Forslag til FIFes GA

Jamen det er nøjagtigt de argumenter vi havde for at stemme nej! Vi stemte ikke nej fordi vi synes nogen katte skal have dårlige hofter. Vi stemte nej fordi prisen risikerer at blive alt for høj. I det store hele ved vi stadig ikke hvorfor nogle dyr får dårlige hofter. Hvis det var let at avle ud, så behøvede vi vel aldrig mere snakke om hunde med dårlige hofter, for de har man prøvet at udrydde i bogstaveligt talt årtier - da jeg var barn, snakkede man HD på hunde…! Og det gør man så stadig - men åbenbart kan man med et trylleslag udrydde det på MCO - og det allerede fra 4 måneders alderen :rolleyes2: Det er et af de værste forslag jeg længe har set :frowning: Og jeg er faktisk rigtigt træt af at det er blevet vedtaget (selv om kravet til de 4 mdr åbenbart er slettet), for jeg tror ikke på at det kommer racen til gavn - tværtimod… Ja, man er ved at udrydde FIFe MCO hvis ikke man passer gevaldigt på…!
VH
Susanne

2 Synes om

Jeg håber inderligt at BC og hvem der nu ellers skal skrive den endelig tekst virkelig tager sig sammen, for som både Susanne og Andreas skriver er det jo ikke bare sådan lige at udrydde HD.

Results and statistics from the health programme are published regularly. Here are some examples of the registry (2013):
image

kilde: HD

Som det jo så tydeligt ses her så kommer der stadig HD og endda grad 3 HD hofter ud af normale forældre. Og de kommer i relativt stort tal.

Disse tal er fra PawPeds som har haft et sundhedsprogram i mange år for både MCO og NFO

2 Synes om

Måske ikke på vej til at udrydde MCO i Europa, men jeg tror, at der kan forventes en nedgang i antallet af MCO opdrættere i FIFE - både danske og udenlandske. Flere har allerede tilkendegivet at nu har de fået nok, og vil søge til andre forbund - om de gør alvor af det må tiden vise.

Det her er uigennemtænkt af forslagsstiller - jeg er helt enig i din betragtning om genetisk diversitet og derudover mangler en masse overvejelser omkring, hvad et avlsprogram skal indeholde.

Racen er rigelig ramt i forvejen - tilbage i 2006 så vi en stor reduktion i avlsmaterialet, da Meurs-testen kom frem.

3 Synes om

Hvad er det for en størrelse?
Google siger det er det er test til karrierer - psykolog test. Tænker der må være mere end en test :wink:

HCM-mutationen blev fundet af Dr. Kathryn Meurs - deraf Meurs-mutationen og Meurs-testen. Også kendt som HCM1-testen eller MYBPC3-testen :smiley:
Bliver faktisk i tvivl om testen kom i 2005 eller 2006 :thinking:

1 Synes om

se så er jeg også med :wink:

Tak for opklaringen :grinning:

Jeg forstår ikke problemet?

Troede at danske MCO opdrættere helt som rutine tester for HD? - på samme måde som man scanner for HCM.
Hvis man bliver bedt om at gøre noget man allerede gør så er det vel nemt nok.

Der står ikke noget om at det nu kun er normal/normal katte som fremover må bruges i avl. Fordi HD er jo nettop er så kompleks at man kikker på mere end bare den enkelte kats test resultater - når man beslutter om eks en 0/1 eller 1/1 skal bruges i avl. Det er stamtavlen og parring man har tænkt sig at lave som også spiller ind…og indavl…og etc…

Så hvis breeding council sammen med veterinære eksperter får samlet anbefalinger til avl - så man som opdrætter er bedre rustet til at lave fornuftigt avlsprogram og beslutninger vil det da være fantastisk.

HD er kompliceret - men den eneste måde at prøve at gøre noget ved det er at starte med at teste alle avlskatte og indsamle information og statistik på hele populationen.

Og indavl er med MCO da heller ikke et issue - der er mulighed for foundation katte fra USA?

Hvis man opdrætter hunde er der mulighed for konsultation, vejledning - og stambogs analyser i forhold til HD… Som katte opdrætter er der ikke noget vejledning at hente…men det bliver der nu for MCO. Og andre racer vil jo også kunne drage fordel af viden og erfaringer.
Jeg syntes det lyder godt - håber på god implementering.

Og så blev det vedtaget at der skal indsamles statistik for racer - så FIFé får samlet overblik over hvordan racer ændre sig i antal. Alle tiders.

Og præcisering af regel om mutationer. Sådan.

Jeg syntes FIFé gjorde det godt på general forsamling :slight_smile:

Hvad har folk fået nok af?

