

Det er sovsen til forloren hare!

[QUOTE=DK Thomani;778193]Hakket kalv og flæsk er det bedste kød at bruge.

Så er det bare at fylde æg, mælk, mel og krydderier i. Til sidst skal den DÆKKES af bacon :savle:

Sovs: Når haren har været i ovnen i halvdelen af tiden hældes en halv liter fløde i fadet “rundt om” haren. Når haren er klar hældes fløden i en gryde, og man tilsætter jævning, ribsgele og salt.

Det er sovsen til forloren hare![/QUOTE]

Nemli’ :savle:
Sådan skal den laves og så skal man have tyttebær som tibehør :thumbup:

[QUOTE=DK Thomani;778193]Hakket kalv og flæsk er det bedste kød at bruge.

Det er sovsen til forloren hare![/QUOTE]

Ja, jeg synes også dem jeg har prøvet med kalv og flæsk har været de bedste.

Men kender I det - Første gang jeg lavede det, blev det bare lækkert :savle: Men siden har jeg ikke kunne finde samme opskrift og det er bare ikke blevet ligeså godt. :frowning:

Men den jeg brugte lyder fuldstændig som det du beskriver, Annie :slight_smile: Har du en opskrift på det? Jeg er slet ikke vant nok i et køkken til at sjusse mig frem :tihi:

[QUOTE=TrekkieGrrrl;778189]Jeg plejer ikke at bruge en opskrift når jeg laver det :slight_smile: Det er i princippet en frikadellefars med lidt mindre væske, og gerne af halvt kalv og halvt svinekød. Det der gør den til “hare” er jo krydringen, og at den er barderet med røget spæk (eller som minimum pakket ind i bacon :wink: )

Jeg skal gerne se efter en opskrift, Manden samler på kogebøger så der er helt sikkert indtil flere. Men om det er “den rigtige” ved jeg jo ikke :slight_smile:

En anelse (og KUN en anelse) knust enebær i farsen giver en rigtig god "hare"smag :)[/QUOTE]

Ja, det er jo lige det med at finde den rigtige :surrender1: Jeg har siddet og kigget en maaaaaasse igennem på nettet, men det bliver så uoverskueligt, synes jeg.

Indtil videre behøver du ikke lede efter opskrifter, men det kan være jeg hiver dig i ærmet senere :høhø:

Jeg putter så ikke mel i farsen, men kun rasp. Det synes jeg giver et bedre resultat. Men der er jo 1.000.000 måder at lave forloren hare på

[QUOTE=Blabl;778197]Ja, jeg synes også dem jeg har prøvet med kalv og flæsk har været de bedste.

Men kender I det - Første gang jeg lavede det, blev det bare lækkert :savle: Men siden har jeg ikke kunne finde samme opskrift og det er bare ikke blevet ligeså godt. :frowning:

Men den jeg brugte lyder fuldstændig som det du beskriver, Annie :slight_smile: Har du en opskrift på det? Jeg er slet ikke vant nok i et køkken til at sjusse mig frem :tihi:[/QUOTE]

Nej, jeg har desværre ikke en opskrift, jeg putter bare det i jeg har lyst til :slight_smile:

Til 1 kg. kød plejer jeg at putte 2 æg i, mel og mælk til det har den rette konsistens.
Derefter putter jeg salt, peber, lidt paprika og godt med aromat i og rører godt rundt.
Så er det bare at dække den med bacon og smække den i ovnen :slight_smile:

Hvis jeg har rasp i huset putter jeg halvt mel og halvt rasp i :slight_smile:

[QUOTE=DK Thomani;778202]Nej, jeg har desværre ikke en opskrift, jeg putter bare det i jeg har lyst til :slight_smile:

Til 1 kg. kød plejer jeg at putte 2 æg i, mel og mælk til det har den rette konsistens.
Derefter putter jeg salt, peber, lidt paprika og godt med aromat i og rører godt rundt.
Så er det bare at dække den med bacon og smække den i ovnen :)[/QUOTE]

Tak, Annie :slight_smile: så har jeg lidt at gå ud fra :ok: Det prøver jeg. Måske er det fordi jeg ikke har krydret den nok - Har ikke brugt paprika fx.

Jeg prøver mig frem, måske er det dét der skal til.

Hvis det går helt galt vender jeg tilbage til jer. :høhø:

[QUOTE=Blabl;778205]Tak, Annie :slight_smile: så har jeg lidt at gå ud fra :ok: Det prøver jeg. Måske er det fordi jeg ikke har krydret den nok - Har ikke brugt paprika fx.

Jeg prøver mig frem, måske er det dét der skal til.

Hvis det går helt galt vender jeg tilbage til jer. :høhø:[/QUOTE]

Shit, jeg må heller underskrive en erklæring om at jeg fralægger mig ethvert ansvar, medmindre den bliver helt vildt god :høhø:

Ja, man skal passe på hvad man roder sig ud i :høhø:

Ja, det tør siges :tihi:

Jeg bruger hk. svin/kalv til det, som er blandet op med mælk, rasp, æg og krydderier. Og så gerne 2 pakker bacon ovenpå så der kommer sprød kant :smiley: mums
Nårh ja… i ovn i 35 min for 500g kød

Jeg laver den stort set ligesom Annie, dog uden paprika, men tilgengæld med en spiseskefuld ribsgele i selve farsen :thumbup:

Det er nu heller ikke altid der kommer paprika i min :tihi: Jeg laver den som regel med de krydderier vi har i huset, bortset fra de meget gennemtrængende som f.eks karry og chili.

Hvad er Aromat?

Krydderi:

:slight_smile:

Hvis man er til en lidt mere fedtfattig og grøn udgave, som dog samtidig smager supergodt, så prøv Flemmings version :slight_smile: Han plejer at rive en god portion rodfrugter (persillerod/pastinak) og blande i farsen - det gør den saftig og giver samtidig en rigtig god smag, og man kan fortynde farsen en hel dem med revne rodfrugter. Selve haren plejer vi at putte i et lerfad med låg (hvad er det nu sådan en hedder?) og så bliver der lagt bacon omkring (kalkunbacon er jo den fedtfattige udgave), og så hældes der vand ved til den er næsten dækket, smuldres en bouillonterning eller 2 deri og så en masse ribsgele i også. I ovnen med den en times tid og når den så er klar så jævnes sovsen med maizena og smages til med krydderier og mere ribsgele - det smager SÅ godt!

En stegeso? :slight_smile: