Forslag til FIFes GA

For dem der er interesseret er her forslagene til FIFe’s general assembly http://www1.fifeweb.org/dnld/ga/agenda_en.pdf?fbclid=IwAR2dqMu26_m3hvi4unNXhlTkD86HU23GMezMIpSwSReVleRLoROR1obJ4h8

Jeg synes forslagene om ragdoll standarden er interessant, især det første om pandens udformning og højde :slight_smile:

2 Synes om

Jeg er ikke uenig i Mundikats betragtning ang. tabby og high white, men det giver IMO nogle udstillingsudfordringer, og burde nok bedre løses ved at man praktiserede reg. af både fæno- og genotype noget mere i de tilfælde :slight_smile:

Jeg kan se at der er er forslag som vedr. min race. Jeg summer lige over den… :honeybee:

Som man måske kan se, så kommenterer jeg løbende, som jeg læser forslagene :slight_smile:

Der er godt nok en del forslag om obligatorisk tests i år. Både forskellige DNA tests hos hhv. BEN og DRX/SPH, samt HD røntgen og maine coon (hvor de har svært ved at stave til racens navn, høh)

Belgiens forslag til en alternativ udstillings form med egne titler, lyder spændende. Man kan godt læse den er meget tica præget

The candidate must have experience as an exhibitor, i.e. he must have exhibited cats at a minimum number of 20 21 national or international shows. At least one cat registered under his own cattery name must have obtained the title GIC/GIP SC/SP during the last 5 years.

Blockquote

(Det med kursiv slettes, det med fed tilføjes)
Denne virker lidt dum ift SP/SC titel, så hvis en killingekøber udstiller en af mine solgte Eife katte til SP/SC, så hjælper det mig til at kvalificere som dommer? Det virker da fjollet. Antallet af udstillinger virker til at give fint mening, og for mig være nok krav.

Så nåede jeg også dertil. Ja, det virker godt nok rigtig meget som om man vil have muligheden for både at lave FIFe format og TICA format. Det kan jeg ikke helt finde ud af hvad jeg mener om, det skal der tænkes lidt mere over :slight_smile:

Samme gælder for mulighederne ift nationale udstillinger og nye titler. Deres motivation giver god nok mening, men jeg skal lige summe lidt over den

Uh, og så en fra SVERAK, som jeg er meget uenig i. Fordeling i køn vil altid naturligt nærme sig 50/50, men kan svinge rigtig meget i korthår-langhår, så skal man lave det til en af delene kun, så er jeg klart til opdeling efter køn og ikke pelslængde. Det giver også mere mening ift at vi ikke anerkender huskattes farver i opdelingen

1 Synes om

er den ikke prøvet før hvor den ikke gik igennem

1 Synes om

Jeg har en idé om det, men kan ikke huske det præcist, og gider ikke rode referater igennem for det :slight_smile:

Jeg er mest bekymret for fe skærpede krav til BC

Bekymret? Hvorfor?
Er det ikke en fordel at BC medlemmer er mere erfarne?

Lad der ingen tvivl herske om at jeg er for bedre sundhed helt generelt og for alle racer.

Men jeg er ikke overbevist om at HD scanning af potentielle avlskatte allerede som 4 mdr gamle nødvendigvis er en god ide.

Problemet med HD er at der er mange årsager til det opstår og selvom både mor og far er testet normale så vil der alligevel være en stor andel der får det.

Ulempen ved at scanne/gentagne scanninger syntes jeg ikke helt står i mål med hvor relativ lille forventet ændring der er antallet af raske dyr. Der skal også sammenholdes med hvad det vil betyde for gendiversitet.

1 Synes om

Jo… Men flere af de små racer har svært nok ved at finde opdrættere i 8 lande… at skærpe kravene hjælper ikke de små racer.

Hvor mange aktive BC findes pt? Måske er kravene allerede for stramme?

Jeg håber, FD stemmer imod dette forslag.

3 Synes om

Nej, ikke så meget TICA som WCF. Det er stort set en kopi af WCF formatet, der kører med en kombination af FIFé lignende bedømmelser og på visse shows har ringformat i tillæg. Det varer nok ikke længe, før vi ser den type udstillinger i Danmark.

Det overrasker mig slet ikke, at sådan et forslag kommer fra Belgien. Der er mange lande, hvor FIFé har kæmpe problemer med at hævde sig i konkurrencen mod TICA, WCF og CFA - og Belgien er et af de områder. Hvis ikke de får gennemført, at der kan holdes anderledes udstillinger (ikke nødvendigvis hver gang), er jeg sgutte sikker på, at FIFé overlever.

Fuldstændigt enig.