Jeg snakkede en del med MCO opdrættere da testen kom frem og syntes de tog det ret cool. De testede - men der var ikke katte der blev taget ud af avl af den grund - husker jeg ret.
Det indgik bare som én faktor ud af mange andre…

Er der opdrættere der tog katte ud af avl kun pga af det?

Aha. Jeg troede, at man ville lave regler om, at de værste HDere skulle pilles ud.

Så er det knap så slemt.

Men der kommer en uskrevet adfærdsændring: Hvem vil bruge en HD-kat til parring? Og hvem vil købe en killing efter en HD-kat?

Jeg mener fortsat, at det er en god ide at teste. Men når FIFe strammer reglerne om test, så skal man også overveje bivirkninger og håndtering af disse.

2 Synes om

Ja - der var mange som tog heterozygote katte ud af avl - både herhjemme og fx USA.

2 Synes om

Der står intet om, hvilke katte der må bruges eller andet for den sags skyld, da avlsprogrammet endnu ikke er udarbejdet og forslagsstiller havde ikke lavet et oplæg til avlsprogram.
Så vi ved intet om, hvad fremtiden bringer under denne nye regel.

1 Synes om

Fx at der kan vedtages et ugennemarbejdet forslag til en test. Et forslag som BC ikke kunne bakke op om.
Derudover er nogle måske i forvejen utilfredse med deres lokale forbund under FIFE - og ja så er dette måske den sidste dråbe. Lad os se, det er jo stadig nyt.

1 Synes om

Det samme ser vi nu med PRA og siatalerne, folk gider ikke besværet, så de vælger negative. (Eller de har en bærer selv, og skal derfor finde en negativ). Det forhindrer blinde katte, hvilket er godt, men det begrænser også genpuljen meget på en race, der allerede lider af indavlsdepression :slight_smile:

Langt de fleste gjorde dette i forvejen.
Regel eller ej, jeg kunne aldrig drømme om at sætte en bærer på en bærer eller positiv vel vidende at jeg risikerede blinde katte.

1 Synes om

Der er altså sket væsentlige ændringer i hvor mange der tester i DK, siden det blev obligatorisk, det kan man tydeligt høre på opdrætterne rundt om ift for 5-10 år siden, hvad de nu er opmærksomme på

Sådan som jeg læser det er det;

  1. avls katte skal testes for HD
  2. man skal lave graduerings system - og ‘avls program’ - retningslinjer/vejledning som opdrættere kan bruge …så de ved hvordan de bedst bruger test resultater i avl.

Eks har LIFE ikke formaliseret graduerings/vurderingssystem til katte på samme måde som med hunde.
Pawpeds har deres system…så bare at få lavet ensartet formaliseret vurderingssystem - til brug for dyrlæger de de forskellige lande er af værdi.

Man har lavet lidt om i formulering af forslag?
-Main Coon cats used in breeding must have radiographic evaluation test of HD (hip dysplasia). Official testing programme based on HD estimation must be developed.

HD er jo ikke et ensartet begreb som PKD - der er grader. Så syntes ikke på den måde man kan snakke om ‘HD-kat’? Hvad med eks en kat som er normal/grad 1?

Tænker ikke der er nogle som vil bruge pawpeds grad 3 i avl - når de ved det. Og pawpeds program viser jo at det virker at teste - der bliver færre katte født med 1,2 og 3 grad HD.

Og det er vel her fokus skal ligge?

Men så må opdrættere arbejde mere med indavls aspekt? Lave outcross - importere.

Men det er jo svært at lave den del af forslag?

Det kræver veterinær sagkundskab at lave formaliseret HD vurderingssystem for kat - og endnu mere finde ud af hvordan man bedst hjælper opdrættere.

Derfor syntes jeg forslag som siger 1. vi har et problem med HD. 2. vi skal teste 3. vi skal sikre at testresultater er baseret på ensartet vurderingssystem 4. vi skal finde ud af hvordan test resultater kan/skal/bør bruges - er godt?

Derfor forstår jeg stadig ikke helt hvad utilfredshed går på :slight_smile:

Jeg syntes det er en god strategi for FIFé at der er fokus på sundhed på denne måde. Syntes det sætter FIFé klubber i favorabelt lys i forhold til andre forbund - og så er det smart fremadrettet. Både i forhold til at rekruttere nye medlemmer/opdrættere og i forhold til lovgivning.

Edit: læste en tråd på Facebook - og kan forstå et af kritik punkter er pawpeds evalueringer. Nettop derfor vil det være godt hvis der blev udviklet ensartet vurderings system som kan bruges af dyrlæger nationalt?

Nej. Det har du ret i. Men det er der mange, som vil gøre.

Sådan bliver der jo allerede snakket om HCM. Hvis katten har fået et kryds i “mild” eller værre, så opfattes den som havende HCM, og det antages uden forbehold at være arveligt.