Forslag til sunde kager/snacks

Min søde veninde kommer på besøg på lørdag, og hun er på slankekur. Jeg vil jo gerne støtte hende, men samtidig vil jeg gerne kunne byde på noget til kaffen. Derfor kunne jeg godt bruge forslag/opskfrifter på sunde kager/snacks :slight_smile: - kender du nogle?

Et fad med istandgjorte forskellige grøntsager, som man kan sidde snack’e af…
Blomkål, broccoli, gulerødder, agurk, squash, bladselleri, cherrytomater, osv osv.
Afhængig af hvilken form for kur, så kan dyppelsen vare fx Miso (rød er god) eller en hvidløgsdressing på letyoughurt eller kvark.
Er din veninde på stenalderkost/PCO så kan du bruge Aoli, olivenolie og dukka, osv.
Lidt tilberedte mandler (salt, paprika, krydder) er også lækkert…

“Kage” kan du lave af skivede æbler - drysset med kanel og et af de sødemidler, der er beregnet til bagning, drys med knuste hasselnøøder… ind i ovnen, alternativt steg på panden i en spsk smør og server så med kvark… meget lækkert med de varme kanelæbler og det syrlige fra kvarken :slight_smile:

[QUOTE=Ann K;1144771]Et fad med istandgjorte forskellige grøntsager, som man kan sidde snack’e af…
Blomkål, broccoli, gulerødder, agurk, squash, bladselleri, cherrytomater, osv osv.
Afhængig af hvilken form for kur, så kan dyppelsen vare fx Miso (rød er god) eller en hvidløgsdressing på letyoughurt eller kvark.
Er din veninde på stenalderkost/PCO så kan du bruge Aoli, olivenolie og dukka, osv.
Lidt tilberedte mandler (salt, paprika, krydder) er også lækkert…

“Kage” kan du lave af skivede æbler - drysset med kanel og et af de sødemidler, der er beregnet til bagning, drys med knuste hasselnøøder… ind i ovnen, alternativt steg på panden i en spsk smør og server så med kvark… meget lækkert med de varme kanelæbler og det syrlige fra kvarken :)[/QUOTE]

Tusind tak for forslagene, Ann!

Når du skriver istandgjorte, mener du vasket og skåret i mundrette stykker?

Rød miso? Hvor får du fat i det?

Nu kommer det an på hvordan hun slanker sig :slight_smile: for som Ann skriver er det jo forskelligt hvad man så spiser…men hvis det blot drejer sig om kalorier, så er amerikanske pandekager med frisk frugt og fromais frais m. kakao og sødemiddel lækker :slight_smile:

Eller “is” der er lavet på en foodprocessor med frosne hindbær og lidt sødemiddel tilsat, mums det er godt og så med hakkede chokoladestykker ovenpå, mørkt helst over 70 procent

Min veninde er den type, der har prøvet alle slankekure. Hun har desværre en tendens til at proppe sig med søde sager, når hun er ked af det, og fordi hun har haft nogle svære år, er hun gået hen og blevet meget stor. Tro mig, hun kan køre en stor pose slik og en hel plade Marabou ned på et par timer :S

Det, hun gør lige nu, er at skære ned på portionsstørrelserne og holde sig fra slik og søde sager, og derfor kunne jeg tænke mig at kunne servere noget, som er lækkert (og måske sød), men uden at være sødet med sukker, og som heller ikke indeholder for meget fedt. Jeg vil i hvert fald gøre mit bedste for at hjælpe i stedet for at sabotere hende - for jeg ved, at hendes sukkerafhængighed kan blive vakt igen på et splitsekund, og jeg synes også, at man som ven skylder hende at hjælpe alt, hvad man kan, men fordi jeg ikke selv har problemer med vægten, har jeg aldrig rigtigt tænkt på, hvordan man kunne gøre nogle ting mindre fedende.

Dit forslag med pandekagerne lyder også lækkert :savle: - ææææælsker amerikanske pandekager.

[QUOTE=Bastet;1144783]Min veninde er den type, der har prøvet alle slankekure. Hun har desværre en tendens til at proppe sig med søde sager, når hun er ked af det, og fordi hun har haft nogle svære år, er hun gået hen og blevet meget stor. Tro mig, hun kan køre en stor pose slik og en hel plade Marabou ned på et par timer :S

Det, hun gør lige nu, er at skære ned på portionsstørrelserne og holde sig fra slik og søde sager, og derfor kunne jeg tænke mig at kunne servere noget, som er lækkert (og måske sød), men uden at være sødet med sukker, og som heller ikke indeholder for meget fedt. Jeg vil i hvert fald gøre mit bedste for at hjælpe i stedet for at sabotere hende - for jeg ved, at hendes sukkerafhængighed kan blive vakt igen på et splitsekund, og jeg synes også, at man som ven skylder hende at hjælpe alt, hvad man kan, men fordi jeg ikke selv har problemer med vægten, har jeg aldrig rigtigt tænkt på, hvordan man kunne gøre nogle ting mindre fedende.

Dit forslag med pandekagerne lyder også lækkert :savle: - ææææælsker amerikanske pandekager.[/QUOTE]

Du er en rigtig sød veninde :slight_smile: jep, og hvis du søder blot lidt med lidt sødemiddel så behøves der ikek rigtig sukker og det er jo det samme med bærene ovenpå, plus at jeg tager altid kun tsk. olie i dejen og så steger jeg på panden uden olie eller anden fedtstof, (har en god pandekagepande) :wink: Mums! jeg tager nogen gange pandekagerne til morgenmad, fnis…så føler jeg at jeg synder og det gør jeg slet ikke, ha ha

:ok:

Hov forresten har du en opskrift på pandekagerne for jeg glemte jo at skrive det :slight_smile:

Har brugt den fra arla før. Den ser sådan her ud:

[ul]
[li]275 g hvedemel (ca. 5 dl)[/li][li]½ liter mælk[/li][li]2 æg[/li][li]2 spsk sukker[/li][li]1 knivspids salt[/li][li]1½ tsk bagepulver[/li][li]4 spsk Arla Kærgården® Steg & Bag[/li][/ul]

Jeg vil gerne have din :slight_smile:

:savle::savle:

Der er også ‘Yvonne’s Julekugler’ - lavet af dadler, mandler, kokos og cacao…

Mine børnebørn ELSKER dem - og det gør alle andre også, der har været her i julen.

Kan ikke lige huske, hvor meget af hver - men det er jeg sikker på, at Yvonne kan.

Synes, at det er så betænksomt af dig ikke bare at stille flødeskumskager på bordet - nu du ved, at hun godt vil tabe sig. :ok:

[QUOTE=Bastet;1144791]Har brugt den fra arla før. Den ser sådan her ud:

[ul]
[li]275 g hvedemel (ca. 5 dl) [/li][li]½ liter mælk [/li][li]2 æg [/li][li]2 spsk sukker [/li][li]1 knivspids salt [/li][li]1½ tsk bagepulver [/li][li]4 spsk Arla Kærgården® Steg & Bag [/li][/ul]

Jeg vil gerne have din :)[/QUOTE]

Min er nok lidt bedre :slight_smile: i forhold til kalorier…og så bliver der ikke så mange, så man grovæder ikke :slight_smile:

2,5 dl. skummetmælk
150 g. hvedemel (jeg blander altid lidt grahamsmel eller majsmel i)
1 stort æg
lidt sødemiddel
1 tsk. bagepulver
1 tsk. olie

Bland hele molevitten så der ingen klumper er :slight_smile: sørg for at din første pandekage først bliver lagt på panden, når den er rigtig varm, (så går den ikke i stykker) :slight_smile: og det tager et par minutter på hver side…mums de er bare gode…

Og ja, finder lige opskriften på julekuglerne, ha ha…dejligt du kunne lide dem Tut :slight_smile:

Det var denne ikke Tut?

Julekugler uden smør og sukker :cool2:

150 g dadler uden sten
75 g. mandler
40 g. kokosmel
30 g. kakaopulver
lidt vand vist “dejen” bliver for tør
og kokosmel at rulle dem i.

[QUOTE=yvonne42;1144798]Det var denne ikke Tut?

Julekugler uden smør og sukker :cool2:

150 g dadler uden sten
75 g. mandler
40 g. kokosmel
30 g. kakaopulver
lidt vand vist “dejen” bliver for tør
og kokosmel at rulle dem i.

[/QUOTE]

:savle::savle::savle:

Jow. det er den… den første portion nåede aldrig så langt som i en dåse - for dem spiste Nabo, hendes søster, niece og jeg selv lige med det samme !! :ups:

Har lavet 3 portioner mere - og de forsvinder som dug for solen - og så er de (alt) for nemme at lave :wink:

Godt, at jeg ikke har flere dadler lige nu - for så kom jeg helt sikkert til at lave en portion mere…:savle::savle::savle:

Tak Yvonne og Tut for alle de gode tips!