2 Synes om

Jeg ved ikke hvor mange aktive BC der er, men det jeg har hørt om diverse BC er at det om muligt er endnu mere politisk end FD.

Hvis det er sandt er det måske ligeså meget arbejdsklimaet som gør at BC måske ikke er så toneangivende som de potentielt kunne være.

Jeg kan dog godt se hvad du mener det kunne få af indflydelse for små racer.

Det er alder og antal kuld, på de store racer tror jeg ikke det er noget problem, ser man fra de små racers synspunkt er 5 kuld rigtigt meget, set fra min side kommer BC til at mangle nye kræfter på nogle racer, og det er svært nok at fastholde nye opdrættere i det system vi har i dag.

3 Synes om

Dybt suk over forslag om at rykke rundt på point i PER/EXO - så hoved får endnu flere point.

Intention er god nok: man vil prøve at gøre noget ved helbreds problemer forårsaget af ekstreme brachycephale hovedform.

Men altså for filan…Er de ikke klar over at tidligere rykken rundt med point - så hoved fik 25/30 i stedet for 20 point - nettop er en af årsagerne til den ekstreme type!

Og nu vil man løse det problem med at lægge endnu flere point over på hoved.

Standard har alt hvad der er nødvendigt for at dommere kan premiere (eller lade være) en sund hovedform. Men de sidste 20 år viser med alt tydelighed at det nettop ikke er det der sker.

Det der er sket, er at næsen rykker højere og højere op og bliver mindre og mindre, øjne større og større…man ser for pokker katte med stop parallel med øverste øjenkant og næse spejl over nederste øjenkant.
Katte med små sprækker som næsebor - og en helt defekt næse uden ‘yder vinger’ åbning langs siden af næsen.
Og lad os heller ikke glemme knurhår der er uden normal mobilitet og vendt indad over munden…og så er der bid/tænder. …

Det er den øgede fokus/point på hoved der har gjort at man kan komme med perser kat - som bare den er ekstrem nok, så kan den få certifikat…uanset om stop sidder korrekt eller næsen har ordenlig åbne næsebor.

Nevermind krop/bygning, farver (herunder øjenfarve hvor de nu vil finde de ekstra 5 point), hale, pels.

Det er ændringer i point der gør at sølvperser i realiteten ikke er sølvperser mere.
Man kan komme med en dårlig silver shaded, miniput kat med tisgul øjenfarve, uden rigtig mascara - og det bedømmes som en chinchilla og giver certifikat. Det er en hån mod nogle af de katte man kunne se tidligere.

Hvis HWC ville gøre noget for perserkattens velfærd og sundhed - så er det ikke det her. Det er nærmest det værste de kan gøre når man ser på hvad der historisk er sket de sidste 30 år.
Man udvander endnu et karakteristika (perser er katten med den perfekte øjenfarve som man sjældent ser hos andre racer…eller det var den) og med alt sandsynlighed (og mod hensigt) giver man den ekstreme type endnu mere vægt.

Og som en lille krølle var der faktisk før i tiden differentiering på farver point inden for perser.

Så en chinchilla havde
farve 25
hoved 20
krop 15
øjne 15
pels og kondition 15
hale 10

blå perser
pels 20
kondition 10
hoved 25
øjne 20
krop 15
hale 10

hvid perser
farve 25
pels 20
krop 20
hoved 20
øjne 15

Og så fremdeles med justeringer for alle farver - fordi en god blå perser ikke er det samme som en god sølvperser.
Den blå perser var også den første til at blive typet…og point til halen kan stadig ses i sølvpersers ofte store flotte hale…

I dag er det samme for alle farver - og man har givet køb på så meget bare for den forbandede ekstreme hovedtype :frowning:

hoved 25
øjne 15
krop 25
farve/pels 20
kvalitet/pels 10
kondition 5

1 Synes om

Pyh. Nu har jeg kæmpet mig gennem hele listen af forslag. Og jeg er klar til at nominere den mest ulogiske begrundelse.

NW (National Winner) er en titel, som FIFe klubber kan give til katte, baseret på resultater opnået på klubbens egne udstillinger i et givet år. Og så må klubberne selv finde ud af detaljerne. FD uddeler således 5 NW til toplistevinderne. Evt. flere i tilfælde af pointlighed.

Nu foreslår Bulgarien så, at klubberne kan vælge, at udenlandske resultater kan tælle med.

Så vidt så godt. Men begrundelsen: Det er bare så uretfærdigt, at hvis en klub ikke holder shows et år, så kan de ikke udnævne nogen National Winner. - Tyg lige på ordet “National” igen.

3 Synes om