Og tak for de søde ord, Tut! Jeg må indrømme, at jeg altid har haft svært ved at forstå, at man serverer fedende ting for ens nærmeste, når man ved, at de kæmper med at tabe sig. Min veninde har mange ting, hun slås med, og det mindste, jeg kan, er hjælpe hende med alt det, jeg overhovedet kan

En rigtig god hjælp til hende kunne være at du lavede noget der var nemt og lækkert. Noget du kan give hende opskriften på, og som hun nemt vil kunne lave der hjemme når trængen til det søde liv kommer. DET vil være hende en kæmpe hjælp :slight_smile:

:kram: Fordi du hjælper en tyk! Gid alle var som dig :smiley:

[QUOTE=PivC;1144917]En rigtig god hjælp til hende kunne være at du lavede noget der var nemt og lækkert. Noget du kan give hende opskriften på, og som hun nemt vil kunne lave der hjemme når trængen til det søde liv kommer. DET vil være hende en kæmpe hjælp :slight_smile:

:kram: Fordi du hjælper en tyk! Gid alle var som dig :D[/QUOTE]

Tak for forslag - jeg tænker også, at hun vil elske Yvonnes kugler, og det lader til, at de er lige til at gå til.

Og selvfølgelig vil jeg hjælpe min veninde. Jeg har efterhånden kendt hende i mange år, og har lært, at det med at tabe sig ikke altid er så nemt, især når mad og søde sager kan give en lidt trøst i svære perioder.

Ja, istandgjorte grøntsager er når de er skåret i stave eller fordelt i mindre mundrette buketter…
Det er simpelthen så lækkert at sidde og snacke af - man mangler faktisk ikke og tænker heller ikke over, at der ikke står kage på bordet - for der er jo masser at sidde og gumle på… Sådan er grøntsagsfad tager som regel lang tid at gnaske sig igennem :slight_smile:
Miso kan du som regel købe hos de fleste sushiforretninger - og enkelte supermarkeder…
Du kan også lave en hjemmelavet hummus til at “dyppe” i…
Hummus laves som regel på kikærter (og jeg elsker det!), men det er noget som skal begrænses, hvis man er på PCOkost, Men den kan så laves på fx edame-bønner som en dip… meget lækkert.
Edamebønner kan man efterhånden få på frost i mange supermarkeder…

[QUOTE=Ann K;1145118]Ja, istandgjorte grøntsager er når de er skåret i stave eller fordelt i mindre mundrette buketter…
Det er simpelthen så lækkert at sidde og snacke af - man mangler faktisk ikke og tænker heller ikke over, at der ikke står kage på bordet - for der er jo masser at sidde og gumle på… Sådan er grøntsagsfad tager som regel lang tid at gnaske sig igennem :slight_smile:
Miso kan du som regel købe hos de fleste sushiforretninger - og enkelte supermarkeder…
Du kan også lave en hjemmelavet hummus til at “dyppe” i…
Hummus laves som regel på kikærter (og jeg elsker det!), men det er noget som skal begrænses, hvis man er på PCOkost, Men den kan så laves på fx edame-bønner som en dip… meget lækkert.
Edamebønner kan man efterhånden få på frost i mange supermarkeder…[/QUOTE]

:savle: humus… det er jeg også vild med

Tak for forslagene :thumbup:. Jeg vil servere grøntsager med dip og Yvonnes kugler, når veninden kommer. Yvonnes pandekager vil jeg til gengæld lave til mig selv i weeekenden - ingen grund til at lave den fede udgave, hvis den magre smager lige så godt eller bedre :slight_smile:

Veninden er stort set vegetar, så jeg tror ikke, hun vil være ked af at få serveret grønt eller humus, heldigvis. Hun er også typen, som elsker mad fra hele verden, så på den måde er det nemt nok at have hende på besøg.

[QUOTE=Bastet;1145165]:savle: humus… det er jeg også vild med

Tak for forslagene :thumbup:. Jeg vil servere grøntsager med dip og Yvonnes kugler, når veninden kommer. Yvonnes pandekager vil jeg til gengæld lave til mig selv i weeekenden - ingen grund til at lave den fede udgave, hvis den magre smager lige så godt eller bedre :slight_smile:

Veninden er stort set vegetar, så jeg tror ikke, hun vil være ked af at få serveret grønt eller humus, heldigvis. Hun er også typen, som elsker mad fra hele verden, så på den måde er det nemt nok at have hende på besøg.[/QUOTE]

Rigtig god ide :slight_smile: så er der både lidt sødt og noget der knaser :wink: Humus, kender jeg slet ikke faktisk kender jeg heller ikke linser og bønner…lyder bare sådan lidt mærkeligt…he he en fordom…

De er hammergode pandekagerne :wink: så glæd dig…